Ciklidbladed 3/2009 Diskussion av innehållet!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

    #31
    Ursprungligen postat av Micke
    Här finns en artikel som publicerades i CB för några år sedan, om rödzebran och dess olika färgvarianter; http://www.ciklider.se/artiklar/mp_a...oda_guld.shtml
    En av de bättre artiklarna någonsin i Cikldbladet enligt mig!
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Micke
      Användare
      • April 2002
      • 9579

      #32
      Ursprungligen postat av Ola Svensson
      En av de bättre artiklarna någonsin i Cikldbladet enligt mig!
      Tack Ola!
      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

      Kommentar

      • endymion

        #33
        Ursprungligen postat av HåkanM
        Fråga till Albin ang artikeln om malawitilapia.

        Vad är egentligen färgskillnaden mellan shiranus och mossambicus, enligt fotot
        så är shiranus mer grönskimrande men mossambicus som jag haft minns jag som mer svarta. stämmer detta ?
        Bild 1: Shiranus som gräver
        Bild 2: Shiranus
        Bild 3: Natalciklid
        Senast redigerad av Gäst; 23 September 2009, 13:16.

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • April 2002
          • 14633

          #34
          Ursprungligen postat av HåkanM
          Fråga till Albin ang artikeln om malawitilapia.

          Vad är egentligen färgskillnaden mellan shiranus och mossambicus, enligt fotot
          så är shiranus mer grönskimrande men mossambicus som jag haft minns jag som mer svarta. stämmer detta ?
          De stora skilnaderna mellan dessa shiranus och akvariestammen av mossambicus är att shiranus har mörk strupe. Sedan är shiranus skimrande fjäll ofta nästan silverfärgade med en svart kant längst ut. Detta ger ett orsmskinnsliknande mönster. Mossambicus har svarta fjäll med en skimrande kant. Jag har sett foton på mossambicus som har tvärtom och alltså samma mönster som shiranus dvs skimrande fjäll med svart kant.

          Albins shiranus är mycket mörkare på foton än de i Hull. Fotot visar (troligen) pappan till Albins fiskar.
          Senast redigerad av Ola Svensson; 23 September 2009, 13:54.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • HåkanM
            NCS Medlem
            • November 2005
            • 1294

            #35
            Ny fråga till Malawijanne

            I artikeln skriver du bla att du odlat auratus,spec chilumba och lombardoi.
            Alla dessa har ju rykte om sig som stora och ganska rejält aggresiva.
            Min fråga är hur du hållit dem ?, stora grupper?, bara en hane ? eller stora burkar ?, ja kort sagt råd om hur man bäst håller dessa.

            Kommentar

            • malawijanne
              Banned
              • November 2005
              • 3217

              #36
              Ursprungligen postat av HåkanM
              Ny fråga till Malawijanne

              I artikeln skriver du bla att du odlat auratus,spec chilumba och lombardoi.
              Alla dessa har ju rykte om sig som stora och ganska rejält aggresiva.
              Min fråga är hur du hållit dem ?, stora grupper?, bara en hane ? eller stora burkar ?, ja kort sagt råd om hur man bäst håller dessa.
              Stora grupper typ 10 hannar och 30 honor i ett 450 eller i en 375.Janne

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • April 2002
                • 14633

                #37
                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Bra variation på artiklar. Den artikel jag läser först (intressantast) är alltid Olas - Nyheter från fiskvärlden.
                Bra att den innehåller både "proffsartiklar" och medlemsartiklar.
                Kjell föresten. Du får gärna mejla mig nyhetstips då jag tar upp alla sorters nyheter i min spalt. För mig är det helt enkelt enklast att gå igenom de senaste månaderna i de vetenskapliga databaserna vilket gör att det ibland endast är vetenskapliga nyheter.
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Användare
                  • April 2002
                  • 4619

                  #38
                  Ursprungligen postat av Ola Svensson
                  Kjell föresten. Du får gärna mejla mig nyhetstips då jag tar upp alla sorters nyheter i min spalt. För mig är det helt enkelt enklast att gå igenom de senaste månaderna i de vetenskapliga databaserna vilket gör att det ibland endast är vetenskapliga nyheter.
                  OK - jag skall ha det i åtanke. Är även "kommersiella" nyheter OK?

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • April 2002
                    • 14633

                    #39
                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    OK - jag skall ha det i åtanke. Är även "kommersiella" nyheter OK?
                    Alla nyheter!
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    • Tzon
                      Användare
                      • April 2007
                      • 3

                      #40
                      Ursprungligen postat av malawijanne
                      Ja nybörjare, det vill jag väl inte säga att du är, men du brukar väl hänga på zoopet mera.
                      Välkommen förresten att skriva på detta forumet.
                      Jag brukar ta upp honorna efter ca 3 veckor, beror på hur varmt det är i baljorna.
                      Jag lägger honan i en glassburk, ta försiktigt upp honan och öppnar underkäken med ett trubbigt föremål, en plast pinsett använder jag.
                      När jag öppnar under käken så brukar honan spotta ut, gör hon inte det första gången släpper jag ner henne i glassburken och kanske gör 2 försök till, sedan lägger jag ner det, ibland så kommer inte alla yngel ut gäller framförallt på tropheus demasoni och en del mbunas kan det vara svårt att få ut alla yngel.
                      Då låter jag henne behålla ynglen som hon sedarmera får spotta ut i den stora baljan.
                      På aulonocaror och haplisar så brukar det inte vara några problem dom brukar spotta redan i håven.Janne
                      Tack Janne
                      Allt är ju relativt, men nog är det så att jag har mer å lära, och det är ganska
                      sparsamt med vad jag kan lära andra än så länge.
                      Hänger nog lika mycke här som på zoopet, men är väl för det mesta "osynlig" ....får försöka ändra på det...
                      /MVH Tomas

                      Kommentar

                      • Christian Alfredsson
                        NCS Medlem

                        • April 2002
                        • 4168

                        #41
                        Vet man hur man söker så kan man lära sig det mesta genom att vara osynlig.

                        Jag har sett lite bilder från Jannes kommande artiklar och jag tror ni verkligen kommer gilla dem.
                        Christian Alfredsson
                        http://www.zoopet.com
                        http://www.christianalfredsson.com

                        Kommentar

                        • Johan F
                          Användare
                          • March 2006
                          • 2439

                          #42
                          Ursprungligen postat av malawijanne
                          Jag får väl börja att presentera mig.
                          Jag heter Jan Olof Carlsson och arbetar och bor i Göteborg.
                          Jag har skrivit artikeln om "odling av östafrikanska ciklider" ni får gärna ställa frågor om min artikel, jag svarar om jag kan, annars så finns det säkert någon annan här på forumet som har svaret.Janne
                          Nu har även jag fått tid till att läsa din artikel Janne, kanonbra ser framemot nästa nummer..........

                          Hälsningar

                          /Johan
                          3000 liter med Tropheus
                          http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                          Tropheus sp. black Ikola
                          Tropheus sp. black Caramba
                          Tropheus red bishop Caramba
                          Tropheus Moorii Kambwimba
                          Tropheus Moorii Kapampa
                          Tropheus Duboisi Maswa

                          Kommentar

                          • mantis777
                            Användare
                            • October 2008
                            • 204

                            #43
                            Ursprungligen postat av Ola Sjödin
                            Mitt namn är Ola Sjödin och jag skrev om "Akvarier i klassrummet". Kanske en lite smal artikel, men det är någonting som jag brinner för. Har tidigare i år skrivit om vår fångstresa till Uruguay. Fortsättningen och avslutningen där kommer i nr.4.
                            Hej
                            Måste säga att din artikel var en av de "vettigaste" och intressanta på länge. Hade alla lärare haft det engagemanget skulle många fler barn i Sverige lära sig om naturen och att vi måste ta hand om den. Skulle vara kul om du kunde ha nån form av följetong i CB där vi får följa vad du och dina barn gör och kommer fram till.
                            Mvh
                            /Calle
                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2166816
                            Inget akvarium för tillfället...

                            Kommentar

                            Arbetssätt...