Citat:
Ursprungligen postat av Ola Svensson
När vi ändå håller på kan ni ju kolla om dessa är rätt identifierade.
Geophagus brasiliensis. Foto: Claes Feldt
Geophagus iporangensis, hane. Honan vaktar ägg i bakgrunden. Foto: Carl Eklind
Acarichthys heckeli. Foto: Mattias Allroth
Gymnogeophagus gymnogenys, Maldonado, hane. Foto: Stefan Bergmark
Satanoperca sp "redlips". Foto: Kristofer Ståhl
Satanoperca leucosticta. Foto: Pierre Jonsson
Mikrogeophagus ramirezi, en liten sydamerikansk juvel. Foto: Göran Åstebro
Apistogramma baenschi. Foto: Fredric Stockling http://www.ciklid.org/fototavling/fo...l.php?nr=50777
Satanoperca sp. "redlips"
--------------------------------------------------------------------------------
Är inte sp. redlips endast en färgvariant av satanoperca jurupari, om ens det? Jag har 10 st vildfångade i stl 12-17 cm. Hälften av dessa har någorlunda färgade läppar som bilden i exemplet. Intensitet i färg varierar dem emellan. Övriga fem har knappt någon färg på läppar. Har kikat runt en hel del på nätet och funnit uppgifter och erfarenheter liknande mina.
Har någon här erfarenhet?
Ps. Bild på S. jurupari i artregistret liknar mer en leocosticta när man betraktar fläckmönstret på kinderna.
Ursprungligen postat av Ola Svensson
När vi ändå håller på kan ni ju kolla om dessa är rätt identifierade.
Geophagus brasiliensis. Foto: Claes Feldt
Geophagus iporangensis, hane. Honan vaktar ägg i bakgrunden. Foto: Carl Eklind
Acarichthys heckeli. Foto: Mattias Allroth
Gymnogeophagus gymnogenys, Maldonado, hane. Foto: Stefan Bergmark
Satanoperca sp "redlips". Foto: Kristofer Ståhl
Satanoperca leucosticta. Foto: Pierre Jonsson
Mikrogeophagus ramirezi, en liten sydamerikansk juvel. Foto: Göran Åstebro
Apistogramma baenschi. Foto: Fredric Stockling http://www.ciklid.org/fototavling/fo...l.php?nr=50777
Satanoperca sp. "redlips"
--------------------------------------------------------------------------------
Är inte sp. redlips endast en färgvariant av satanoperca jurupari, om ens det? Jag har 10 st vildfångade i stl 12-17 cm. Hälften av dessa har någorlunda färgade läppar som bilden i exemplet. Intensitet i färg varierar dem emellan. Övriga fem har knappt någon färg på läppar. Har kikat runt en hel del på nätet och funnit uppgifter och erfarenheter liknande mina.
Har någon här erfarenhet?
Ps. Bild på S. jurupari i artregistret liknar mer en leocosticta när man betraktar fläckmönstret på kinderna.
Kommentar