Satt igår kväll och slöläste lite gamla ciklidblad, då läste jag igen Albins intressanta artikel om hur man sparar energi. Bland annat skriver Albin att
täckglas behåller värme från pumpar och hindrar avdustning ( ger en temp på 1-2 grader över omgivning), motsatsen inga täckglas ger förlorad värme från pumpar + att det åtgår energi att förånga vatten.( temp 1-2 grader under omgivning). Detta gav mig en liten aha upplevelse. Ungefär halva året är ju problemet att värmen kan bli nog så hög i bostaden. Ja alla vet väl hur det är när solen gassar och det är närmare 30 gradrer inomhus. När så är fallet så borde man byta ut täckglasen mot nät ( för att hindra fiskar ut och katter in)
+ att låta en bordsfläkt blåsa mot vattenytan. Då skulle man ju utnyttja
förångningen till att kyla akvarierna 1-2 ja kanske 3 grader under omgivning.
Detta skall jag prova nästa sommar. Vad tror ni om detta?
täckglas behåller värme från pumpar och hindrar avdustning ( ger en temp på 1-2 grader över omgivning), motsatsen inga täckglas ger förlorad värme från pumpar + att det åtgår energi att förånga vatten.( temp 1-2 grader under omgivning). Detta gav mig en liten aha upplevelse. Ungefär halva året är ju problemet att värmen kan bli nog så hög i bostaden. Ja alla vet väl hur det är när solen gassar och det är närmare 30 gradrer inomhus. När så är fallet så borde man byta ut täckglasen mot nät ( för att hindra fiskar ut och katter in)
+ att låta en bordsfläkt blåsa mot vattenytan. Då skulle man ju utnyttja
förångningen till att kyla akvarierna 1-2 ja kanske 3 grader under omgivning.
Detta skall jag prova nästa sommar. Vad tror ni om detta?
Kommentar