Varför går NCS med förlust

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • T_K
    Användare
    • September 2005
    • 147

Säger man kärring- och dagisforum? Är det så illa så är det mycket dåligt. Med den inställningen har man en döende förening. Jag tycker du gör ett bra jobb med Zoopet och det är där mina ungdomar hänger. Och får bra svar.
    Min tanke från början var en egen avdelning för nybörjare/ungdom på ciklid.org med speciella moderatorer, gärna yngre. Men skulle det komma snorkiga kommentarer från medlemmar i NCS så är det bättre att låta det vara. Och låta föreningen dö, för tar man inte vara på tillväxten så blir det många käppar i garderoben på ciklidstämmorna så småningom. Sen är det slut. Och det är bra i så fall, som man bäddar får man ligga.

Kommentar

• Ola Svensson
      • April 2002
      • 14633

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Sedan har du ju också problemet med snorkiga svar från besserwissrar - det problemet existerar på Zoopet men skulle bli oerhört mycket värre på ciklid.se om det skulle bli massor av nybörjarinlägg på ciklid.se.
      Kan du plocka fram ett snorkigt besserwissersvar till en nybörjare på ciklid.org? Tja det kan du säkert om du letar så lägg inte ner tid på det. Problemet är inte snorkiga svar utan uteblivna svar vilket är något som det måste jobbas med. En avdelning för nybörjarfrågor tror jag är en bra ide, men rent generellt är det allas ansvar. (Om man har åsikter om föreningen och vill göra något possitivt.)
      Senast redigerad av Ola Svensson; 22 September 2009, 11:45.
      Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• LN
        Användare
        • December 2004
        • 4744

av nybörjarinlägg på ciklid.se. Jag har hört åtskilliga NCS-aktiva föraktfullt prata om Zoopet som kärringforum (ja vi har många kvinnor som medlemmar) och dagisforum.
        Där kommer du med ett förtal som ja inte alls håller med om Kjell. Den typen av argumentation skapar bara nya myter om både oss och Zoopet. Ja tar starkt avstånd från det du skriver.
        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• Kjell Fohrman
          Användare
          • April 2002
          • 4619

Jag ids inte leta i forumet, jag kommer att hitta exempel men det bevisar inget - det primära är att det är så många uppfattar det. För 2-3 år sedan blev rätt många på Zoopet medlemmar i NCS och på ciklid.se - nästan alla har gått ur och när jag frågat varför har de angivit stämningen och snorkiga svar (inte uteblivna svar) i forumet.

Faktum är ju trots allt att ciklidintresserade ungdomar i regel föredrar Zoopet och Zoonen framför ciklid.se - varför tror ni då att det är så, om det inte beror på er själva?

Varför tror ni att det är så att det är lika många ciklidtrådar på Zoopet som på ciklid.se - det borde ju vara en enorm övervikt till fördel för ciklid.se.

För marknadsförde ju Michael Persson från NCS-styrelsen ciklid.se på ett bra sätt på NCS på Zoopet - men sedan några år är det ingen som gör det längre.

Kommentar

• Kjell Fohrman
            Användare
            • April 2002
            • 4619

Ursprungligen postat av Ola Svensson
            En avdelning för nybörjarfrågor tror jag är en bra ide, men rent generellt är det allas ansvar.
            En sådan kategori kallad "Mitt första akvarium" startade vi på Zoopet för några år sedan och det var en urusel idé. I denna kategori frågar visserligen nybörjare - men den har blivit så populär (ca. 8 nya trådar startas per dag i den kategorin och ca. 80 inlägg skrivs i kategorin per dag) att de som verkligen kan ge bra pedagogiska svar till nybörjare snart tröttnar på att svara eftersom frågorna ofta upprepas till förbannelse. Så i den avdelningen blir det oftast som så att nybörjare frågar och nybörjare svarar och nivån på svaren är ofta tämligen tveksamma. Undantag med bra svar finns självklart.
            Så det var ett stort misstag av oss att starta den kategorin och om man startar en sådan - upprepa inte Zoopets misstag och låt det bli "allas" ansvar - någon/några måste utses till att svara på frågorna där.

Det funkar mycket bättre om nybörjarna frågar i specialkategorierna (vare sig det handlar om amerikanska eller afrikanska ciklider, saltvatten, växter, killis etc. etc), för där finns det alltid några ämnesexperter som "häckar" och kan ge bra svar även till nybörjare.

Kommentar

• Ola Svensson
              • April 2002
              • 14633

En sådan kategori kallad "Mitt första akvarium" startade vi på Zoopet för några år sedan och det var en urusel idé. I denna kategori frågar visserligen nybörjare - men den har blivit så populär (ca. 8 nya trådar startas per dag i den kategorin och ca. 80 inlägg skrivs i kategorin per dag) att de som verkligen kan ge bra pedagogiska svar till nybörjare snart tröttnar på att svara eftersom frågorna ofta upprepas till förbannelse. Så i den avdelningen blir det oftast som så att nybörjare frågar och nybörjare svarar och nivån på svaren är ofta tämligen tveksamma. Undantag med bra svar finns självklart.
              Så det var ett stort misstag av oss att starta den kategorin och om man startar en sådan - upprepa inte Zoopets misstag och låt det bli "allas" ansvar - någon/några måste utses till att svara på frågorna där.

Det funkar mycket bättre om nybörjarna frågar i specialkategorierna (vare sig det handlar om amerikanska eller afrikanska ciklider, saltvatten, växter, killis etc. etc), för där finns det alltid några ämnesexperter som "häckar" och kan ge bra svar även till nybörjare.
              OK, det är alltså bättre att utse någon som inofficiellt har som uppgift att svara på nybörjarfrågor (nybörjare i akvaristik eller nybörjare på ciklid.org) och "flagga" hos folk om att det behövs ett initierat svar.

Fördelen med en kategori är att man visar att nybörjare är välkomna.
              Senast redigerad av Ola Svensson; 22 September 2009, 12:31.
              Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Kjell Fohrman
                Användare
                • April 2002
                • 4619

OK, det är alltså bättre att utse någon som inofficiellt har som uppgift att svara på nybörjarfrågor (nybörjare i akvaristik eller nybörjare på ciklid.org) och "flagga" hos folk om att det behövs ett initierat svar.
                Absolut - utse några stycken inofficiellt som du skriver. Bättre med några stycken för dels kan ingen vara "tillgänglig" jämt och dels har man olika kunskapsområden. Så några stycken som kan svara på ett bra sätt utan att krångla till det och dessutom kan svara utan att ge pikar (man får t.ex. acceptera att den vanligaste nybörjarcikliden idag är papegojcikliden).

Ha kontroll på det från början - både genom att ha pedagogiska och kunniga svarare och genom att hålla borta dom frivilliga besserwissersvararna (dom finns i alla forum).
                Senast redigerad av Kjell Fohrman; 22 September 2009, 12:38.

Kommentar

• HåkanM
                  NCS Medlem

• November 2005
                  • 1297

Absolut - utse några stycken inofficiellt som du skriver. Bättre med några stycken för dels kan ingen vara "tillgänglig" jämt och dels har man olika kunskapsområden. Så några stycken som kan svara på ett bra sätt utan att krångla till det och dessutom kan svara utan att ge pikar (man får t.ex. acceptera att den vanligaste nybörjarcikliden idag är papegojcikliden).

Ha kontroll på det från början - både genom att ha pedagogiska och kunniga svarare och genom att hålla borta dom frivilliga besserwissersvararna (dom finns i alla forum).
                  Nu börjar det arta sig, varför inte ha en nybörjarknapp så att de inlägg som skrivs av de som själva uppfatar sig som nybörjare får en speciell "nybörjarmärkning", detta underlättar för de som utsetts att svara att
                  sortera fram dessa inlägg. Sen kan man på första sidan lägga reklamtext där det står att nybörjare på ciklider är välkommna att fråga och rent av lova svar inom 24 h ?på alla inlägg som görs ihop med den speciella nybörjarknappen
                  ( risken är väl att alla använder knappen för att få svar men den får vi ta)
                  Om vi gör så så måste väl alla nybörjare känna sig välkommna eller ?

Kommentar

• Mikael W
                    NCS Medlem

• August 2002
                    • 8626

Ursprungligen postat av HåkanM
                    Nu börjar det arta sig, varför inte ha en nybörjarknapp så att de inlägg som skrivs av de som själva uppfatar sig som nybörjare får en speciell "nybörjarmärkning", detta underlättar för de som utsetts att svara att
                    sortera fram dessa inlägg. Sen kan man på första sidan lägga reklamtext där det står att nybörjare på ciklider är välkommna att fråga och rent av lova svar inom 24 h ?på alla inlägg som görs ihop med den speciella nybörjarknappen
                    ( risken är väl att alla använder knappen för att få svar men den får vi ta)
                    Om vi gör så så måste väl alla nybörjare känna sig välkommna eller ?
                    I en del finska fora får användarna stjärnor under avataren, 1-5 stjärnor beroende på hur länge man varit med (i forumet). Har hittills tyckt att det verkat fånigt, men ser nu, att det kanske kunde fylla den efterfrågade funktionen. Det finns antagligen någon grad av korrelation mellan erfarenhet och hur länge man varit med på ett visst forum.
                    mvh
                    Mikael W
                    (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• Micke
                      Användare
                      • April 2002
                      • 9579

Man har också valt att inte satsa på funktioner i foumet som attraherar yngre besökare, som t ex bloggar, sociala grupper, shoutbox (chatt) och rss-flöde.
                      Sen finns det väl en hel del att arbeta vidare med när det gäller artikelarkivet.
                      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Johan F
                        Användare
                        • March 2006
                        • 2439

Fördelen med en kategori är att man visar att nybörjare är välkomna.
                        Inte bara det utan utse personer som är "speciallist" och har till upppgift att svara snabbt inom repektive område med djup expertis.

Vi har ju områden som
                        Afrikanska ciklider
                        Central- och Nordamerikanska ciklider
                        Sydamerikanska ciklider

etc. det är ju "bara" dela upp dessa inom små arbetslag.

/Johan
                        3000 liter med Tropheus
                        http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                        Tropheus sp. black Ikola
                        Tropheus sp. black Caramba
                        Tropheus red bishop Caramba
                        Tropheus Moorii Kambwimba
                        Tropheus Moorii Kapampa
                        Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• Ola Svensson
                          • April 2002
                          • 14633

Ursprungligen postat av Johan F
                          Inte bara det utan utse personer som är "speciallist" och har till upppgift att svara snabbt inom repektive område med djup expertis.

Vi har ju områden som
                          Afrikanska ciklider
                          Central- och Nordamerikanska ciklider
                          Sydamerikanska ciklider

etc. det är ju "bara" dela upp dessa inom små arbetslag.

/Johan
                          Tanken är att forumsvärdarna har den uppgiften, men det är tyvärr inte helt lyckat att både ha uppgiften att se till att regelverket följs (det gör det nästan alltid) samt ge goda råd. Vissa blir väldigt provocerade av att vissa tilldelats möjligheten att radera inlägg. Detta är orsaken till att vi varit försiktiga att skaffa fler forumsvärdar, men det är nog dags att göra det ändå.
                          Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Pabbe
                            • September 2006
                            • 1798

På både Zoonen och Zoopet hänger det massor av ungdomar. Zoonen är jag inte så himla insatt i, men på Zoopet skrivs det idag faktiskt lika många inlägg om ciklider som det skrivs här på ciklid.se
                            Dock det är ofta väldigt mycket nybörjarfrågor typ vilka malawi kan jag ha ihop. Vilka ciklider kan jag ha i ett 100 liters akvarium. Vilken malawi är snyggast, hur stort akvarium skall skalarer ha etc. etc.

Tycker gott att man kan acceptera att olika människor befinner sig på olika nivåer och utifrån det passar bättre in i olika forum. Dessa ungdomar skulle inte känna sig välkomna på ciklid.se utan passar bättre i det klimat som råder på zoonen och zoopet. Ciklid.se skall vara ett specialforum med lite högre nivå, på samma sätt som saltvattensguiden är det för salt, plantswap för växter, goc för malar etc.
                            Om ni vill få nya medlemmar bland dessa ungdomar så handlar det inte om att locka över dom till ciklid.se (skulle snarare få en negativ effekt) utan att istället "fiska" på zoonen och zoopet. Fast då gäller det att någon är beredd att "offra sig" och gå in och kontinuerligt gå in och svarar på dessa ungdomars "nybörjarfrågor" - det hjälper inte att bara 4 gånger om året gå in och göra reklam för ett nytt CB.
                            Precis det gick min argumentation ut på gentemot T_K: unga nybörjare har akvarieföreningar eller sajter som Zoonen. Om deras akvarieintresse håller i sig och det blir ciklider kanske de hittar hit, med hjälp. Att föryngra NCS vore förödande. Jag menar också att NCS måste få vara den förening den är. Större genomgripande förändringar och försök att hotta upp för yngres skull som kanske överger intresset för annat livet ändå skulle döda NCS.
                            Nej, jag tror att de som fastnar för ciklider hittar hit ändå, om de blir väl omhändertagna stannar de kanske. Vi är ju ganska många här som gått den vägen själva: man är 12 år med sitt första egna akvarium. Tonåren kommer. Akvariet finns kvar, större, med lite mer avancerade ciklider. Kunskap söks via en förening kanske. Sedan kommer annat in i livet som prövar ens akvarieintresse i 15-16 årsåldern. Några fortsätter, många lägger ner. Men många hittar också tillbaka kanske i 20 årsåldern med ett mognare perspektiv och kanske är redo för en särintresseförening som NCS?
                            Saker måste ha sin gång ibland.

Kommentar

• Kjell Fohrman
                              Användare
                              • April 2002
                              • 4619

Ursprungligen postat av Micke
                              Man har också valt att inte satsa på funktioner i foumet som attraherar yngre besökare, som t ex bloggar, sociala grupper, shoutbox (chatt) och rss-flöde.
                              Är så gammal att jag inte riktigt vet vad shoutbox och rss-föde är för nåt
                              På Zoopet har vi i alla fall bloggar och en chatt.
                              Bloggen är rätt populär, men i rätt liten grad bland ungdomar - däremot mycket populär hos kvinnor. Ca. 1/3 av alla betalande medemmar på Zoopet är kvinnor. Drygt 2/3 av alla aktiva bloggare är kvinnor. Bloggen är självrullande och innebär nästa aldrig några admin-problem - bloggare är uppenbarligen skötsamma personer
                              Vi har också en chatt som jag nästan aldrig kollar in i (inte mitt sätt att kommunicera). Chatten är rätt liten och de som är aktiva där är i väldigt hög grad ungdomar. Jag tror dock att de som deltar där sköter sig rätt hyfsat - jag har i alla fall inte fått in några anmälningar om problem i chatten.

Kommentar

• Kjell Fohrman
                                Användare
                                • April 2002
                                • 4619

Ursprungligen postat av Pabbe
                                Precis det gick min argumentation ut på gentemot T_K: unga nybörjare har akvarieföreningar eller sajter som Zoonen. Om deras akvarieintresse håller i sig och det blir ciklider kanske de hittar hit, med hjälp. Att föryngra NCS vore förödande. Jag menar också att NCS måste få vara den förening den är. Större genomgripande förändringar och försök att hotta upp för yngres skull som kanske överger intresset för annat livet ändå skulle döda NCS.
                                Nej, jag tror att de som fastnar för ciklider hittar hit ändå, om de blir väl omhändertagna stannar de kanske. Vi är ju ganska många här som gått den vägen själva: man är 12 år med sitt första egna akvarium. Tonåren kommer. Akvariet finns kvar, större, med lite mer avancerade ciklider. Kunskap söks via en förening kanske. Sedan kommer annat in i livet som prövar ens akvarieintresse i 15-16 årsåldern. Några fortsätter, många lägger ner. Men många hittar också tillbaka kanske i 20 årsåldern med ett mognare perspektiv och kanske är redo för en särintresseförening som NCS?
                                Saker måste ha sin gång ibland.
                                Jag håller i sak med dig och jag tror också att ciklid.se istället skall vidmakthålla sin status som ett ciklidforum på en högre nivå och istället "fiska" efter medlemmar i andra forum. Detta skulle innebära mindre arbete och sannolikt fler medlemmar - tror jag i alla fall.
                                MEN om nu NCS vill testa med en nybörjarkategori så är det väl värt ett försök - vem vet det kanske blir succé - det får framtiden utvisa.

Kommentar

Arbetssätt...