Jag förstår hur du tänker men håller inte med fullt ut. För en ung person med ett nyvaknat intresse,vad det må vara, blir ju målet att nå det som framstår som spännande; den mystifierade världen av kodat ciklidsnack...Men visst måste de få en chans att glida in också. Kul att bolla tankar i alla fall.
Varför går NCS med förlust
Kollaps
X
-
-
Ursprungligen postat av WilhelmHar NCS betalat 6% moms i åratal utan att behövd göra det? Det måste gå att kräva tillbaka dessa momspengar ifrån skatteverket!
Mvh JanneKommentar
-
Vet inte hur gammal du är Pabbe, men mina, 12 o 16 år med varsitt akvarie med ciklider finner inget matnyttigt på det här forumet. Det är för svårt helt enkelt. Mankini-bilden gjorde bilden klar, det här är bara för nördar. De tittade misstänksamt på mig, flintskalliga gubbar i mankini är nog kul för oss invigda men det är minst sagt avskräckande för en tjej på 12 år. Hon kommer nog aldrig mer att besöka forumet. "Uöööhhh" var repliken och hon varken tittade eller läste länge nog för att fatta "komiken"...
Tror inte heller att någon upplevt något liknande i någon akvarieförening. hm.Kommentar
-
Vet inte hur gammal du är Pabbe, men mina, 12 o 16 år med varsitt akvarie med ciklider finner inget matnyttigt på det här forumet. Det är för svårt helt enkelt. Mankini-bilden gjorde bilden klar, det här är bara för nördar. De tittade misstänksamt på mig, flintskalliga gubbar i mankini är nog kul för oss invigda men det är minst sagt avskräckande för en tjej på 12 år. Hon kommer nog aldrig mer att besöka forumet. "Uöööhhh" var repliken och hon varken tittade eller läste länge nog för att fatta "komiken"...
Tror inte heller att någon upplevt något liknande i någon akvarieförening. hm.
Ha det bra.Kommentar
-
Säg mig när en 12-13 åring tyckte det var coolt vad pappa eller mamma pysslade med?
Personligen så vill jag absolut inte ha någon oseriös kopia av Lunarstorm, Facebook eller nåt annat som nuförtiden upplevs som häftigt. Dessa sidor finns och utgör sin del i webbvärlden medans den här oerhört tråkiga och gubbaktiga föreningen inte är annat än en ciklidförening för sega och invigda.
Jag är 43 år...ypperligt glad att tillhöra detta forum och vår förening även om nörderiet ibland dyker upp. Jag räds inte att vara nörd eller att vara någon som inte alltid uppfyller barnens önskningar om att livet ska vara häftigt.
Nej fan..jag saluterar tråkiga Ciklidbladet, gubb- & kärringtjosan här i forumet och nörderiet överlag i vår ciklidvärld.
De som inte gillar vår del av världen kan alltid surfa till Facebook eller Twitta runt på webben. Länge leve nördarna och när de bjuder på sig själva i Mankini så finns där en underbar självdistans som få mäktar med. Det är gött att få vara sig själv...Kommentar
-
Jag förstår precis vad T_K menar, och håller med till en viss del. Forumet är torrt. Det går inte att sticka under stolen med detta. Det mest spännande som har hänt här sedan i sommar då jag började om med ciklider och började hänga här igen är tråden om Petrochromis där det inte bara var en massa ryggklappning utan där många verkligen var ärligt oense. Det var lite fart, man skrev fler än ett inlägg per dag... I övrigt handlar inläggen här nästan enbart om att man visar en bild, skriver en rad om att nu har man varit till Nol eller nånstans och köpt en ny art, latinska namn skrivs upp givetvis, sedan får man lite komplimanger om bilden kanske, lyckönskningar, och sedan blir det tyst... dagarna går... till nästa gång någon gör samma sak. Är det inte så?
För många av er kanske det känns som att det alltid ha varit så här, förändringen har skett långsamt, men jag kan säga att jag som har tagit en paus från forumet på ett par år ser en markant skillnad från senast jag hängde här. Något har hänt. Vad vet jag dock inte. Kanske vi alla har blivit lite äldre helt enkelt? lite torrare? eller kanske det är för få unga här? för få nybörjare helt enkelt? för få som gillar att prata fisk och inte bara visa upp vad de själva har eller har köpt? alla pratar klart utanför nätet med kompisar och familj så det finns inget mer att säga? Jag vet inte.
Tyvärr har jag ingen lösning på problemet (om det nu är ett problem, de flesta kanske är nöjda med hur forumet är nu?) men jag hoppas att fler har noterat det och att alla försöker bidra till att forumet kommer igång lite mer så bra man nu kan. Jag skulle vilja påstå att detta är precis lika viktigt som att skriva artiklar till CB då jag tror att NCS faller minst lika hårt om forumet dör ut som om CB dör ut. Forumet lockar till sig medlemmar. Eller bör göra det i alla fall.
Det behövs ett uppsving på trådskapandet precis som för artikelskrivandet helt enkelt. Så fundera vad ni har att berätta, vad ni har grubblat över , vad som går bra, vad som går dåligt, etc... Och starta en tråd! (och börja även skriva en artikel. Det gör jag just nu)Fredrik Isaksson
BildarkivetKommentar
-
Ciklidbladet var den största anledningen till att jag blev medlem i NCS när det nu var c:a 7-8 år sen. Jag tycker CB är NCS, jag blir lite förvånad när rätt så många ändå ifrågasätter om det är värt medlemskapet hit o dit.
Om NCS behöver få bättre ordning på finanserna så tycker jag nog att egentligen allt kan reflekteras över utom en sak, CBs vara eller icke vara i pappersform. Den behöver inte ersättas av digital form men kan kompletteras av digital form. Hur, när o var har jag egentligen inte riktigt funderat över utan det här inlägget vill bara peka på vikten av att CB finns i pappersform.
CB är en institution, ett begrepp som är lika med NCS. Ord som "gammalmodigt" och "nytänkande" hör inte till diskussionen om CBs existens i pappersform. Däremot kan man tycker jag mycket väl gå tillbaka vad gäller kvalitet på den fysiska CB om där finns att tjäna.
Mvh JariKommentar
-
[QUOTE=defdac;786247]
Ni har ju nämligen en ovärderlig skatt: Personer som dygnet runt delar med sig av sin oerhört djupa kunskap här på forumet och som populerar köp/sälj, bidrar med fantastiska foton och med varje nytt knorrigt indexerat ord suger till sig nya potentiella ciklidister. Utan betalning. Vissa utan att ens kräva en tidning och köp/sälj.
Många som även gärna hjälper till att moderera/administrera.
Eran största tillgång är i stort sett gratis (server/domänkostnad borde NCS-konventet kunna betala) och sprider ciklidevangeliet mycket bättre än en papperstidning.
[QUOTE]
Ja kan bara hålla med dig defdac. O ja tror att vi skulle kunna få ett mycket aktivare forum om vi kunde få in fler medlemar som idag är inaktiva på forumet. NCS har en stor fördel med sitt forum så därför är det en paradox att de flesta medlemarna inte är här.Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.Kommentar
-
Papper har ingen sökfunktion och kan inte indexeras och därför inte hittas av potentiella nya ciklidister via spontan/slösökningar på nätet.
Det jag hela tiden funderar över när jag läser tråden är om NCS skulle ha några medlemmar utan tidning? Detta får mig i sin tur att fundera över om NCS egentligen bara är ett tidningsförlag? Är det verkligen eran största tillgång?
Det som får mig att fråga dom här frågorna är just det nya sättet att inhämta information och utöva sin hobby som inte har så mycket att göra med papperstidningar, men även vilken typ av medlemmar som eftersöks.
Ni har ju nämligen en ovärderlig skatt: Personer som dygnet runt delar med sig av sin oerhört djupa kunskap här på forumet och som populerar köp/sälj, bidrar med fantastiska foton och med varje nytt knorrigt indexerat ord suger till sig nya potentiella ciklidister. Utan betalning. Vissa utan att ens kräva en tidning och köp/sälj.
Många som även gärna hjälper till att moderera/administrera.
Eran största tillgång är i stort sett gratis (server/domänkostnad borde NCS-konventet kunna betala) och sprider ciklidevangeliet mycket bättre än en papperstidning.
Det måste vara något i ekvationen jag missar, men det kommer jag få reda på nu
Artiklarna i CB läggs dessutom upp på ciklid.org med några års eftersläpning.
Problemet just nu är snarare att annonsörerna inte har råd att köpa annonser vilket beror på att de säljer för dåligt.Senast redigerad av Ola Svensson; 22 September 2009, 09:18.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Nackdelen här är att vi är för stora och erbjuder en för bra produkt (dvs allt defdac skriver i inlägget jag citerar ovan samt Ciklidblad). Föreningsbiten går delvis förlorad och medlemmar i föreningen och forumet tror att de kan ropa efter förändring från styrelsen. Vi kan inte göra det utan det måste göras tillsammans. Fler "icketorra" artiklar i Ciklidbladet och mer "tryck" på forumet när det gäller nybörjare är två konstruktiva förslag från dig som ALLA ska ta till sig, inte bara styrelsen.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Finns det fler tidningar som handlar om akvariefisk? Är det lika svårt för dem? Skulle det vara billigare att trycka en tidning som är något tjockare men billigare med innehåll från olika tidningar. De som i nuläget är intresserade av malar kanske bli mer intresserade av ciklider och tvärtom om de får upp ögonen för det genom att läsa om det i tidningen. Då kanske det går att värva fler medlemmar etc.
En annan tanke. Landstinget har avtal där kliniker själva väljer vilka tidningar som ska ligga i väntrummet. Många väntrum har också akvarium idag. Går det komma med i den listan på något sätt så landstinget börjar köpa in tidningen?
Mvh
/CalleTrappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
Ordförande GCGKommentar
-
Detta tycker jag låter märkligt! Varför faktuerar inte tryckeriet och transportören NCS direkt utan låter det gå via mellanhand?
Ingår layoutarlönen i dessa 23500:- ?
Har NCS betalat 6% moms i åratal utan att behövd göra det? Det måste gå att kräva tillbaka dessa momspengar ifrån skatteverket!
1/ För att kunna importera utan att betala moms i ursprungslandet också måste man ha en registrerad verksamhet med ett internationellt VATnr. Detta har inte NCS och om det går att fixa för en förening (vet ej detta) så måste man dessutom då lämna in bokföring samt "införselanmälningar". Dvs en massa extra arbete som sannolikt då också innebär en rejäl kostnad.
2/ Jag har ett billigt fraktavatal (ungefär 1/3 av vad NCS skulle få betala för frakten) och ett bra avtal med tryckeriet så det skulle bli dyrare om NCS själva köpte direkt
3/ Genom att jag slår ihop alla fakturorna (även fakturan för layouten) till en och säljer en färdig produkt så blir det den lägre momsen på allt - dvs 6% istället för 25%. På detta har det sparats det mycket pengar genom åren.
4/ Detta nya med momsfrihet förändrar dock förutsättningarna en del. Dock så kommer det inte att bli så himla stor skillnad rent ekonomiskt vad gäller produktionen av tidningen. Momsfriheten gäller ju inte för layoutfakturan utan det kommer ju nu då istället att faktureras med 25%% pålägg vilket äter upp kostnaden som sparas in genom att tryck och frakttransporten nu hamnar på 0% istället för som tidigare. Så NCS har nog inte förlorat några pengar på det - däremot (om jag fattat det rätt) så försvinner också momsen på portot på utskicket och där finns det en del pengar att spara.
5/ NCS betalar inte ut lön för layoutarbetet utan faktureras av ett företag för detta jobb. Kostnaden för layouten är inte inräknat i 23.500 - denna summa är vad som betalades till tryckeriet.
6/ När denna regel om momsfrihet infördes det vet jag inte - dock kontaktade jag skattemyndigheterna på min tid och då gällde den i alla fall inte - eller rättare sagt så nämnde inte skattemyndigheten det för mig då.
7/ Den stora fördelen med detta med momsfrihet är att man nu lättare kan trycka i Sverige. Tidigare innebar det förutom en klart högre tryckkostnad (även om transporten från Tjeckein räknas in) att det också skulle förloras pengar på momsen. Nu undanröjs detta senare vilket ekonomiskt förbättrar förutsättningarna för en flytt hem.Kommentar
-
Dock det är ofta väldigt mycket nybörjarfrågor typ vilka malawi kan jag ha ihop. Vilka ciklider kan jag ha i ett 100 liters akvarium. Vilken malawi är snyggast, hur stort akvarium skall skalarer ha etc. etc.
Tycker gott att man kan acceptera att olika människor befinner sig på olika nivåer och utifrån det passar bättre in i olika forum. Dessa ungdomar skulle inte känna sig välkomna på ciklid.se utan passar bättre i det klimat som råder på zoonen och zoopet. Ciklid.se skall vara ett specialforum med lite högre nivå, på samma sätt som saltvattensguiden är det för salt, plantswap för växter, goc för malar etc.
Om ni vill få nya medlemmar bland dessa ungdomar så handlar det inte om att locka över dom till ciklid.se (skulle snarare få en negativ effekt) utan att istället "fiska" på zoonen och zoopet. Fast då gäller det att någon är beredd att "offra sig" och gå in och kontinuerligt gå in och svarar på dessa ungdomars "nybörjarfrågor" - det hjälper inte att bara 4 gånger om året gå in och göra reklam för ett nytt CB.Kommentar
-
Till "Malawe" och Kjell. Vad är det som hindrar att man har en ungdomssektion/nybörjarsektion på siten? Visst, ungdomar hänger på Zoopet o Zoonen, det är de alternativ som finns att tillgå. Varför ska de pga av ålder o okunskap hållas från Ciklid.org med alla medel. Ungdomar är inte trogna något, finns det något nytt forum så kommer de att välkomna det och finnas där också. Tror inte du behöver vara rädd för konkurrens Kjell. Varför ska NCS vara så f-bannad inpinkat och torrt? Fiskintresset är ju något för alla åldrar, eller hur? Varför vara så rädda för nytt friskt blod? Jag förstår inte tänket...Kommentar
-
Till "Malawe" och Kjell. Vad är det som hindrar att man har en ungdomssektion/nybörjarsektion på siten? Visst, ungdomar hänger på Zoopet o Zoonen, det är de alternativ som finns att tillgå. Varför ska de pga av ålder o okunskap hållas från Ciklid.org med alla medel. Ungdomar är inte trogna något, finns det något nytt forum så kommer de att välkomna det och finnas där också. Tror inte du behöver vara rädd för konkurrens Kjell. Varför ska NCS vara så f-bannad inpinkat och torrt? Fiskintresset är ju något för alla åldrar, eller hur? Varför vara så rädda för nytt friskt blod? Jag förstår inte tänket...
Sedan har du ju också problemet med snorkiga svar från besserwissrar - det problemet existerar på Zoopet men skulle bli oerhört mycket värre på ciklid.se om det skulle bli massor av nybörjarinlägg på ciklid.se. Jag har hört åtskilliga NCS-aktiva föraktfullt prata om Zoopet som kärringforum (ja vi har många kvinnor som medlemmar) och dagisforum.Kommentar
Kommentar