Är Petrochromis nått att ha?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zebrano
    Användare
    • December 2012
    • 68

Ursprungligen postat av DaRe
    Suveränt inlägg nu blev jag ännu sugnare på petrochromis!!

Inser du att det du skrev ovan är extremt nära en artikel i Ciklidbladet. Bilder som du inte behöver ta själv och lite mer text så har du en bra artikel!
    Tack för det. Faktum är att jag tog bort minst hälften av det jag skrivit. Tänkte att folk hinner somna innan dom orkat igenom annars...

Om inspirationen infinner sig kanske jag författar lite mer utförligt. Bilder saknas förstås. Det var inte lika lätt på den tiden, innan den digitala eran kom igång.

Visst ska du prova Petrochromis, du kommer inte att ångra dig!

Kommentar

• zebrano
      Användare
      • December 2012
      • 68

Ursprungligen postat av Olivaw
      "Fulsnygga"? Tycker de är jättevackra..
      Ja, det tycker jag också. Men jag tror att uttrycket stämmer ganska bra för många av de som precis börjat titta närmare på dessa firrar. Det kan ta lite tid innan man upptäcker skönheten...

Kommentar

• maltandis
        Användare
        • October 2003
        • 1567

Petrochromis sp red Luagala Point

En hane på ca 15 cm och lika många månader.
        Bifogade filer
        Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

Kommentar

• Cronan
          Användare
          • July 2008
          • 907

Väcker lite liv i en död tråd. Tyvärr verkar petro intresset ha svalnat rejält i detta avlånga land.
          Bifogade filer

Kommentar

• Kajjjan
            • June 2008
            • 1875

Ursprungligen postat av Cronan
            Väcker lite liv i en död tråd. Tyvärr verkar petro intresset ha svalnat rejält i detta avlånga land.
            Fina Pettrisar, Cronan!

Rubrikens frågeställning är i högsta grad relevant: "Är Petrochromis nått att ha?"
            Jag var själv inne på att ha troffar och pettrisar i mitt ena kar. Det var väl för ett år sedan. Och flera pettris-ägare försökte övertyga mig om hur rätt det var med pettrisar. Det blev inga pettrisar för min del - ja det blev inte några troffar heller (ännu). Mitt intryck var att Pettrisen är en jäkligt fulsnygg (positivt menat), och spännande fisk men att man bokstavligen köper sig bekymmer till väldigt höga priser. De slår ihjäl varandra på löpande band och de kostar skjortan. Det här är alltså mitt intryck - jag har ju ingen som helst erfarenhet av dem. Detta intryck har förstärkts av att det under det senaste året lagts ner flera pettriskar som hållits av några av de verkliga förespråkarna för pettrisar i landet.

Så frågan är: Är Petrochromis nått att ha?

Jag är fortfarande väldigt nyfiken på dem men tror att det stannar där eftersom jag inte har tillräckligt stor plånbok för att hålla på och ersätta död fisk med ny men framförallt för att jag inte vill underkasta mig dessa besvikelser som jag tror är oundvikliga.

Rätta mig om jag har fel! Är det så att jag är felinformerad eller fördomsfull mot en art som skulle kunna bereda mig väldigt mycket glädje?

//Kaj

Kommentar

• maltandis
              Användare
              • October 2003
              • 1567

Jag gillar dem just för att de är lite bråkiga. Jag har just nu 20 röda och ca 20 yngel kvar av Petrochromis polydon Ubwari (texas red ). Jag kommer förmodligen att skaffa P trewavasae också. Petrisarna är lättare att hålla än troffarna, de äter allt och man slipper gå och vara orolig för buken. Prova Kaj, du kan ta mina yngel om du kommer förbi. Jag tycker att de funkar bäst när de går trångt. Mina äldsta rödingar är 18 månader, funderar på om jag ska slänga i 1+3 vf trewvavasae och 20 vilda Ophthalmotilapia nasuta Kipili till dem. De bråkar aldrig med någon annan art, så jag provar.
              /jocke
              Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

Kommentar

• Kajjjan
                • June 2008
                • 1875

Ursprungligen postat av maltandis
                Jag gillar dem just för att de är lite bråkiga. Jag har just nu 20 röda och ca 20 yngel kvar av Petrochromis polydon Ubwari (texas red ). Jag kommer förmodligen att skaffa P trewavasae också. Petrisarna är lättare att hålla än troffarna, de äter allt och man slipper gå och vara orolig för buken. Prova Kaj, du kan ta mina yngel om du kommer förbi. Jag tycker att de funkar bäst när de går trångt. Mina äldsta rödingar är 18 månader, funderar på om jag ska slänga i 1+3 vf trewvavasae och 20 vilda Ophthalmotilapia nasuta Kipili till dem. De bråkar aldrig med någon annan art, så jag provar.
                /jocke
                Du menar att de är lättare att hålla än troffar...? Och därmed mindre bekymmer... Är det verkligen så? Jag misstror dig inte på något sätt, men vad är haken? Varför håller inte fler Pettrisar? Det finns ju så många troffeägare överallt, känns det som, i förhållande till pettrisägare. Är det priserna som avskräcker? Eller det dåliga ryktet? De som lagt ner (som förmodligen inte finns kvar på forumet för att svara tyvärr) - vad knäckte dem? Eller var anledningarna inte alls relaterade till Pettrisar?

Jag kanske skulle testa...? Väldigt vad jag blev sugen nu......passerar förbi ca 31/7......och jag gillar ju lite större firrar...hmmm
                Finns det någon "Handbok för Pettris-nybörjare"?
                Du rekommenderar att de ska gå trångt och det har jag läst på andra håll också. Hur trångt är trångt? Säg att jag har ett kar på 900 liter som jag vill göra till ett Pettris-kar - hur skulle det inredas och hur många Pettrisar skulle du rekommendera? Mycket grottor och gömställen?

//Kaj

Kommentar

• Cronan
                  Användare
                  • July 2008
                  • 907

Har haft dessa i över ett år nu har lekt tre gånger tyvärr har dom inte hålt tugget och det tror jag har att göra med att troffarna stressar dom men inga dödsfall. Har sett två munkamper på över ett år och gämför jag mot troffarna så är där munkamper varje dag och oftast någon med små sår efter något bråk. Så att petrochromisar är bråkiga beror helt på vilken petrochromis man väljer. De röda skulle jag vilja säga är den snällaste fisk jag har inklusive dvärgciklider,diskus och alla malawi. Enda de verkar ställa krav på är MYCKET mat har inte varit med om en fisk som kan äta så ofta och mycket utan att bli fet/sjuk. Så vatten byten ofta och mycket mat är de enda krav de verkar ha och hyfsat med plats. Tror att många lagt av med dom pga att dom köpte de tuffaste arterna som kräver jätte kar annars blir det svårt att hålla dom utan dödsfall och när de sen fick yngel på dom fick dom sälja ynglen för skit summa eller nästan ge bort yngel för att bli av med dom. Något jag själv jag själv kan relatera till sen jag höll på med CA-ciklider och det kan få även en riktig nörd att tröttna.

Kommentar

• Cronan
                    Användare
                    • July 2008
                    • 907

Håller med maltandis de är lättare än troffar (beronde på art). Jag har inga grottor inga direkta gömställen när jag hade moshi och pylodon hade jag grottor över allt annars hade jag inte haft några kvar. Har två sten högar och de bestämer de dominerande troffe hanarna över som är mindre men så mycket tuffare än de redsen.

Kommentar

• DaRe
                      NCS Medlem

• September 2009
                      • 22826

Anledningen att jag själv tvekar är priset och är inte det en av de vanligaste anledningarna att inte slå till?
                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
                      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Kajjjan
                        • June 2008
                        • 1875

Har haft dessa i över ett år nu har lekt tre gånger tyvärr har dom inte hålt tugget och det tror jag har att göra med att troffarna stressar dom men inga dödsfall. Har sett två munkamper på över ett år och gämför jag mot troffarna så är där munkamper varje dag och oftast någon med små sår efter något bråk. Så att petrochromisar är bråkiga beror helt på vilken petrochromis man väljer. De röda skulle jag vilja säga är den snällaste fisk jag har inklusive dvärgciklider,diskus och alla malawi. Enda de verkar ställa krav på är MYCKET mat har inte varit med om en fisk som kan äta så ofta och mycket utan att bli fet/sjuk. Så vatten byten ofta och mycket mat är de enda krav de verkar ha och hyfsat med plats. Tror att många lagt av med dom pga att dom köpte de tuffaste arterna som kräver jätte kar annars blir det svårt att hålla dom utan dödsfall och när de sen fick yngel på dom fick dom sälja ynglen för skit summa eller nästan ge bort yngel för att bli av med dom. Något jag själv jag själv kan relatera till sen jag höll på med CA-ciklider och det kan få även en riktig nörd att tröttna.
                        Håller med maltandis de är lättare än troffar (beronde på art). Jag har inga grottor inga direkta gömställen när jag hade moshi och pylodon hade jag grottor över allt annars hade jag inte haft några kvar. Har två sten högar och de bestämer de dominerande troffe hanarna över som är mindre men så mycket tuffare än de redsen.
                        Så du har pettrisar och troffar ihop? Jag trodde de var för olika i maten för att det skulle funka bra? Hur vet man vilka Pettrisar som är de lugnare respektive de tuffare? Finns det någonstans bra info om Pettrichromis? Känner att jag behöver läsa på ordentligt.
                        När du säger att "de röda" är snälla och enkla att hålla, är det då de som kallas Texas reds eller är det någon helt annan?
                        Hur många Pettrisar har du Cronan och i hur stora kar? Hur många skulle du rekommendera i ett 900-kar?

//Kaj

Kommentar

• Kajjjan
                          • June 2008
                          • 1875

Anledningen att jag själv tvekar är priset och är inte det en av de vanligaste anledningarna att inte slå till?
                          Det är ju säkert en av de vanligaste anledningarna vilken "vara" man än diskuterar. Men möjligheterna att lyckas eller riskerna att misslyckas är ju väldigt viktiga faktorer.
                          Ta VF Diskus t ex. De är otroligt vackra de flesta av dem. Kostar en bra slant de flesta av dem. Vissa mer än andra. Skulle gärna skaffat ett gäng, men jag har gjort bedömningen att jag inte har möjlighet att ge dem de förutsättningarna som krävs för att lyckas med dem. Och det hänger ju naturligtvis även ihop med priset för det är aldrig kul när det svider ordentligt i plånboken, men jag ogillar starkt att ta livet av fisk även om de bara kostar 1:-/st.
                          Troffar har jag hittills avstått från just av den anledningen att jag inte känt mig säker på hur väl jag skulle lyckas med de förutsättningar jag kan ge dem. Troffar är förhållandevis billiga även om mängden troffar som krävs gör att det blir någon tusenlapp totalt sett.
                          Så även om det finns en ekonomisk tröskel (som är olika från akvarist till akvarist) så är möjligheterna att lyckas eller riskerna att misslyckas väldigt viktiga faktorer när det gäller beslutet att satsa eller inte satsa.

//Kaj

Kommentar

• Cronan
                            Användare
                            • July 2008
                            • 907

Pris är alltid svårt att diskutera pga att vi har olika referens punkter på vad som är mycket och lite etc. Hade jag själv köpt petrochromisar för vad framför allt butikerna runt stockholm vill ha för dom ? Svaret är nej. Inget ont om butikerna förstår att dom måste tjäna pengar det är lite av iden med att ha en butik. Och att vi har butiker som tar in dom är underbart men jag tycker det är för mycket pengar. Men kan man bara tänka sig köra en bit och köpa lite mindre fiskar så kommer man snabbt ner i kostnad. Har själv varit med när personer har köpt petrochromisar för 40 kr st de var c.a 3-4 cm stora. Sen finns det givetvis arter som kostar lite mer typ Petrochromis red bulu. Men även här kan man komma ner rätt bra i pris om man köper mindre djur. Tror att många som har Petrochromisar gärna vill säga att dom kostar mer än vad dom egentligen har betalt för dom (tänkte inte på någon speciel så ingen behöver känna sig träffad). Så min slutsats är att dom behöver inte kosta en förmögenhet om man bara har lite is imagen och väntar på rätt tillfälle och sen kan tänka sig att köra en bit.

Kommentar

• maltandis
                              Användare
                              • October 2003
                              • 1567

Jag har köpt mina röda för i snitt 400:-/styck. Jag har ju haft moshi, polyodon, macrognathus, trewavasae och famula. De tre första är lite tuffare och blir större 25 cm eller större. Kaj får 15-20 Petrochromis polydon Ubwari ( Petrochromis sp. "texas red" ) för jag ska bara ha de röda och ev även några P trewavasae. Priser på VF Petrochromis ligger rätt högt i butiker, får ju inte ner så många i en låda. Jag har sålt yngel för 70-125 :-. Jag hade nog 40-45 i mitt 960-liters. Då fungerade det bra utan slagsmål, och många lekte. Jag valde bort att blanda med troffar eftersom petrisarna kräver mer mat för att komma i lekkondition.

Priserna i Stockholm för något halvår sen : Trewavasae 500:-, Texas 1000:- Moshi 1000:- macrosar 1000:- plus/minus ett par hundralappar, och då är det VF. Jag tror att priserna gått ner nu.
                              Senast redigerad av maltandis; 07 July 2013, 14:24.

Kommentar

• DaRe
                                NCS Medlem

• September 2009
                                • 22826

Trodde de låg på 1000+ st.
                                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
                                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

Arbetssätt...