Växter med lågt ljusbehov?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem

• November 2005
    • 1296

Växter med lågt ljusbehov?

Funderar lite på en burk med svag LED-belysning, Många fiskar trivs ju bra i lite dämpad belysning.Men då är ju växterna frågan, vilka växter har ett lågt
    ljusbehov ?, På land så har vi ju garderobsblomman men på rak arm kommer jag inte på någon akvarieväxt med lågt ljusbehov.
  • PatrikMalmo
    Användare
    • May 2005
    • 4642

Det extremaste jag provat hittills är Anubias. Klarar sig och _växer_ med enbart infallande ljus från tak och armaturer flera meter bort. Det går dock långsamt. Många mossor verkar också funka ok med rätt lite ljus, likaså flertalet Crypts. Med de sistnämnda får du dock se upp, en del arter är ljusälskande medans andra blir större när ljusmängden minskar. Stängelväxter kan du nog glömma allihop, likaså alla flytväxter.

Hilsen,

/P
    Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Pabbe
      NCS Medlem
      • September 2006
      • 1805

Ja, Anubias trivs bra i svagt ljus. Har två plantor anubias barteri som står mest i skugga i en hörna. De växer långsamt men stadigt med alltid något nytt blad på gång. De t.o.m blommar nu.

Kommentar

• Ola Svensson
        Användare
        • April 2002
        • 14633

Hej

Javaormbunke glömde Patrik. Javamossa är också extrem.

Valisneria funkar i svagare belysning om de växer bra (=utgå från friska exemplar med "inbyggd" växtkraft) och kommer upp till ytan så att det blir minimalt med vatten mellan bladen och ljuset.

En Cryptororyne som alltid funkar hos mig i svag belysningen är den som (felaktigt?) ofta kallas Cryptocoryne affinis. Det är den med mörkgröna blad med rödaktig undersida.
        Senast redigerad av Ola Svensson; 24 August 2009, 13:55.
        Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Marcus Karlsten
          Användare
          • January 2013
          • 318

Jag känner mej lite träffad, kallar nog den för affinis.
          Har du det rätta namnet?
          Ursprungligen postat av Ola Svensson
          Hej

Javaormbunke glömde Patrik. Javamossa är också extrem.

Valisneria funkar i svagare belysning om de växer bra (=utgå från friska exemplar med "inbyggd" växtkraft) och kommer upp till ytan så att det blir minimalt med vatten mellan bladen och ljuset.

En Cryptororyne som alltid funkar hos mig i svag belysningen är den som (felaktigt?) ofta kallas Cryptocoryne affinis. Det är den med mörkgröna blad med rödaktig undersida.
          www.marcuskarlsten.se
          -www.mobelspecialen.se-

Kommentar

• Ola Svensson
            Användare
            • April 2002
            • 14633

Ursprungligen postat av Marcus Karlsten
            Jag känner mej lite träffad, kallar nog den för affinis.
            Har du det rätta namnet?
            Nej men om jag minns rätt är affinis en annan växt. Jag skrev ju ett frågetecken efter felaktigt!
            Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Appleone
              Användare
              • July 2009
              • 25

Ursprungligen postat av HåkanM
              Funderar lite på en burk med svag LED-belysning, Många fiskar trivs ju bra i lite dämpad belysning.Men då är ju växterna frågan, vilka växter har ett lågt
              ljusbehov ?, På land så har vi ju garderobsblomman men på rak arm kommer jag inte på någon akvarieväxt med lågt ljusbehov.

C. affins, C.johortensis är två förslag - den sistnämda växer i djup skugga - Crypyocoryne är det alltså

Kommentar

• PatrikMalmo
                Användare
                • May 2005
                • 4642

Sant, Javaormbunken klarar sig också med lite ljus men jag ser den inte som extrem. Beror även på variant av den, "Narrow leaf" och "Needle leaf" verkar gilla mer ljus än den "vanliga" stora. Har även en rätt kompakt variant som verkar föredra mer ljus. Ingen aning om vad den kallas.

Hilsen,

/P
                Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Nilsrolf
                  Användare
                  • December 2007
                  • 41

Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                  Sant, Javaormbunken klarar sig också med lite ljus men jag ser den inte som extrem. Beror även på variant av den, "Narrow leaf" och "Needle leaf" verkar gilla mer ljus än den "vanliga" stora. Har även en rätt kompakt variant som verkar föredra mer ljus. Ingen aning om vad den kallas./P
                  Javisst, java platsar inte här, men finns kanske olika varianter, de jag har klarar sig bra i lite ljus, men finns en gräns där det blir för lite, går inte att jämföras med anubias som är i en klass för sig.

Kommentar

Arbetssätt...