If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
ja det är ett evigt sökande vill jag lova men det är kanske det som är tjusningen i denna petrochromis hobby själva jakten på nya arter & att det är svårt att få tag i petrochromisar du kommer snart hajja vad jag menar !!
det är ju inte som att gå ner till akvarielagret och köpa några barber eller scalare direkt
som ett exempel det tog 4 års hårt sökande tills jag fick tag på blue giant nu har iof utveckligen gått ruskigt fort t o m i sverige på petrochromis så akvariebutikerna blir tvungena och hänga med den utvecklande trenden helt enkelt (and i love it )mer och mer arter blir lättare att få tag i i europa å det e kul
Ja men det är det som är lite kul att det är svårt att hitta det man söker och har även planer på att åka ner till tyskland framöver för att just kika runt lite och förhoppningsvis kommer man inte hem tomhänt
Men skulle man göra det så har man ju troligen haft en trevlig resa.
MVH
Roger
då var det dax för lite blue giant bilder så här på kvälls kvisten med natt belysning
kan inte låta bli att tycka att dom e speciella och svåra att ha att göra med jag kommer nog inte ge mig förens jag lyckas hålla en grupp som fungerar och ynglar av sig om jag så ska bygga ett 3000 liters akvarium för att få det att fungera
Grymma fiskar!!
Om du skaffar ett 3000 liters, hur många pettrisar tror du det behövs då för att inte bli slagthus?
Vet du om det är totala antalet djur eller antal per vattenvolym som gör dom lugnare, dvs. kan du stoppa i dina 50 djur från 1000 liter till 3000 liter, eller behövs det typ 150 stora pettrisar
om ett år ska du se att red buluna är röda och fina
viktigt kör på hikari excel mini pellets om du vill ha tryck i färgerna på moshi & redz
Tack, matar just nu med nls cichlid formula,thera A och spirulina maltabletter. Grön räkmix med spirulina och musslor som godis.
Men får kanske skaffa hikari med.
Redsen växer sjukt fort var ca 2 cm när jag fick dom. Växer ca 2 cm i månaden den störste börjar få lite röda pigment i vissa fjäll nu(11 cm)
Moshina var ca 11-12 cm när jag fick dom för någon månad sen nu är största hanen 16-17 cm. 9 hanar 7 honor
Trewavasen är ca 11-14 cm 6 hanar 4 honor
Gillar som du sa innan lite större grupper så det blir lite yngel. Sugen på en grupp till senare.
Borde nog byta något lysrör till grolux, just nu har jag 4 rör tända 1 powerglo och 3 aquarelle. Vad har du?
Cirkulationen i karet är om man ska ta fabriksmätningen vilket ej stämmer till hundra %, 13900 l/h
2 fluval fx-5
1 Eheim 2080
1 aquaclear 110
1 aquaclear 70
Cirkulationen i karet är om man ska ta fabriksmätningen vilket ej stämmer till hundra %, 13900 l/h
2 fluval fx-5
1 Eheim 2080
1 aquaclear 110
1 aquaclear 70
Satan i gatan, det var inte dåligt. Är det vad som krävs? Det är klart du har ett stort kar.
Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
Satan i gatan, det var inte dåligt. Är det vad som krävs? Det är klart du har ett stort kar.
Krävs mycket, många fiskar, äter som flodhästar får mat 2-3 ggr per dag, gillar när vattnet rör på sig sen har jag även ett Deltec uv-ljus.
Man kan aldrig ha för mycket filteryta. Har även några moduler med filter matta i.
räkmix= rysk rollette kan bli problem då petrisar kräver mycket foder skitar räkmixen ner vattnet=dålig vatten kvallite = sjukdommar
Rejemix er vel ikke et større problem i forhold til så meget andet foder,når du skal fodre kraftigt som du nu gør med Petroer?problemet er vel alene hvis man ikke har en ordentlig vand kvalitet
Kender adskellige som fodre med rejemix hver dag,som så iøvrigt ikke har problemer med sygdom...
Rejemix er nu et ganske godt foder når det kommer til at få tynde petroer op at stå efter turen fra søen...
Et andet problem kan naturligvis være hvordan folk generelt laver mix,altså blandings forholdene,så det ikke bliver alt for potent...
mvh
Carsten
obs räkmix är ett frysfoder som transporteras till div grossister senare till akvariebutiker senare till kund sköts inte det på ett rätt sätt och räkmixen tinar upp och fryses tinar och fryses igen är det katastrofalt det kan slå ut en grupp fiskar för 50 000:- varför utsätta sig för onödiga risker
De flesta menar nog fodret man gör själv när de skriver "räkmix".
Jag håller helt med om att folk inte alltid behandlar fryst foder som de borde och fryser in det igen om det glömts framme, förvarar det i frysfacket etc. Jag vet folk som haft ihjäl fiskar med frysfacksförvarat frysfoder och dessutom ger härsket fett leverskador.
vart fick du tag i dina famula orange ? lite nyficken bara efter som det kanske är från min grupp
msb du blir kung på lördag
jag e lite glad för din skull och samtidigt gråtfördig
jag kommer kanske inte hitta några texas longola på 1 år eller så
även om jag vill ha nu nu nu och kosta vad det vill likaså polyodon mtoto
så efter den tragiska akvarie olyckan som min kompis råkade ut för var det inte många exemplar kvar på texas
men men jag har ju börjat rikta in mig på större grupper som ger ordentligt med yngel avkastning så att petrochromisar kan sprida sig i akvarievärlden en aning och speciellt i sverige jag tycker också det e lite kul när det kommer killar som kör 300 till 400 mil för lite yngel på petrochromis det är kärlek till hobbyn det vill jag lova hehe
ps jag hade runt 200 emails när jag kom hem efter 6 månader på folk som ville köpa petrochromis galet det beror nog på att min email ligger på www.petrochromis.se
Kommentar