hjäp!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • he

    hjäp!!

    hej alla ! behöver tips flyttade mitt 450 liters i helgen ,vatten bytet blev nog väl stort ? ca 300 l vatten byttes . efter detta står mina -centralamerikaner och vaggar på botten helt mörka, dom vill inte äta och beter sig nästan som förlamade , andas dock lungt. snälla hjälp vad skall jag göra ,vattentest visar lite hög nitrat i övrigt är alla parametrar som vanligt mvh he

  • Fredrik H.
    Användare
    • April 2002
    • 1884

    #2
    Det är viktigare att du mäter nitri än nitrat i detta läget.

    Finns det någonstans du kan låna gammalt smutsigt filtermaterial att stoppa i ditt filter? Ett annat akvarium? En kompis akvarium? En akvariebutik? Om du kan köra ett par dagar med ett gammalt filter så rättar vattenvärdena till sig. Det du beskriver tyder av allt att döma på en nitrit topp. Det är faktiskt väldigt allvarligt.

    Om du inte kan få tag i gammal filtermaterial så är det bara att byta ca. 30% av vattnet dagligen och hålla tummarna.

    Mata inte.

    mvh,

    Fredrik H.
    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com

    Kommentar

    • he

      #3
      fredrik ! tack för ditt snabba svar , jag har ett eheim 2229 intervall
      ytterfilter med tre korgar gammalt substrat + ett 1000h/l innerfilter
      som jag kör utan filter bara för cirkulation , jag flyttade en jack dempsey hona i går kväll till ett hundra liters , hon var den fisk som såg sämst ut verkar inte kunna röra sjärten ,hon vispar sig dock framåt i dag och äter med sina valiga glupska aptit! kan det vara någon annan form av förgiftning? tacksam för svar mvh he

      Kommentar

      • Mrsonk
        Användare
        • December 2002
        • 233

        #4
        Salt tar väck lite av nitrit topparna.

        Oscar Cederqvist
        -----------------
        310liter Malawi
        105liter Sällskaps
        42liter Kampfisk
        Oscar Cederqvist
        -----------------

        Kommentar

        • he

          #5
          hej igen ! en död i natt! är det verkligen normalt med förlamning i stjärtfenan vid nitrit?? fiskarna ser helt stela ut, hjälp!!

          Kommentar

          • Robin
            Användare
            • January 2003
            • 4526

            #6
            Förlamning i stjärtfenan har några av mina fiskar med varit med om. Vad jag har märkt är att de har blivit shockade av flytten eller vattenbytet. Mitt förslag är att byta lite vatten (30%) och tillsätta salt 5 msk eller nått och nitrivec bakteriekultur (dosering finns på flaskan). Jag tror det är bäst om du lägger i fiskarna i ett mindre gammalt akvarium så länge. 1 dygn kanske.
            Kom ihåg att detta är mina erfarenheter! Det är på egen risk. Men så här hade jag gjort.

            //Robin
            Mvh
            Robin

            Kommentar

            Arbetssätt...