Jo, de funkar bra. Jag sålde iväg 2+4 av mina gamla för att ge de nya lite mer plats. Du får väl komma och hämta de små gula och sälja dina moshi :-)
Är Petrochromis nått att ha?
Kollaps
X
-
Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen. -
Nu har jag nästan bara vildfångade Petrisar i stora karet
Bild 1 Texas red "Ubwari" hane
Bild 2 moshi "Bulu Mabilibili" hane
Bild 3 Texas red "Ubwari" (gav mig 15 yngel idag)
Bild 4 Texas red "Ubwari" Hane
Bild 5 Texas red "Ubwari" honaSenast redigerad av maltandis; 22 November 2012, 22:11.Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.Kommentar
-
Kommentar
-
Tack för att jag fått köpa alla fina Texas av dig, nu sitter jag nöjd med den arten.
/JockeMedlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.Kommentar
-
Kommentar
-
Grattis! Fixa yngel e dom duktiga på!
Va har du för fisk i karet nu, såg att du gjort dig av med Moshin?
/HenrikKommentar
-
Jag har texas och Famula just nu, mitt mål är att till sommaren kasta i redzen i stora. Tänkte låta dom vara störst och sen kasta i mindre moshi. Är det så att de börjar bråka hamnar de på transferlistan. Jag funderar på att släppa i macrosarna i stora och ha Texas red och macrosar där tills redzen blivit störreMedlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.Kommentar
-
-
Gott nytt fiskår!
Hoppas att 2013 blir ett lika bra fiskår som 2012, tror att det var mitt roligaste fiskår sen jag var tolv och mina Pseudotropheus elongatus ornatus lekte och jag fick ca 15 yngel som jag sen sålde dyrt.Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.Kommentar
-
Kommentar
-
Kommentar
-
Kommer här och kastar in en lång utläggning...
Har läst denna och några andra parallella Petrochromis-trådar med stort intresse. Är en nygammal akvarist efter drygt 15år utan akvarium. Tänkte delge er lite av mina erfarenheter och reflektera över sådant som skrivits. Kanske kan det hjälpa någon eller i alla fall få någon att våga testa dessa ”fulsnygga” fiskar.
För att komma till saken, när jag var 13år köpte jag mina första Petrochromis. Det var ett par vildfångade Trewavasae. Handlaren sa att dom kunde vara lite elaka. Vid det här laget hade jag köpt ett gammalt visningsakvarium på 1600liter och där fick dom gå helt ensamma, förutom en massa sten. Ett ganska tomt akvarium, men intressant att studera beteenden och lära. Åren som följde provade jag ett antal olika Petrochromis (Moshi, Texas och Macrognathus bland annat).
För det första tycker jag att svårigheterna med Petrochromis är överdrivna. Dom är inte särskilt mycket svårare att hålla än exempelvis Tropheus. Dom är också relativt enkla att få till lek. Jag förvånas lite över att många uttalar sig som att detta med Petrochromis vore något nytt inom akvaristiken. Men det verkar som att intresset har en topp nu och att det finns lite odlat att tillgå också, vilket är positivt för hobbyn. På 80-talet var intresset iskallt och jag lyckades aldrig övertyga någon handlare om att byta in yngel.
Jag förvånas också över att några inte tycks ha full kunskap kring att aggressivt beteende dämpas om man har hög täthet med fiskar. Tron att ett större akvarium löser problemen är tveksam, ofta borde det i själva verket vara mindre (eller med fler individer). Dumt att uppfinna hjulet på nytt, kan man tycka.
På 80-talet var det ännu dyrare att hålla på med Petrochromis jämfört med idag och odlade exemplar fanns inte i handeln. Detta gjorde att jag provade lite olika uppsättningar. Ensamma par i riktigt stora akvarium fungerar ok. Däremot blir dom förstås skygga och man får anstränga sig för att få igång matningen. Lek går också att få till med denna lösning, men det kan bli lite tufft för honan. En avdelare med möjlighet att simma mellan, men som till största delen skymmer sikten, hjälper till. Om man sätter den på någonstans mellan en 1/4 till 1/3 från ena gaveln, så tar snabbt hanen den stora delen till sitt revir och honan får hålla tillgodo med den lilla delen och får vara ganska mycket ifred. Ingen perfekt lösning för akvariet i vardagsrummet, men jag hade många burkar då och kunde kosta på mig denna lyx att testa olika saker. Det var även enkelt att stänga av helt, om det såg ut att behövas lite paus i kontakterna...
En annan lösning som faktiskt fungerade rätt bra, var att ha en klar majoritet med hanar. Fick tag på ett gäng överblivna hanar, vilket resulterade i en riktigt harmonisk grupp på 10+3. Jag har inte sett att någon testat med den lösningen, så det kan vara bra att veta. Man kan tänka lite omvänt mot normala odlingssammansättningar.
Angående föda, så matade jag övervägande med en ”grön” räkmix och det fungerade utmärkt. Någon här i tråden påstod att det orsakat fiskdöd, men då beror det på fel sammansättning eller fel hantering. Räkmix må vara lite jobbigt att hantera, men det är absolut ett förstklassigt foder. När jag körde ensamma par i den stora burken, matade jag även med alger som fick växa till på stenar från en separat algodling med extrem belysning. Till bara två firrar räckte det ganska långt och jag inbillar mig att jag fick se lite mer av det ”naturliga” beteendet.
Sammanfattningsvis anser jag att Petrochromis är en intressant firre att hålla, i stort vem som helst kan prova, den är fredlig mot andra arter och man behöver inte ha några extremt stora baljor (jag skulle vilja påstå att 500 liter är acceptabelt för de mindre varianterna).
I övrigt är det som med att hålla alla fiskar. Ta bra hand om dom och framförallt studera beteenden och dra lärdom av det. Det är det som är största tjusningen med vår hobby. Eller hur?
- - - - - - - - - -TEST- - - - - - - - - -Kommentar
-
Suveränt inlägg nu blev jag ännu sugnare på petrochromis!!
Inser du att det du skrev ovan är extremt nära en artikel i Ciklidbladet. Bilder som du inte behöver ta själv och lite mer text så har du en bra artikel!Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
-
Petrisar är vackra
Jag har börjat skapa ett album där jag kommer att lägga in fiskarna jag håller av just nu. Petrochromis är vackra och enklare att sköta än Tropheus. De är lika snälla som troffar, men de är ju lite större och det smäller högre i täckglasen när de småbråkar med varandra. De största jag har är ju +20 cm, fick 25 yngel på Texasen häromdan. Fisktätheten bör vara hög, om man ger dom för mycket utrymme så blir det bråk. Mitt album finns här på ciklid.orgMedlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.Kommentar
Kommentar