Varför går NCS med förlust

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Användare
    • April 2002
    • 4619

Ursprungligen postat av Mikael W
    Ännu mer info:

Den tekniska framställningen, distribution och andra tjänster som hör till framställningen av momsfria publikationer är momsfri. Detta om tjänsterna görs på uppdrag av utgivaren.
    Med framställning menas här tekniskt inriktade tjänster. Det innebär att journalistiskt och redaktionellt arbete är momspliktigt.

Ja men ni betalar ju de facto moms idag (drygt 10.000).
    Vore värt för er att kolla upp - som jag fattar det så borde ni slippa detta om "det görs på uppdrag av utgivaren" - dvs NCS.
    Å andra sidan så står det ju längre upp på sidan

Allmännyttiga ideella föreningar som inte är skyldiga att betala inkomstskatt för näringsverksamhet är inte heller skyldiga att deklarera och betala moms. Föreningen ska då inte ta ut moms vid försäljning av varor och tjänster och får inte heller dra av moms på inköp för sin verksamhet.
    Detta motsäger ju då ovanstående

Kommentar

• Mikael W
      NCS Medlem

• August 2002
      • 8621

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Ja men NCS säljer ju minimalt med CB eftersom det är medlemsavgiften (som är momsfri) som drar in nästan alla pengar. Om ni skulle behöva betala moms för detta så skulle ni ju i så fall också får tillbaka den moms ni har fått betala (för tidningen) - dvs det skulle bli en ren vinstaffär (i alla fall i pengar).
      Ackurat. Vår försäljning är (i dagens läge) så ringa att den inte kan anses vara yrkesmässig (tror jag).
      mvh
      Mikael W
      (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• Mikael W
        NCS Medlem

• August 2002
        • 8621

Ja men ni betalar ju de facto moms idag (drygt 10.000).
        Vore värt för er att kolla upp - som jag fattar det så borde ni slippa detta om "det görs på uppdrag av utgivaren" - dvs NCS.
        Å andra sidan så står det ju längre upp på sidan

Allmännyttiga ideella föreningar som inte är skyldiga att betala inkomstskatt för näringsverksamhet är inte heller skyldiga att deklarera och betala moms. Föreningen ska då inte ta ut moms vid försäljning av varor och tjänster och får inte heller dra av moms på inköp för sin verksamhet.
        Slutet i det stycket (tror jag) betyder att om föreningen säljer momsfritt får den inte dra av den moms som ingår i inköp (t.ex. inköp av kuvert). Det att vi ska få köpa tryck utan moms är en annan sak (då ingår alltså ingen moms som vi skulle kunna dra av från försäljningsmomsen).
        mvh
        Mikael W
        (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• Ola Svensson
          Användare
          • April 2002
          • 14633

Vi är inte allmännyttiga. För att vara det ska man ägna sig år drogavvänjning eller liknande. Vet inte om friskvård och idrott är det men vi är det som sagt inte. NCS bedriver ingen näringsverksamhet dessutom men skulle vi sälja fisk och böcker mm för att få in pengar till verksamheten så är detta inte momsbefriat.
          Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Kjell Fohrman
            Användare
            • April 2002
            • 4619

Slutet i det stycket (tror jag) betyder att om föreningen säljer momsfritt får den inte dra av den moms som ingår i inköp (t.ex. inköp av kuvert). Det att vi ska få köpa tryck utan moms är en annan sak (då ingår alltså ingen moms som vi skulle kunna dra av från försäljningsmomsen).
            Det är möjligt att det betyder det - men det står ju
            Den tekniska framställningen, distribution och andra tjänster som hör till framställningen av momsfria publikationer är momsfri
            och då borde inte NCS betala moms på trycket (som definitivt räknas som teknisk framställning) - vilket sker idag. Värt att kolla upp.
            Oavsett vilket - NCS är inte momspliktigt men det beror på
            Ackurat. Vår försäljning är (i dagens läge) så ringa att den inte kan anses vara yrkesmässig (tror jag)
            och inte på om 3 eller 4 tidningar ges ut per år vilket var det jag undrade över.

Citat ovan är ju istället det intressanta (om teknisk framställan) och är som sagt värt att kolla upp.

Kommentar

• Janne E
              Användare
              • April 2002
              • 382

För att tryckeriet ska kunna fakturera utan moms behöver de en utgivningsplan från föreningen underskriven utav ordf. + kassör (de som står som tecknade för föreningen) där ni intygar att föreningen är momsbefriad. Då slipper ni betala momsen för allt arbete tryckeriet utför, men man måste som förening ge ut 4 nr per år eller fler för att vara berättigad till momsfrihet.

Nu går det ju inte så bra för Malbiten heller men den kostar bara 1/4 del att framställa jämfört med Ciklidbladet... inte riktigt jämförbart men grovt räknat är er tidning väldigt dyr.

Mvh Janne

Kommentar

• Kjell Fohrman
                Användare
                • April 2002
                • 4619

Ursprungligen postat av Janne E
                För att tryckeriet ska kunna fakturera utan moms behöver de en utgivningsplan från föreningen underskriven utav ordf. + kassör (de som står som tecknade för föreningen) där ni intygar att föreningen är momsbefriad. Då slipper ni betala momsen för allt arbete tryckeriet utför, men man måste som förening ge ut 4 nr per år eller fler för att vara berättigad till momsfrihet.

Nu går det ju inte så bra för Malbiten heller men den kostar bara 1/4 del att framställa jämfört med Ciklidbladet... inte riktigt jämförbart men grovt räknat är er tidning väldigt dyr.

Mvh Janne
                Den trycks i Tjeckien så det funkar inte riktigt så utan jag samlar ihop fakturorna från tryckeri, transportör och layoutaren - sedan fakturar jag NCS den totalsumman och lägger då bara på "bokmomsen" - dvs 6%. Men skulle det gå att bli av med dom 6% så vore det bra.

Tryckkostanden för senaste numret var ca. 23.500 kronor + ca. 1.500 i frakt. Totalt alltså 25.000 + 6% moms.
                Ciklidbladet har tidigare tryckts i Sverige men det har blivit bra mycket dyrare. Ciklidbladet har dubbla formatet mot Malbiten samt innehålller fler sidor så om Malbiten bara kostar 1/4 av CB så är jag 100% säker på att NCS styrelse med glädje skulle trycka på samma ställe.
                Tar ni kontakt med varandra?

Kanonbra tips om momsen också.
                Senast redigerad av Kjell Fohrman; 21 September 2009, 20:30.

Kommentar

• FI
                  Användare
                  • August 2002
                  • 3743

Ursprungligen postat av Ola Svensson
                  -"För lite malawi och tanganyika": Jag tror faktiskt att antalet artiklar jag får in delvis speglar intresset dvs. intresset har nog minskat då jag får in väldigt få artiklar om dessa fiskar. Ett undantag är centralare. Intresset är uppenbarligen stort men jag får inte in några artiklar. Förutom Antons artikelserie (som helt klart räddar kvaliten på CB genom att förstås vara bra också ger mig viss arbetsro) så översätter vi nästan bara in artiklar om Malawi och Tannanyika.
                  På vilket sätt ser du att intresset är stort för centralare? Här på forumet tycker jag det är oerhört dött i CA-delen jämfört med hur det var sista gången jag hängde är, vilket var 2003-2005 ungefär.

Vad jag har sett så görs typ 99% av inläggen i bildtråden, och som alltid då det är få som skriver så blir det mest stela kommentarer om bilderna, diverse ryggklappning och väldigt få riktiga diskussioner om fiskarna som annars är vad jag tror skapar intresse.
                  Det är ett knepigt läge helt klart. Hur vänder man på detta? Jag gjorde ett litet försök att dra ut lite snack ur bildtråden i en tråd om jaguarciklider, men det är lika dött där, det är som att skriva dagbok nu. Kanske man måste skapa trådar i stil med "troffar = jaguarmat!" för att de som bara smyger omkring ska orka visa sig, eller va? :/
                  Fredrik Isaksson
                  Bildarkivet

Kommentar

• Mikael W
                    NCS Medlem

• August 2002
                    • 8621

Det är möjligt att det betyder det - men det står ju
                    Den tekniska framställningen, distribution och andra tjänster som hör till framställningen av momsfria publikationer är momsfri
                    och då borde inte NCS betala moms på trycket (som definitivt räknas som teknisk framställning) - vilket sker idag. Värt att kolla upp.
                    Oavsett vilket - NCS är inte momspliktigt men det beror på

och inte på om 3 eller 4 tidningar ges ut per år vilket var det jag undrade över.

Citat ovan är ju istället det intressanta (om teknisk framställan) och är som sagt värt att kolla upp.
                    3 eller 4 är centralt. Medlemsblad är icke momspliktigt om det ... kommer ut med minst fyra nummer per år.

Trycket är sedan momsfritt ifall medlemsbladet är momsfritt. Dvs om vi inte avser ge ut minst 4 nr/år blir medlemsbladet momspliktigt (iofs mindre betydelse så länge vi inte säljer mer än ett fåtal nummer) och då ryker också momsfriheten för trycket.

Det är onekligen lite invecklat det här. Men, ja, vi kollar upp med skatteverket.
                    mvh
                    Mikael W
                    (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• Kjell Fohrman
                      Användare
                      • April 2002
                      • 4619

3 eller 4 är centralt. Medlemsblad är icke momspliktigt om det ... kommer ut med minst fyra nummer per år.

Trycket är sedan momsfritt ifall medlemsbladet är momsfritt. Dvs om vi inte avser ge ut minst 4 nr/år blir medlemsbladet momspliktigt (iofs mindre betydelse så länge vi inte säljer mer än ett fåtal nummer) och då ryker också momsfriheten för trycket.

Det är onekligen lite invecklat det här. Men, ja, vi kollar upp med skatteverket.
                      Ja så är det kanske, men poängen är ju att NCS idag ändå de facto betalar moms för trycket även om det kommer ut 4 nummer och då blir det ju ingen skillnad om NCS går ner till 3 nummer per år. Det enda som sker är att då MÖJLIGHETEN till momsfrihet försvinner (som NCS idag ändå INTE utnyttjar trots att ni kan).

Så tipset till styrelsen är - läs Jannes inlägg och börja utnyttja möjligheten till momsfrihet. Just detta problem med momsen har ju också varit en anledning till att inte trycket har flyttats till Sverige - nu undanröjs ju det till största delen.

Dessutom verkar dom ju också ha ett kanonbilligt tryckeri - kan det bli bättre.
                      Senast redigerad av Kjell Fohrman; 21 September 2009, 20:41.

Kommentar

• Mikael W
                        NCS Medlem

• August 2002
                        • 8621

Ursprungligen postat av Ola Svensson
                        Vi är inte allmännyttiga. För att vara det ska man ägna sig år drogavvänjning eller liknande. Vet inte om friskvård och idrott är det men vi är det som sagt inte. NCS bedriver ingen näringsverksamhet dessutom men skulle vi sälja fisk och böcker mm för att få in pengar till verksamheten så är detta inte momsbefriat.
                        Ja, det stämmer. Vi är en ideell förening, men inte allmännyttig.
                        mvh
                        Mikael W
                        (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• Kjell Fohrman
                          Användare
                          • April 2002
                          • 4619

Ja, det stämmer. Vi är en ideell förening, men inte allmännyttig.
                          Guardians Of Catfish är inte heller allmännyttig och de betalar uppenbarligen ändå inte moms på tryckkostnaden och distributionen vilket NCS gör.

Kommentar

• Mikael W
                            NCS Medlem

• August 2002
                            • 8621

Mvh Janne
                            Hej Janne

Kan Du sända mig ett PM med kontaktuppgift till ert tryckeri? Vi ber mer än gärna dem om en snabboffert på tryck av CB för att se hur de ligger i förhållande till de alternativ vi nu tittar på.
                            mvh
                            Mikael W
                            (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• Janne E
                              Användare
                              • April 2002
                              • 382

Javisst,

Mvh Janne

Kommentar

• mantis777
                                Användare
                                • October 2008
                                • 204

Mvh Janne
                                Finns det fler tidningar som handlar om akvariefisk? Är det lika svårt för dem? Skulle det vara billigare att trycka en tidning som är något tjockare men billigare med innehåll från olika tidningar. De som i nuläget är intresserade av malar kanske bli mer intresserade av ciklider och tvärtom om de får upp ögonen för det genom att läsa om det i tidningen. Då kanske det går att värva fler medlemmar etc.
                                En annan tanke. Landstinget har avtal där kliniker själva väljer vilka tidningar som ska ligga i väntrummet. Många väntrum har också akvarium idag. Går det komma med i den listan på något sätt så landstinget börjar köpa in tidningen?
                                Mvh
                                /Calle
                                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2166816
                                Inget akvarium för tillfället...

Kommentar

Arbetssätt...