Woho! Nytt akvarium, 400 liter! tips!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Decimus
    Användare
    • June 2006
    • 961

Woho! Nytt akvarium, 400 liter! tips!

Woho!

Idag så gjordes ett monster impulsköp, ett 400 liters akvarium..

Frågan är nu bara, va fean ska jag ha idet.?? behöver all tips å råd man kan få.

Och denna gång vill jag göra allt rätt. Vattnet ska va kristall klart, bra ljus som snyggar te firrarna och klockrent vattenkvalitet.

tips..

Jag vandrar fram å tilbaka mellan CA och Malawi och Troffar..

så olika förslag inom dom grupperna tages tacksamt emot!
  • doohan
    Användare
    • August 2004
    • 1607

Tjaa

jag är ju lite partisk här som är troffenörd Vit sand, bra belysning, bra filtrering, En slimline bakgrund. Befolka sedan med en vacker grupp troffar Skulle själv vilja stoppa i ett 25-tal moorii i ett sådant akvarie. Bland noorii så finns det många vackra färgvarianter t,ex Yellow Musanga, Bright Yellow Nkonde, Kasakalawe(bärnsten) De röda regnbågarna Kambwimba och Kapere.
    För att nämna några favoriter

Kör själv 23st Ikola F1or(7-9cm) i ett RIO 400, btn o vit faxegrus. Tycker det är riktigt med dessa ikola med sina gula breda band och mörka huvud(olivgrönt till svart) röda ögonlock och deras livlighet Pemba ger samma effekt med sitt orange band. 23st ikola på 7-9cm i det akvariet gör att det ser rätt fullt ut

Jag antar att du redan kollit in troffar och troffetrådarna. Där finns massor av fantastiska bilder på dessa vackra ciklider

Kommentar

• Decimus
      Användare
      • June 2006
      • 961

Ursprungligen postat av doohan
      jag är ju lite partisk här som är troffenörd Vit sand, bra belysning, bra filtrering, En slimline bakgrund. Befolka sedan med en vacker grupp troffar Skulle själv vilja stoppa i ett 25-tal moorii i ett sådant akvarie. Bland noorii så finns det många vackra färgvarianter t,ex Yellow Musanga, Bright Yellow Nkonde, Kasakalawe(bärnsten) De röda regnbågarna Kambwimba och Kapere.
      För att nämna några favoriter

Kör själv 23st Ikola F1or(7-9cm) i ett RIO 400, btn o vit faxegrus. Tycker det är riktigt med dessa ikola med sina gula breda band och mörka huvud(olivgrönt till svart) röda ögonlock och deras livlighet Pemba ger samma effekt med sitt orange band. 23st ikola på 7-9cm i det akvariet gör att det ser rätt fullt ut

Jag antar att du redan kollit in troffar och troffetrådarna. Där finns massor av fantastiska bilder på dessa vackra ciklider
      Wow, har du några bilder på ditt akvarium? och eller de troffar som du refferar till.

Vad bahöver jag för uttrustning för att få bra filtrering å så som du nämner?

Kommentar

• Decimus
        Användare
        • June 2006
        • 961

Jo!

Har nån nått tips på ett bra ytterfilter som inte är för komplicerat att få igång, och har UV ( har hört att det hjälper till att hålla algerna borta, stämmer det egentligen?)

Kommentar

• Johan F
          Användare
          • March 2006
          • 2439

Ursprungligen postat av Decimus

Och denna gång vill jag göra allt rätt. Vattnet ska va kristall klart, bra ljus som snyggar te firrarna och klockrent vattenkvalitet.

Vad gjorde du för fel eller vad blev du inte nöjd med?
          3000 liter med Tropheus
          http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
          Tropheus sp. black Ikola
          Tropheus sp. black Caramba
          Tropheus red bishop Caramba
          Tropheus Moorii Kambwimba
          Tropheus Moorii Kapampa
          Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• Decimus
            Användare
            • June 2006
            • 961

Ursprungligen postat av Johan F
            Vad gjorde du för fel eller vad blev du inte nöjd med?

nja vad jag gjorde för fel vet jag ju inte, annars så hade jag ju inte gjort det... i det 240 jag hade tidigare, så blev det en del tofsalger å andra grejor bla sånna gröna som sätter sig på rutan så där sten hårt bla.

samt att jag inte tyckte vattnet är så där snuskigt kristalklart som de flesta andra här verkar få till.. =9

så vad jag gjorde för fel vet jag inte, hade massor med filtrering, bytte vatten osv osv.

Har du nån ide om hur man kan få det bättre?
            Senast redigerad av Decimus; 21 September 2009, 22:15.

Kommentar

• Decimus
              Användare
              • June 2006
              • 961

Nån form av backupp tages tacksamt emot. =)

Kommentar

• endymion

Vaddfilter ger kristallklart vatten, alltså vaddinsats i ytterfilter. Nackdelen är att man måste rengöra vadden minst en gång i veckan.

Vill du ha bra ljus köp T5 ramp, Phillips aquarelle rör gör att du får snygga färger. Det går även att komplettera med ett Grolux om man vill förstärka de röda färgerna men de är mycket dyrare.
                Senast redigerad av Gäst; 22 September 2009, 22:44.

Kommentar

• T_K
                  Användare
                  • September 2005
                  • 147

Finns filtervadd att köpa fortfarande? Sist jag använde det var på 70-talet. Klipper det envisa svävalger med?

Kommentar

• endymion

Ursprungligen postat av T_K
                    Finns filtervadd att köpa fortfarande? Sist jag använde det var på 70-talet. Klipper det envisa svävalger med?
                    Vaddinsats medföljer vanligtvis med om man köper Eheimfilter där filtermedia ingår. Tror även att det går att köpa extra som tillbehör. Men svävalger tror jag inte det tar.

Kommentar

• Pabbe
                      NCS Medlem
                      • September 2006
                      • 1805

Ursprungligen postat av endymion
                      Vaddfilter ger kristallklart vatten, alltså vaddinsats i ytterfilter. Nackdelen är att man måste rengöra vadden minst en gång i veckan.

Vill du ha bra ljus köp T5 ramp, Phillips aquarelle rör gör att du får snygga färger. Det går även att komplettera med ett Grolux om man vill förstärka de röda färgerna men de är mycket dyrare.
                      Ja att ytterfilter släpper igenom en hel del partiklar erfor jag för ett tag sedan då proppen längst ut på strilröret försvunnit. Jag tryckte i en bit grov filtermatta istället. Först släppte den igenom vatten, men efter en vecka var den lika tät som plastproppen. Och full med slam. Det var i mitt eheim 2080 där jag har keramikrör och efhisubstrat och hade bytt ut den vita filtermattan mot en till blå. Skall skaffa en ny vit snarast att ha överst.

Kommentar

• Pabbe
                        NCS Medlem
                        • September 2006
                        • 1805

Ursprungligen postat av Decimus
                        Wow, har du några bilder på ditt akvarium? och eller de troffar som du refferar till.

Vad bahöver jag för uttrustning för att få bra filtrering å så som du nämner?
                        Om det är troffar du vill köra så tror jag det med klart vatten blir lättare av sig självt. Så har det varit för mig. Beror nog på att man är försiktigare med matning då och noggrann med vattenbyten.

Kommentar

• tricoti
                          Användare
                          • June 2009
                          • 249

Du har impulstköpt ett 400 l akvarium.Då antar jag att du kommer att göra en del impulsköp av akvariefisk..Mitt tips är att hålla Mbunas.Visst du kan impulsköpa lite troffar men risken är stor att du får bukvatttensot på dessa djur om du tillsätter impulsköpta andra fiskar.

Kommentar

• Decimus
                            Användare
                            • June 2006
                            • 961

Ursprungligen postat av endymion

tack för tipset!

Kommentar

• Decimus
                              Användare
                              • June 2006
                              • 961

Ursprungligen postat av tricoti
                              Du har impulstköpt ett 400 l akvarium.Då antar jag att du kommer att göra en del impulsköp av akvariefisk..Mitt tips är att hålla Mbunas.Visst du kan impulsköpa lite troffar men risken är stor att du får bukvatttensot på dessa djur om du tillsätter impulsköpta andra fiskar.
                              lol, du har en point. Fast resten blir nog inte impuls köp i samma rang, man vill ju att dte blir bra och snygg, och ja troffar har jag alldrig testat förut men jag har följt en del trådar här å förstått att det kan gå mkt fel om man inte är försiktig..

Kommentar

Arbetssätt...