Varför går NCS med förlust

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cf.akvarielagret
    Användare
    • April 2002
    • 5028

Ursprungligen postat av Johan F
    Skulle man inte kunna prova med några zooaffärer om de inte skulle kunna registrera användare som medlemmar och ta betalt direkt i affären. Som kund skulle du ju erhålla 10% direkt på det du handlar.
    Nej

men att vissa betrodda affärer tar betalt för medlemskap för sina kunder
    och skickar pengarna oavkortat till klubben
    det gör jag ibland (värvar tävlingen)
    jag är Ateist
    men Gud talade till mig
    Gud är stor
    jag frågade hur stor ? inget svar
    han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• Johan F
      Användare
      • March 2006
      • 2439

Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
      Nej

men att vissa betrodda affärer tar betalt för medlemskap för sina kunder
      och skickar pengarna oavkortat till klubben
      det gör jag ibland (värvar tävlingen)
      Härligt och höra! Hur skall vi få till det så att ni alltid frågar och försöker värva medlemmar, jag har då aldrig fått frågan
      3000 liter med Tropheus
      http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
      Tropheus sp. black Ikola
      Tropheus sp. black Caramba
      Tropheus red bishop Caramba
      Tropheus Moorii Kambwimba
      Tropheus Moorii Kapampa
      Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• Appleone
        Användare
        • July 2009
        • 25

Ursprungligen postat av Johan F
        Skulle man inte kunna prova med några zooaffärer om de inte skulle kunna registrera användare som medlemmar och ta betalt direkt i affären. Som kund skulle man ju erhålla 10% direkt på det du handlar.
        Jag hoppas att kunden får frågan om medlemskap är önskvärt innan betalning sker .....på 70 talet så anslöts man automatiskt till Socialdemoktatiska Arrbetarpartiet om man valde att vara med i fackförbundet....läses gärna med lite humor.

Kommentar

• cf.akvarielagret
          Användare
          • April 2002
          • 5028

varför har klubben den sämsta banner.....inte ens en banner.
          jag vet att dom ska byta den.

byt ofta

mer jävlar vad bra reklam.
          jag är Ateist
          men Gud talade till mig
          Gud är stor
          jag frågade hur stor ? inget svar
          han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• Ola Svensson
            Användare
            • April 2002
            • 14633

Hejsan

Nu har jag ögnat igenom tråden som handlar en hel del om Ciklidbladet. Vi får se om jag lyckas kommentera allt. Jag återkommer med konstruktiva åsikter i själva frågan en annan gång.

-Ciklidbladet i elektronisk form: Det finns i nuläget två problem. 1) Jag trycker allt material jag får in och fyller upp resten med översättningar, artiklar jag tigger in samt skriver själv. Det hade inte blivit fler tidningar. Rent hypotetiskt skulle man kunna tänka sig att man betalade extra för CB, men där är vi inte än. 2) många författare går inte med på att deras bilder sprids elektroniskt så i nuläget när medlemsartiklarna inte räcker är förslaget tyvärr orealistiskt.

-"När ciklidbladet är bra har vi många medlemmar": Det funkar andra vägen också. När vi har många aktiva medlemmar får vi ett bra ciklidblad. Hade jag fått in mer artiklar skulle jag kunna lägga mer krut på att komponera bladet istället för att tigga in artiklar och översättare.

-"För lite malawi och tanganyika": Jag tror faktiskt att antalet artiklar jag får in delvis speglar intresset dvs. intresset har nog minskat då jag får in väldigt få artiklar om dessa fiskar. Ett undantag är centralare. Intresset är uppenbarligen stort men jag får inte in några artiklar. Förutom Antons artikelserie (som helt klart räddar kvaliten på CB genom att förstås vara bra också ger mig viss arbetsro) så översätter vi nästan bara in artiklar om Malawi och Tannanyika.

-Min gissning är att Geophagus och Troffar har varit mycket populära bland medlemmarna de senaste åren. Det känns som om intresset för Geophagus minskat.

-Almanacka: Jag återkommer...
            Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Alexander Ylipää
              Användare
              • October 2003
              • 3615

Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
              http://www.ciklid.org/joomla/index.p...id=23&Itemid=1
              varför har klubben den sämsta banner.....inte ens en banner.
              jag vet att dom ska byta den.

byt ofta

mer jävlar vad bra reklam.
              Utveckla.
              Mvh Alex

Kommentar

• Daniel Odell
                Användare
                • January 2003
                • 2437

Jag jobbar inom media som har både papperstidningar & online som fokus.

En av de fiffigaste prylar vi har är PDF-shoppen där äldre nummer av tidningarna går att köpa som PDF för en billig peng. Det är ett fantastiskt sätt att få besökare intresserade av publikationerna.

En annan diskussion som förs här är just hur man tar betalt online och hur man ger mervärde till prenumeranter mm.

Konsensus är att det är extremt svårt. Att bara låta betalande & prenumeranter få användning av tjänster som att visa bilder i forum mm ger bara en effekt. Mindre besökare. Inte att fler vill betala, det finns aldeles för mycket andra ställen att vända sig till för att få sådana funktioner gratis.

Se till att ciklid.se är så tekniskt och innehållsmässigt bra det bara går, locka besökare och användare som till slut känner att CB är värt ett medlemskap.

Löfte om onlinefeatures är bara kontraproduktivt ännu eftersom allt finns gratis, även om det troligen kommer att svänga inom 3-10 år.
                fish r friend

Kommentar

• Byttorp
                  Användare
                  • November 2003
                  • 1585

Och nu ett inlägg från Medlemsansvarige....

Det är skoj att så här på måndag morgon komma till jobbet och lägga arbetsveckans första 45 minuter med att läsa igenom den här tråden. En tråd som mestadels innehåller många bra idéer. Jag kan från min synvinkel kommentera lite kort (utan att citera någon viss användare ur alla inlägg ovan).

De medlemmar som vi tappat sista åren har vi ej åldrar på tyvärr men genom att kolla lite snabbt i medlemsregistret så tycker jag mig se ett mönster där många av dom som blir medlemmar hos oss, enbart är medlemmar i ett år. Vi bör bli bättre på att fånga upp dessa personer och underhålla dom så att du blir kvar längre i föreningen. Det är som bekant "dyrare" att skaffa nya medlemmar än att behålla dom vi redan har.

För att ge er lite mer input att tänka vidare kring kommer här lite lösryckta fakta direkt från medlemsregistret. Tolka siffrorna som ni vill.
                  - 2006 fick vi 292 nya medlemmar. Av dessa var 107 stycken med i 1 år, 67 stycken var med också 2007. AV dessa medlemmar har vi sedan fått tillbaka ett par stycken på de utskick som gjorts under det sista året.

- 2007 fick vi 194 nya medlemmar. Av dessa var 82 stycken med i 1 år, 31 stycken var med även under 2008 och 81 stycken är fortfarande medlemmar.

- 2008 fick vi 164 nya medlemmar varav 60 stycken inte valt att förnya för 2009. 104 stycken är således fortfarande medlemmar.
                  - 2009 har vi hittintills fått 128 nya medlemmar.

Det man kan se är att antalet nya medlemmar sjunker år för år (inte så konstigt när vi ny tappar medlemmar) och att antalet personer som enbart väljer att vara med i ett år är 36%, 42% och så 36 % igen för förra året.

De procentuella siffrorna över antalet personer som ännu är kvar i NCS 2009 ser ut så här beroende på vilket år man gick med:
                  2005 - 26%
                  2006 - 33%
                  2007 - 41%
                  2008 - 63%

Den som vill ha mer fakta kan skicka PM till mig med frågor.
                  Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
                  Ordförande GCG

Kommentar

• Byttorp
                    Användare
                    • November 2003
                    • 1585

PDF eller inte.
                    Jag är personligen inte förtjust i PDF tidningar utan har gärna mina CB i hyllan för att ta fram och bläddra i osv. Det vore väl dock inga svårigheter om man som familjemedlem eller som stödmedlem skulle få CB som PDF istället om man hellre vill det. Vi har dock lite olika faror med detta. 1. Det finns alltid dom som hellre kopierar nån annans PDF och skiter i att betala. 2. om det blir för många som ej väljer pappersversionen så går den ändå inte att trycka för att kostnaden blir för dyr till oss som vill ha den tryckt. Jag skulle dock kunna tänka mig att vi tillhandahåller äldre nummer av CB i ett arkiv dit alla medlemmar kommer åt och kan läsa den, alternativt så hoppar man över arkivet och skickar istället ut äldre tidningar (förra årets tex) på mail till alla nya medlemmar så att dom snabbt kommer igång och känner stöd i sin nya hobby - i väntan på nästa rykande färska nummer av CB.

Medlemskommunikation
                    Kommunikationen med medlemmar skulle underlätta om jag som medlemsansvarig hade mailadress till var och en (ni som hänger här på forumet är ju dock bara en minoritet av de 940 melemmar som vi har idag, iaf ni som är delaktiga i den här diskussionen, men jag tar ändå tacksamt emot var och ens epostadress... medlem@ciklid.se, skriv namn och medlemsnummer..) Jag skulle gärna vilja ha hjälp av låt säga 10 medlemmar som kan hjälpa mig att ringa upp alla personer som är och har varit medlemmar för att komplettera medlemsregistret - SKICKA PM Till mig om du vill hjälpa till...

Medlemsvärvning
                    Detta har vi gjort försök till under sista åren men med mycket klent resultat - dvs det kostade mer än det smakade.

Sätta upp lappar.
                    Detta tycker jag var ett mkt bra förslag och jag tycker att vi i styrelsen skall se om vi inte omgående kan ta fram lite olika förslag som går att lägga upp på ciklig.org för nedladdning/utskrift och uppsättning. Billigt och bra.
                    Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
                    Ordförande GCG

Kommentar

• Byttorp
                      Användare
                      • November 2003
                      • 1585

Nyheter som kommer att införas framöver (efter nästa extra årsmöte i GBG i Oktober)
                      - Man blir medlem tills vidare och inte som idag per kalenderår, dvs blir du medlem mitt på sommaren efter att CB 2 just utkommit så får man kommande 4 nummer, dvs 2 stycken 2010 och 2 nummer 2011. I samband med att man får sitt sista eller ev näst sista cb får man också uppmaningen om att det är nu dags att betala osv.

Detta underlättar en del när det gäller planeringen över hur många nummer som vi tror vi behöver trycka av CB 1 för att täcka antalet medlemmar i slutet av året. Det gör också att vi inte längre behöver ha koll på vem eller vilka som skall ha gamla tidningar vid varje utskick.

Den känsla som jag tror att vissa kan känna (som blir medlemmar sent på året) är att, Åh är det dags för NCS avgift igen,,jag som nyss har betalt...och så struntar man i det.

Val av tryckeri.
                      Styrelsen har tagit in offerter under sommaren och håller just nu på att jämföra dessa, vi kommer att träffa ett svenskt tryckeri för att se om "vi pratar samma språk". De ekonomiska fördelarna är marginella, det vinster som går att göra är miljöpåverkan samt till viss del även arbetsbelastning vid utskick då vi istället kan få tryckeriet att köra till posten med färdigadresserade tidningar. I och med ett sådant byte blir det ju också ohanterbart att skicka ut gamla nummer av CB utan detta får i de fall det är möjligt göras manuellt till den som betalar för porto och hantering osv.
                      Ordförande GCG

Kommentar

• Kjell Fohrman
                        Användare
                        • April 2002
                        • 4619

De medlemmar som vi tappat sista åren har vi ej åldrar på tyvärr men genom att kolla lite snabbt i medlemsregistret så tycker jag mig se ett mönster där många av dom som blir medlemmar hos oss, enbart är medlemmar i ett år. Vi bör bli bättre på att fånga upp dessa personer och underhålla dom så att du blir kvar längre i föreningen. Det är som bekant "dyrare" att skaffa nya medlemmar än att behålla dom vi redan har
                        Så har det nog "alltid" varit. Jag tror att den särklassigt största orsaken till detta är att folk tappar intresset för akvariet/ciklider. De lägger ner akvariet - eller så får det stå kvar men man bryr sig inte så mycket.
                        Det är nog ytterst få som inte förnyar sitt medlemskap pga att de inte gillar CB eller av ren slapphet.
                        Visst skall man skicka ut en påminnelse till de som inte förnyar, men jag tror inte att dessa ändå kommer att förnya i någon större omfattning. Så att lägga ner något ytterligare arbete på detta tror jag inte är meningsfullt - då är det betydligt bättre att lägga ner energin på att hitta nya medlemmar.

Kommentar

• Ola Svensson
                          Användare
                          • April 2002
                          • 14633

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                          Visst skall man skicka ut en påminnelse till de som inte förnyar, men jag tror inte att dessa ändå kommer att förnya i någon större omfattning. Så att lägga ner något ytterligare arbete på detta tror jag inte är meningsfullt - då är det betydligt bättre att lägga ner energin på att hitta nya medlemmar.
                          När vi gjort det har vi helt klart fått tillbaka fler än vad utskicket kostar. Många som inte var med 2008 (men var med 2007) nappade dessutom på erbjudandet att köpa CB 2008 + kalender 2009 för 175 kr. Men att lägga ner ytterligare arbete är säkert onödigt. Däremot är det nog en bra ide att skicka ut påminnelsebrev någon gång våren 2010 till de som var medlemmar 2008 och/eller 2009 men inte är medlemmar 2010.
                          Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Per B
                            Användare
                            • September 2005
                            • 1250

Jag har varit medlem ett antal år i skiftet mellan 70- och 80-talet. När mitt akvarieintresse fick en nytändning så var det ciklider som fortfarande gällde och när jag upptäckte att NCS fortfarande fanns blev jag medlem mer eller mindre direkt. Jag var därefter medlem i tre år, 2006-2008.

Jag har valt att inte vara medlem 2009. Den direkta orsaken är att min ekonomi är sämre efter fyra års pluggande i kombination med "sämre tider" men hade jag varit tillräckligt motiverad hade jag givetvis prioriterat NCS och fått fram pengarna. Med det vill jag ha sagt, som flera redan påpekat, att för entusiasterna är det inget problem att lägga en högre medlemsavgift men för de som inte är 100% motiverade så är storleken på avgiften betydelsefull.

En annan sak jag reflekterar över är att NCS består av två typer av medlemmar: De internetbaserade och de traditionella föreningsmänniskorna. Inom dessa grupper finns givetvis olika typer av människor: De som håller på med akvarier all sin fritid och de som har det som en hobby bland andra. Det finns såväl nybörjare som oerhört kunniga samt ett stort mellanregister. Men jag tror ändå att det är ekonomiskt mest intressant att diskutera skillnaderna mellan de som är aktiva här på forumet och de som aldrig är här men som träffas ute i akvarieföreningarna eller de som har Ciklidbladet och ett och annat utskick som ända kontakt med NCS.

De här två grupperna tror jag har helt olika behov. Jag räknar mig till internetgruppen och för mig så är tillgången till information och diskussion i ett forum helt avgörande. Jag tycker visserligen att Ciklidbladet är en snygg och ofta intressant produkt men jag går inte och vankar kring brevlådan när den är på gång. I ärlighetens namn så känns många artiklar som något jag redan läst här eller kan hämta information om genom att söka här eller på andra ställen på nätet. Jag känner att information är färskvara och när jag stöter på ett problem eller vill ha inspiration så vill jag söka efter informationen direkt, eller ställa en fråga på ett forum, inte vänta på en tidning. Det här beteendet är inte något specifikt för mitt akvarieintresse, när min fru sitter tre meter bort och läser pappersversionen av DN så sitter jag vid datorn och läser den elektroniska versionen. Det innebär ofta att fru B läser de nyheter jag läste redan igår (även om hennes artiklar ibland är mer utförliga).

Jag blir konstigt nog lika förvånad varje gång det kommer fram att vi här på forumet är en minoritet av NCS (medlemmar eller hangarounds) och jag tror att fler upplever det så. Jag kan inte riktigt ta till mig att information som publiceras här inte når alla berörda utan att utskick måste göras (vilket kostar pengar). Jag skulle hellre ladda ned en PDF-tidning än att behöva vänta på en tryckt (dyr) tidning. Jag har inget behov av att samla tidskrifter i hyllan - vi är alla olika.

Ett annat skäl till att jag tröttnat lite är att jag börjat släppa Tanganyika till förmån för SA. Utbudet av information och diskussion kring annat än de afrikanska sjöarna är ju inte det som dominerar på forumet. Det förvånar mig att så många tydligen vill ha ännu mer koncentration kring Malawi och Tanganyika.

Jag tycker egentligen att "information needs to be free" och att information på internet i minsta möjliga mån ska kosta något. Mitt förslag är ändå att man har två olika medlemsalternativ: Ett elektroniskt och ett traditionellt. Det skulle kunna innebära att ett elektroniskt medlemsskap kostade till exempel 100 kronor om året och gav tillgång till allt på NCS-sajten inklusive bildfunktioner, PDF-tidning och annonsering. Det skulle förmodligen innebära att avgiften för den traditionella medlemmen skulle behöva höjas men ett alternativ vore att sänka även den avgiften och istället låta Ciklidbladet i tryckt form betalas separat med hjälp av en prenumerationsavgift.

Förslaget ovan är egoistiskt och helt utifrån mina egna behov. Å andra sidan kan man ju se det som att vi som är eller har velat vara "elektroniska medlemmar" länge har sponsrat de som inte väljer att nyttja internet för sitt akvarieintresse. Förslaget kanske inte heller behöver vara så radikalt eftersom det kanske får till följd att man når nya unga medlemmar och får tillbaka såna som jag som då i alla fall skulle bidra med något.

Slutligen, skäll nu inte för att jag har fräckheten att lägga förslag när jag inte längre är medlem. Jag skriver för att jag bryr mig så se mig som en presumtiv på-nytt-medlem istället.
                            mvh Per

Tanganyika och Västafrika i burkarna

Kommentar

• Micke
                              Användare
                              • April 2002
                              • 9579

Ursprungligen postat av Per B
                              Det skulle förmodligen innebära att avgiften för den traditionella medlemmen skulle behöva höjas men ett alternativ vore att sänka även den avgiften och istället låta Ciklidbladet i tryckt form betalas separat med hjälp av en prenumerationsavgift.
                              Idéen är bra, med väljer man penumeration blir den väl inte momsbefriad som en medlemstidning är? Att trycka en mindre upplaga ökar också kostnaderna.
                              Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Ola Svensson
                                Användare
                                • April 2002
                                • 14633

Ursprungligen postat av Per B
                                Mitt förslag är ändå att man har två olika medlemsalternativ: Ett elektroniskt och ett traditionellt. Det skulle kunna innebära att ett elektroniskt medlemsskap kostade till exempel 100 kronor om året och gav tillgång till allt på NCS-sajten inklusive bildfunktioner, PDF-tidning och annonsering. Det skulle förmodligen innebära att avgiften för den traditionella medlemmen skulle behöva höjas men ett alternativ vore att sänka även den avgiften och istället låta Ciklidbladet i tryckt form betalas separat med hjälp av en prenumerationsavgift.
                                Jag har egentligen redan kommenterat ditt förslag i ett tidigare inlägg där jag skrev "-Ciklidbladet i elektronisk form: Det finns i nuläget två problem. 1) Jag trycker allt material jag får in och fyller upp resten med översättningar, artiklar jag tigger in samt skriver själv. Det hade inte blivit fler tidningar. Rent hypotetiskt skulle man kunna tänka sig att man betalade extra för CB, men där är vi inte än. 2) många författare går inte med på att deras bilder sprids elektroniskt så i nuläget när medlemsartiklarna inte räcker är förslaget tyvärr orealistiskt."

Jag skulle vilja lägga till ett tredje problem: Tryckkostnaden per tidning är beroende av upplagan. Går upplagan under 800 så lär vi inte kunna trycka en tidning. Med dagens medlemsantal funkar det alltså inte att ha medlemmar som endast är elektroniska.

Och så har jag en fjärde punkt som svar på en grej som konstigt nog ingen tagit upp: En pdf är faktiskt inte nödvändigtvis mer miljövänlig en en papperstidning!
                                Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

Arbetssätt...