Satanoperca sp. "redlips/jurupari?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pabbe
    NCS Medlem
    • September 2006
    • 1805

Satanoperca sp. "redlips/jurupari?

Citat:
    Ursprungligen postat av Ola Svensson
    När vi ändå håller på kan ni ju kolla om dessa är rätt identifierade.

Geophagus brasiliensis. Foto: Claes Feldt

Geophagus iporangensis, hane. Honan vaktar ägg i bakgrunden. Foto: Carl Eklind

Acarichthys heckeli. Foto: Mattias Allroth

Gymnogeophagus gymnogenys, Maldonado, hane. Foto: Stefan Bergmark

Satanoperca sp "redlips". Foto: Kristofer Ståhl

Satanoperca leucosticta. Foto: Pierre Jonsson

Mikrogeophagus ramirezi, en liten sydamerikansk juvel. Foto: Göran Åstebro

Apistogramma baenschi. Foto: Fredric Stockling http://www.ciklid.org/fototavling/fo...l.php?nr=50777

Satanoperca sp. "redlips"

--------------------------------------------------------------------------------

Är inte sp. redlips endast en färgvariant av satanoperca jurupari, om ens det? Jag har 10 st vildfångade i stl 12-17 cm. Hälften av dessa har någorlunda färgade läppar som bilden i exemplet. Intensitet i färg varierar dem emellan. Övriga fem har knappt någon färg på läppar. Har kikat runt en hel del på nätet och funnit uppgifter och erfarenheter liknande mina.
    Har någon här erfarenhet?

Ps. Bild på S. jurupari i artregistret liknar mer en leocosticta när man betraktar fläckmönstret på kinderna.
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

Eftersom ingen har svarat får jag göra det och jag kommer med det initierade svaret "vet inte".
    Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• sa-aqua
      Användare
      • March 2008
      • 135

red lips är en egen sort av satanoperca.kallas även-satanoperca sp french guiana och satanoperca sp amapå.finns i amapå och franska guiana,snygga är dom satanpercorna

Kommentar

• Pabbe
        NCS Medlem
        • September 2006
        • 1805

Ursprungligen postat av sa-aqua
        red lips är en egen sort av satanoperca.kallas även-satanoperca sp french guiana och satanoperca sp amapå.finns i amapå och franska guiana,snygga är dom satanpercorna
        Ska kolla upp dem.
        De 10 jag har är till utseende och övrig mönstertäckning som jurupari. Läpparnas "rödhet" varierar som sagt. 5-6 av dem har konstant röda och det skiftar verkligen i intensitet efter humör. Ibland, som när de slåss om mat ser det ut som läppstift. Även de fyra som tidigare inte visat så mycket av det röda har nyans av rött ibland. Börjar tro det är en fråga om rang; de största och mest tongivande i gruppen är de med mest intensivt röda läppar.
        Tyvärr hade inte butiken där jag köpte dem någon uppgift om fångstplats.

Men snygga är de. Blir snyggare för var vecka som går.

Kommentar

• Pabbe
          NCS Medlem
          • September 2006
          • 1805

Tack för att du svarade, Ola. Gav ju upphov till svar ändå...
          Såhär ser mina ut i vardagsdräkt. Länken visar ju just en variant från Guayana:

Kommentar

• Pabbe
            NCS Medlem
            • September 2006
            • 1805

...och tack till dig med givetvis, sa-aqua!

Kommentar

• sa-aqua
              Användare
              • March 2008
              • 135

tack bara kul om man bidra med nått.red lips är otroligt snygga.som de flesta jordätare när de trivs

Kommentar

• Pabbe
                NCS Medlem
                • September 2006
                • 1805

Ursprungligen postat av sa-aqua
                tack bara kul om man bidra med nått.red lips är otroligt snygga.som de flesta jordätare när de trivs
                Denna bild visar leucosticta?. De "redlips" jag har och som vanligtvis kan ses brukar mer vara av jurupari-karaktär men med röda läppar. Alltså inga fina pärlemorfläckar.
                Vad tror du?

Kommentar

• sa-aqua
                  Användare
                  • March 2008
                  • 135

japp det är lecustictapar med rom.redlipsen är nog som du skriver mer åt juriparihållet mwh pierre

Kommentar

• KuRtaN
                    Användare
                    • February 2008
                    • 778

Farsan har ett gäng Sp.Redlips som ser ut precis som pabbe beskriver. Tror dom kan vara från samma sändning, samma storlek som du beskriver iaf. Köpta av en kille i borås.
                    Over and out // Mathias

Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

Kommentar

• GöranE
                      Användare
                      • February 2009
                      • 334

Det är dom som finns på bilden du länkat till ovan, även om länken inte funkar längre. Jag köpte mina av K.Ståhl i Borås.
                      Mina är inte alls färggranna utan liknar S.Pappaterra mera..

Bild som jag lagt ut på zoopet:

Länk till pappaterra :http://www.ciklid.org/artregister/ar...rt.php?ID=1489
                      Jordätare är det som gäller..

Kommentar

• KuRtaN
                        Användare
                        • February 2008
                        • 778

Vilket stort kort du länkade till 3x3cm typ, ladda upp kortet här istället!
                        Over and out // Mathias

Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

Kommentar

• GöranE
                          Användare
                          • February 2009
                          • 334

Det var ju skitdåligt! Kan ju tyvärr inte lägga in bilder :-(. Jag skulle dock satsa en peng på att redlips är en variant på Pappaterra. Helt lika i form och färg förutom just runt munnen / huvudet.

Kommentar

• Pabbe
                            NCS Medlem
                            • September 2006
                            • 1805

Ursprungligen postat av GöranE
                            Det var ju skitdåligt! Kan ju tyvärr inte lägga in bilder :-(. Jag skulle dock satsa en peng på att redlips är en variant på Pappaterra. Helt lika i form och färg förutom just runt munnen / huvudet.
                            Nja, de redlips jag sett har alla varit av juruparikaraktär. Pappaterra har det för dom kännetecknande längsgående bandet, som i artregistret:

Har aldrig sett dem i kombination med röda läppar.

För övrigt är ju jurupari o pappaterra ganska lika.
                            Men fotot du länka till tror jag är en juruparivariant...?

En djungel är det.

Kommentar

• GöranE
                              Användare
                              • February 2009
                              • 334

Håller med! Mina har inte en lika framträdande längsgående linjen men teckningen i ansiktet med dom "horisontella linjerna" är på pricken.. Skall kolla på Juripari med.. Hmmm. Mina är ju lika men inte alls så färgade. Dom lysande punkterna på kroppen finns tydligt men nästan inte alls på huvud och ryggfena.
                              Kan vara så att jag aldrig fått mina att färga ut?? Mina har exakt samma färgställning som pappterran förutom sidolinjen då..
                              Dom har gått väldigt trångt sedan jag köpte dom men det skall bli ändring på detta nu när jag äntligen fått tag på en 720 balja. Laddar upp en en skakig och tyvärr ganska grynig film på youtube , tagen med vanlig stillbildskamera.Sök på Satanoperca Redlips

Kommentar

Arbetssätt...