If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Snyggt akvarium
en fråga varför har du ingen skiva på stativet o sedan ett underlag under bottenglaset
Tack Christer
Enligt Ocean får man ej köra något mellan kar och ställning utan det ska stå direkt på. Säljer du inte Ocean? Jag har haft ett antal Ocean kar o kört och kör just nu utan något imellan.
Ser snyggt ut Daniel:-) Bara man slipper fiska/håva blad modulerna.
Vad blir det för firrar i ?
Tack nja jag tror inte det blir så svårt om man ska ta upp en firre , jag brukar knappt håva i mina kar annars och ska man det kan man alltid ställa för nån filtermatta , är väl om nån hona tuggat och man vill spara ynglen.
Fisk som kommer gå i detta blir följande
2+2 N.linni
1+1 P.milomo
1+4 S.fryeri
Får se hur den uppsättningen ser ut när de kommit i karet. N.linni har ju gått i 900l förut men jag vill inte göra miig av med dem. Nu när de kommer bli mer själva kanske de får leka ifred med.
Enligt Ocean får man ej köra något mellan kar och ställning utan det ska stå direkt på. Säljer du inte Ocean? Jag har haft ett antal Ocean kar o kört och kör just nu utan något imellan.
Lite märklig tanke
träskivan fördelar ut lasten på varje ben
om benen har profil 25x25mm, kanske träskivan tar ut lasten till 100x100mm
liggunderlaget 5mm ska självklart inte ligga under akvariets ram utan innanför för att avlasta
glasbotten
det är stor skillnad på spänning av bottenglaset
100x40x40 nästan ingen då botten endast hänger 35cm ca 0,35 m2
150x60x60 börjar bli stor spänning då botten hänger 55cm ca 0,85 m2
200x80x70 oerhörd spänning då avståndet med hängande last är 75cm ca 1,55 m2
allt går självklart att kompensera med tjockare glas
jag är Ateist
men Gud talade till mig
Gud är stor
jag frågade hur stor ? inget svar
han kanske behövde låna toaletten
träskivan fördelar ut lasten på varje ben
om benen har profil 25x25mm, kanske träskivan tar ut lasten till 100x100mm
liggunderlaget 5mm ska självklart inte ligga under akvariets ram utan innanför för att avlasta
glasbotten
det är stor skillnad på spänning av bottenglaset
100x40x40 nästan ingen då botten endast hänger 35cm ca 0,35 m2
150x60x60 börjar bli stor spänning då botten hänger 55cm ca 0,85 m2
200x80x70 oerhörd spänning då avståndet med hängande last är 75cm ca 1,55 m2
allt går självklart att kompensera med tjockare glas
Yes om det är så som du skriver och det tvekar jag inte på. Ocean kör ju ganska tjockt glas och så lämnar de även med instruktion om hur karen skall sättas upp. Läser man inte den och inte är insatt med akvarium kan det ju gå illa. Enligt beskrivning ska karet vila på de yttre benen 4st så påfrestningarna bör ju bli rätt höga där. Har kört så på 2st 720l i 5år
Kommentar