Forseffekt ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem
    • November 2005
    • 1294

    Forseffekt ?

    Ja alla som läst Wilhelms artikel om strömakvariet har väl blivit lite sugen på nåt liknande. Men elbehovet kan ju få vem som helst att bli orolig för ekonomin. En gång när jag bytte vatten så noterade jag att den tid då pumpen flödar strax ovanför vattenytan så blir forseffekten väldigt stor, både
    ljudet och det visuella var ganska häftigt ( 1200 l/h). Detta gav mig iden att
    helt enkelt alltid låta utflödet ligga strax ovanför vattenytan för att skapa en forseffekt ( utan extra kostnad), Har funderat lite löst på hur man skall inreda
    de 2-3 översta centimetrarna i karet för att göra forseffekten så snygg som möjligt men är inte klar än. Ja har ni gjort nåt liknande eller vad tror ni om detta ??
    Senast redigerad av Wilhelm; 22 September 2009, 14:24. Anledning: Tog mig friheten att rätta till mitt namn! :)
  • Wilhelm
    Användare
    • April 2002
    • 9122

    #2
    Kul att du får lite ideér av min artikel om strömakvariet.
    Det går ju åt "lite" el när 6 pumpar ska pumpa ut ungefär 40 000 liter vatten i timmen och det är ju iofs mindre än vad som forsar fram i en lugn å!
    Att få lite forskänsla kanske man kan få om man bygger upp stenformationer upp till ytan, kanske en tredje del av akvariets längd i vänstra eller högra delen och låter strålen från pumpen "forsa " över detta.
    1200 liter räcker gott om det är ett litet akvarium.
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • HåkanM
      NCS Medlem
      • November 2005
      • 1294

      #3
      Ja jag är inne på något liknande , jar tror att med rätt inredning vid ytan
      kan man skapa ganska häftig forseffekt med lite l/h.

      Kommentar

      • Engelholm Audio
        Användare
        • August 2009
        • 366

        #4
        Ett alternativ är att räkna ut hur mkt mer effekt pumparna du VILL ha förbrukar och sen se över resterande hus/lägenhet efter att minska motsvarande effekt någon annan stans, tex nån glödlampa till led eller lågenergilampor.

        Vänliga hälsningar, Pär!
        CAF: http://www.akvariekarlskrona.se/
        Hifi: http://www.engelholmaudio.com/

        Kommentar

        • HåkanM
          NCS Medlem
          • November 2005
          • 1294

          #5
          Ursprungligen postat av Engelholm Audio
          Ett alternativ är att räkna ut hur mkt mer effekt pumparna du VILL ha förbrukar och sen se över resterande hus/lägenhet efter att minska motsvarande effekt någon annan stans, tex nån glödlampa till led eller lågenergilampor.

          Nja om jag gör så så ökar årskostnaden för el från 2000 till 8-10000.
          Tanken med detta är snarare att åstadkomma en "falsk" effekt, nåja effekten är sann men strömmen under ytam motsvarar inte den synliga effekten.
          Dvs betraktaren ser och hör en fors men fiskarna uppfattar detta snarare som
          en stillastående pöl

          Kommentar

          • daniel60
            Användare
            • March 2003
            • 527

            #6
            Ursprungligen postat av HåkanM
            Nja om jag gör så så ökar årskostnaden för el från 2000 till 8-10000.
            Tanken med detta är snarare att åstadkomma en "falsk" effekt, nåja effekten är sann men strömmen under ytam motsvarar inte den synliga effekten.
            Dvs betraktaren ser och hör en fors men fiskarna uppfattar detta snarare som en stillastående pöl
            En Hydor Koralia 8 vispar runt 12 500 liter i timmen och drar 18 watt. Den strömförbrukningen har du väl råd med?
            Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
            Mina fiskar & burkar

            Kommentar

            • Engelholm Audio
              Användare
              • August 2009
              • 366

              #7
              Ursprungligen postat av HåkanM
              Nja om jag gör så så ökar årskostnaden för el från 2000 till 8-10000.
              Tanken med detta är snarare att åstadkomma en "falsk" effekt, nåja effekten är sann men strömmen under ytam motsvarar inte den synliga effekten.
              Dvs betraktaren ser och hör en fors men fiskarna uppfattar detta snarare som
              en stillastående pöl
              Fattar i inte.

              Om du ökar energiåtgången i karet (pga pumpar) så finns det väl nått annat i huset som går att spara in el? Varför skulle detta gå från 2 kkr till 8-10 kkr?
              Vänliga hälsningar, Pär!
              CAF: http://www.akvariekarlskrona.se/
              Hifi: http://www.engelholmaudio.com/

              Kommentar

              • HåkanM
                NCS Medlem
                • November 2005
                • 1294

                #8
                Ursprungligen postat av Engelholm Audio
                Fattar i inte.

                Om du ökar energiåtgången i karet (pga pumpar) så finns det väl nått annat i huset som går att spara in el? Varför skulle detta gå från 2 kkr till 8-10 kkr?
                Ja om jag går från "falsk forseffekt" ( 1200 l/h) = ca 25 W= 1 kr/kwh= 200 kr/år til riktig effekt,dvs 6-700 l/h så blr det ca 4 ggr dyrare, visst jag försöker att spara el där det går men frågan blir ändå om det är värt
                de extra tusenlappana för att få riktig fors jämfört med " ögon och öronfröjd"
                Pengar kan man alltid använda till något annat.
                Senast redigerad av HåkanM; 29 September 2009, 08:28.

                Kommentar

                • Engelholm Audio
                  Användare
                  • August 2009
                  • 366

                  #9
                  Ursprungligen postat av HåkanM
                  Ja om jag går från "falsk forseffekt" ( 1200 l/h) = ca 25 W= 1 kr/kwh= 2000 kr/år til riktig effekt,dvs 6-7000 l/h så blr det ca 4 ggr dyrare, visst jag försöker att spara el där det går men frågan blir ändå om det är värt
                  de extra tusenlappana för att få riktig fors jämfört med " ögon och öronfröjd"
                  Pengar kan man alltid använda till något annat.
                  Ett år 365 dagar. Varje dag 24 timmar.

                  365 * 24 => timmar på ett år = 8760 timmar.

                  25 watt är 0.025 kw. 8760*0.025 = 219 kwh på ett år. Detta blir då med 1 kr per kwh 219 SEK. Du behöver 5 ggr mer effekt än så vilket ger ca 1000 SEK givet att du inte kan köra med färre men effektivare pumpar.

                  Eller tänker jag fel?

                  Ps. Vill bara hjälpa!
                  Vänliga hälsningar, Pär!
                  CAF: http://www.akvariekarlskrona.se/
                  Hifi: http://www.engelholmaudio.com/

                  Kommentar

                  • HåkanM
                    NCS Medlem
                    • November 2005
                    • 1294

                    #10
                    Ursprungligen postat av Engelholm Audio
                    Ett år 365 dagar. Varje dag 24 timmar.

                    365 * 24 => timmar på ett år = 8760 timmar.

                    25 watt är 0.025 kw. 8760*0.025 = 219 kwh på ett år. Detta blir då med 1 kr per kwh 219 SEK. Du behöver 5 ggr mer effekt än så vilket ger ca 1000 SEK givet att du inte kan köra med färre men effektivare pumpar.

                    Eller tänker jag fel?

                    Ps. Vill bara hjälpa!
                    Ja du har rätt, fick en nolla för mycket ( tur att det går att redigera i efterhand)

                    Kommentar

                    • Engelholm Audio
                      Användare
                      • August 2009
                      • 366

                      #11
                      Ursprungligen postat av HåkanM
                      Ja du har rätt, fick en nolla för mycket ( tur att det går att redigera i efterhand)
                      Så bra!

                      Men det hindrar dig ju inte från att göra en budgetlösning som dessutom sparar på miljön!
                      Vänliga hälsningar, Pär!
                      CAF: http://www.akvariekarlskrona.se/
                      Hifi: http://www.engelholmaudio.com/

                      Kommentar

                      Arbetssätt...