Är Petrochromis nått att ha?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • doohan
    Användare
    • August 2004
    • 1604

Jag

hoppas dom repar sig!

Sökte på moshi på google och hittade på denna grymming. Om det nu är en Moshi? Men grymt snygg är den!

Kommentar

• doohan
      Användare
      • August 2004
      • 1604

Han

Ursprungligen postat av pettapetrochromis
      japp kibwana som har tagit bilden har en fångst station i afrika & det är via den killen jag köper mina petrochromisar i från )))

jag har nu 23 st wf petrochromis yellow moshi från sibwesa funderar på att slänga ner flera i 1000 liters burken när allt är stabilt igen tror det kommer bli snyggt med giants /redz & flera yellow moshi

det brukar ta upp till 1-3 månader innan yellow moshi är riktigt riktigt gula när dom kommer direkt från sjön förutom första dagarna då dom moppsar om vem som skall bli chef sen mörknar dom för att sedan bli knall gula när dom e in körda

medicinerar du blir dom bajs bruna och tappar alla färgerna så yellow moshi är lite kinkiga på det viset men å andra sidan skulle dom vara etremt gula hela tiden kanske det skulle bli trist i stället)

däremot vet å fan om jag vågar slänga ner den största blue giganten i stora burken det kan bli ett slagt hus han e inte å leka med kolla på denna bilden han åkte ut efter denna attack direkt ) han e typ 40 + känns det som ,stor han e som yoda brukar säga )

www.petrochromis.se
      ser biffig ut den store blå jätten Blir spännande o se om du får avkommor efter den hannen, eller åtminstone efter någon av de blå jättarna.

Ja Moshin och Blue Giants lär ge en läcker svensk syn då det kommer att vimla av blå och gula fiskar i akvariet

Måste man minst ha ett 1000L för att ha Moshi?

Kommentar

• doohan
        Användare
        • August 2004
        • 1604

Jo

nej absolute inte med det skadar ju inte om man säger så

dvs har du tex 25 st i ett 1000 liters kommer du ha antagligen 25 st i några år

lägger du dom i ett 500 liters akvarium kommer dom minska i antal så småning om ,om man säger så )

så minimum 720 liter är nog en bra ide

sen behöver du inte ha 25 moshi men antalet petrochromisar bör vara minimum 25 st för harmoni och slippa hova upp döda fiskar som blivit slaktade

och när det just gäller yellow moshi så är det en av dom aggresivaste petrosarna från sjön så jag skulle säga minimum 15 st i ett 720 akvarium och komplitera med en annan art petrosar
        Jag har läst att Moshin lär vara en av de elakare petrochromisarna Frågan är vilken annan som fungerar bra att blanda ut en moshigrupp med?

Kommentar

• deelay
          Användare
          • September 2002
          • 5394

Det går inte att jämföra odlade fiskar med VF och det går framför allt inte att göra det via foton, det är HELT omöjligt även om det vore skoj. Jag har fotat samma fisk vid olika tillfällen och det har sett ut som helt olika fiskar beroende på hur kameran är inställd.

Efter några månader i fångenskap med olika foder så blir det otroligt stora skillnader i färgerna på fisken.
          http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• deelay
            Användare
            • September 2002
            • 5394

jo det är kalrt det tar tid för en ny fångad fisk att komma till sin rätt
            men tex om du tittar så har den ena fisken svartare fenor det går liksom inte att missa !!!!

sen vet vi ju att det också kan skilja enormt på fina exemplar detta gäller ju faktiskt alla ciklider ...

färger däremot som orange eller rött kan skilja enormt beronde på foto sätting ljus osv men som jag sa tidigare skillnaden är hår fin och dom är båda sp red det ända jag kan konstatera är att den ena varianten som dom kallar rost brown ornage/red är mindre vacker i mina ögon

citat: P. Schupke stated in the "Black" tropheini forum, that the are two variants, one with red fins from the South of the Mahale area and one with more Black fins .

However Helmut Loefflad, (Cichliden-stadl, where I got mine) sold them just as "Mabilibili"!

www.petrochromis.se
            Jo jag menade mer hur pass röda dom va... att den ena har svarta fenor är ju ganska uppenbart =)

Kommentar

• deelay
              Användare
              • September 2002
              • 5394

Det som jag gjort på dessa 2 kan lika väl hända om den som fotar inte har stenkoll på färgerna och ljuset... vilken e red från bulu point och vilken e luagala ? =)=)

Kommentar

• pontus
                Användare
                • October 2003
                • 514

ser inte ut att vara så stor skillnad på dom nej båda är mycket tjusiga

MVH / Pontus
                Passenger on Planet Earth:
                Pet.macro nsumbu
                Pet.moshi ikola
                Pet.Trewavasae
                Pet.Bulu-Point "Red"
                Pet.orthognathus tricolor mvuna
                Pet.Longola
                Tr.Ilangi
                Tr.Muzi
                Tr.Katonga
                Neo.Leleupi

Kommentar

• Ola Svensson
                  • April 2002
                  • 14633

och vist kan det förekomma att någon inte har grouluxe rör
                  men då har man faktiskt rätt dålig koll dom flesta vet nog att man bör ha groluxe rör till röda fiskar .slut
                  Nej det måste man inte och det beror också på vilken "sorts" röd det är. Personligen tycker jag att grolux är fult, jag vill att ljuset ska vara vitt inte rött. Detta har inget med "koll" att göra.

Jag kan inte mycket om foto men visst ljus (särskilt grolux) verkar ju förvränga hela bilden och då kan man ställa detta till rätta med photoshop. Det är inte att manipulera, det är att fixa till en defekt bild.
                  Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• deelay
                    Användare
                    • September 2002
                    • 5394

asså lägg ner med å manipulera bilder nu är du/ni fan så jälva långt i från verkligeheten man kan komma !!!!!!!!

jag kan använda alla mina kamror jag har hemma och den fisken kommer aldrig se ut så där,asså photo shop har väl ingenting med verkligeheten att göra ??????????

då kan vi lika gärna göra fisken grön och säga sp green bulu asså fattar du vad jag vill kommma lägg ner.....

faktum var att niclas vart tvungen och göra en orange fisk röd det är fakta .slut

här samma akvarium samma kamerapå olika varianter ganska klock rent att det kan finnas 2 olika varianter .slut

den andra varianten uppfattas som lite mörk smutsrostig orange/röd svartare fenor dvs lite tråkigare ,det finns även denna variant som inte har så svarta fenor men mörk smutsrostig orange/röd kropp.

sen ang färgerna om den ena är mera röd eller orange är svårt att säga men dock lär den smutsrostig orange/röd uppfattas som mindre röd
                    Man måste stå med alla varianterna i burkar på rad under samma ljus innan man kan börja diskutera hur tonen i det röda ser ut, min poäng var att sitta med bilder med olika färgbalanser är lika meningslöst som att titta på målarfärg som torkar... man kommer ingenstans.
                    Bilder som du postat nu måste ju färg korrigeras då alla har HELT olika färgbalanser så det röda ser olika ut på varje bild, så fort man tar en bild så blir färgen manipulerad om man inte har 100% koll på hur ljuset ska ställas in.

Kommentar

• oaken
                      Användare
                      • January 2008
                      • 269

Om man alltid har grolux-rör till röda fiskar, manipulerar man inte färgen då?

Kommentar

• deelay
                        Användare
                        • September 2002
                        • 5394

det jag försökte förklara för niclas var att har man normala sättnings på en kamera och tar en bild på en fisk blir den hyffsat rättvis
                        Det är just där felet ligger, kameran läser olika beroende på förutsättningar =) Så resultatet blir väldigt annorlunda ofta även man man kör samma settings i kamerorna.

Kommentar

• deelay
                          Användare
                          • September 2002
                          • 5394

ok du vet bättre en mig ang ´plåtning så det är säkert så

men att använda sig av photo shop där kan jag inte hålla med om att man får en rättvis bild om man drar på rött på fisken

specillt inte om vi försöker ta reda på om det ev kan vara olika varianter
                          Nä meningen var att visa hur olika det kan bli med olika balanser, samma sak kan ske när man fotar.

Kommentar

• StefanL
                            Användare
                            • August 2002
                            • 10777

Ursprungligen postat av oaken
                            Om man alltid har grolux-rör till röda fiskar, manipulerar man inte färgen då?
                            Jo...

Kommentar

• olaJ
                              Användare
                              • August 2003
                              • 584

Ursprungligen postat av StefanL
                              Jo...
                              Fast bara tills man släcker väl???
                              "Jag skulle aldrig kunna tänka mig att bli medlem i en klubb som tillåter såna som mig som medlemmar.": Groucho Marx

Kommentar

• StefanL
                                Användare
                                • August 2002
                                • 10777

Ursprungligen postat av olaJ
                                Fast bara tills man släcker väl???
                                Jo..

Kommentar

Arbetssätt...