Varför går NCS med förlust

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    • April 2002
    • 14633

Bloggar har vi diskutterat och jag har för mig att intresset var mer eller mindre noll. Har detta ändrats så kan vi nog införa det väldigt kvickt då funktionen finns.

Det finns lite nätverksfunktioner bla att man kan bli vänner med varandra. Om vi skulle kunna bilda en massa subgrupper som man själv kan ansluta sig till vet jag inte (vi har NCS-medlem nu) men det går säkert.

Så Joakim och Albin: Kan vi införa bloggar och subgrupper som man själv ansluter sig till eller till och med skapar själva som "malawinördarna" och likande.

Och ni andra: Finns det intresse för bloggar och grupper?
    Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Kjell Fohrman
      Användare
      • April 2002
      • 4619

Ursprungligen postat av Ola Svensson
      Bloggar har vi diskutterat och jag har för mig att intresset var mer eller mindre noll. Har detta ändrats så kan vi nog införa det väldigt kvickt då funktionen finns.
      Som jag skrev så är det det i väldigt hög utsträckning kvinnor som gillar detta och i NCS är det ju nästan bara män så jag förstår att intresset var mer eller mindre noll.

Vi har en "vänfunktion" på Zoopet - om det uppskattas vet jag inte. Själv tycker jag att det bara känns löjligt och genant. Fast det är jag det
      Fast det verkar ju vara poppis annars i samhället - nästan varje vecka får jag något mail om att någon vill bli vän med mig på Facebook. Det åker direkt i papperskorgen

Har också för mig att vi har någon funktion med subbgrupper - fast det har aldrig slagit

Kommentar

• Micke
        Användare
        • April 2002
        • 9579

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Är så gammal att jag inte riktigt vet vad shoutbox och rss-föde är för nåt
        På Zoopet har vi i alla fall bloggar och en chatt.
        Shoutbox är den typen av chatt ni använder på Zoopet. RSS-flödet har ni också aktiverat på zoopet. Med RSS kan man prenumera på information från webbsidor utan att behöva besöka dem. Som exempel prenumererar jag på inlägg i kategorin "Afrikanska ciklider" i Zoopets forum och ser om det skrivits något intressant där. Det ger möjlighet att hålla koll på många sidor utan att lägga ner allt för mycket tid, vilket kan vara bra när det kommer mer och mer information på nätet.
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Micke
          Användare
          • April 2002
          • 9579

Bloggar har vi diskutterat och jag har för mig att intresset var mer eller mindre noll.
          Det är mycket möjligt att intresset är lågt bland dagens besökare, men vill man attrahera nya grupper tror jag att de olika funktionerna jag nämde är en viktig del.

Kommentar

• Kjell Fohrman
            Användare
            • April 2002
            • 4619

Ursprungligen postat av Micke
            Shoutbox är den typen av chatt ni använder på Zoopet. RSS-flödet har ni också aktiverat på zoopet. Med RSS kan man prenumera på information från webbsidor utan att behöva besöka dem. Som exempel prenumererar jag på inlägg i kategorin "Afrikanska ciklider" i Zoopets forum och ser om det skrivits något intressant där. Det ger möjlighet att hålla koll på många sidor utan att lägga ner allt för mycket tid, vilket kan vara bra när det kommer mer och mer information på nätet.
            Tack för info - det märks att du är ett antal år yngre

Prenumeration eller RSS är i alla fall väldigt uppskattat och det är oerhört många som prenumererar på de kategorier där de har sitt specialintresse.

Kommentar

• LN
              Användare
              • December 2004
              • 4744

Grupper vet ja väldigt lite om men ja känner att det är inte en funktion ja saknar.

Blogg däremot vore ju kanon om det infördes, det finns ju indirekt redan idag.
              Och det verkar ju som om det är populärt även här.
              Mina hus byggartrådar har haft över 160 000 träffar, O Guzrobs husbyggartråd över 230 000 träffar. Runt 400 000 träffar tycker ja talar sitt tydliga språk att det finns ett intresse av att följa ett projekt kontinuerligt under en längre tid. O då är ju en blogg det ultimata.
              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• Bilbo
                NCS Medlem
                • April 2002
                • 1159

Ett lysande exempel på hur en "shoutbox" fungerar är www.blixtar.se.
                Ett forum för åskintresserade.
                Nu känns det som om diskussionen är på rätt väg. När jag själv var forumvärd hade vi olika avdelningar där vi skulle gå in och besvara obesvarade frågor, är det samma upplägg idag?
                Ett "snorkigt" svar som är extremt surt att få är "Sök på forumet innan du ställer frågor" det är inte välkomnande eller särskilt utvecklande. Ett forum skall vara levande, inte bara en databas. Om man skriver ett sådant svar till en "n00b" bör man iaf ge några länkar till trådar där det finns mer att läsa.
                Jag har däremot svårt att se varför ciklid.se skall hålla med bloggar, när det finns hur många gratistjänster som helst, däremot kanske en länksamling på första sidan.
                // Magnus Arvidsson

Kommentar

• Ola Svensson
                  • April 2002
                  • 14633

Det var väldigt länge sedan jag såg någon endast ge "sök på forumet"-svaret. Det finns en funktion under "Nya inlägg" där man kan se de obsesvarade. Tanken är att forumsvärdar ska gå igenom dessa med jämna mellanrum. Men vi har väldigt få forumsvärdar just nu och borde kanske skaffa fler.
                  Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• mantis777
                    Användare
                    • October 2008
                    • 203

Går det inte göra något samarbete eller nåt projekt med olika akvarium t ex Tropicarium Kolmården. Är ju väldigt många som besöker en sån anläggning. Att synas där kanske kan ge nåt?
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2166816
                    Inget akvarium för tillfället...

Kommentar

• Micke
                      Användare
                      • April 2002
                      • 9579

Så Joakim och Albin: Kan vi införa bloggar och subgrupper som man själv ansluter sig till eller till och med skapar själva som "malawinördarna" och likande.
                      Det finns redan ett par sociala grupper i forumet så funktionen är igång, det som saknas är länkning.

Kommentar

• Pabbe
                        • September 2006
                        • 1798

Det var väldigt länge sedan jag såg någon endast ge "sök på forumet"-svaret. Det finns en funktion under "Nya inlägg" där man kan se de obsesvarade. Tanken är att forumsvärdar ska gå igenom dessa med jämna mellanrum. Men vi har väldigt få forumsvärdar just nu och borde kanske skaffa fler.
                        Är det en av forumsvärdens ansvarsområden; att gå igenom obesvarat och ev. själv svara? Jag har lite koll på en forumsvärds ansvar: kan du kortfattat beskriva?

Kommentar

• Ola Svensson
                          • April 2002
                          • 14633

Ursprungligen postat av Pabbe
                          Är det en av forumsvärdens ansvarsområden; att gå igenom obesvarat och ev. själv svara? Jag har lite koll på en forumsvärds ansvar: kan du kortfattat beskriva?
                          Jo, tanken är att vara "värd" för sin avdelning och se till att nya medlemmar hälsas välkomna, svara på obesvarade inlägg och likanande samt att i viss mån se till att bredda diskussionen så att svar verkligen ges mm. En annan är förstås att se till att reglerna följs. Denna dubbla roll har ifrågasatts en del.
                          Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• StefanL
                            Användare
                            • August 2002
                            • 10777

Ursprungligen postat av T_K
                            Till "Malawe" och Kjell. Vad är det som hindrar att man har en ungdomssektion/nybörjarsektion på siten? Visst, ungdomar hänger på Zoopet o Zoonen, det är de alternativ som finns att tillgå. Varför ska de pga av ålder o okunskap hållas från Ciklid.org med alla medel. Ungdomar är inte trogna något, finns det något nytt forum så kommer de att välkomna det och finnas där också. Tror inte du behöver vara rädd för konkurrens Kjell. Varför ska NCS vara så f-bannad inpinkat och torrt? Fiskintresset är ju något för alla åldrar, eller hur? Varför vara så rädda för nytt friskt blod? Jag förstår inte tänket...
                            Nu tror jag att du missförstått mig en del. Jag är absolut inte emot att vi får mer fart i föreningen eller på forumet..inte alls. Vad jag däremot är emot är att en del anser att hela konceptet med NCS forum är uråldrat..vilket jag faktiskt inte tycker att det är. Det är oftast ett sakligt forum runt hobbyn och visst kan det upplevas som torrt och tråkigt. Jag tycker att det vore en synd om forumet ska börja försöka leva upp till någon ungdomssajt för då har vi snart inte mycket akvaristik eller ciklidsnack i trådarna.

Svårigheten är att väcka ungdomarnas intresse till hobbyn och där krävs en hel del arbete. En snygg layout betyder mycket nuförtiden...ett mer utarbetat ungdomspräglat forum rent visuellt kan ge en del.

Jag tror nog att de flesta upplever det här forumet som välkomnande även om det finns en del prestige hos en del gubbar på forumet som troligen är uppseendeväckande för den oinvigde.

Jag ser gärna att du lyfter fram förslag och ideer som du tycker skulle lyfta sajten, forumet och hobbyn i stort...

Kommentar

• JockeB
                              Användare
                              • May 2004
                              • 2964

Hmmm, en liten tanke från mig Skulle man inte kunna starta en tråd eller en gallup, där bara icke medlemmar får svara på frågan (gärna anonymnt för dom som vill) "Vad skulle krävas för att du skulle bli medlem i NCS?) eller liknande!? Låt den vara i 1 mån eller så och ingen medlem skulle få komentera det eller nått!! Sen kan man (styrelsen) ta ställning till dom olika svaren vi får och se om det är nått som går att sätta i verket!? Vi som redan är medlemmar vet ju redan varför vi är med eller!?
                              Senast redigerad av JockeB; 22 September 2009, 18:46.
                              Mvh Jocke
                              Centralamerikanska Ciklider!

Kommentar

• FI
                                Användare
                                • August 2002
                                • 3743

Ursprungligen postat av Malawe
                                Jag tycker att det vore en synd om forumet ska börja försöka leva upp till någon ungdomssajt för då har vi snart inte mycket akvaristik eller ciklidsnack i trådarna.
                                Det behöver inte bli en ungdomssajt bara för att fler ungdomar börjar hänga här. Som sagt, mellan 2002 och 2005 då jag hängde här sist var det betydligt fler ungdomar här, många var knappt 20 ens om jag kommer ihåg rätt, och det pratades tveklöst både mer om akvaristiken och ciklider då. Visst kan det vara så att många trådar rörde enklare saker som vilka arter som passar ihop och om man kan knöka ner en jagga i ett 100-liters eller vilken fisk som var snyggast etc etc. Men saken är den att bara någon startar en tråd, hur enkel den än är från början, så kan den utmynna i en lång djupare diskussion. Till slut blir det kanske t.o.m. en artikel i CB. Kan det blir bättre?
                                Fredrik Isaksson
                                Bildarkivet

Kommentar

Arbetssätt...