Är Petrochromis nått att ha?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • roger.j
    Användare
    • June 2008
    • 91

Ursprungligen postat av pettapetrochromis
    kul välkommen till petro träsket
    Tack Peter ska bli intressant att prova även denna art och kommer att söka efter fler arter inom petrochromis
    MVH
    Roger

Kommentar

• Magnus m
      Användare
      • December 2008
      • 303

tja mange

fan kul så du kom igång till slut med petrochromis

när kommer det lite bilder

cheers peter
      Hej Peter

Ja det tog lite tid men nu rullar det på. Blev inspirerad av dina bilder. Kommer med bilder snart

Just nu har jag

16 Yellow moshi
      10 Trewavase
      19 red bulu point ca 10 cm så färger lär ju dröja nån cm till

Dom går i 1820 karet.

I helgen tömms den ena moshin.
      Petrochromis biten!

Kommentar

• roger.j
        Användare
        • June 2008
        • 91

ja det är ett evigt sökande vill jag lova men det är kanske det som är tjusningen i denna petrochromis hobby själva jakten på nya arter & att det är svårt att få tag i petrochromisar du kommer snart hajja vad jag menar !!

det är ju inte som att gå ner till akvarielagret och köpa några barber eller scalare direkt

som ett exempel det tog 4 års hårt sökande tills jag fick tag på blue giant nu har iof utveckligen gått ruskigt fort t o m i sverige på petrochromis så akvariebutikerna blir tvungena och hänga med den utvecklande trenden helt enkelt (and i love it )mer och mer arter blir lättare att få tag i i europa å det e kul
        Ja men det är det som är lite kul att det är svårt att hitta det man söker och har även planer på att åka ner till tyskland framöver för att just kika runt lite och förhoppningsvis kommer man inte hem tomhänt
        Men skulle man göra det så har man ju troligen haft en trevlig resa.
        MVH
        Roger

Kommentar

• jhes
          Användare
          • September 2010
          • 229

Ursprungligen postat av pettapetrochromis2
          då var det dax för lite blue giant bilder så här på kvälls kvisten med natt belysning

kan inte låta bli att tycka att dom e speciella och svåra att ha att göra med jag kommer nog inte ge mig förens jag lyckas hålla en grupp som fungerar och ynglar av sig om jag så ska bygga ett 3000 liters akvarium för att få det att fungera
          Grymma fiskar!!
          Om du skaffar ett 3000 liters, hur många pettrisar tror du det behövs då för att inte bli slagthus?
          Vet du om det är totala antalet djur eller antal per vattenvolym som gör dom lugnare, dvs. kan du stoppa i dina 50 djur från 1000 liter till 3000 liter, eller behövs det typ 150 stora pettrisar

/Henrik

Kommentar

• Magnus m
            Användare
            • December 2008
            • 303

ok det låter fantastiskt !!!

om ett år ska du se att red buluna är röda och fina

viktigt kör på hikari excel mini pellets om du vill ha tryck i färgerna på moshi & redz
            Tack, matar just nu med nls cichlid formula,thera A och spirulina maltabletter. Grön räkmix med spirulina och musslor som godis.
            Men får kanske skaffa hikari med.

Redsen växer sjukt fort var ca 2 cm när jag fick dom. Växer ca 2 cm i månaden den störste börjar få lite röda pigment i vissa fjäll nu(11 cm)

Moshina var ca 11-12 cm när jag fick dom för någon månad sen nu är största hanen 16-17 cm. 9 hanar 7 honor

Trewavasen är ca 11-14 cm 6 hanar 4 honor

Gillar som du sa innan lite större grupper så det blir lite yngel. Sugen på en grupp till senare.

Borde nog byta något lysrör till grolux, just nu har jag 4 rör tända 1 powerglo och 3 aquarelle. Vad har du?

Cirkulationen i karet är om man ska ta fabriksmätningen vilket ej stämmer till hundra %, 13900 l/h
            2 fluval fx-5
            1 Eheim 2080
            1 aquaclear 110
            1 aquaclear 70
            Petrochromis biten!

Kommentar

• DaRe
              NCS Medlem
              • September 2009
              • 22830

En relaterad fråga. Hur många petrochromisar kan/bör manha i ett 936 liters med bottenytan 160x90 cm, 65cm högt.
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• DaRe
                NCS Medlem
                • September 2009
                • 22830

Ursprungligen postat av Magnus m
                Cirkulationen i karet är om man ska ta fabriksmätningen vilket ej stämmer till hundra %, 13900 l/h
                2 fluval fx-5
                1 Eheim 2080
                1 aquaclear 110
                1 aquaclear 70
                Satan i gatan, det var inte dåligt. Är det vad som krävs? Det är klart du har ett stort kar.
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Magnus m
                  Användare
                  • December 2008
                  • 303

Ursprungligen postat av DRE
                  Satan i gatan, det var inte dåligt. Är det vad som krävs? Det är klart du har ett stort kar.
                  Krävs mycket, många fiskar, äter som flodhästar får mat 2-3 ggr per dag, gillar när vattnet rör på sig sen har jag även ett Deltec uv-ljus.
                  Man kan aldrig ha för mycket filteryta. Har även några moduler med filter matta i.
                  Petrochromis biten!

Kommentar

• jhes
                    Användare
                    • September 2010
                    • 229

som dom lever i sjön så tar dom flesta revir vid ett rös på ca 2-3 meter detta gör ju att det blir som det blir i ett akvarium KAOS.

ju större akvarium ju bättre detta gör ju att dom kommer undan lättare och kan simma undan i ett mindre akvarium tar det stop !!!!!!

det som gör det bättre med mera fiskar i ett mindre akvarium är att hanen inte orkar jaga undan varje fisk hela tiden .

sen är det ju för lite vetskap om hur tex blue giant lever i sjön då dom lever på djupt vatten samt vad dom äter för föda osv

blue giant har varit den petrochromis som varit svårast att få att äta fiskmat tex

har aldrig hört talas om någon som hållit blue giant en längre period med framgång resultatet har varit 1 domenant hane kvar

mvh peter

Intressant! jag hade fått för mig att dom större sorterna levde solitärt med revir på flera m2.

/Henrik

Kommentar

• THORLEIF
                      Användare
                      • April 2007
                      • 406

räkmix= rysk rollette kan bli problem då petrisar kräver mycket foder skitar räkmixen ner vattnet=dålig vatten kvallite = sjukdommar
                      Rejemix er vel ikke et større problem i forhold til så meget andet foder,når du skal fodre kraftigt som du nu gør med Petroer?problemet er vel alene hvis man ikke har en ordentlig vand kvalitet
                      Kender adskellige som fodre med rejemix hver dag,som så iøvrigt ikke har problemer med sygdom...
                      Rejemix er nu et ganske godt foder når det kommer til at få tynde petroer op at stå efter turen fra søen...
                      Et andet problem kan naturligvis være hvordan folk generelt laver mix,altså blandings forholdene,så det ikke bliver alt for potent...
                      mvh
                      Carsten
                      Dansk Tanganyika Forum:
                      http://www.tago.dk/forum/
                      Lake Tanganyika på Facebook:
                      http://www.facebook.com/group.php?gi...id=23780238087
                      Video fra Tanganyika-søen
                      http://www.youtube.com/profile?user=THORLEIFDK

Kommentar

• Ola Svensson
                        Användare
                        • April 2002
                        • 14633

obs räkmix är ett frysfoder som transporteras till div grossister senare till akvariebutiker senare till kund sköts inte det på ett rätt sätt och räkmixen tinar upp och fryses tinar och fryses igen är det katastrofalt det kan slå ut en grupp fiskar för 50 000:- varför utsätta sig för onödiga risker
                        De flesta menar nog fodret man gör själv när de skriver "räkmix".

Jag håller helt med om att folk inte alltid behandlar fryst foder som de borde och fryser in det igen om det glömts framme, förvarar det i frysfacket etc. Jag vet folk som haft ihjäl fiskar med frysfacksförvarat frysfoder och dessutom ger härsket fett leverskador.
                        Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• msb
                          Användare
                          • September 2009
                          • 314

Peter...dom oranga kommer från Burundi (sjöodlade)
                          Tropheus

Kommentar

• msb
                            Användare
                            • September 2009
                            • 314

vart fick du tag i dina famula orange ? lite nyficken bara efter som det kanske är från min grupp

msb du blir kung på lördag

jag e lite glad för din skull och samtidigt gråtfördig

jag kommer kanske inte hitta några texas longola på 1 år eller så

även om jag vill ha nu nu nu och kosta vad det vill likaså polyodon mtoto

så efter den tragiska akvarie olyckan som min kompis råkade ut för var det inte många exemplar kvar på texas

men men jag har ju börjat rikta in mig på större grupper som ger ordentligt med yngel avkastning så att petrochromisar kan sprida sig i akvarievärlden en aning och speciellt i sverige jag tycker också det e lite kul när det kommer killar som kör 300 till 400 mil för lite yngel på petrochromis det är kärlek till hobbyn det vill jag lova hehe

ps jag hade runt 200 emails när jag kom hem efter 6 månader på folk som ville köpa petrochromis galet det beror nog på att min email ligger på www.petrochromis.se

godnatt det är en ny dag i morgon
                            Kungen
                            Tropheus

Kommentar

• pettapetrochromis2
                              Användare
                              • February 2011
                              • 34

texas red fin ubwari (flame )

denna texas ser ut att få ett bra camoflage huvud brukar bli starkare ju större dom blir

Kommentar

• msb
                                Användare
                                • September 2009
                                • 314

Ursprungligen postat av pettapetrochromis2

denna texas ser ut att få ett bra camoflage huvud brukar bli starkare ju större dom blir
                                Den gillar jag Ska se om jag kan fixa en bild på dom oranga
                                Tropheus

Kommentar

Arbetssätt...