kläcka artemia - busenkelt

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cutekid
    Användare
    • January 2003
    • 3368

Ursprungligen postat av LN
    ja har fått en nytändning när det gäller artemiakläckning för att det är så himla enkelt att få fram kläckt artemia i liten skala.

Ta en vit GB-glassburk, skura den helt ren. Ta 2cm akvarievatten i burken, ta saltströaren(spelar inge roll om det är jodfritt eller ej) och ströa 3-5 sek i burken, häll i en nypa artemiaägg. Rör runt me fingret och ställ burken på akvariet. Dan efter har man nykläckt finfin artemia. Bara att skicka i hela laddningen i karen, me skal o allt. Det tar 15 sek att göra en ny laddning.

Ja kläcker en liten dos 7 dagar i veckan till mina SA och Tanganyikaciklider o fiskarna formligen älskar maten.
    Fanns det inte en artikel på ciklid.se om detta för något år sedan?
    Edit: Hittade länken: http://mikes-machine.mine.nu/EasyArtemia_se.htm
    Carl

Besök petrochromis.com´s forum:

http://petrochromis.com/phpbb3/

Kommentar

• doohan
      Användare
      • August 2004
      • 1604

Jag

undrar vilken artemia som är bäst? Sökte lite på forumet men fick inte någon bra träff på just vilken artemia som är bäst?

Eftersom jag är ser rätt dåligt har jag mycket svårt att se vad som är "skräp" och vad som är kläckt artemia Så denna metod lät väldans intressant!

Kommentar

• cichlids4fun
        • April 2002
        • 3109

Ursprungligen postat av doohan
        undrar vilken artemia som är bäst? Sökte lite på forumet men fick inte någon bra träff på just vilken artemia som är bäst?

Eftersom jag är ser rätt dåligt har jag mycket svårt att se vad som är "skräp" och vad som är kläckt artemia Så denna metod lät väldans intressant!
        amerikansk 90% är oslagbar.....

kolla med åled ibland har han hemma den amerikanska oxå inte bara kinesskräpet

annars har cichlidecentret amerikansk svindyr
        Mvh
        Peter

don´t drink water-fish ..... in it!

Kommentar

• oaken
          Användare
          • January 2008
          • 269

Ursprungligen postat av doohan

Finns ju lite olika, så vad som är "bäst" beror ju så klart på dina behov. Om du sysslar mycket med fisk som får små yngel (dvs väldigt små) så kan jag rekommendera att du köper ägg av Artemia franciscana som är mindre än "vanlig" artemia.

Vill du bara ha vanlig hederlig artemia till ett bra pris kan jag rekommendera de sibiriska som finns på t.ex. den här sidan:

Sibiriska ägg har rätt dåligt rykte men de där är väldigt bra, och frågan är om de dåliga ryktena inte sprids från de som vill sälja svindyra ägg . Personligen tycker jag 90% är overkill eftersom de oftast är förbannat dyra i förhållande till vad man får.

Kommentar

• olof
            Användare
            • April 2002
            • 1823

Jag har kört med den här metoden länge och framförallt yill nyckläckta yngel. Min erfarenhet är att de inte tar skada av skalen och att saltet inte påverkar dem så länge koncentrationen inte blir för hög (byt vatten oft om det är litet akvarium).

Praktiskt och enkelt och om man kör två plast lådor parallelt (jag kör med planteringslådor med en yta på ca 30X20 cm och ca 1/2 tesked ägg) får man fram ganska mycket artemia med mycket lite arbete och slipper störande luftpump.

mvh

olof
            http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

Kommentar

• LN
              Användare
              • December 2004
              • 4744

Ja kör me så små mängder att salthalten i vattnet överhuvudtaget inte är någe probs.
              Ja gillar det faktum att även de minsta multisynglena (3mm) nappar i sig den nykläckta artemian o får direkt en regäl bula på magen. Det är inte lätt att få ner mat på annat sätt till småttingarna.
              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• LN
                Användare
                • December 2004
                • 4744

Ursprungligen postat av Cutekid
                Fanns det inte en artikel på ciklid.se om detta för något år sedan?
                Edit: Hittade länken: http://mikes-machine.mine.nu/EasyArtemia_se.htm
                Bra länk

Kommentar

• LN
                  Användare
                  • December 2004
                  • 4744

Nån mer som testat kläcka artemia utan luftpump??

Kommentar

• jyrgil
                    Användare
                    • December 2003
                    • 79

80 talare

Jag kör med en gammel artemia kläckare utan syre där dom får simma fram i silen själva(jag e lat och har inte så stort behov av nykläckt).Hittade en här http://www.aquaristic.net/shop.php/s...hparam/breeder får då helt ren artemia den händige kan säkert kopiera den i större format.Har haft saltvatten innan och hittade en densitetsmätare mätte fram ( 1,023 tror jag det va)för att kopiera salthalten i havet och det gav 2msk(jodfritt salt)till 1 liter vatten för mig funkar det bra med bra kläckningsresultat jag kör med en artemia som heter silver star artemia

Kommentar

• oaken
                      Användare
                      • January 2008
                      • 269

Ursprungligen postat av LN
                      Nån mer som testat kläcka artemia utan luftpump??
                      Kläcker artemia varje dag i godisburkar, fast jag kör inte ner ägg och allt för då skulle jag förstöra vattenkvalitén på nolltid. Men det beror mest på att det är små akvarium på 30 liter och under som dessutom är utan filter

Kommentar

• Kimmy-
                        Användare
                        • June 2010
                        • 458

Gillar denna tråden starkt en annan är detta helt nytt som ska testas till 100% är ju nästan så man själv blir sugen på att stoppa i sig lite artemia
                        Mvh / Jimmy

Lokal

Kommentar

• zenon
                          Användare
                          • September 2009
                          • 167

Jag kör helt utan syresten eller annat tjofs. Pajform i glas ovanpå rampen. Egenbyggd ramp så jag bifogar bilder på hur den simpla konstruktionen ser ut. Jag låter pajformen hänga ut lite över kanten så att den då får ljus och använder sedan en stor sårspruta för att suga upp artemian där den har samlats och slutligen använder sårsprutan för att portionera ut den i akvarierna. Hur svårt kan det bli?

7,5 dl vatten och ett kaffemått havssalt är det hela.

Här är formen ovanpå rampen där den också får lite spillvärme från belysningen under dagtid:

Här ser man kanten för ansamling av artemia som är klart för skördning:

Observera att bilderna inte är speciellt kvalitativa...

Kommentar

• Museo12
                            Användare
                            • October 2005
                            • 153

Ursprungligen postat av Kimmy-
                            Gillar denna tråden starkt en annan är detta helt nytt som ska testas till 100% är ju nästan så man själv blir sugen på att stoppa i sig lite artemia
                            Nu tar du väl ändå i för mycket

Mycket bra tips i denna tråd

Kommentar

• Kimmy-
                              Användare
                              • June 2010
                              • 458

museo12 Inte alls en liten fråga, kan man få tar på artemian i dom flesta fiskbutiker? lr ska man beställa?
                              Och hur mycket ska man göra på sådär 10fiskar som exempel?
                              Mvh / Jimmy

Lokal

Kommentar

• Anna Österman
                                Användare
                                • March 2006
                                • 282

Har någon testat att kläcka med Seltin-salt? Grymt smart tråd förövrigt. Det här måste jag testa
                                Fiskar är vänner-inte mat!

Kommentar

Arbetssätt...