Varför går NCS med förlust

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

Ursprungligen postat av FI
    Det behöver inte bli en ungdomssajt bara för att fler ungdomar börjar hänga här. Som sagt, mellan 2002 och 2005 då jag hängde här sist var det betydligt fler ungdomar här, många var knappt 20 ens om jag kommer ihåg rätt, och det pratades tveklöst både mer om akvaristiken och ciklider då. Visst kan det vara så att många trådar rörde enklare saker som vilka arter som passar ihop och om man kan knöka ner en jagga i ett 100-liters eller vilken fisk som var snyggast etc etc. Men saken är den att bara någon startar en tråd, hur enkel den än är från början, så kan den utmynna i en lång djupare diskussion. Till slut blir det kanske t.o.m. en artikel i CB. Kan det blir bättre?
    Frågan är vad som är en vikande trend generellt sett eller vad som t ex ciklid.se har gjort för att "missta" de unga. Jag tycker det verkar vara ett dalande intresse överlag för akvariehobbyn och det är ju inte lättare när de största butikskedjorna i det närmaste bojkottar allt utom det som säljer mest...och sedan har rasande höga priser på t ex akvarium. Ciklid.se kan absolut förbättras och det sker ju en evig utveckling, men att skälla på ciklid.se som om sajten skulle vara ansvarig för att ungdomar inte är här tycker jag är starkt överdrivet.

Kommentar

• defdac
      Användare
      • April 2002
      • 865

Jag ser inte någonstans på nätet att det är häftiga funktioner som drar folk. Tvärtom är de folkäraste sajterna totalt befriade från design och har tvärtom hållt nere flashig funktionalitet till ett minimum.

Detta är en trend som syns överallt i lyckade internetstartups. Hacker News, Twitter, flickr och andra minimalistiska sajter som inte försöker vara en Schweizisk armékniv utan gör en sak och gör den bättre och framförallt enklare än alla andra.

Man kan slänga hur mycket finesser som helst över användarna, men finns inte rätt mentalitet, direkthet, vänlighet och enkelhet så viker intresset direkt.

Vad är NCS:s riktiga nerv? Vad är det som får NCS att ticka? Är det Ciklidbladet så är det inte så mycket att prata om. Sadla om till förlag och kör så det ryker med era ca 1000 medlemmar som betalar för att få Ciklidbladet och en flashig kalender.

bilfeber tycker jag är ett skrämmande exempel på hur man låtit stämning och uppblåstheten i kommentarerna leda till en totalt vidrig sajt som man får lite kräkkänningar av bara man tänker på den. NyTeknik och en del andra stora mediasajter likaså. I ren desperation omdesignar dom sin stinkande sajt och gör sitt yttersta för att krama fram häftiga bilder och intressanta bilartiklar. Lite som att sminka en illaluktande gris. Att det även leder till browserinkompabilitet blir bara dråpligt.

Tro mig. Det är inte där ni ska lägga er energi och entusiasm när ni plöjer ner timtal av ideell tid.

En sajt som förstått sitt verkliga värde och sitt existensberättigande och som ligger väldigt nära er egen i nördpoäng och spets är plantswap. Design? Köp och sälj-funktionalitet? *shrug* Nästan allt fokus ligger på att trycka undan prestige och uppblåsthet och föra fram nybörjarentusiasm och mycket hög höjd i diskussioner där alla fullkomligt dreglar efter att få dela med sig. Diskussionerna blir jävligt heta och intressanta ibland, men aldrig tjuvnyp som gör någon ledsen eller lämnar bitter eftersmak. Det har skett några eldsvådor men det har lagts ner otroligt mycket energi på att lösa det på ett sätt som de flesta gillar.

Våld föder våld och låter man diskussioner totalt spåra ur i polimik lämnar man användarna med sur och bitter eftersmak. Finns det personer som överhuvudtaget inte kan diskutera så har dom inte på ett forum att göra. Inför en anonym superadmin som alla admins kan använda och gå in direkt och be hetsiga personer skriva om sina inlägg, eller gör som youtube och inför upp/nedåt-tumme vid varje inlägg och låt varje bajsnödig prestigeknöl få reda på hur illa *hela forumet* tycker om personens sätt.

Jag tror absolut ni har en del problem, men det handlar inte om flashig/elitistisk teknik och design och glättigt fyrfärgspapper.
      http://www.defblog.se

Kommentar

• defdac
        Användare
        • April 2002
        • 865

Det här tror jag är det största problemet i föreningar generellt: http://en.wikipedia.org/wiki/Groupthink
        http://www.defblog.se

Kommentar

• poujac
          Användare
          • May 2006
          • 170

Här går det undan

#259 inlägg på 3 dagar
          >>Drive a real car drive a Jaguar<<

Kommentar

• Kjell Fohrman
            Användare
            • April 2002
            • 4619

Ursprungligen postat av defdac
            Jag ser inte någonstans på nätet att det är häftiga funktioner som drar folk. Tvärtom är de folkäraste sajterna totalt befriade från design och har tvärtom hållt nere flashig funktionalitet till ett minimum.
            Håller i stort med men inte räknas väl sådana enkla saker som en blogg, eller att man kan prenumerera på en kategori som häftiga funktioner direkt.
            Viktigt är annars att sidan skall vara lättmanövrerad och inte för seg och eventuella extra funktioner inte får gå ut över detta.

Vad är NCS:s riktiga nerv? Vad är det som får NCS att ticka? Är det Ciklidbladet så är det inte så mycket att prata om. Sadla om till förlag och kör så det ryker med era ca 1000 medlemmar som betalar för att få Ciklidbladet och en flashig kalender.
            För mig är det CB som är "nerven" eller kanske mer korrekt "navet" i NCS verksamhet - men jag har ju varit aktiv NCS-medlem i mer än 30 år och har nog en lite annan och mer nostalgisk syn på det hela. Idag tror jag nog att en hemsida med ett forum är rätt viktigt för en liten organsiation som NCS.

Sen håller jag med dig om att det är viktigt att koncentrera verksamheten och inte tro att man kan omspänna allt - då blir inget riktigt bra.

Förövrigt tycker jag att ditt inlägg var kul och målande skrivet

Kommentar

• Wilhelm
              Användare
              • April 2002
              • 9122

Ursprungligen postat av Beast
              Hmmm, en liten tanke från mig Skulle man inte kunna starta en tråd eller en gallup, där bara icke medlemmar får svara på frågan (gärna anonymnt för dom som vill) "Vad skulle krävas för att du skulle bli medlem i NCS?) eller liknande!? Låt den vara i 1 mån eller så och ingen medlem skulle få komentera det eller nått!! Sen kan man (styrelsen) ta ställning till dom olika svaren vi får och se om det är nått som går att sätta i verket!? Vi som redan är medlemmar vet ju redan varför vi är med eller!?
              Fan va bra Jocke! Detta borde styrelsen nappa på!
              mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• T_K
                Användare
                • September 2005
                • 147

Vilken bra diskussion det blivit. Ser med stor tillförsikt fram mot vart det hela leder! Heja NCS! :-)

Kommentar

• malawijanne
                  Banned
                  • November 2005
                  • 3217

Ursprungligen postat av Ola Svensson
                  Tanken är att forumsvärdarna har den uppgiften, men det är tyvärr inte helt lyckat att både ha uppgiften att se till att regelverket följs (det gör det nästan alltid) samt ge goda råd. Vissa blir väldigt provocerade av att vissa tilldelats möjligheten att radera inlägg. Detta är orsaken till att vi varit försiktiga att skaffa fler forumsvärdar, men det är nog dags att göra det ändå.
                  Äntligen, jag anmäler mig härmed som frivillig att försöka svara på frågor om malawiciklider, och att var forumsvärd för den avdelningenJanne

Kommentar

• Engelholm Audio
                    Användare
                    • August 2009
                    • 366

En reflektion jag har är att förstasidan är suverän för oss som är på forumet mycket, oss som älskar ciklider.

Men vad händer när nybörjar-Kalle kommer in till portalen? Ingen kan med säkerhet svara på detta, men jag gissar att mängden information är för mycket, det är otydligt vart man börjar, jag hittar inga nybörjar-ställen att läsa information på, etc.

Är det nån mer som har tankar kring hur en nybörjare reagerar av förstasidan och/eller vad en nybörjare söker efter som absolut första punkt?
                    Vänliga hälsningar, Pär!
                    CAF: http://www.akvariekarlskrona.se/
                    Hifi: http://www.engelholmaudio.com/

Kommentar

• HåkanM
                      NCS Medlem

• November 2005
                      • 1296

[QUOTE

Tycker annars att HåkanM har flera bra förslag - men det där med lotteri är nog svårt eftersom det krävs tillstånd för detta.

[/QUOTE]

Ja varenda kvartersidrottsklubb säljer lotter, det krävs i vissa fall tillstånd,
                      enklast är att ringa ansvarig på fritisförvaltningen i den kommun där föreningen är registrerad ( ja vilken är det ?), tillståndet kostar ca 300 kr och det är några blanketter som skall fyllas i + ett styrelsemöte med beslut om lotteri+ utse en ansvarig, alltså egentligen några timmars jobb.

Kommentar

• LN
                        Användare
                        • December 2004
                        • 4744

Sitter o smakar lite på ordet nybörjare. Det borde finnas ett bättre mera possitivt ord.
                        Nyanlända,,,, vet att TV brukar använda nytillkomna.

Ja vet int. Kanske något som låter på förstasidan.
                        "Hej är du ny här på forumet så skriv dina funderingar här"

O så låter vi en eller tre ha koll på just den delen så nyanlända liksom kommer in i snackandet och kan känna sig hemma här på forumet.
                        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• Engelholm Audio
                          Användare
                          • August 2009
                          • 366

Ursprungligen postat av LN
                          Sitter o smakar lite på ordet nybörjare. Det borde finnas ett bättre mera possitivt ord.
                          Nyanlända,,,, vet att TV brukar använda nytillkomna.

Ja vet int. Kanske något som låter på förstasidan.
                          "Hej är du ny här på forumet så skriv dina funderingar här"

O så låter vi en eller tre ha koll på just den delen så nyanlända liksom kommer in i snackandet och kan känna sig hemma här på forumet.
                          Folk reagerar olika och personligen har jag inga problem att kalla mig "Nybörjare" när jag är det...men kan mycket väl tänka mig att andra har problem med att själva stämpla sig som detta.

Jag funderar i termer kring en egen "kom-igång-ruta" med enkla steg och tips. Slogan-nivå är "Starta ett akvarium" och "Köpa akvarie" eller varför inte "Inskaffa fiskar". Dessa är klickbara och leder till respektive halvsidor med information ämnet och som tipsar om köp/sälj-siter, NCS sponsorer, fördjupningar och självklart till forumet...
                          Ledorden här blir kort, koncist, säljande, förenklat.

Idag visar förstasidan upp (för mig jäkligt intressanta) 720 litersprojekt med betongbakgrund. Kanske inte det första man tänka på som nyanländ/nytillkommen!
                          Vänliga hälsningar, Pär!
                          CAF: http://www.akvariekarlskrona.se/
                          Hifi: http://www.engelholmaudio.com/

Kommentar

• Ola Svensson
                            Användare
                            • April 2002
                            • 14633

Ursprungligen postat av malawijanne
                            Äntligen, jag anmäler mig härmed som frivillig att försöka svara på frågor om malawiciklider, och att var forumsvärd för den avdelningenJanne
                            Jag har tagit upp i styreslen att man borde skilja funktionen att ha i uppgift att svara på frågor samt att kolla att reglerna följs.
                            Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• TutenStain
                              Användare
                              • September 2008
                              • 168

Ursprungligen postat av Engelholm Audio
                              En reflektion jag har är att förstasidan är suverän för oss som är på forumet mycket, oss som älskar ciklider.

Men vad händer när nybörjar-Kalle kommer in till portalen? Ingen kan med säkerhet svara på detta, men jag gissar att mängden information är för mycket, det är otydligt vart man börjar, jag hittar inga nybörjar-ställen att läsa information på, etc.

Är det nån mer som har tankar kring hur en nybörjare reagerar av förstasidan och/eller vad en nybörjare söker efter som absolut första punkt?
                              Är en av de yngre medlemmarna på denna sida (17) och jag måste hålla med om att jag i början inte tyckte att förstasidan var "optimal". Det kändes nästan som om man översvämmades av information, dessutom så kändes informationen inte så relevant. Det ända man var ute efter när man kom till sidan var att kunna ställa frågor och hitta information om olika arter.

Det är svåra tider nu och det kan vara en av orsakerna till att antalet medlemmar har sjunkit, dock så tycker jag att man ska vänta innan man gör några stora förändringar på sidan (så som att göra sidan mer "nybörjarvänlig"). Det är bra att vara lite unik, att göra sidan mer nybörjarvänlig skulle bara göra oss till en annan zoopet och zoonen. Det är trots allt professionalismen och det unika som drar folk till denna sida.

Nybörjarfrågor kommer alltid att dyka upp, men det är alltid de mest engagerade och intresserade som kommer hit, till skillnad från andra forum vilket jag tycker är bra.

Kommentar

• Ola Svensson
                                Användare
                                • April 2002
                                • 14633

Ursprungligen postat av TutenStain
                                i början inte tyckte att förstasidan var "optimal". Det kändes nästan som om man översvämmades av information, dessutom så kändes informationen inte så relevant. Det ända man var ute efter när man kom till sidan var att kunna ställa frågor och hitta information om olika arter.
                                Man blir ju hemmablind, men är det inte just detta man ser när man kommer in på förstasidan?

Bli medlem! - Senaste inlägget på förumet - Slumpvald arbeskrivning - Ciklidbladet 2/2009

Borde vi byta namn på dessa "rutor" t ex "Ställ era frågor på vårt forum" och "Du är ett klick från tusentals arbeskrivningar"
                                Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

Arbetssätt...