Satanoperca sp. "redlips/jurupari?
Kollaps
X
-
-
En bra länk som beskriver skillnader och likheter mellan sp.redlips, jurupari, leucosticta:
sp.redlips är en art som till det yttre är väldigt lik jurupari förutom de röda läpparna. Dock kan vissa jurupari ha fläckar på huvudet, likt leucosticta.
Däremot är ruvningssättet det som säkrast skiljer. Leucostictan är larvofil, dvs tar upp romkornen efter 2-3 dagar. Jurupari och redlips är ovofila ruvare, tar rommen omgående i munnen.Kommentar
-
alla lecustictor är inte munruvare.det skilljer från olika populationer.mina tex munruvade inte.de tog upp ynglen när de kläcktes.Kommentar
-
Kommentar
-
Mina Leucostictia tar upp äggen direkt i munnen.. Och ja dom finns det ju flertalet kort på i denna tråd och jag är övertygad om att det är Leucostictia..Over and out // Mathias
Jordätare - Eartheater - DustsmaskerKommentar
-
I nästan allt som går att läsa om dessa arter, jurupari och leucosticta, konstateras svårigheten att ibland skilja dem åt men att leucostictan vanligtvis ser ut som dina. Det enda säkra skiljesättet är hur de leker. Läs t.ex Bednarczuks artiklar i CB, 2/2008.
Så kanske har du en ovanligt leucostictalik jurupari...?Kommentar
-
Det är ju Leucostictia Sp. Amazon Red som jag har, kanske är speciellt för dom...Over and out // Mathias
-
Hur går det med ynglen du fick fram ur honan?Kommentar
-
Det här kanske är lite OT men är det någon som haft Geophagus sp. Rio Negro? Köpte 6 yngel av Kent i Nol
Så vitt jag vet har det fungerat med ynglen för Mathias. Har bokat 10st :-)Jordätare är det som gäller..Kommentar
-
geophagus rio negro stripetail el winnemilleri har ett gäng jag med.de går ihop med ca 200 st f1 geo branchybranchus.ska bli kul och se hur winnemilleri ser ut som vuxna just nu ser de likadana ut allihopKommentar
-
Jo då det går jättebra! Dom äter artemia & växer så det knakar Har hört att dom växer väldigt fort upp till 2-3cm så vi får väl se!
Over and out // Mathias
-
Måste ju bara tala om för er att jag har fått lek på mina S.redlips. Har haft fiskarna i sju månader utan tillstymmelse till lek. Förutom att dom simmar på varandra(buffar till) ganska kraftigt ibland. Det som jag tror triggade leken var att jag lyfte ur nästan alla rötter ur karet dagen innan för att fiskarna skulle få flytta till ett 720 kar. Någon som varit med om något liknande??Jordätare är det som gäller..Kommentar
-
Grattis far! Hoppas dom behåller ynglen nu då!Over and out // Mathias
-
Får väl hoppas det.. Lyckade att flytta henne til det nya karet. Hon släppte inga ägg i påsen i alla fall och det verkar som hon fortfarande har munnen full...Jordätare är det som gäller..Kommentar
-
grattis fill din lek.ibland får man trixa lite med dom.de leker ju inte varje dagde har vaktat romen i 2dagarKommentar
Kommentar