Är Petrochromis nått att ha?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jhes
    Användare
    • September 2010
    • 229

Även i petrobaljan på akvarieleasing verkar det funka så, dvs. inga grottor o fiskarna e snälla som guppys
    Tycker dock att akvarium utan inredning e rätt tråkiga

Ursprungligen postat av doohan
    Sett hur Niclas å Johanna på ASI håller sina vf Blue Giant. Har dom i en 1125(tror jag 2,5m x?x?) Har i princip ingen inredning alls mer än grus, ev någon liggande platt sten och en frigolitbakgrund. han har ganska många petrochromis i detta akvarium, så som Yellow Moshi, texas flame, Katimbi point och Blue Giant. Vad jag vet så har han inga problem med aggressionen mellan sina BG eller moshin. Katumbi point honorna är elaka som fasiken, men ingen som dött från deras bett vad jag vet. Petrochromis mixen som han har verkar fungera utan problem. Det kan man ju tolka som så att lite inredning å mycket fisk så kan det fungera bra, Han har haft lek på sina Blue giant men dom har inte hållit tugget.

Kommentar

• Magnus m
      Användare
      • December 2008
      • 303

Ja som sagt mitt experiment som jag gärna ville prova var ju att ha en art i karet giants och ha dom med inredning och ej för packade. Ville studera deras naturliga beteende med revir etc , vilket jag fick
      Funkade ej även om jag vid någon tidpunkt hade 30 st

Den är väldigt aggro och när dom är 30+ så kan dom som synes döda varandra lätt.

Om man ej packar fisken tätt tror jag att man måste ha ett kar som är 3000 liter eller mer.

Tror som ni skrivit att packa många fiskar och hålla dem trångt är nycklen till att hålla dem om man ej har ett jättekar.
      Men kan ju alltid glädja mig åt att jag odlat den så den utmaningen är avklarad även om många individer har satt livet till.

Vet ej vad jag ska ha i karet om dom flyttar...
      Petrochromis biten!

Kommentar

• DKthim
        Användare
        • October 2008
        • 16

Ursprungligen postat av Magnus m
        Ja som sagt mitt experiment som jag gärna ville prova var ju att ha en art i karet giants och ha dom med inredning och ej för packade. Ville studera deras naturliga beteende med revir etc , vilket jag fick
        Funkade ej även om jag vid någon tidpunkt hade 30 st

Den är väldigt aggro och när dom är 30+ så kan dom som synes döda varandra lätt.

Om man ej packar fisken tätt tror jag att man måste ha ett kar som är 3000 liter eller mer.

Tror som ni skrivit att packa många fiskar och hålla dem trångt är nycklen till att hålla dem om man ej har ett jättekar.
        Men kan ju alltid glädja mig åt att jag odlat den så den utmaningen är avklarad även om många individer har satt livet till.

Vet ej vad jag ska ha i karet om dom flyttar...
        Magnus hvad med Petrochromis Sp. Flametail der er stadig lidt unger hos Kenneth.

Kommentar

• jhes
          Användare
          • September 2010
          • 229

Hade jag haft lite mindre fisk i baljan skulle jag gärna testat med 1+2 av BG

Kommentar

• jhes
            Användare
            • September 2010
            • 229

Magnus, den här kombon e ju inte helt fel

Kommentar

• doohan
              Användare
              • August 2004
              • 1604

Ja

Magnus, Jag tror att ett gäng redz och Longola och någon blå Tjaa Texas flame tror jag den hette skulle bli as snyggt i ditt stora akvarium Ev lite Moshi o ev trewavasae så det blir lite gult å svart åxå. Petrosoppa är snyggt

Kommentar

• Magnus m
                Användare
                • December 2008
                • 303

Hej alla

Precis gjort ett vattenbyte, som sagt på sistone har det ej varit en kick att hålla på med fisk men idag såg jag att dom är fler än jag först trodde dom är iaf 13 st

Eftersom ingen har varit spekulant eller så har priset ej passat så med tanke på att det för tillfället är ok så tänker jag behålla dem och försöka skaffa några nya kompisar till dem problemet är bara vilken art.

Flametailen är fin men som sagt för små. Redz är oxå fina men får se kanske jag får dela karet och föda upp dem på ena sidan filtermattan. Tyvärr tror jag både flametailen och reds är för veka som sällskap även som vuxna.

Tror det bästa hade varit en grupp nsumbu eller katumbi point som är minst lika aggro per cm men då behövs det ej en trio utan ca 20-30 djur till i baljan om de ska gå trångt.

Så det lutar åt att man borde ska 2 arter med ca 15 djur av varje art minst, känns som det då blir odlade djur annars så lär man ju få döda sin spargris..
                Petrochromis biten!

Kommentar

• jhes
                  Användare
                  • September 2010
                  • 229

Kul att du inte gav upp
                  Polyodon eller Kasumbe borde också funka med tanke på storlek ock aggro

Hej alla

Precis gjort ett vattenbyte, som sagt på sistone har det ej varit en kick att hålla på med fisk men idag såg jag att dom är fler än jag först trodde dom är iaf 13 st

Eftersom ingen har varit spekulant eller så har priset ej passat så med tanke på att det för tillfället är ok så tänker jag behålla dem och försöka skaffa några nya kompisar till dem problemet är bara vilken art.

Flametailen är fin men som sagt för små. Redz är oxå fina men får se kanske jag får dela karet och föda upp dem på ena sidan filtermattan. Tyvärr tror jag både flametailen och reds är för veka som sällskap även som vuxna.

Tror det bästa hade varit en grupp nsumbu eller katumbi point som är minst lika aggro per cm men då behövs det ej en trio utan ca 20-30 djur till i baljan om de ska gå trångt.

Så det lutar åt att man borde ska 2 arter med ca 15 djur av varje art minst, känns som det då blir odlade djur annars så lär man ju få döda sin spargris..

Kommentar

• Magnus m
                    Användare
                    • December 2008
                    • 303

Ursprungligen postat av jhes
                    Kul att du inte gav upp
                    Polyodon eller Kasumbe borde också funka med tanke på storlek ock aggro
                    Ja det är sant tyvärr tillhör dom ej mina favoriter men visst ska man hitta odlat så är dom ju bland dom enklare att fina.
                    Ett alternativ är ju att skaffa en grupp av en art man gillar och skaffa en utfyllnadsart enbart för antalet fisk ska upp.
                    Hmmm svårt detta....
                    Petrochromis biten!

Kommentar

• doohan
                      Användare
                      • August 2004
                      • 1604

..

Magnus jag tycker det låter som en bra ide! Med lite tur kanske det kommer hem fler F1or av Nsumbun. Dom jag köpte kommer via mankan och Tyskland. Har för mig att dom kommer från italien från början. Dom jag köpte är dock yngel, typ 4-6cm och behöver lång tid innan dom kan simma med dina giants. Men mactognathus tror jag kommer att klara av dina giants. Nsumbun lär bli drygt 30cm, å dom är riktigt tuffa.

Moshin borde åxå klara det, men du kanske inte vill sådana igen? Jag tycker att ASI,s akvarium med giants å moshi är snyggt. Brukar giants vara aggro mot andra petrochromis, eller bara gentemot varandra?

Kommentar

• jhes
                        Användare
                        • September 2010
                        • 229

Macro rainbow då?
                        Av vad jag hört se e Katumbi point om möjligt ännu mer aggro en BG!
                        Vet du om nån som lyckats hålla en grupp Kaumbi någon längre tid?

Ja det är sant tyvärr tillhör dom ej mina favoriter men visst ska man hitta odlat så är dom ju bland dom enklare att fina.
                        Ett alternativ är ju att skaffa en grupp av en art man gillar och skaffa en utfyllnadsart enbart för antalet fisk ska upp.
                        Hmmm svårt detta....

Kommentar

• Magnus m
                          Användare
                          • December 2008
                          • 303

Ursprungligen postat av doohan
                          Magnus jag tycker det låter som en bra ide! Med lite tur kanske det kommer hem fler F1or av Nsumbun. Dom jag köpte kommer via mankan och Tyskland. Har för mig att dom kommer från italien från början. Dom jag köpte är dock yngel, typ 4-6cm och behöver lång tid innan dom kan simma med dina giants. Men mactognathus tror jag kommer att klara av dina giants. Nsumbun lär bli drygt 30cm, å dom är riktigt tuffa.

Moshin borde åxå klara det, men du kanske inte vill sådana igen? Jag tycker att ASI,s akvarium med giants å moshi är snyggt. Brukar giants vara aggro mot andra petrochromis, eller bara gentemot varandra?
                          Ja var på väg att köpa 18 st vf nsumbu av en tyskimportör som jag handlat av.
                          Ja som du säger medinvånarna måste minst vara runt 15 cm för att gå med giantsen från början.
                          Jag har ju bara haft giants med tricoloren och då kände det som dom ej såg dem som nåt hot total nonchalans..

Hade moshi med giants 1 vecka bara och då var ju moshina ingångana i karet och dominerade men tror rollerna hade ändrats om dom stannat kvar i karet.

Tror den största ilskan riktas mot artfränder men som sagt kommer det en annan stor hane av annan art så blir det säkert kamp.

Som sagt krävs ju en del djur så man får väl kanske hämta dem från olika ställen även om det är samma art.

Problemet är ju oftast att folk inte säljer större etablerade grupper man får väl hoppas nån sparat en hel kull med nästan vuxna svårsålda pettrisar haha
                          Petrochromis biten!

Kommentar

• Magnus m
                            Användare
                            • December 2008
                            • 303

Macro rainbow då?
                            Av vad jag hört se e Katumbi point om möjligt ännu mer aggro en BG!
                            Vet du om nån som lyckats hålla en grupp Kaumbi någon längre tid?
                            Nej det har jag inte och vet ej heller nån som hållt BG under längre tid med framgång.
                            Jag tror dom som lyckats hyfsat är när man haft flera arter tillsammans men som sagt om man ska vara helt ärlig kan man ju fråga sig om dessa arter är lämpliga för akvarie.. Om man ej har ett museumkar..
                            Petrochromis biten!

Kommentar

• jhes
                              Användare
                              • September 2010
                              • 229

Kör inte en del danskar med O.Tanganicae i sina petrokar som utfyllnad, en sån jättefisk skulle ju passa i din balja, men det blir mycke blåa fiskar då

Nej det har jag inte och vet ej heller nån som hållt BG under längre tid med framgång.
                              Jag tror dom som lyckats hyfsat är när man haft flera arter tillsammans men som sagt om man ska vara helt ärlig kan man ju fråga sig om dessa arter är lämpliga för akvarie.. Om man ej har ett museumkar..

Kommentar

• Magnus m
                                Användare
                                • December 2008
                                • 303

Kör inte en del danskar med O.Tanganicae i sina petrokar som utfyllnad, en sån jättefisk skulle ju passa i din balja, men det blir mycke blåa fiskar då
                                Helt riktigt ja det är ett bra tips vet en som har.
                                Den är lite turkos med röda inslag så det hade passat
                                Ska kolla
                                Petrochromis biten!

Kommentar

Arbetssätt...