Kompisar till Geophagus sp tapajos orange head

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FrePGun
    Användare
    • March 2009
    • 2410

    Kompisar till Geophagus sp tapajos orange head

    Vet att det redan finns en del trådar uppe med samma innehåll, men jag ville ha en egen.

    Just nu går det 6 st Jordätare, 1+2 Kakaduor, två pitbull pleco samt ett trettiotal kardinal tetror i mitt 720 L kar.

    Startar en ny tråd för att sammanfatta hela vårat bygge som nu är klart! Lägger upp bilder från början till slut på bygget och kommer sen uppdatera med bilder när ny fisk köps. --------------------------------------------------------------------------------------- I Julas var vi på besök i skåne hos Josephines


    Jag står just nu i valet och kvalet att utöka min population men vet inte med vad.

    Tankarna går fram och tillbaka på olika fiskar.

    Aequidens Metae har varit nästan högaktuell men sen så har jag hört att dom lätt kan störa jordätarnas lek beteende, och det vill jag inte.

    Ett lekpar diskus eller kanske något fint par med scalare, men det känns faktiskt allt för vanligt, och är heller inga fiskar jag fascineras av tillräckligt.

    Jag behöver lite hjälp med det hela tror jag.

    Det enda jag vet just nu är att det bli fler kakaduor samt kardinaler.
  • Micke_720
    Användare
    • November 2003
    • 368

    #2
    Hej

    Vad tror du om en annan släkting G. Balzani? Som ser lite annorlunda ut.
    Har dock inga erfarenheter i den frågan.
    Jag vill att mina G.Altifrons skall få botten försig själva och satsat på fiskar som rörsig i de övre/mitten regionerna.

    Micke

    Kommentar

    • FrePGun
      Användare
      • March 2009
      • 2410

      #3
      Samma tanke för mig, fler jordätare hade varit kul, men med bakgrund och en del rötter så blir det nog för trångt...

      Så något som rör sig på mitten, ytan som du själv satsat på är de väl som gäller.

      Storlek hellst runt 15 cm så att dom inte växer om mina jordätare...

      Kommentar

      • olof
        Användare
        • April 2002
        • 1823

        #4
        G. balzani passar inte temperaturmässigt.

        Skalarer eller flaggciklider kanske? Eller chokladciklider?

        mvh

        olof
        http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

        Kommentar

        • fs7210
          Användare
          • June 2004
          • 183

          #5
          Ursprungligen postat av JosephineFredrik
          Vet att det redan finns en del trådar uppe med samma innehåll, men jag ville ha en egen.

          Just nu går det 6 st Jordätare, 1+2 Kakaduor, två pitbull pleco samt ett trettiotal kardinal tetror i mitt 720 L kar.

          Startar en ny tråd för att sammanfatta hela vårat bygge som nu är klart! Lägger upp bilder från början till slut på bygget och kommer sen uppdatera med bilder när ny fisk köps. --------------------------------------------------------------------------------------- I Julas var vi på besök i skåne hos Josephines


          Jag står just nu i valet och kvalet att utöka min population men vet inte med vad.

          Tankarna går fram och tillbaka på olika fiskar.

          Aequidens Metae har varit nästan högaktuell men sen så har jag hört att dom lätt kan störa jordätarnas lek beteende, och det vill jag inte.

          Ett lekpar diskus eller kanske något fint par med scalare, men det känns faktiskt allt för vanligt, och är heller inga fiskar jag fascineras av tillräckligt.

          Jag behöver lite hjälp med det hela tror jag.

          Det enda jag vet just nu är att det bli fler kakaduor samt kardinaler.

          jag tror att diskus kommer att ha svårt att komma till vid matdags. mina jordätare slukar allt på några få minuter.
          själv håller jag uaru och skalarer till mina jordätate och det fungerar ypperligt. :-)
          Hinder är det du ser när du tar bort ögonen från målet.

          Kommentar

          • Christian Alfredsson
            NCS Medlem
            • April 2002
            • 4164

            #6
            Fjärilsciklider är ju otroliga i sina färger. Har man dessutom många så kan det bli supersnyggt. Stör inte andra.

            + om du ångrar dig så brukar de inte leva mer än ett par år.
            Christian Alfredsson
            http://www.zoopet.com
            http://www.christianalfredsson.com

            Kommentar

            • FrePGun
              Användare
              • March 2009
              • 2410

              #7
              Ja fjärilar är inte dumt... men är inte även dessa jordätare? Vill ju hellst ha något som håller till uppe i vattnet mestadels...

              Finns de någon bra sida om just skalarer? Skulle vara kul att kolla lite olika färger osåvidare...

              Kommentar

              • endymion

                #8
                Hantelciklider finns ju i en del snygga färgvarianter

                Kommentar

                • FrePGun
                  Användare
                  • March 2009
                  • 2410

                  #9
                  Ursprungligen postat av endymion
                  Hantelciklider finns ju i en del snygga färgvarianter
                  Gillade dom, men tror dom blir lite stora...

                  Kommentar

                  • Pabbe
                    NCS Medlem
                    • September 2006
                    • 1805

                    #10
                    Med tanke på att ni vill ha fler kakaduor och kardinaler så skulle jag nöja mig med att ha 3 st kakaduhanar och 6-8 honor. Tre kakaduhanar tar varsitt relativt stort revir; kul att studera. Med ytterligare nån större art skulle kakaduorna försvinna, tror jag. Orangehead är ju inte revirhävdande mer än att de vill ha en plats ifred med rom några dagar.
                    Om du också har ett stort kardinalstim och 3+6 eller 8 kakaduor med dina 6 tapajos kan det bli trevligt i ditt fina kar.

                    Kommentar

                    • FrePGun
                      Användare
                      • March 2009
                      • 2410

                      #11
                      Ja du har nog kanske rätt...

                      Är ju dumt att "over do:a"

                      Fler kakaduor och satsa på kanske sammanlagt 90-100 kardnialer... de kunde ju vara något i hästväg de med!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...