Är Petrochromis nått att ha?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

Ursprungligen postat av Magnus m
    Tänkte skriva något om Petrochromis här iaf, igår köptes 2 st Blue giant hoppas dom ska trivas i 1820 baljan. Då kommer fler införskaffas just nu går dom med 16 st yellow moshi.

Trewavasena har fått ett eget 720.
    Kul Magnus! Är dom stora som du fick tag på nu?

Biiiiilder.

Kommentar

• Per_S
      NCS Medlem
      • October 2005
      • 131

Hej på er allihop.
      Jag har följt denna tråd lite på avstånd då jag har ett stort intresse av Petrochromis. Det är lite synd att det skall vara så mycke "onödiga påhopp" som inte bidrar speciellt mycke till att främja denna hobby. Det är helt OK att man har olika åsikter och argumenterar för dessa, men snälla, försök att undvika påhopp...

Nåväl, jag håller för närvarande på att bygga en större tank där en del av mina tanganyikafirrar skall gå. Det jag undrar är om någon har erfarenhet av att hålla Petrochromis tillsammans med andra tanganyika. Hur blir det med aggressionerna osv. Jag har några grupper Pettrisar och en del Tropheus som kommer att få flytta in i den nya tanken när den blir klar. Har även lite N. Multifasiatus samt N. Olivaceus.

Bifogar en tidig bild på projektet. (Botten på väg in)

mvh
      PerS
      Per S

Kommentar

• pontus
        Användare
        • October 2003
        • 514

inga problem att göra stora vatten byte, men allt är ju relativt, om man har en tank där vattnet får "mogna" vädra ut klor och få rätt temp, så är det ju bara o köra, dom flesta nedbrytar bakterierna sitter i det biologiska filtret , tex om du har en källa på din gård med väldigt bra vatten värden handlar det bara om att få det till rätt temperatur sen är det bara o köra så länge tömmarna håller, för den vetgirige finns det två böcker jag kan rekomendera, (Bydén, Larsson & Olsson) Mäta vatten, bra bok på svenska. och Monitor 12 Acidification and liming of swidish freshwaters, står mycket mat nyttigt om bakterier kontrar ph och mycket om nedbrytning.

MVH / Pontus
        Passenger on Planet Earth:
        Pet.macro nsumbu
        Pet.moshi ikola
        Pet.Trewavasae
        Pet.Bulu-Point "Red"
        Pet.orthognathus tricolor mvuna
        Pet.Longola
        Tr.Ilangi
        Tr.Muzi
        Tr.Katonga
        Neo.Leleupi

Kommentar

• tege
          Användare
          • February 2005
          • 2753

Ursprungligen postat av pontus
          inga problem att göra stora vatten byte, men allt är ju relativt, om man har en tank där vattnet får "mogna" vädra ut klor och få rätt temp, så är det ju bara o köra, dom flesta nedbrytar bakterierna sitter i det biologiska filtret , tex om du har en källa på din gård med väldigt bra vatten värden handlar det bara om att få det till rätt temperatur sen är det bara o köra så länge tömmarna håller, för den vetgirige finns det två böcker jag kan rekomendera, (Bydén, Larsson & Olsson) Mäta vatten, bra bok på svenska. och Monitor 12 Acidification and liming of swidish freshwaters, står mycket mat nyttigt om bakterier kontrar ph och mycket om nedbrytning.

MVH / Pontus
          En del tror att tanganyikaciklider är känsliga och ömtåliga djur, speciellt nytt och friskt vatten ska man passa dom ifrån. Man kanske skulle läsa dina bokförslag.
          https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• pontus
            Användare
            • October 2003
            • 514

lätt, du får låna dom av mig om du vill, sen lär du ju se mina nya kasanga, är storm nöjd. märks att killen som hade dom innan tar väl hand om sina djur.
            Pet.macro nsumbu
            Pet.moshi ikola
            Pet.Trewavasae
            Pet.Bulu-Point "Red"
            Pet.Longola
            Tr.Ilangi
            Tr.Muzi
            Tr.Katonga
            Neo.Leleupi

Kommentar

• pontus
              Användare
              • October 2003
              • 514

nja inte så jag menade, men det handlar ju om vattnets kvalitet som du fyller på med det är det som bestämmer förutsättningarna på storleken på ditt vattenbyte, det va så jag menar.

MVH / Pontus
              Pet.macro nsumbu
              Pet.moshi ikola
              Pet.Trewavasae
              Pet.Bulu-Point "Red"
              Pet.Longola
              Tr.Ilangi
              Tr.Muzi
              Tr.Katonga
              Neo.Leleupi

Kommentar

• DaRe
                NCS Medlem
                • September 2009
                • 22830

Ursprungligen postat av Per_S

mvh
                PerS
                Jesus, vad i hela h... Hur stort ska det bli?!! Starta en projekttråd vettja!!
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• tege
                  Användare
                  • February 2005
                  • 2753

Ursprungligen postat av pettapetrochromis
                  men hallå vakna 100%tiga vatten byten är bra för tanganyika fiskar är det det vi ska förmedla på detta forum till nybörjare av sådana fiskar driver du med mig ??????

Det var väl 50%iga vattenbyten 4ggr i veckan det började med, det är absolut inga problem. Nyfiken på hur du får det till 100%.

Å andra sidan bryr jag mig inte i dina räknekunskaper mer än 1%.

Är det några fiskar som gillar nytt vatten så är det tanganyikafiskar och jag byter gärna rubbet med vatten i mina akvarier.
                  Hindret är varmvattenberedaren som inte räcker till.

Kommentar

• tege
                    Användare
                    • February 2005
                    • 2753

Ursprungligen postat av pettapetrochromis
                    men å har du svårt att hänga med du snackar om vattenberedare jag snackar om komunalt vatten direkt från kranen ????

kan du inte posta lite bilder på dina petrochromisar / akvarium i stället ??
                    Okej blir procenten annorlunda då. Byter du med kallvatten menar du? Eller behöver man inte värma kommunalt vatten i 08-området.

Jag byter med kommunalt vatten och gärna så mycket det bara går utan problem ända tills det är tomt i varmvattenberedaren, prova en sån du också så kan du prova att byta med tempererat vatten så ska du se att det går bättre. Lycka till nästa gång

Sorry har bara fattigmanspettrisar och postar därför inga bilder här.

Kommentar

• StefanL
                      Användare
                      • August 2002
                      • 10784

Om man har ett inkört akvarium med god bakterieflora i sand och filtermaterial så kan man nog utan problem göra mycket stora vattenbyten frekvent.

En teori betyder inte att det är en sanning. Jag har bytt uppåt 90% vatten till mina fiskar och gjorde det under två veckors tid utan minsta dödsfall så att fiskar skulle dö av stora vattenbyten är ren fantasi och fabrikation.

Normalt sett byter jag 30-50% vatten och det gör jag för att jag kör med kallare vatten och då kan man inte byta för mycket då temperaturen i akvariet chocksänks. Kör man tempererade vattenbyten så kan man minst byta 50% frekvent.
                      Senast redigerad av StefanL; 08 April 2011, 20:38.

Kommentar

• Norrland
                        Användare
                        • December 2009
                        • 557

Hej på er allihop.
                        Jag har följt denna tråd lite på avstånd då jag har ett stort intresse av Petrochromis. Det är lite synd att det skall vara så mycke "onödiga påhopp" som inte bidrar speciellt mycke till att främja denna hobby. Det är helt OK att man har olika åsikter och argumenterar för dessa, men snälla, försök att undvika påhopp...

Nåväl, jag håller för närvarande på att bygga en större tank där en del av mina tanganyikafirrar skall gå. Det jag undrar är om någon har erfarenhet av att hålla Petrochromis tillsammans med andra tanganyika. Hur blir det med aggressionerna osv. Jag har några grupper Pettrisar och en del Tropheus som kommer att få flytta in i den nya tanken när den blir klar. Har även lite N. Multifasiatus samt N. Olivaceus.

mvh
                        PerS
                        Sådär ja! Redigt och bra.
                        Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

Kommentar

• StefanL
                          Användare
                          • August 2002
                          • 10784

Håller med! Det där ska bli intressant att följa. Starta gärna en projekt tråd om bygget så man kan följa det kontinuerligt Per..

Kommentar

• pontus
                            Användare
                            • October 2003
                            • 514

Hej på er allihop.

mvh
                            PerS
                            Hoj Per, i naturen så lever tropheus och petrochromis i symbios med varandara, pettrisarna skrapar rent på sediment och blottar algerna som troffarna sedan betar av , so troffar o pettrissar funkar utmärkt, många har problem vid matning för att pettrisarna är ju som svultna grisar jämt, men det är bara att utfodra på en stor yta, jag har aldrig haft nå problem med det, har inte provat multisar med pettrisar men kan inte tro att det skulle vara något problem, men substrat ruvare som N. brichardi och liknande är ju jäkligt tuffa när dom leker men annars tror jag inte det är något problem, har kört C.leptosomer med mina moshi och det är inet problem för utom när leptosomorna leker , då tror dom dom är Hulken och attackerar allt oavsätt storlek då får pettrisarna flytta sig do dom kommer som scuddmissiler o rammar dom stora moshina i sidan ;D
                            ser fram mot ditt projekt ser ut att bli et sjudundrande kar !

MVH / Pontus
                            Pet.macro nsumbu
                            Pet.moshi ikola
                            Pet.Trewavasae
                            Pet.Bulu-Point "Red"
                            Pet.Longola
                            Tr.Ilangi
                            Tr.Muzi
                            Tr.Katonga
                            Neo.Leleupi

Kommentar

• Mr.Fish
                              Användare
                              • May 2004
                              • 1403

(-Äger 1st Petrochromis! -så entren e betald anser Jag) Blev lte nyfiken på det här med vattenbytena. alltså att byta 100%.. Utspädning: ex om man har ett 100L akv. att byta 100L är trots allt bara 50% vattenbyte osv. -Men bara om man byter på ett korrekt sätt. Dvs att man spader vattnet. Men ok..Detta kan vara krångligt med "hemma burken i vardagsrummet" -Ha hävert på utsuget och försök att krana på tillvattnet med samma flöde. ;-)

Kommentar

• Norrland
                                Användare
                                • December 2009
                                • 557

Ursprungligen postat av StefanL
                                Om man har ett inkört akvarium med god bakterieflora i sand och filtermaterial så kan man nog utan problem göra mycket stora vattenbyten frekvent.

En teori betyder inte att det är en sanning. Jag har bytt uppåt 90% vatten till mina fiskar och gjorde det under två veckors tid utan minsta dödsfall så att fiskar skulle dö av stora vattenbyten är ren fantasi och fabrikation.

Normalt sett byter jag 30-50% vatten och det gör jag för att jag kör med kallare vatten och då kan man inte byta för mycket då temperaturen i akvariet chocksänks. Kör man tempererade vattenbyten så kan man minst byta 50% frekvent.
                                Jamense, det går prima. Problemet är om du gör det under en längre tid och sedan slutar tvärt.
                                Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

Kommentar

Arbetssätt...