Är Petrochromis nått att ha?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan F
    Användare
    • March 2006
    • 2439

Ursprungligen postat av pettapetrochromis
    att byta 50% av vattnet 4 gånger i rad och byta 30% varannan dag eller var 3 e dag e stor skillnad

nej nu e du ute och cyklar jag pratar om tanganiyika sjön !!!!

jag pratar om vatten byten direkt från kranen det finns inga tropheusar eller petrochromisar som kan ta 90% a vatten byten på det sättet då har du som resultat döda fiskar kanske inte vid första tillfället om du har tur men vid upprepade tillfällen garanterat 100% döda fiskar

annars får du gärna filma med datum på filmen när du byter nästan allt vatten 90 % 4 gånger i rad så får vi se hur pigga firrarna är efter 4 e dagen
    har du tropheus så skulle jag tycka det var intressant om du gjorde så

då vill jag gärna se att det är 10 cm kvar på tex ett 500 liters akvarium så fyller du upp det med tropheusarna i filma gärna slangen från kranen och till akvariet
    Det karet skulle jag vilja se, 1 m högt med volym på 500 liter, lite märkligt mått och ha troffar i, men det skulle säkert funka
    3000 liter med Tropheus
    http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
    Tropheus sp. black Ikola
    Tropheus sp. black Caramba
    Tropheus red bishop Caramba
    Tropheus Moorii Kambwimba
    Tropheus Moorii Kapampa
    Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• cf.akvarielagret
      Användare
      • April 2002
      • 5028

[QUOTE=Ola Svensson;833717]Skillnaden mellan 30% 3 gånger i veckan och 50% 4 gånger i veckan är väl ändå inte så stor?

skillnaden är i stort sett att man bytt allt vatten varje vecka
      30% 3 gånger i veckan då är ca 30% vatten mer än en vecka gammalt
      50% 4 gånger i veckan då är det bara drygt 6% vatten som är mer än en vecka

fasiken vilka dåliga vattenbyten det måste vara i sjön
      jag är Ateist
      men Gud talade till mig
      Gud är stor
      jag frågade hur stor ? inget svar
      han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• shreek
        Användare
        • December 2006
        • 367

Varför skulle man inte kunna göra hundra % vatten byten ???
        Provar på saltbalja för tillfället

Kommentar

• deelay
          Användare
          • September 2002
          • 5394

Ni har fel allihopa.
          http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• sleepy
            Användare
            • August 2004
            • 294

Att 100% vattenbyten inte skulle funka i längden e ju ganska givet, För de första du får inga bakterier som bryter ner nitrit, för de andra det blir antingen ett stort stressigt vattenbyte eller flera små mindre stressiga vatten byte.

Ifall man byter vatten med överrinnings metoden skulle de krävas ofantliga mängder vatten för att endast ha 1% gammalt vatten kvar. Detta skulle varit ultimata ifall man vill lägga pengar på uppvarmning o massa massa vatten.
            kommer inte ihåg utspädnings formeln nu men uppskattar mängden nödvändigt vatten till ett 100L kar att vara

Det e inte rimligt att göra "stora" vatten byten på detta sätt så ett stressfritt vatten byte finns inte. orimligt mycke stress vid ett 100% vatten byte eller flera små är inte att rekomendera i längden, De överlever säkert ifall nu vattenkvaliten på de nya vattenet är perfect. Minsta defekt i vattnet o du har döda fiskar.

Driksvatten variera i kvalite! glöm inte detta. en gång minsta lilla otur med minsta kvalite differans och du är fisklös. När man endast byter totalt 30% så blir denna vatten kvalite defekt mycket liten då de gamla vattnet är bra.
            Senast redigerad av sleepy; 08 April 2011, 01:09.
            Senaste bygget: Aquaterarium me tanganyika firrar
            http://www.ciklider.se/forum/index.php?topic=5652.0

Kommentar

• tege
              Användare
              • February 2005
              • 2753

Ursprungligen postat av deelay
              Ni har fel allihopa.
              Jo vi vet nu, vi kan inte läsa och så är vi lite efterblivna.

Sen verkar det där med procenten vara något som ändras lite då och då.

Det jag lärde mig om procenträkning i mellanstadiet verkar inte gälla längre.
              https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• DaRe
                NCS Medlem
                • September 2009
                • 22830

Hehe, man brukar säga att diskus är känsliga för vattenkvalitet. Vad tror ni då om detta:
                Ursprungligen postat av kaj.p
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• StefanL
                  Användare
                  • August 2002
                  • 10784

Ursprungligen postat av DaRe
                  Hehe, man brukar säga att diskus är känsliga för vattenkvalitet. Vad tror ni då om detta:

http://www.ciklid.org/forum/newreply...reply&p=822392
                  Dom dog väl? Fasansfulla människor som ger fiskar nytt fräscht vatten och dödar alla goda bakterier.

Kommentar

• Norrland
                    Användare
                    • December 2009
                    • 557

Ursprungligen postat av deelay
                    Ni har fel allihopa.
                    Japp! Denna tråd är roligast på hela forumet!
                    Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

Kommentar

• Lars Andersson
                      NCS Medlem
                      • October 2002
                      • 601

Ursprungligen postat av Norrland
                      Japp! Denna tråd är roligast på hela forumet!
                      Jag kanske borde titta på den här tråden lite oftare om den nu som angivits blivit rolig. De gånger jag tittat har jag tyckt att det mestadels verkar vara en illa dold självgodhet parad med "självspegling" i tråden, men om det nu börjar bli elakheter och påhopp, och det kan uppfattas som roligt, kan det ju vara kul som omväxling.
                      Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4

Kommentar

• shreek
                        Användare
                        • December 2006
                        • 367

Alla som haft/har petrochromis och som har lite "akvarievett"
                        vet ju att det svåra är inte att få petrochromisarna att leka . Utan problemet är ju att bankar skiten urvarandra . Och att byta stora mänder vatten heller inte är något problem så länge du har bra vatten och bra biologiska filter .
                        Att petrochromisarna i mitt 1200liters kar dog .Berode garanterat inte på det stora vatten byte som blev. Orsaken till att dem dog var att varmvattenberedaren vart tömmd och temperaturen i akvariet sjönk till 7 grader .
                        Senast redigerad av shreek; 08 April 2011, 09:35.
                        Provar på saltbalja för tillfället

Kommentar

• Norrland
                          Användare
                          • December 2009
                          • 557

Ursprungligen postat av Lars Andersson
                          Jag kanske borde titta på den här tråden lite oftare om den nu som angivits blivit rolig. De gånger jag tittat har jag tyckt att det mestadels verkar vara en illa dold självgodhet parad med "självspegling" i tråden, men om det nu börjar bli elakheter och påhopp, och det kan uppfattas som roligt, kan det ju vara kul som omväxling.
                          Nja, det är det förstnämda som underhåller på bra nivå.
                          Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

Kommentar

• Magnus m
                            Användare
                            • December 2008
                            • 303

Tänkte skriva något om Petrochromis här iaf, igår köptes 2 st Blue giant hoppas dom ska trivas i 1820 baljan. Då kommer fler införskaffas just nu går dom med 16 st yellow moshi.

Trewavasena har fått ett eget 720.
                            Petrochromis biten!

Kommentar

• RobinH
                              Användare
                              • August 2008
                              • 2150

Ursprungligen postat av Magnus m
                              Tänkte skriva något om Petrochromis här iaf, igår köptes 2 st Blue giant hoppas dom ska trivas i 1820 baljan. Då kommer fler införskaffas just nu går dom med 16 st yellow moshi.

Trewavasena har fått ett eget 720.
                              Kul Magnus, Hur fick du tag på dom?
                              CA

Kommentar

• StefanL
                                Användare
                                • August 2002
                                • 10784

Ursprungligen postat av Lars Andersson
                                Tyvärr så är du "spot on"...

Kommentar

Arbetssätt...