Är Petrochromis nått att ha?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cf.akvarielagret
    Användare
    • April 2002
    • 5028

Ursprungligen postat av DaRe
    Ah det var det ja:
    Oreochromis tanganicae

men vi saknar foto på hona och lek, par, samt närbild
    Undrar om någon odlat dessa
    jag lyckades inte
    jag är Ateist
    men Gud talade till mig
    Gud är stor
    jag frågade hur stor ? inget svar
    han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• Johan F
      Användare
      • March 2006
      • 2439

Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
      jag lyckades inte
      Jag skulle inte försöka
      3000 liter med Tropheus
      http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
      Tropheus sp. black Ikola
      Tropheus sp. black Caramba
      Tropheus red bishop Caramba
      Tropheus Moorii Kambwimba
      Tropheus Moorii Kapampa
      Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• Magnus m
        Användare
        • December 2008
        • 303

Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
        jag lyckades inte
        Mina är odlade F1 och han som odlade dem heter Arthur , dom djuren jag har har även fått yngel dom han har små av ca 5-7 cm

Min största hane är 28 cm men hans vf far var minst 35 men i sjön kan de bli stora ca 45 cm.
        Tror min kan växa lite till är runt 2 år gammal
        Petrochromis biten!

Kommentar

• DaRe
          NCS Medlem
          • September 2009
          • 22830

Artur kanske kan låta oss få använda en bild på ynglen
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• cf.akvarielagret
            Användare
            • April 2002
            • 5028

Ursprungligen postat av Magnus m
            Mina är odlade F1 och han som odlade dem heter Arthur , dom djuren jag har har även fått yngel dom han har små av ca 5-7 cm

Min största hane är 28 cm men hans vf far var minst 35 men i sjön kan de bli stora ca 45 cm.
            Tror min kan växa lite till är runt 2 år gammal
            Man lär sig hela tiden
            jag är Ateist
            men Gud talade till mig
            Gud är stor
            jag frågade hur stor ? inget svar
            han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• jhes
              Användare
              • September 2010
              • 229

doohan! hur växer dina Nsumbuyngel?
              Mina största har redan växt ifrån dom minsta Trewsen som e ca.1,5 år nu, dvs. ca. 12cm nu på största Nsumbun!!!

Svårt att hålla igen med matning när dom går tillsammans med vuxna pettrisar

Har ju bara haft dom omkring en månad nu o jag tror att alla utom stackarn som bosatte sig i ytterfiltret har dubblat sin längd

Kommentar

• doohan
                Användare
                • August 2004
                • 1607

Ja

Min största fick buken så jag flyttade honom till ett medecinkar. Bytte vatten o hade i metro så han hade goda chanser att klara sig. Hittade honom ca 4-5 timmar senasre i mitt eheim aquaballs filter patron??? Det var ett hål i botten där han hade hittat in o fastnat med gälarna så han kunde inte backa ut och dog i filtret. Ja antar att det inte var meningen att han skulle klara sig. Den största nu är ca 7cm då jag bara har yngel i det akvarietså har jag inte matat så hårt än. Men dom är snygga som 17. Ska köpa hikari ciklid excell mini snart till dem...

Ursprungligen postat av jhes
                doohan! hur växer dina Nsumbuyngel?
                Mina största har redan växt ifrån dom minsta Trewsen som e ca.1,5 år nu, dvs. ca. 12cm nu på största Nsumbun!!!

Svårt att hålla igen med matning när dom går tillsammans med vuxna pettrisar

Har ju bara haft dom omkring en månad nu o jag tror att alla utom stackarn som bosatte sig i ytterfiltret har dubblat sin längd

Kommentar

• jhes
                  Användare
                  • September 2010
                  • 229

Trist att du förlorade en, Tror mina e immuna mot buken, med tanke på hur mycket dom äter, ser iofs. ut som alla fått buken efter varje matning

Ursprungligen postat av doohan
                  Min största fick buken så jag flyttade honom till ett medecinkar. Bytte vatten o hade i metro så han hade goda chanser att klara sig. Hittade honom ca 4-5 timmar senasre i mitt eheim aquaballs filter patron??? Det var ett hål i botten där han hade hittat in o fastnat med gälarna så han kunde inte backa ut och dog i filtret. Ja antar att det inte var meningen att han skulle klara sig. Den största nu är ca 7cm då jag bara har yngel i det akvarietså har jag inte matat så hårt än. Men dom är snygga som 17. Ska köpa hikari ciklid excell mini snart till dem...

Kommentar

• doohan
                    Användare
                    • August 2004
                    • 1607

Ja

Dom lär ju vara mycket mindre känslig mot buken än tropheus. Jag lyckas dock få det på den största av dem. Matade inte på ett par dagar när jag fick hem, sedan försiktigt med nls å räkmix. De övriga Nsumbu ser fina å pigga ut. Buken blir man aldrig klok på......

Ska stoppa i en grupp troffar i samma akvarium, så jag fortsätter att mata lungt tills dom åxå är ingådda i akvariet.

Trist att du förlorade en, Tror mina e immuna mot buken, med tanke på hur mycket dom äter, ser iofs. ut som alla fått buken efter varje matning

Kommentar

• Magnus m
                      Användare
                      • December 2008
                      • 303

Följde ditt tips doohan med mer fisk idag inhandlades 11 st F1 Moshi 10-11 cm ganska små men växer nog snabbt.
                      Behöver ju mer fisk i baljan
                      Petrochromis biten!

Kommentar

• doohan
                        Användare
                        • August 2004
                        • 1607

Tror det blir kanon med ett tanganyika mix akvarium Snyggt med många färger och många olika individer i ett o samma akvarium.

10-11cm är jättar jämfört med mina yngel, Men jämfört med dina Blue Giants så känns nog 11cm litet.

Följer med spänning utvecklingen i ditt stora akvarium och vilka varianter du kommer att köra, och hur harmonsikt det blir.

Tror mycket på flera varianter och mycket fisk i akvarium med så pass elaka fiskar som petro å tropheus, men sp snyggt det blir och alltid någon variant som gör något spännande o leker

En risk kan ju vara att inte alla varianter leker då vissa är tuffare än andra, Men lek blir det säkert

Följde ditt tips doohan med mer fisk idag inhandlades 11 st F1 Moshi 10-11 cm ganska små men växer nog snabbt.
                        Behöver ju mer fisk i baljan

Kommentar

• Magnus m
                          Användare
                          • December 2008
                          • 303

Ursprungligen postat av doohan
                          Tror det blir kanon med ett tanganyika mix akvarium Snyggt med många färger och många olika individer i ett o samma akvarium.

10-11cm är jättar jämfört med mina yngel, Men jämfört med dina Blue Giants så känns nog 11cm litet.

Följer med spänning utvecklingen i ditt stora akvarium och vilka varianter du kommer att köra, och hur harmonsikt det blir.

Tror mycket på flera varianter och mycket fisk i akvarium med så pass elaka fiskar som petro å tropheus, men sp snyggt det blir och alltid någon variant som gör något spännande o leker

En risk kan ju vara att inte alla varianter leker då vissa är tuffare än andra, Men lek blir det säkert
                          Ja 11 cm är lite lite men dom verkar klara sig men dom ser små ut.
                          Shoppa mer idag tom vissa mindre än 11 cm, idag så införskaffades 25 st F1 av Simochromis diagramma Isanga 7-12 cm

Ang mix-kar tror jag det oxå funkar bra det enda som jag ej ska ha är troffar med pettrisar tror det blir problem med matningen dvs du kan ej mata likadant till båda, så det slutar nog med om troffarna ska må bra blir pettrisarna smala
                          men som sagt kan ha fel.

Nu har jag fått en del fisk förra veckan hade jag ca 20 st idag har jag 56 st dock 36 ganska små men ska mata upp dem snabbt hoppas jag.
                          Tror jag behöver mer fisk men är på god väg nu..
                          Petrochromis biten!

Kommentar

• jhes
                            Användare
                            • September 2010
                            • 229

Diagramman e riktigt läcker tycker jag, har dock hört att dom har den otrevliga egenskapen att äta fenor. (har iofs. ingen egen erfarenht själlv av arten)

Önskar själv att få tag på Pseudosimochromis curvifrons , men den verkar va svår att få tag på

Ja 11 cm är lite lite men dom verkar klara sig men dom ser små ut.
                            Shoppa mer idag tom vissa mindre än 11 cm, idag så införskaffades 25 st F1 av Simochromis diagramma Isanga 7-12 cm

Ang mix-kar tror jag det oxå funkar bra det enda som jag ej ska ha är troffar med pettrisar tror det blir problem med matningen dvs du kan ej mata likadant till båda, så det slutar nog med om troffarna ska må bra blir pettrisarna smala
                            men som sagt kan ha fel.

Nu har jag fått en del fisk förra veckan hade jag ca 20 st idag har jag 56 st dock 36 ganska små men ska mata upp dem snabbt hoppas jag.
                            Tror jag behöver mer fisk men är på god väg nu..

Kommentar

• Magnus m
                              Användare
                              • December 2008
                              • 303

Diagramman e riktigt läcker tycker jag, har dock hört att dom har den otrevliga egenskapen att äta fenor. (har iofs. ingen egen erfarenht själlv av arten)

Önskar själv att få tag på Pseudosimochromis curvifrons , men den verkar va svår att få tag på
                              Ja den ska vara en lite arg rackare men som sagt här finns motstånd i form av 34 cm raseri haha

curvifrons har jag sett till salu i köpenhamn tyvärr ej längre
                              Petrochromis biten!

Kommentar

• jhes
                                Användare
                                • September 2010
                                • 229

Jo det e klart! vågar kanske inte gå på dina jättar
                                Ser du Curvifrons igen, skicka gärna ett Pm

QUOTE=Magnus m;866600]Ja den ska vara en lite arg rackare men som sagt här finns motstånd i form av 34 cm raseri haha

curvifrons har jag sett till salu i köpenhamn tyvärr ej längre[/QUOTE]

Kommentar

Arbetssätt...