Varför går NCS med förlust

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lutt
    Användare
    • October 2005
    • 1919

malawijanne: Du har inga bastarder, kom igen när du spelar i min liga

Jag måste vara en av de sista som fortfarande uppskattar att få ciklidbladet med posten. Det finns en liten spänning i det och när man väl får hem den så läser man alldeles förlänge att man glömmer av att man måste jobba dagen efter.
    Se mig som gammalmodig men jag uppskattar ciklidbladet i papper.

Kommentar

• StefanL
      Användare
      • August 2002
      • 10784

Ursprungligen postat av Lutt

Jag måste vara en av de sista som fortfarande uppskattar att få ciklidbladet med posten. Det finns en liten spänning i det och när man väl får hem den så läser man alldeles förlänge att man glömmer av att man måste jobba dagen efter.
      Jag gillar verkligen att få hem CB i brevlådan...skulle inte vilja byta bort det faktiskt.

Vilka kostnadsalternativ har setts över från föreningen när det gäller tryck och storlek? Är företaget som trycker CB det bästa och billigaste alternativet?

Kommentar

• Pabbe
        NCS Medlem
        • September 2006
        • 1805

Ursprungligen postat av Lutt

Du är absolut inte en av de sista och jag önskar verkligen att det skulle gå. Men om det riskerar att knäcka föreningens ekonomi...nån gyllne medelväg måste finnas. Vi bollar ju bara ideer än så länge. Om lösningen är att fortsätta med bladet som nu till lägre och lägre kvalite kanske de medlemmar som är med mest för tidningen tröttnar. Sen är hjulet igång.Medlemstapp och sämre ekonomi, hemsidan drabbas också av det i förlängningen. Suck, sen natt och dystra tankar.

Kommentar

• Mikael W
          NCS Medlem

• August 2002
          • 8621

Ursprungligen postat av Malawe
          Jag gillar verkligen att få hem CB i brevlådan...skulle inte vilja byta bort det faktiskt.

Vilka kostnadsalternativ har setts över från föreningen när det gäller tryck och storlek? Är företaget som trycker CB det bästa och billigaste alternativet?
          De kostnader styrelsen har jobbat med gäller papperstjocklek, antal sidor, antal nummer per år (dvs beslut att inte minska, både årsmötet och vi i styrelsen tycker så) och en almanacka i form av en plansch i stället för en på 28 sidor som tidigare.

Vad vi inte har övervägt är att gå tillbaka till svartvitt eller till en mindre storlek än A4.

Vi har övervägt alternativet med en flersidig almanacka med färre sidor, t.ex. så att det är 2 (eller 4) månader på ett uppslag, men kom till det nu aktuella beslutet, eftersom det ger den klart största inbesparingen.

Papperstjockleken är en mångfasetterad sak. Vi har provat lite olika alternativ och den nuvarande känns bra. Det handlar bl.a. om att tidningen ska kännas bra i handen, inte sladdrig, att text inte ska lysa igenom från bladets andra sida, att bilder ska vara bra att titta på. Tunnare papper är bara aningen billigare, men inbesparingen kommer i portot, som för postning inom Sverige kostar proportionellt mot vikten, utomlands är det viktgränser och klarar man en sådan spar man betydligt.

En almanacka på 28 sidor (som årets då) kostar 20 000 -25 000 kr att trycka och posta.

Det nuvarande tryckeriet är relativt förmånligt, och har gjort ett bra jobb, men vi ser naturligtvis på alternativ även där.

Ni som har läst nr 3, som kom ut i veckan, vet att just det numret kommmer att läggas ut på internet som Open Access. Detta initiativ togs av vår redaktör Ola Svensson. Avsikten är att nå ut till en bredare krets, men det ger oss även erfarenheter att använda om vi framgent överväger att ge ut CB parallellt i någon elektronisk form.
          mvh
          Mikael W
          (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• Mikael W
            NCS Medlem

• August 2002
            • 8621

Ursprungligen postat av Pabbe
            Men om det riskerar att knäcka föreningens ekonomi...nån gyllne medelväg måste finnas. Vi bollar ju bara ideer än så länge. Om lösningen är att fortsätta med bladet som nu till lägre och lägre kvalite kanske de medlemmar som är med mest för tidningen tröttnar. Sen är hjulet igång.Medlemstapp och sämre ekonomi, hemsidan drabbas också av det i förlängningen. Suck, sen natt och dystra tankar.
            Det handlar inte alls om att knäcka ekonomin, utan om att arbeta med kostnaderna för att få den i balans. Grovt uppskattat tror jag att vi går runt med 1000 medlemmar, år med klart under 1000 gör vi förlust, med klart över 1000 blir det ett överskott som kan trygga kommande, sämre år. Detta då grovt räknat.

Det bekymmersamma nu är att vi nu har gjort två förlustår i rad. Revisorerna och årsmötet har gett styrelsen ett klart uppdrag att vända detta, och det kan vi göra genom att få mer medlemmar och genom att spara kostnader.

Som jag skrev tidigare fick vi in 234 000 kr i medlemsavgifter år 2008, medan CB kostade 239 000 plus porto ca 65 000. Men eftersom vi får en riktigt trevlig intäkt för annonser i CB går ju inte hela medlemsavgiften åt till att trycka tidskriften. Annonsintäkterna varierar ju beroende på hur bra tidskriften är och hur stor upplagan är. De här sakerna påverkar ju det hur mycket ett företag anser det vara värt att annonsera i en specialtidskrift. Dessutom påverkas annonsörerna av den ekonomiska konjunkturen (med en viss eftersläpning) så just nu är läget lite sämre på annonsfronten. Men det blir ju bättre igen, när det vänder uppåt i ekonomin.

Så, CB knäcker inte NCS, utan det handlar om att vi ska kunna anpassa oss och våra kostnader till det spelrum vi har i olika lägen.
            mvh
            Mikael W
            (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• KuRtaN
              Användare
              • February 2008
              • 778

Kan man inte starta ngn form av värvnings tävling då? Det borde väl kunna ge en del medlemmar?
              Over and out // Mathias

Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

Kommentar

• Kjell Fohrman
                Användare
                • April 2002
                • 4619

Ursprungligen postat av Jossan
                Förut var jag redaktör på en mindre tidning, på grund av ekonomiska skäl gick vi över från pappers- till PDF-tidning. Det var en stor miss för oss, vi tappade jättemycket läsare och fick tillsist lägga ner tidningen... Men visst, det är Ingenting som säger att det kommer att gå så för NCS om det blir en PDF-tidning, utan det är bara mina erfarenheter.
                Så tror jag också att det blir. Det finns ju redan ciklidwebbtidningar (dock på engelska) att ladda hem för den intresserade men intresset är minimalt. TFH körde ju en kampanj med en webbaserad tidning - i 1USD för ett års prenumeration. Uppenbarligen så var det ändå rätt få som nappade - jag gjorde det och man kollar "pliktskyldigast" på innehållet när ett nytt nummer kommer en gång i månaden. Skulle priset stiga över 50 kr skulle jag inte förnya prenumerationen.

Kommentar

• FI
                  Användare
                  • August 2002
                  • 3743

Jag kan bara lite snabbt inflika att jag aldrig någonsin läser PDF:er, hur bra de än är. Jag hatar formatet. Så går NCS den vägen med CB så dör tidningen för mig.
                  Fredrik Isaksson
                  Bildarkivet

Kommentar

• FI
                    Användare
                    • August 2002
                    • 3743

Jag vet inte vad ni har hunnit gå igenom i tråden redan, men kan en höjning av medlemsavgiften till låt säga 350kr få föreningen på fötter igen? Det är ju egentligen en struntsumma med tanke på vad man betalar för annat.
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

Kommentar

• tege
                      Användare
                      • February 2005
                      • 2753

Förr i tiden var tidningen självgående ingen konkurans av hemsidor, tänk när den kom i lådan och man kastade sig över Importnytt, det var tider det.
                      Att försämra våran tryckta tidning till en PDF känns som helt fel väg, tvärtom tänk om tidningen innehöll tryckta kanonbilder som överglänste alla bilder på nätet. Kanske himla dumt att tillåta större bilder i forumet att dregla över. Men det har säkert styrelsen redan tänkt över i omgångar. Ser fram mot Tropheus special som kanske kommer i nummer fyra, mer sånt tror jag kan locka en del.
                      https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• FI
                        Användare
                        • August 2002
                        • 3743

Ursprungligen postat av tege
                        tänk om tidningen innehöll tryckta kanonbilder som överglänste alla bilder på nätet. Kanske himla dumt att tillåta större bilder i forumet att dregla över.
                        Utan möjligheter att visa bilder här så sticker medlemmarna till andra forum, detta sker redan nu har jag noterat pga att enbart betalande medlemmar kan visa bilder här till skillnad från t.ex. ciklider.se.

Personligen tycker jag att alla borde få posta bilder, skillnaden skulle kunna vara att endast medlemmarna kan ladda upp bilder på servern som nu, övriga får hitta andra webbplatser att lagra bilderna på, deras hemsidor t.ex. och sedan länka in bilderna därifrån.
                        Fredrik Isaksson
                        Bildarkivet

Kommentar

• malawijanne
                          Banned
                          • November 2005
                          • 3217

Ursprungligen postat av FI
                          Utan möjligheter att visa bilder här så sticker medlemmarna till andra forum, detta sker redan nu har jag noterat pga att enbart betalande medlemmar kan visa bilder här till skillnad från t.ex. ciklider.se.

Personligen tycker jag att alla borde få posta bilder, skillnaden skulle kunna vara att endast medlemmarna kan ladda upp bilder på servern som nu, övriga får hitta andra webbplatser att lagra bilderna på, deras hemsidor t.ex. och sedan länka in bilderna därifrån.
                          Men kan inte användare redan nu länka sina bilder? Och lägga upp länken i forumet.Janne

Kommentar

• StefanL
                            Användare
                            • August 2002
                            • 10784

Ursprungligen postat av FI
                            Jag vet inte vad ni har hunnit gå igenom i tråden redan, men kan en höjning av medlemsavgiften till låt säga 350kr få föreningen på fötter igen? Det är ju egentligen en struntsumma med tanke på vad man betalar för annat.
                            Den summan är precis vad jag tänkte föreslå, plus en hel del andra åtgärder.

Jag tycker att NCS borde göra en undersökning om folk är beredda att betala 350kr/år. Det är jag verkligen beredd att göra..inte enbart för denna situation utan för att jag faktiskt tycker att det är ett rimligt värderingsbelopp.

Jag skulle även kunna tänka mig att sponsra med en hundring utöver detta och få en liten symbol på sin avatar där det står att man sponsrar. De pengarna kunde styrelsen välja att antingen dela ut i stipendium eller i annat projekt som rör ciklidhobbyn.

Utarbeta en speciell modell för företag som kan sponsra olika evenemang. Ta reda på möjlighet till bidrag för föreningen genom olika aktiviteter och projekt som ändå görs inom föreningen och som gynnar naturen, sjöar och återväxt/kunskap om arter.

Dra nytta av villiga medlemmar för jag tror att väldigt många är mycket måna om föreningen och att den skall leva vidare som en stolt representant för vår hobby.

Det finns massor att göra och orkar inte föreningens styrelse ta allt så dra ihop ett gäng som arbetar på sidan av att undersöka möjligheter för föreningen. Jag gör det gärna och anmäler mitt intresse till att delta i en arbetsgrupp.
                            Jag arbetade ju tidigare med att dra in rabatterad Naturose astaxanthin till föreningen från Linkan AB så nog finns möjligheterna att hitta delar som absolut kunde gynna föreningen..det är jag övertygad om.

Nu är jag inte någon naiv stolle som tror att det bara är att hugga i och dra hem storkovan..jag vet att det dels är svårt att fokusera på rätt mål och även få utdelning på sitt arbete, men om man försöker så kanske man kan få in något som gynnar föreningen på kort sikt och på lång sikt.

Att man bollar ideer som gjorts i dessa trådar är kanon för då ser man att viljan finns och att det finns förslag och tips som man inte tänkt på tidigare.

Kommentar

• FI
                              Användare
                              • August 2002
                              • 3743

Ursprungligen postat av malawijanne
                              Men kan inte användare redan nu länka sina bilder? Och lägga upp länken i forumet.Janne
                              Mjo man kan posta en textlänk men man kan inte visa bilderna direkt i forumtrådarna utan att vara betalande medlem, vad jag vet. Och det är klart trevligare med bilder direkt i trådarna.
                              Fredrik Isaksson
                              Bildarkivet

Kommentar

• Pabbe
                                NCS Medlem
                                • September 2006
                                • 1805

Ursprungligen postat av Mikael W
                                Det handlar inte alls om att knäcka ekonomin, utan om att arbeta med kostnaderna för att få den i balans. Grovt uppskattat tror jag att vi går runt med 1000 medlemmar, år med klart under 1000 gör vi förlust, med klart över 1000 blir det ett överskott som kan trygga kommande, sämre år. Detta då grovt räknat.

Det bekymmersamma nu är att vi nu har gjort två förlustår i rad. Revisorerna och årsmötet har gett styrelsen ett klart uppdrag att vända detta, och det kan vi göra genom att få mer medlemmar och genom att spara kostnader.

Som jag skrev tidigare fick vi in 234 000 kr i medlemsavgifter år 2008, medan CB kostade 239 000 plus porto ca 65 000. Men eftersom vi får en riktigt trevlig intäkt för annonser i CB går ju inte hela medlemsavgiften åt till att trycka tidskriften. Annonsintäkterna varierar ju beroende på hur bra tidskriften är och hur stor upplagan är. De här sakerna påverkar ju det hur mycket ett företag anser det vara värt att annonsera i en specialtidskrift. Dessutom påverkas annonsörerna av den ekonomiska konjunkturen (med en viss eftersläpning) så just nu är läget lite sämre på annonsfronten. Men det blir ju bättre igen, när det vänder uppåt i ekonomin.

Så, CB knäcker inte NCS, utan det handlar om att vi ska kunna anpassa oss och våra kostnader till det spelrum vi har i olika lägen.
                                Det låter lugnande. Ska CB vara kvar så måste den hålla nuvarande klass som minimum beträffande papperstjocklek och format om den ska framstå som något utöver ex PDF. Även innehållet måste vara något man inte redan fått via hemsidan. Min personliga åsikt är att den borde renodlas lite. Ibland känns vissa artiklar och inslag, hur bra de än är, som en korrläst förlängning av något jag redan läst på forumet; det tycker jag är synd när den har kvalitet på papper och format.
                                Som framförts av mig och andra kanske en höjning av medlemsavgiften kan vara en åtgärd. En förfrågan om hur många som enbart vill ha PDF (man kan ju ange t.ex vid inbetalning av medlemsavgiften att man avstår den tryckta 2010).
                                Kanske allt löser sig med vändande konjunktur.

Kommentar

Arbetssätt...