Kyla akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem
    • November 2005
    • 1294

    Kyla akvarium

    Satt igår kväll och slöläste lite gamla ciklidblad, då läste jag igen Albins intressanta artikel om hur man sparar energi. Bland annat skriver Albin att
    täckglas behåller värme från pumpar och hindrar avdustning ( ger en temp på 1-2 grader över omgivning), motsatsen inga täckglas ger förlorad värme från pumpar + att det åtgår energi att förånga vatten.( temp 1-2 grader under omgivning). Detta gav mig en liten aha upplevelse. Ungefär halva året är ju problemet att värmen kan bli nog så hög i bostaden. Ja alla vet väl hur det är när solen gassar och det är närmare 30 gradrer inomhus. När så är fallet så borde man byta ut täckglasen mot nät ( för att hindra fiskar ut och katter in)
    + att låta en bordsfläkt blåsa mot vattenytan. Då skulle man ju utnyttja
    förångningen till att kyla akvarierna 1-2 ja kanske 3 grader under omgivning.
    Detta skall jag prova nästa sommar. Vad tror ni om detta?
  • endymion

    #2
    Det kommer funka alldeles ypperligt att kyla ditt akvarie så

    Kommentar

    • doohan
      NCS Medlem
      • August 2004
      • 1607

      #3
      Jag

      Ursprungligen postat av HåkanM
      Satt igår kväll och slöläste lite gamla ciklidblad, då läste jag igen Albins intressanta artikel om hur man sparar energi. Bland annat skriver Albin att
      täckglas behåller värme från pumpar och hindrar avdustning ( ger en temp på 1-2 grader över omgivning), motsatsen inga täckglas ger förlorad värme från pumpar + att det åtgår energi att förånga vatten.( temp 1-2 grader under omgivning). Detta gav mig en liten aha upplevelse. Ungefär halva året är ju problemet att värmen kan bli nog så hög i bostaden. Ja alla vet väl hur det är när solen gassar och det är närmare 30 gradrer inomhus. När så är fallet så borde man byta ut täckglasen mot nät ( för att hindra fiskar ut och katter in)
      + att låta en bordsfläkt blåsa mot vattenytan. Då skulle man ju utnyttja
      förångningen till att kyla akvarierna 1-2 ja kanske 3 grader under omgivning.
      Detta skall jag prova nästa sommar. Vad tror ni om detta?
      har funderat på att använda myggnät så att inte fiskarna kan hoppa ur. Kommer att tillberka en ram med myggnät till mina juwel akvarium då dom håller värmen mycket bra.

      Kommentar

      • cf.akvarielagret
        Användare
        • April 2002
        • 5028

        #4
        Det är så saltvattens akvarister gör dom sätter en box med ca 4-6 fläktar på ena sidan
        faktiskt ganska effektivt.
        jag är Ateist
        men Gud talade till mig
        Gud är stor
        jag frågade hur stor ? inget svar
        han kanske behövde låna toaletten

        Kommentar

        Arbetssätt...