Woho! Nytt akvarium, 400 liter! tips!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Decimus
    Användare
    • June 2006
    • 961

Finns det några malawi sorter som är mer åt rov-malawi som skulle trivas i ett 400?

Kommentar

• Pabbe
      NCS Medlem
      • September 2006
      • 1805

Ursprungligen postat av Decimus
      Finns det några malawi sorter som är mer åt rov-malawi som skulle trivas i ett 400?
      Den första jag kan tipsa är S. fryeri

Blir ej så stor, en av de snyggaste och funkar i 400 l. Jag hade ett 375 l med 7+7. Hannarna hade konstant uppvisning och honorna fick ro.

Kommentar

• Decimus
        Användare
        • June 2006
        • 961

Ursprungligen postat av Pabbe
        Den första jag kan tipsa är S. fryeri

Blir ej så stor, en av de snyggaste och funkar i 400 l. Jag hade ett 375 l med 7+7. Hannarna hade konstant uppvisning och honorna fick ro.
        Tack, du sa att det var den första, hade du några fler tips på lut?

mvh

Kommentar

• Pabbe
          NCS Medlem
          • September 2006
          • 1805

Tack, du sa att det var den första, hade du några fler tips på lut?

mvh
          När det gäller rena rovmalawi tänker man ofta på släkten som Nimbochromis, Dimidiochromis, Buccohromis vilka i mitt tycke kräver 2 meterskar.

Övriga släkten i haplochromisgruppen förutom fryeri du kan titta på är Protomelas, Otopharynx vissa Copadichromis (där många iofs kräver simutrymme då de lever på öppet vatten ibland).

Beror på om du vill ha fler arter i karet. När jag hade 7+7 fryeri hade jag bara den arten. Protomelas funkar också i grupp med fler hanar.

Pablo

Kommentar

• HenrikV
            Användare
            • February 2007
            • 697

Vet inte om det endast är Malawi som duger, men jag kan ju tipsa om en kul tangis. ctenochromis Horei, rovfiskbeteendet finns där med.

Kommentar

• Decimus
              Användare
              • June 2006
              • 961

Ursprungligen postat av HenrikV
              Vet inte om det endast är Malawi som duger, men jag kan ju tipsa om en kul tangis. ctenochromis Horei, rovfiskbeteendet finns där med.

http://www.ciklid.org/artregister/ar...rt.php?ID=1058

Jo den har jag allt hört talas om, men det jag hört är ju att den ilskne rackaren kräver ordentligt större än 400 liter. stämmer det?

Kommentar

• Decimus
                Användare
                • June 2006
                • 961

Ursprungligen postat av Pabbe
                När det gäller rena rovmalawi tänker man ofta på släkten som Nimbochromis, Dimidiochromis, Buccohromis vilka i mitt tycke kräver 2 meterskar.

Övriga släkten i haplochromisgruppen förutom fryeri du kan titta på är Protomelas, Otopharynx vissa Copadichromis (där många iofs kräver simutrymme då de lever på öppet vatten ibland).

Beror på om du vill ha fler arter i karet. När jag hade 7+7 fryeri hade jag bara den arten. Protomelas funkar också i grupp med fler hanar.

Pablo
                Nu när jag tänkt efter lite så får det nog bli malawi igen, men denna gången tänkte jag ha lite mera genomtänkt upp lägg, alltså inte allt för många arter, men representanter från de olika delarna, från mbunas till haplisar alltså från byte till rovdjur. och jag vet att 400 kanske är i minsta laget men de edet som får plats och plånboken mäktar med i dags läget så så får det bli =9

Att ha bara en art känns för mig lite litet, ( inget ont om ditt val då naturligtvis) och jag skulle iaf vilja ha 4-5 arter sammanlagt iaf.

Kommentar

• Decimus
                  Användare
                  • June 2006
                  • 961

jo, vill bara chipa in att det uppskattas mkt att det finns folk som komemr med tips! jätte tack!

Kommentar

• HenrikV
                    Användare
                    • February 2007
                    • 697

Jo den har jag allt hört talas om, men det jag hört är ju att den ilskne rackaren kräver ordentligt större än 400 liter. stämmer det?
                    Har aldrig själv haft en, fast drömmen lever. Är lite inne på andra fiskar från Tanganyika. Artregistret tyckte ju att 400L räcker. Ad Konings tycker att det räcker med 250L. En hane med ett litet harem skulle nog vara värt att pröva.

Kommentar

• Decimus
                      Användare
                      • June 2006
                      • 961

Ursprungligen postat av HenrikV
                      Har aldrig själv haft en, fast drömmen lever. Är lite inne på andra fiskar från Tanganyika. Artregistret tyckte ju att 400L räcker. Ad Konings tycker att det räcker med 250L. En hane med ett litet harem skulle nog vara värt att pröva.
                      Jag har varit Hos Kent i Nol, och sett denna, så otroligt granner..! Men han har den i ett 720 och säger att den är en ordentlig buse som kräver utrymmet och tåliga med invånare... Så jag vetitne om man vågar ha den i ett litet skete 400.. även om det står 400 i artregistret..

Kommentar

• Decimus
                        Användare
                        • June 2006
                        • 961

dimidochromis,campochromis vore ju förståss kanon fräckt att ha i, dock så blir ju de förstora så det går ju inte, men modell mindre variant hade ju vart ballast e klart.

Kommentar

• endymion

De mindre rovfiskar som borde funka i karet som jag kommer på är Rhamphochromis sp. "chilingali" och Ahli. Tror att båda dessa finns inne i Nol.

Kommentar

• Decimus
                            Användare
                            • June 2006
                            • 961

Ursprungligen postat av endymion
                            De mindre rovfiskar som borde funka i karet som jag kommer på är Rhamphochromis sp. "chilingali" och Ahli. Tror att båda dessa finns inne i Nol.

Ahli, känner igen det där men kan inte placera riktigt, har du ngn länk?
                            *googlade lite, och är inte ahli och fryeri samma fisk?
                            edit2- kollade i artregistret och där finns det en ahli och en fryeri, men på båda så står det i namnet att de har kallats hapl.ahli. Vad stämmer, är det 2 olika arter? Ahlin skall vara 20 cm och fryerin 16 cm tror jag det stod.

skall genast kolla in i artregistret efter rhamphocromis arten =) tack!
                            Senast redigerad av Decimus; 28 September 2009, 01:40.

Kommentar

• endymion

Den fisken som kallas Ahli är i själva verket Scienochromis fryeri, tror att det namnet hänger ihop med någon gammal felidentifiering och sedan har det hängt kvar.

Kommentar

• Decimus
                                Användare
                                • June 2006
                                • 961

Ursprungligen postat av endymion
                                Den fisken som kallas Ahli är i själva verket Scienochromis fryeri, tror att det namnet hänger ihop med någon gammal felidentifiering och sedan har det hängt kvar.
                                Okej, då kan man ju greja lite i artregistret och bara ha en art där då? ( för det är du som har kolla på det va?)

Kommentar

Arbetssätt...