Är Petrochromis nått att ha?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vombat
    Användare
    • October 2011
    • 5

Mina Pettrisar..alla är ungdjur och jag sitter vid burken varje dag och bara väntar..men väx då da !! Är ny inom Tanganyika men Pettrisar blev snabbt mina favoriter..svårt att inte gilla dom med tanke på både utseende och attityd och utmaning. Har 17 st Petrochromis famula och 13 st Petrochromis trewavasae samt 4 st Petrochromis sp red-Bulu Point

Petrochromis famula Tembwe Silver med en lite Petrochromis sp red-Bulu Point
    i bakgrunden

Petrochromis trewavasae
    Senast redigerad av Vombat; 11 February 2012, 17:17.
    Bilder på mina firra http://s1235.photobucket.com/albums/ff432/MalawiVombat/

Kommentar

• Frisken
      Användare
      • June 2010
      • 29

Snygga trevvar

Kommentar

• Vombat
        Användare
        • October 2011
        • 5

haha jooo..klart att du känner igen dom jag är skitnöjd med dom.
        Bilder på mina firra http://s1235.photobucket.com/albums/ff432/MalawiVombat/

Kommentar

• DaRe
          NCS Medlem

• September 2009
          • 22826

Härlliga bilder på petrisar. Passar perfekt till artregtävlingen. Du ser ut att ha en gukldgruva på arter för att samla ihop många poäng i tävlingen!!
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• maltandis
            Användare
            • October 2003
            • 1567

Liten film på vårt 960. Ophtalmotilapia ventralis killen i ljusblått är chef just nu.
            Senast redigerad av maltandis; 16 February 2012, 23:01.
            Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

Kommentar

• doohan
              Användare
              • August 2004
              • 1604

Jaa

Dom kan verkligen bossa oavsett sällskap. Ventralis å Bopps är grymt aggro o dom simmar runt som stollar o det mesta flyttat på sig

Ursprungligen postat av maltandis
              Liten film på vårt 960. Ophtalmotilapia ventralis killen i ljusblått är chef just nu.

Kommentar

• Magnus m
                Användare
                • December 2008
                • 303

Vill du skaffa en ny boss som också går i blått så ring
                Petrochromis biten!

Kommentar

• maltandis
                  Användare
                  • October 2003
                  • 1567

Haha, nä jag fegar och kör säkert med mina "snälla", tror att de är snälla för att de inte har så mycket plats.
                  Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

Kommentar

• Magnus m
                    Användare
                    • December 2008
                    • 303

Haha, nä jag fegar och kör säkert med mina "snälla", tror att de är snälla för att de inte har så mycket plats.
                    Nog sant med facit i hand skulle jag kört invånarantal à la en cell i Bangkok Hilton då hade fler levt idag jag hade haft en tyngre spargris....
                    Petrochromis biten!

Kommentar

• maltandis
                      Användare
                      • October 2003
                      • 1567

Ursprungligen postat av Magnus m
                      Nog sant med facit i hand skulle jag kört invånarantal à la en cell i Bangkok Hilton då hade fler levt idag jag hade haft en tyngre spargris....
                      Vad ska du ha för fisk i din stora balja när de blå hittat en ny ägare, tror att en del sätt bilderna på fiskarna du lagt upp med "hålinackensjukan" så de är kanske lite skeptiska. Jag tror att det funkar bättre att pilla ner de 10 du har kvar i ett typ 720, så de får gå riktigt trångt och inte en massa revir. Plocka bort all sten och tillsätta en sten i veckan typ och sen se hur de stora killarna beter sig. Hoppas de kommer till rätt snubbe:-)
                      Senast redigerad av maltandis; 21 February 2012, 23:36.

Kommentar

• jhes
                        Användare
                        • September 2010
                        • 229

Hör/läser hela tiden att Petrochromis e kräsna med vatten, lättstressade mm.
                        Mina erfarenheter stämmer inte så bra med den infon!

Har en ofrivillig apelsinciklidodling bakom min fasta Aquaterrabakgrund (trots att jag haft en stor apelsinciklid som "yngelätare" där).
                        Har hittat ett gäng levande yngel i ytterfiltret (eheim 2080), så jag har tagit bort silprylen på sugslangarna för att fånga fler.

Men förra veckan när jag skulle tvätta filtret hittar jag en liten halvdöd o utmagrat yngel av P.machro Nsumbu på ca3-4cm.
                        Trodde det va kört för den, så jag plocka upp den ur avloppet o la den i en för tillfället fisktom yngelbalja, tempen där e ca 6 grader lägre än i vattnet den levt i!

Nu en vecka senare har den ätit upp sig o e pigg

Kommentar

• doohan
                          Användare
                          • August 2004
                          • 1604

Har

Sett hur Niclas å Johanna på ASI håller sina vf Blue Giant. Har dom i en 1125(tror jag 2,5m x?x?) Har i princip ingen inredning alls mer än grus, ev någon liggande platt sten och en frigolitbakgrund. han har ganska många petrochromis i detta akvarium, så som Yellow Moshi, texas flame, Katimbi point och Blue Giant. Vad jag vet så har han inga problem med aggressionen mellan sina BG eller moshin. Katumbi point honorna är elaka som fasiken, men ingen som dött från deras bett vad jag vet. Petrochromis mixen som han har verkar fungera utan problem. Det kan man ju tolka som så att lite inredning å mycket fisk så kan det fungera bra, Han har haft lek på sina Blue giant men dom har inte hållit tugget.

Kommentar

• doohan
                            Användare
                            • August 2004
                            • 1604

Otrolig historia egentligen Och Nsumbu har jag åxå köpt, bra å veta att dom är av hårt virke dom snygga elakingarna med det uppkäftigaste utseendet jag skådat på en sötvattens fisk.

Men jag har också hört att petrochromis ska vara känsliga, men inte lika känsliga som troffar för buken. Kanon tänkte jag så nu har jag börjat skaffa petrochromisar, japp tråka mig ni men det är sant Ett naturligt steg i min egen utveckling och för att hålla intresset på topp med nya utmaningar.

Det är väll aggressionen som är det stora bekymret med petrochromis vad jag har förstått, Därav min plan att packa dem tätt.

Kommer att packa fisken tätt i mitt 720. 2-3 olika modeller av petrochromis, En grupp tropheus black, Callochromis, snäckisar och något mer. Ska fundera mer på om jag kan eller bör ha något mer i mitt akvarium. Kör mycket filter och byter mycket vatten, så det kommer att fungera kanon

Ursprungligen postat av jhes
                            Hör/läser hela tiden att Petrochromis e kräsna med vatten, lättstressade mm.
                            Mina erfarenheter stämmer inte så bra med den infon!

Har en ofrivillig apelsinciklidodling bakom min fasta Aquaterrabakgrund (trots att jag haft en stor apelsinciklid som "yngelätare" där).
                            Har hittat ett gäng levande yngel i ytterfiltret (eheim 2080), så jag har tagit bort silprylen på sugslangarna för att fånga fler.

Men förra veckan när jag skulle tvätta filtret hittar jag en liten halvdöd o utmagrat yngel av P.machro Nsumbu på ca3-4cm.
                            Trodde det va kört för den, så jag plocka upp den ur avloppet o la den i en för tillfället fisktom yngelbalja, tempen där e ca 6 grader lägre än i vattnet den levt i!

Nu en vecka senare har den ätit upp sig o e pigg

Kommentar

• maltandis
                              Användare
                              • October 2003
                              • 1567

Ursprungligen postat av doohan
                              Otrolig historia egentligen Och Nsumbu har jag åxå köpt, bra å veta att dom är av hårt virke dom snygga elakingarna med det uppkäftigaste utseendet jag skådat på en sötvattens fisk.

Men jag har också hört att petrochromis ska vara känsliga, men inte lika känsliga som troffar för buken. Kanon tänkte jag så nu har jag börjat skaffa petrochromisar, japp tråka mig ni men det är sant Ett naturligt steg i min egen utveckling och för att hålla intresset på topp med nya utmaningar.

Det är väll aggressionen som är det stora bekymret med petrochromis vad jag har förstått, Därav min plan att packa dem tätt.

Kommer att packa fisken tätt i mitt 720. 2-3 olika modeller av petrochromis, En grupp tropheus black, Callochromis, snäckisar och något mer. Ska fundera mer på om jag kan eller bör ha något mer i mitt akvarium. Kör mycket filter och byter mycket vatten, så det kommer att fungera kanon
                              Ska bli kul att följa, vad blir det för petrochromisar som ska få slåss med macrosarna, jag blandade både troffar och petrisar. Sen jag tog bort troffarna så har det blivit mer harmoni i karet, alla prinsessor är framme och simmar utan att bli bortjagade. Troffarna jagade allt, men testa du oxå. Jag har ju 5 sorters petrichromis idag, 2 ska bort.

Kommentar

• doohan
                                Användare
                                • August 2004
                                • 1604

jaa

Det är spännande och jag vet inte exakt vilka petrochromis mer som ska till. Det handlar lite om tillgång på fisk och kosing Men jag köper yngel/ungfisk så får dom växa upp tillsammans så blir det lite billigare och enklare då dom inte är lekmogna när jag sätter ihop dem.

På sikt kanske även jag enbart kör suv,s men just nu är det en fråga om fisktäthet i akvariet och kosing, så troffar får fylla ut akvariet tills vidare.

Önskelistan är ju ungefär som följer.
                                Trewavasae(det var ju ovanligt)
                                Redz.....Finns lite yngel på dem, men avvaktar lite å hoppas att det kommer mer yngel från en nördkompis som jag bokat sådana av

Den 4e å 5e petron är jag mer osäker på. ev SP Texas Red Longola å en till?.....

Ska bli kul att följa, vad blir det för petrochromisar som ska få slåss med macrosarna, jag blandade både troffar och petrisar. Sen jag tog bort troffarna så har det blivit mer harmoni i karet, alla prinsessor är framme och simmar utan att bli bortjagade. Troffarna jagade allt, men testa du oxå. Jag har ju 5 sorters petrichromis idag, 2 ska bort.

Kommentar

Arbetssätt...