Är Petrochromis nått att ha?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • msb
    Användare
    • September 2009
    • 314

Ursprungligen postat av Magnus m
    Hände en skum sak idag kollade moshi honorna någon tuggade såg att en hona hade en jättepåse så jag fångade upp henne för att se.
    Ut kom 4 st yngel på säkert 2-2.5 cm måste varit syskon till dom 21 jag släppte ut för några veckor sen.
    Var minst lika stora som syskonen som går i 720.

Skoj!! Honan måste gått med dom i ca 7-8 veckor! Bra mamma!!
    kul att hon håller så länge
    Tropheus

Kommentar

• roger.j
      Användare
      • June 2008
      • 91

Tänkt ta en bild på en av mina nya som jag köp ungdjur av petrochromis sp red bulu.
      Mvh
      Roger

Kommentar

• roger.j
        Användare
        • June 2008
        • 91

Ursprungligen postat av pettapetrochromis
        kul grattis snyggt
        Tackar Peter
        Mvh
        Roger

Kommentar

• roger.j
          Användare
          • June 2008
          • 91

famula yungi tror jag dom heter å jag har aldrig tidigare sätt sådana rätt balla med dom vita buk fenorna å tack akvariestockholm för att ni fick tag i dom

yungi har

lite röda simfenor eller vad man ska kalla det för

svart vit blå rygg fena

blå mot stjärt fenorna

sen har vi en famula kapamba tror jag det kan vara

och en famula kambawimba

famula red fin & famula sangala en riktigt famula soppa hehe lite red bulu yngel å kasumbe halembe går också där i
          Snygga bilder Peter och till dom vita bukfenorna så har mina också det petrochromis famula tembwe silver
          bifogar en bild

Dessutom börjar mina Petrochromis famula orange dosal visa lite färg tror dom kan bli rätt ok
          Men tycker att mina Petrochromis orthognatus tricolor-Mvuna
          Blir riktigt häftiga inte så mycket färg i dom men lite olika färger här och där
          Mvh
          Roger

Kommentar

• DaRe
            NCS Medlem
            • September 2009
            • 22830

Härliga bilder!!!!!!
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• roger.j
              Användare
              • June 2008
              • 91

ja titta vita fenor hade dom hehe jag har glömt bort hur dom såg ut tembwe det var en av mina första petrochromisar

hur många reds fick du tag i dom såg riktigt fina ut

fick du något bra pris på dom om man får fråga ?

å vad e sizen på dessa ?

cheers petta
              Jag köpte 2+4 men tror det blir 3+3 dom största är ca 12-13cm men dom minsta ca 8cm
              Ang priset så var det okej (samma som du brukar ta för yngel om jag inte minns fel på vad du sa att du brukar få)
              Om du skulle ha vägarna förbi tumba så är du välkommen hit
              Mvh
              Roger

Kommentar

• roger.j
                Användare
                • June 2008
                • 91

ok nice om 1 år kanske du kan ha dina första yngel med lite tur
                Ja man kan ju alltid hoppas
                Mvh
                Roger

Kommentar

• Cronan
                  Användare
                  • July 2008
                  • 907

Första gången jag bidrar med bilder i den här tråden men förhoppningsviss inte sista. Först mina 3-4cm moshi och sen på en av mina petrochromis polyodon mtoto.

Kommentar

• Cronan
                    Användare
                    • July 2008
                    • 907

ok kul !

polyodon mtoto är ju lite sällsynta vart köpte du dom ifrån ?

tror dem kan vara från mig från början

jag tog in 7 st wf till sverige och har fått massor av yngel som jag sålt
                    Köpte dom av MagnusM här på forumet. Tyvär ville den dominante hanen ej vara med på bild men han börja färga ut ordentligt. Ska bli jäkligt kul och se hur det kommer att gå. Min tanke är att slå ihop grupperna när moshina vuxit till sig med tanke på hur dom äter känns det inte som det kommer att ta allt för lång tid.

Kommentar

• jhes
                      Användare
                      • September 2010
                      • 229

Till pettapetrochromis.
                      Du har säkert redan läst den här sidan,
                      http://www.petrochromisman.com/index...06.htm#GETTING THOSE BLUE GIANTS TO BREED

Ingen revolutionerande info om hur han fick dom i lekkondition, men tyckte det va intressant att han fick lek i så litet akvarium ca 568 liter.
                      Tyvärr lät han honan gå kvar så den slogs ihjäl

/Henrik

Kommentar

• Magnus m
                        Användare
                        • December 2008
                        • 303

till magnusm

blue giantsen var lite sjuka och för dåliga för leverans så vi får se hur det går om dom kryar på sig .

men den som vänta på något gott väntar inte för jäves jag fick vänta 4 år å du e bara på din första månad hehe

ps vill du ha riktiga red bulu som blir röda kan jag fixa stora vf men dom e rätt dyra så du vet

mvh peter
                        Ok då vet jag

Nej reds hoppar jag väntar på giants istället
                        Petrochromis biten!

Kommentar

• Magnus m
                          Användare
                          • December 2008
                          • 303

Ursprungligen postat av Cronan
                          Köpte dom av MagnusM här på forumet. Tyvär ville den dominante hanen ej vara med på bild men han börja färga ut ordentligt. Ska bli jäkligt kul och se hur det kommer att gå. Min tanke är att slå ihop grupperna när moshina vuxit till sig med tanke på hur dom äter känns det inte som det kommer att ta allt för lång tid.
                          Ser bra ut Magnus, du får snart komma och kolla på mina nya moduler till 720 har hämtat 5 st rockzolid river moduler idag från danmark som jag ska ha i 720 karet med trewavasena.
                          Petrochromis biten!

Kommentar

• Ola Svensson
                            Användare
                            • April 2002
                            • 14633

Skillnaden mellan 30% 3 gånger i veckan och 50% 4 gånger i veckan är väl ändå inte så stor?

Med bra stabilt vatten från kranen är 100% vattenbyte om dagen inga som helst problem. Då är vattnet från kranen alltid identiskt med det i akvariet. Problemet är att sådant vatten sällan finns i kommunalt vatten längre men köper du blå tunnor, slänger i en knivsudd citronsyra mot kloraminen, luftar samt sedan justerar pH funkar det säkert med dagens stockholmsvatten.

S-Å (RIP) bytte ju 90% vatten varannan dag i sin lokal och om han ljög om att firrarna inte dog vet jag inte, men mycket fisk hade han. Jag har också periodvis legat på 90% varannan dag utan problem. Men kloraminet och högt pH från kranen ställer förstås till det.
                            Senast redigerad av Ola Svensson; 07 April 2011, 20:16.
                            Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• cf.akvarielagret
                              Användare
                              • April 2002
                              • 5028

att byta 50% av vattnet 4 gånger i rad och byta 30% varannan dag eller var 3 e dag e stor skillnad

nej nu e du ute och cyklar jag pratar om tanganiyika sjön !!!!
                              -----------------------------------------------------------------
                              men det är inte det Ola skrev
                              --------------------------------------------------------------
                              Skillnaden mellan 30% 3 gånger i veckan och 50% 4 gånger i veckan är väl ändå inte så stor?
                              ------------------------------------------------------------------------
                              jag är Ateist
                              men Gud talade till mig
                              Gud är stor
                              jag frågade hur stor ? inget svar
                              han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• tege
                                Användare
                                • February 2005
                                • 2753

Att byta 50% 4 ggr i veckan är väl inga konstigheter? Men hur blir det plötsligt 90%? och vad nu det skulle vara för problem.
                                https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

Arbetssätt...