Två akvarium av ett

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • odilou
    Användare
    • April 2002
    • 308

    Två akvarium av ett

    Hej alla glaskunniga!

    Jag sitter i dagsläget med ett kar på 200*70*40 som jag skulle vilja dela i två. Med andra ord skulle de nya karen bli 100*70*40.
    Min tanke är att skära sönder karet, dela rutorna, köpa två nya rutor (70*40) samt limma ihop det hela igen. Till saken hör att akvariet är helglas med mittstag och en "ram" i glas ovantill (som alla större helglaskar).
    Mina frågor:
    -bör jag vända mig till glasmästare eller är det möjligt att ro projektet i hamn på egen hand?
    -vad skulle gissningsvis det hela kosta? Glas (8mm) + arbete + silikon...


    Tack för hjälpen,
    Rasmus

  • ruprekt

    #2
    Hej odilou.

    Om du kan ro det iland eller inte beror ju lite på hur pass fumligt du är och hur många tummar du har. Att få isär och få ihop det tror jag nog att du skulle klara om du NOGA följer en bra anvisning. Att däremot skära 8mm glas själv om du inte har någon erfarenhet av det avråder jag dig från att göra, det är inte helt lätt och jag har gjort det själv några gånger med mycket varierande resultat.

    At gissa vad skulle kosta vill jag inte ge mig på, ett bra tips är att ringa runt till olika glasmästare och höra dig för om priser. jag ringde för ett tag sedan runt och frågade vad dom ville ha för skuret 6mm, priset låg mellan 250:- till 800:- m2.

    Mvh Robban.

    Kommentar

    • Fredrik H.
      Användare
      • April 2002
      • 1884

      #3
      Jag gissar att du vill ha två akvarier på två olika ställen? Om du vill dela det för att skapa olika biotoper så är det ju bara att dela av karet i mitten.

      mvh,

      Fredrik H.
      Fredrik H.
      Gratis konto på: www.cichlidtube.com
      www.cichlidgallery.org
      www.tropheini.com

      Kommentar

      • odilou
        Användare
        • April 2002
        • 308

        #4
        Jag vill kunna ha det(dem) i en ställning. Som det är nu tar det alldeles för mycket plats och är stört omöjligt att flytta på om man inte är fler än två. Ska lämna ritning till glasfirman idag - blir intressant att höra vad de vill ha betalt.

        Kommentar

        Arbetssätt...