Ciklidbladed 3/2009 Diskussion av innehållet!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Christian Alfredsson
    NCS Medlem

    • April 2002
    • 4168

    #16
    Ursprungligen postat av Göran Å
    Jag heter Göran Åstebro och bor i Skövde. Är författare av denna artikel.

    Om någon inte har förstått mina bilder till artikeln så förtydligar jag gärna här.


    Har alltid kameran i beredskap numer när jag har något projekt på gång. Kanske blir det ytterligare någon artikel till nästa år.

    Mvh Göran
    Gillade verkligen denna artikel. Ska plocka fram den när jag köper nästa kar!
    Christian Alfredsson
    http://www.zoopet.com
    http://www.christianalfredsson.com

    Kommentar

    • Johan F
      Användare
      • March 2006
      • 2439

      #17
      Tropheua - enkelt och roligt!

      Jag heter Johan Falkborn bor i Järfälla och det var jag som visade upp en del av mina troffar med ett par bilder och berättade lite om hur min hobby har blivit både enkelt och rolig.

      Min första artikel i CB men det kommer att bli fler om det nu var någon som gillade den?

      Hälsningar

      /Johan
      3000 liter med Tropheus
      http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
      Tropheus sp. black Ikola
      Tropheus sp. black Caramba
      Tropheus red bishop Caramba
      Tropheus Moorii Kambwimba
      Tropheus Moorii Kapampa
      Tropheus Duboisi Maswa

      Kommentar

      • endymion

        #18
        Hej jag heter Albin Ekenberg och bor i Växjö jag skrev artikeln Malawitilapia.

        Var det något som var oklart i denna artikel är frågan fri.

        Kommentar

        • endymion

          #19
          Ursprungligen postat av malawijanne
          Jag tror att det tar ca 7-8 månader för mig att driva upp dom, jag går inte in för att dom ska växa fortare, för då tycker jag att fisken får fel proportioner..
          Ja, dom växer olika, en mbuna som alltid växer sakta, det är faktiskt rödzebran,demasoni och golden tycker jag också växer sakta hos mig.Janne
          Tar det verkligen så lång tid? Rödzebran växer betydligt fortare än så hos mig utan att jag matar mer än en gång om dagen. Rödzebra är förövrigt en av de fiskarna som växer absolut snabbast hos mig. Golden tycker jag växer ok upp till 4 cm men sedan växer de enormt långsamt.

          Kommentar

          • HåE
            Användare
            • September 2007
            • 1525

            #20
            Ursprungligen postat av Johan F
            Jag heter Johan Falkborn bor i Järfälla och det var jag som visade upp en del av mina troffar med ett par bilder och berättade lite om hur min hobby har blivit både enkelt och rolig.

            Min första artikel i CB men det kommer att bli fler om det nu var någon som gillade den?

            Hälsningar

            /Johan

            En mycket lärorik artikel om tropheus med ruskit snygga bilder.
            När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

            Kommentar

            • Göran Å
              Användare
              • December 2005
              • 1295

              #21
              Ursprungligen postat av Johan F
              Min första artikel i CB men det kommer att bli fler om det nu var någon som gillade den?

              Hälsningar

              /Johan
              Bra artikel Johan..... som visar att det inte är så svårt med troffar. Bara man följer vissa basic regler.

              Jag vill gärna läsa fler artiklar av dig, då du har mycket kunskap att förmedla.

              Mvh Göran
              http://www.skovdeaf.se/
              http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
              http://www.skovdefagelklubb.se/

              Kommentar

              • Johan F
                Användare
                • March 2006
                • 2439

                #22
                Tack HåE och Göran Å

                Ingenting är svårt om man vet hur man gör

                Tackdetsamma Göran!

                /Johan
                3000 liter med Tropheus
                http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                Tropheus sp. black Ikola
                Tropheus sp. black Caramba
                Tropheus red bishop Caramba
                Tropheus Moorii Kambwimba
                Tropheus Moorii Kapampa
                Tropheus Duboisi Maswa

                Kommentar

                • Ola Sjödin
                  Användare
                  • August 2003
                  • 514

                  #23
                  Mitt namn är Ola Sjödin och jag skrev om "Akvarier i klassrummet". Kanske en lite smal artikel, men det är någonting som jag brinner för. Har tidigare i år skrivit om vår fångstresa till Uruguay. Fortsättningen och avslutningen där kommer i nr.4.

                  Kommentar

                  • Johan F
                    Användare
                    • March 2006
                    • 2439

                    #24
                    Ursprungligen postat av malawijanne
                    Jag blir aldrig nöjd.
                    Mina rödzebror tycker jag inte blir bättre numera, jag har inte koll på hur många generationer det har tagit, men när jag köpte rödzebrorna så var dom redan inavlade, det är väl ca 20 år sen jag köpte sedan hur länge den förra ägaren hade inavlat dom, det vet jag inte, men troligtvis så är dom från sjuttitalet när första rödzebrorna kom in som VF.
                    Men gissa på en höft ca 10 generationer innan man fick bort sotet i pannan och även få bort blåa hannar plus att mina yngel får fin färg till ca 95%.Janne
                    Hej Janne,

                    Jag ställde frågan tiidgare i någon annan tråd men det är nog bättre och ställa direkt till källan
                    Jag hade som sagt var VF rödzebror på 70-talet, fick ta över en OB-par och ett Rödzebra-grupp med en rosa hane av en bekant. Undrar när den rosa hanen blev vanlig, för i dag är det ju ovanligare med blåa hanar vilket var mycket vanligt förr?
                    Sot i pannan, nej det fanns inte på de VF, vad jag mindes.

                    /Johan
                    3000 liter med Tropheus
                    http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                    Tropheus sp. black Ikola
                    Tropheus sp. black Caramba
                    Tropheus red bishop Caramba
                    Tropheus Moorii Kambwimba
                    Tropheus Moorii Kapampa
                    Tropheus Duboisi Maswa

                    Kommentar

                    • Tzon
                      Användare
                      • April 2007
                      • 3

                      #25
                      Ursprungligen postat av malawijanne
                      Jag får väl börja att presentera mig.
                      Jag heter Jan Olof Carlsson och arbetar och bor i Göteborg.
                      Jag har skrivit artikeln om "odling av östafrikanska ciklider" ni får gärna ställa frågor om min artikel, jag svarar om jag kan, annars så finns det säkert någon annan här på forumet som har svaret.Janne
                      Hej Janne
                      Brukar läsa dina inlägg här på forumet med stort intresse, brukar vara informativt för en nybörjare som jag
                      Så va det även med din artikel i senaste CB.

                      En sak som jag skulle vilja veta är hur du gör när du"tvångstömmer" honorna ??
                      /MVH Tomas

                      Kommentar

                      • malawijanne
                        Banned
                        • November 2005
                        • 3217

                        #26
                        Ursprungligen postat av Tzon
                        Hej Janne
                        Brukar läsa dina inlägg här på forumet med stort intresse, brukar vara informativt för en nybörjare som jag
                        Så va det även med din artikel i senaste CB.

                        En sak som jag skulle vilja veta är hur du gör när du"tvångstömmer" honorna ??
                        Ja nybörjare, det vill jag väl inte säga att du är, men du brukar väl hänga på zoopet mera.
                        Välkommen förresten att skriva på detta forumet.
                        Jag brukar ta upp honorna efter ca 3 veckor, beror på hur varmt det är i baljorna.
                        Jag lägger honan i en glassburk, ta försiktigt upp honan och öppnar underkäken med ett trubbigt föremål, en plast pinsett använder jag.
                        När jag öppnar under käken så brukar honan spotta ut, gör hon inte det första gången släpper jag ner henne i glassburken och kanske gör 2 försök till, sedan lägger jag ner det, ibland så kommer inte alla yngel ut gäller framförallt på tropheus demasoni och en del mbunas kan det vara svårt att få ut alla yngel.
                        Då låter jag henne behålla ynglen som hon sedarmera får spotta ut i den stora baljan.
                        På aulonocaror och haplisar så brukar det inte vara några problem dom brukar spotta redan i håven.Janne

                        Kommentar

                        • malawijanne
                          Banned
                          • November 2005
                          • 3217

                          #27
                          Ursprungligen postat av Johan F
                          Hej Janne,

                          Jag ställde frågan tiidgare i någon annan tråd men det är nog bättre och ställa direkt till källan
                          Jag hade som sagt var VF rödzebror på 70-talet, fick ta över en OB-par och ett Rödzebra-grupp med en rosa hane av en bekant. Undrar när den rosa hanen blev vanlig, för i dag är det ju ovanligare med blåa hanar vilket var mycket vanligt förr?
                          Sot i pannan, nej det fanns inte på de VF, vad jag mindes.

                          /Johan
                          Ja tyvärr så kan jag inte svara på frågan, när det blev vanligt med rosa hannar, så vi kan väl skicka vidare till någon annan som är bättre påläst.
                          Det kanske är så att det skiljer även på var rödzebran är fångad, för att jag vet att det var många rödzebra som var VF som hade sot i pannan.Janne

                          Kommentar

                          • HåkanM
                            NCS Medlem
                            • November 2005
                            • 1294

                            #28
                            Fråga till Albin ang artikeln om malawitilapia.

                            Vad är egentligen färgskillnaden mellan shiranus och mossambicus, enligt fotot
                            så är shiranus mer grönskimrande men mossambicus som jag haft minns jag som mer svarta. stämmer detta ?

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Användare
                              • April 2002
                              • 4619

                              #29
                              Ursprungligen postat av Johan F
                              Hej Janne,

                              Jag ställde frågan tiidgare i någon annan tråd men det är nog bättre och ställa direkt till källan
                              Jag hade som sagt var VF rödzebror på 70-talet, fick ta över en OB-par och ett Rödzebra-grupp med en rosa hane av en bekant. Undrar när den rosa hanen blev vanlig, för i dag är det ju ovanligare med blåa hanar vilket var mycket vanligt förr?
                              Sot i pannan, nej det fanns inte på de VF, vad jag mindes.

                              /Johan
                              Fram till mitten av 70-talet så kom det in vildfångade rödzebror, sedan bröt inbördeskriget ut och inga fiskar exporterades sedan därifrån fram till mitten av 90-talet och när jag, Ad och Frode dök bland rödzebrorna 1994 (var ett antal artiklar i CB om vår resa - kolla artikelarkivet) var vi de första blekansiktena som hade gjort detta på ca. 20 år.
                              På Minos Reef (där rödzebran finns) finns det två arter med zebrahanar som är i det nästan identiska och det är extremt sannolikt att 70-talsvändan med VF "rödzebror" var en mix av dessa bägge arter - så den ursprungliga stammen av rödzebror inom hobbyn är med all säkerhet en korsning.

                              I sjön är det extremt ovanligt med "röda" hanar. Jag såg inte en enda när jag dök där och jag såg säkert 1.000 hanar. De förekommer dock och eftersom dessa var populärast så började odlarna direkt att odla på dom och det blev ganska snabbt de som tog överhanden. När vet jag inte riktigt men mina första rödzebra köpte jag 1978 och då var det blå hanar som var absolut vanligast (din röda/rosa hane då var nog väldigt ovanlig), men de röda hanarna började ta över i början av 80-talet och i slutet av 80-talet var dessa helt dominerande och de blå var nästan helt försvunna.

                              De rödzebror som började importeras i mitten av 90-talet var rätt art och dessutom så var nu de blåa hanarna återigen poppis (vilket jag uppskattar) och de är idag relativt vanliga i handeln
                              Senast redigerad av Kjell Fohrman; 23 September 2009, 11:57.

                              Kommentar

                              • Micke
                                Användare
                                • April 2002
                                • 9579

                                #30
                                Här finns en artikel som publicerades i CB för några år sedan, om rödzebran och dess olika färgvarianter; http://www.ciklider.se/artiklar/mp_a...oda_guld.shtml
                                Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                                Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                                Kommentar

                                Arbetssätt...