Vilken kamera???

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • shreek
    Användare
    • December 2006
    • 367

Vilken kamera???

Funderar på att köpa mig en kamera för att kunna ta riktigt bra bilder på mina fiskar och annat oxå så kalrt men främst fiskbilder till o börja med .

Har nån någe tips på vad det är ja behöver? kamera objektiv mm kanske ett bra tips på ett paket , max 10.000 :-
    Provar på saltbalja för tillfället
  • shreek
    Användare
    • December 2006
    • 367

Är detta ett bra paket för "fiskfoto" behöver det kompleteras med nått ??

Kommentar

• Niklas Olsson
      Användare
      • February 2003
      • 1156

Kameran räcker gott och väl för dig för att ha förutsättningar för att få bra fiskfoton.
      Personligen skulle jag nog ha införskaffat något annat objektiv om jag mest vore intresserad av fiskfoto. Ett macroobjektiv...Canon har sina 60mm och 100m men även Sigma, Tamron och Tokina har några fina varianter. Macrogluggarna kan du även använda till annat som t.ex porträtt p.g.a att de oftast är mycket bra optiskt. Du skulle nog kunna hitta ett bra macro för runt 3000:- begagnat.
      En blixt kommer du ganska snart sakna skulle jag tro, möjlighet att kunna styra den trådlöst eller med kabel är att föredra för att inte träffa fisken rakt framifrån.
      //Niklas

www.nofoto.se
      Nofoto på Facebook

Kommentar

• shreek
        Användare
        • December 2006
        • 367

Om kameran e ok men inte objektiven så kanske de inte e de paketet som ja ska satsa på .Skulle du kunna länka till ett bra paket ?du verkar ju ha sten koll

Kommentar

• Niklas Olsson
          Användare
          • February 2003
          • 1156

Har du varit i någon fysisk butik och känt på någon modell du tycker ligger bra i handen? Om inte så tycker jag det är det första du ska göra. Känn på den modellen du länkat till men även på några andra som t.ex. 40-50D och innan någon annan säger det...även andra tillverkare har bra kameror
          //Niklas

www.nofoto.se
          Nofoto på Facebook

Kommentar

• shreek
            Användare
            • December 2006
            • 367

nu har ja varit o "klämt o känt" på både Canon EOS 500D och nikon D90

nikon låg bättre i handen men canon va trevlig oxå vilken borde ja välja ??

vet nån om man kan köpa "paket" till bra pris ? typ kamera macro och standard objektiv görna blixt oxxå..

Kommentar

• Niklas Olsson
              Användare
              • February 2003
              • 1156

Blir nog svårt att hitta ett färdigt paket med både macro, normazoom och blixt.
              Bägge kamerorna är fina kameror, inte testat 500D (bara 400D) men kört Nikons 90D några gånger och den gillar jag. Känns som en rejäl kamera, gillar slutarljudet på den...kanske inte så viktigt för alla men det ger en viss känsla när man gillar det Kan tänka mig att Nikons ligger bättre i handen p.g.a att den är lite "kraftigare" och i så fall finns ju även Canons 40-50D som är lite större. Att dom är lite stadigare att hålla i märker man lite extra om man ska fota med ett lite tyngre tele.
              Just Nikonen har jag mest testat med Nikons 60-macro och det var en fin kombination. Nu kostar ju ett nytt sådant macro några lappar.
              Din budget på 10 000:- verkar bli svår att hålla med nå´t av de husen nya.
              D90-paketet ihop med deras 18-105 VR är ett bra paket där du får med ett ganska brett zoomomfång. Istället för att köpa ett färdigt paket kanske det kan vara värt att plocka ihop ett paket själv istället? En ljusstark normalzoom t.ex. Tamron 17-50 2,8? Sedan låter det som ett macro vore bra, leta gärna på begagnatmarknaden efter objektiv eftersom du kan få dom rejält mycket billigare.

Väljer du Canonhuset finns ju även Tamron 17-50 till den och macron i olika modeller (lite beroende på vilken brännvidd du vill ha).
              En blixt till de bägge märkena borde du kunna hitta en bra för runt 1500:- och uppåt.

Nu känner jag att det blev lite dyrt här men det känns som du vill ha en del och under 10 000:- blir tufft om du vill ha allt enligt dina önskemål
              Hus 8-9000:- (nytt)
              Normalzoom 3000:- (beg)
              Macro 3000:- (beg)
              Blixt 1500:- (beg)

Priserna är naturligtvis bara ungefärliga så det kan ändra sig åt båda hållen och hittar du ett bra hus begagnat sparar du ju också in en del.
              Senast redigerad av Niklas Olsson; 12 September 2009, 02:45.
              //Niklas

www.nofoto.se
              Nofoto på Facebook

Kommentar

• shreek
                Användare
                • December 2006
                • 367

men om ja i huvudsak kommer fota fisk foton e macro elller blixt viktigast
                ex standard objektiv+ blixt
                eller macro ingen blixt
                vilket har ja "roligast med"?
                blir en d90 är rätt säker .

Kommentar

• shreek
                  Användare
                  • December 2006
                  • 367

Nikon D90 + AF-S DX 18-105/3,5-5,6G ED VR

12350:-
                  Senast redigerad av shreek; 12 September 2009, 15:00.

Kommentar

• shreek
                    Användare
                    • December 2006
                    • 367

verkar de va ett bra paket + blixt eller macro har inte råd med båda just nu

Kommentar

• Niklas Olsson
                      Användare
                      • February 2003
                      • 1156

Väljer du mellan blixt och ett macro skulle JAG nog satsat på en blixt först och sen när du får in mer pengar ett macro.
                      //Niklas

www.nofoto.se
                      Nofoto på Facebook

Kommentar

• shreek
                        Användare
                        • December 2006
                        • 367

va tror du om de paketet då e de en bra början ?
                        eller borde ja välja annat objektiv ?

Kommentar

• Niklas Olsson
                          Användare
                          • February 2003
                          • 1156

Nu är jag ju ingen "Nikonist" så det kanske vore bra om någon på den sidan kunde svara också
                          Men jag tror det är ett paket du kommer bli mer än nöjd med.
                          Alternativet är ju att bara köpa huset, ett begagnat t.ex. Tamron eller Sigma 17-50 2,8 objektiv (det finns andra också naturligtvis om du vill ha en annan brännvidd) för runt 3000:- begagnat.
                          Men köper du ett paket kan det ju även följa med sånt som du ändå måste lägga pengar på som minneskort.
                          Inte lätt detta med en uppstart av ett kamerapaket för vi är ju alla så olika i vårt fotande.
                          //Niklas

www.nofoto.se
                          Nofoto på Facebook

Kommentar

• tege
                            Användare
                            • February 2005
                            • 2753

Nikon D90 är nog ett riktigt bra val, den tillsammans med en blixt, nikon SB-600 som du kan köra trådlöst, sen ett lämpligt objektiv. Det är väl rangordningen om du ska fota fisk i första hand.
                            Huset och blixten är nog bara att köpa nytt men objektivvalet går det nog att flexa på. Givetvis borde du ha ett macro eller åtminstone måste det vara bra närgräns på linsen, men det måste inte tvunget vara nikon du kan välja på både Tamron Tokina eller Sigma, gärna något med ljusstyrka 2,8 (bländare) Objektiv kommer du att byta och köpa nya av många gånger om du blir fast i fototräsket, beganatmarknaden är oxå ganska stor, men just macro får man kanske leta lite efter.
                            18-105 som ingick i paketet är nog ett bra objektiv för övrigt foto.
                            Men jag har tagit en del riktigt hyggliga bilder med mitt vanliga nikon 50mm bländare 1,8 och det är en lins som är riktigt billig och ligger i ganska många fotoväskor.
                            Det är kul att köpa nytt, samma frågor kan få skiftande svar, det är du som bestämmer.
                            https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• shreek
                              Användare
                              • December 2006
                              • 367

det blev Nikon D90 + AF-S DX 18-105/3,5-5,6G ED VR och en Nissin di 466 budget blixt

hur gör jag för att köra blixten sladdlöst ?? går det o göra han på mediamarkt sa att de skulle funka men ja fattar inte hur?!

Kommentar

Arbetssätt...