Satanoperca sp. "redlips/jurupari?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pabbe
    NCS Medlem
    • September 2006
    • 1805

Ursprungligen postat av GöranE
    Håller med! Mina har inte en lika framträdande längsgående linjen men teckningen i ansiktet med dom "horisontella linjerna" är på pricken.. Skall kolla på Juripari med.. Hmmm. Mina är ju lika men inte alls så färgade. Dom lysande punkterna på kroppen finns tydligt men nästan inte alls på huvud och ryggfena.
    Kan vara så att jag aldrig fått mina att färga ut?? Mina har exakt samma färgställning som pappterran förutom sidolinjen då..
    Dom har gått väldigt trångt sedan jag köpte dom men det skall bli ändring på detta nu när jag äntligen fått tag på en 720 balja. Laddar upp en en skakig och tyvärr ganska grynig film på youtube , tagen med vanlig stillbildskamera.Sök på Satanoperca Redlips
    Det är nog jurupari du har. Juruparin är inte lika färggrann som leucosticta, som har just de kännetecknande lysande punkter, fläckar som pärlemor på huvud, gällock, som jurupari och redlips saknar.
    Bilden sa-aqua lagt in ovan visar leucosticta.

Kommentar

• Pabbe
      NCS Medlem
      • September 2006
      • 1805

En bra länk som beskriver skillnader och likheter mellan sp.redlips, jurupari, leucosticta:

sp.redlips är en art som till det yttre är väldigt lik jurupari förutom de röda läpparna. Dock kan vissa jurupari ha fläckar på huvudet, likt leucosticta.
      Däremot är ruvningssättet det som säkrast skiljer. Leucostictan är larvofil, dvs tar upp romkornen efter 2-3 dagar. Jurupari och redlips är ovofila ruvare, tar rommen omgående i munnen.

Kommentar

• sa-aqua
        Användare
        • March 2008
        • 135

alla lecustictor är inte munruvare.det skilljer från olika populationer.mina tex munruvade inte.de tog upp ynglen när de kläcktes.

Kommentar

• Pabbe
          NCS Medlem
          • September 2006
          • 1805

Ursprungligen postat av sa-aqua
          alla lecustictor är inte munruvare.det skilljer från olika populationer.mina tex munruvade inte.de tog upp ynglen när de kläcktes.
          Hmm, det var nyheter för mig. Innebär att det går nån vecka innan de tar larverna i munnen? Ruvning blir det väl ändå, om än fördröjd.

Kommentar

• KuRtaN
            Användare
            • February 2008
            • 778

Mina Leucostictia tar upp äggen direkt i munnen.. Och ja dom finns det ju flertalet kort på i denna tråd och jag är övertygad om att det är Leucostictia..
            Over and out // Mathias

Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

Kommentar

• Pabbe
              NCS Medlem
              • September 2006
              • 1805

Ursprungligen postat av KuRtaN
              Mina Leucostictia tar upp äggen direkt i munnen.. Och ja dom finns det ju flertalet kort på i denna tråd och jag är övertygad om att det är Leucostictia..
              Förvirringen tätnar...
              I nästan allt som går att läsa om dessa arter, jurupari och leucosticta, konstateras svårigheten att ibland skilja dem åt men att leucostictan vanligtvis ser ut som dina. Det enda säkra skiljesättet är hur de leker. Läs t.ex Bednarczuks artiklar i CB, 2/2008.
              Så kanske har du en ovanligt leucostictalik jurupari...?

Kommentar

• KuRtaN
                Användare
                • February 2008
                • 778

Det är ju Leucostictia Sp. Amazon Red som jag har, kanske är speciellt för dom...
                Over and out // Mathias

Kommentar

• Pabbe
                  NCS Medlem
                  • September 2006
                  • 1805

Ursprungligen postat av KuRtaN
                  Det är ju Leucostictia Sp. Amazon Red som jag har, kanske är speciellt för dom...
                  Ja, helt klart har du leucosticta. Man undrar ju vilka kriterier man ska gå efter när man ska artbestämma dessa utan att ta in dem i laboratorium...

Hur går det med ynglen du fick fram ur honan?

Kommentar

• GöranE
                    Användare
                    • February 2009
                    • 334

Det här kanske är lite OT men är det någon som haft Geophagus sp. Rio Negro? Köpte 6 yngel av Kent i Nol
                    Så vitt jag vet har det fungerat med ynglen för Mathias. Har bokat 10st :-)
                    Jordätare är det som gäller..

Kommentar

• sa-aqua
                      Användare
                      • March 2008
                      • 135

geophagus rio negro stripetail el winnemilleri har ett gäng jag med.de går ihop med ca 200 st f1 geo branchybranchus.ska bli kul och se hur winnemilleri ser ut som vuxna just nu ser de likadana ut allihop

Kommentar

• KuRtaN
                        Användare
                        • February 2008
                        • 778

Jo då det går jättebra! Dom äter artemia & växer så det knakar Har hört att dom växer väldigt fort upp till 2-3cm så vi får väl se!

Ursprungligen postat av Pabbe
                        Ja, helt klart har du leucosticta. Man undrar ju vilka kriterier man ska gå efter när man ska artbestämma dessa utan att ta in dem i laboratorium...

Hur går det med ynglen du fick fram ur honan?
                        Over and out // Mathias

Kommentar

• GöranE
                          Användare
                          • February 2009
                          • 334

Måste ju bara tala om för er att jag har fått lek på mina S.redlips. Har haft fiskarna i sju månader utan tillstymmelse till lek. Förutom att dom simmar på varandra(buffar till) ganska kraftigt ibland. Det som jag tror triggade leken var att jag lyfte ur nästan alla rötter ur karet dagen innan för att fiskarna skulle få flytta till ett 720 kar. Någon som varit med om något liknande??

Kommentar

• KuRtaN
                            Användare
                            • February 2008
                            • 778

Grattis far! Hoppas dom behåller ynglen nu då!
                            Over and out // Mathias

Kommentar

• GöranE
                              Användare
                              • February 2009
                              • 334

Får väl hoppas det.. Lyckade att flytta henne til det nya karet. Hon släppte inga ägg i påsen i alla fall och det verkar som hon fortfarande har munnen full...

Kommentar

• sa-aqua
                                Användare
                                • March 2008
                                • 135

grattis fill din lek.ibland får man trixa lite med dom.de leker ju inte varje dagde har vaktat romen i 2dagar

Kommentar

Arbetssätt...