Är Petrochromis nått att ha?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rent vatten
    Användare
    • November 2005
    • 530

Ursprungligen postat av malawijanne
    Jag skrev inga namn, ingen nämnd ingen glömd, men om du känner dig träffad, så får du stå för det själv.Janne
    Har du också gått över till tanganyika nu eller är det malawi som gäller fortfarande?

Kommentar

• rent vatten
      Användare
      • November 2005
      • 530

Ursprungligen postat av rent vatten
      Har du också gått över till tanganyika nu eller är det malawi som gäller fortfarande?
      Om det fanns en fiskförmedling som fungerade och du var aktiv där så hade jag inte behövt jag fråga dig.

Kommentar

• doohan
        Användare
        • August 2004
        • 1604

Ja

Ursprungligen postat av malawijanne
        En lärolik tråd detta, det bästa med tråden är att Peter delar med sig av sina erfarenheter hur det är att hålla pettrisar, kanon Peter.
        Det tragiska med tråden är att hur folk kan sjunka så lågt ner på grund utav i sin avundsjuka, plus att dom inte vågar satsa lika mycket som Peter har vågat.
        Ja, stå på dig Peter låt inte dom avundsjuka påverka dig.Janne
        en väldigt god sak med denna tråd är att äntligen delade Peter med sig av sina erfarenheter och stora kunskap om petrochromis. Och Janne det har aldrig handlat om att någon inte vill att folk skall hålla på med petrochromis, Tror att petrochromis är häftiga fiskar att hålla och som kräver kunskap och plats.

Jag sällar mig till dem som tycker att Peter har haft stor betydelse för just petrochromisarnas in marsch på den svenska marknaden, Så det är ingen vad jag vet som motarbetar honom eller har den avsikten!

Jag antar att just petrochromis antingen är en fisk man gillar mycket eller tvärtom, det är ingen medelfisk på något vis.

När jag först kommenterade LN,s stora akvarium, och att han inte skulle slösa bort det på en grupp fula petrochromisar, Så visste jag att det skulle bli en debatt, Debatt är kanon så länge den inte övergår i personangrepp. och ger oss fakta om denna lite mystiska fisk och det har vi nu fått då främst genom att Peter delat med sig av sin efterlängtade kunskap om petrochromis. Så jag tycker därmed att tråden är lyckad och lärorik!

Trevlig att se så mångaa återvända till detta fantastiska forum efter några månader där hobbyn legat lite lågt.

Kommentar

• Lutt
          Användare
          • October 2005
          • 1919

Tycker det är kul att folk satsar på udda fiskar. Men petrisar är långt från elitfirrar
          Tycker dom ser ut som troffar på anabola med silikonläppar, men jag diggar dom.

Kommentar

• rent vatten
            Användare
            • November 2005
            • 530

Ursprungligen postat av Lutt
            Tycker det är kul att folk satsar på udda fiskar. Men petrisar är långt från elitfirrar
            Tycker dom ser ut som troffar på anabola med silikonläppar, men jag diggar dom.
            Som jag har sagt tidigare så tycker jag Peter har gjort ett bra jobb med sina petrochromis, det är guld värt för de som gillar dessa fiskar fiskar.

Kommentar

• specmats
              Användare
              • December 2004
              • 3060

petrochromis är coola synd att de blir så stora, elitfisk är väl just för deras storlek, ett 1500 liters med bökig inredning och bra vatten så bör det väl gå ganska bra eller!? om man har ett cv med tanganyika och tropheus som specialitet så tror jag Petrochromis är enklare än Tropheus om man ger dom tillräcklig volym, obs bara teoretiska tankar vill säga
              Tropheus Duboisi halembe, so
              Melanochromis Auratus, vf
              Synodontis Petricola, odlade

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• Stelin
                Användare
                • December 2002
                • 1338

Jag har sedan 4-5 månader tillbaka en grupp med 12 st små "Golden Moshi" och än så länge så är dom en hit. Dom går för tillfället trångt ihop med en del Tropheus i ett 400 liters kar och är väldigt lugna(större kar så småningom). Får se vad jag tycker när dom blir större och aggressivare..
                Men för tillfället är jag nog lika glad för Petrochromisarna som jag är i Tropheus. Tror jag hade fått svårt att välja om jag bara kunde haft en av dom...
                //Stefan Lindstedt

Kommentar

• rent vatten
                  Användare
                  • November 2005
                  • 530

Ursprungligen postat av pettapetrochromis
                  hej jag tänkte posta lite bilder på petrosar men det tar sådan tid att bli medlem det vart betalt förra veckan jag hoppas jag blir medlem snart så jag kan posta lite bilder

ps .

många uppfattar petrochromisar som fula pga att dom inte har sätt dom riktigt fina arterna och får en chock av att fisken också är stor )) när man tex är van vid tropheusar!!! och också pga att det finns få bilder på nätet och speciellt i ciklid böcker där det oftast är en dålig bild på en stor fisk som då uppfattas som en ful o utfärgad gris

och är man inte intreesserad av arten i sig så tror jag inte heller att man tar reda på vad det finns för utbud men jag skulle tippa på att det finns lika många olika varianter på petrochromisar som det finns på tropheusar

och det finns petrochromiar som ser overkliga coola ut som inte ens tropheusar kommer i närheten av om man tex tar en titt i tanganyika boken på petrochromis sp texas lumbye ))

sen är det ju snyggare att ha tropheusar i ett 500 liters akvarium

en fullvuxena petrochromisar i ett 500 liters akvarium så mycket kan jag säga

men det finns inget som slår ett stort 1000/2000 liters akvarium med stora wf knall gula yellow moshi från siyeswe /knall röda red bulu / blåa texas longola eller neon blåa blue giant

det är i allafall vad jag tycker !!!

och innan man har kommit dit så kan det ha gå 5-10 år och då har man kämpat hårt i tid och pengar för att få tag i dessa arter !!

visst kan det gå fortare men då måste man sälja frugan/bilen eller villan eller liknade

jag e fortfarande inte där ännu men jag kämpar hårt så snart kanske jag e tvungen

obs tittar man i tanganyika boken förstår jag att man tycker dessa fiskar är o intressanta och fula då man tror att fiskarna ser ut så vilket tex inte en riktigt gul yellow moshi som e fångad på rätt fångst plats gör !!!

samt red bulu osv

men sedan är dessa petrosar också stora och inga direkta akvarie fiskar och därför finns det mycket lite export info & bilder på dessa

dom går nog som mat fisk i afrika skulle jag tro

men jag lyckades rädda några från sjön i alla fall som var fina exemplar

jag tror en heldel kommer att ändra lite lite lite uppfattning om jag bara kan få posta lite bilder så man sakta kan få smälta in dessa giganter bland giganterna

men det kommer inom kort hoppas jag ))
                  bilder betyder mer än 1000 ord, så skicka in bilder.

Kommentar

• vibsn
                    Användare
                    • May 2008
                    • 95

her kommer noen bilder av norske petrochromis
                    Petrochromis macrognatus rainbow :

Vibeke
                    Bergen/Norge

http://akvaforum.no/forum.cfm?forum_...834&sr=1&msr=1

Kommentar

• vibsn
                      Användare
                      • May 2008
                      • 95

Petrochromis yellow moshi:

En liten video..
                      Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.
                      Vibeke
                      Bergen/Norge

Kommentar

• Stelin
                        Användare
                        • December 2002
                        • 1338

Yellow Moshi'n är ju helt fantastiskt vacker.

Nr 1 för mig är nog Bulu point, tätt följd av yellow Moshi och Longola. Men sagt utan att ha sett några av dess IRL. Eller några andra heller för den delen...
                        //Stefan Lindstedt

Kommentar

• vibsn
                          Användare
                          • May 2008
                          • 95

Ja kan ligge ut et bilde av en macro-hann som er utfarget

Vibeke
                          Bergen/Norge

Kommentar

• Ola Svensson
                            • April 2002
                            • 14633

hej jag tänkte posta lite bilder på petrosar men det tar sådan tid att bli medlem det vart betalt förra veckan jag hoppas jag blir medlem snart så jag kan posta lite bilder
                            Hej

Det sker inte automatiskt utan du måste göra lite själv. Vi kan ju inte veta att "pettapetrochromis" blivit medlem då du förhoppningsvis heter något annat

Här står det hur du gör: http://www.ciklid.org/forum/faq.php?...faq_ncs_member

Om du inte "orkar" vänta tills nästa tidning kommer om en månad (ditt medlemsnummer står på etiketten) eller ditt medlemskort som jag inte vet när det skickas ut (det är inte jag som har hand om det) så kan skicka pm till medlemsansvarig (Bytorp) och fråga efter ditt medlemsnummer. Betalade du för en vecka sedan borde du kunna få medlemsbefogenheter mer eller mindre omedelbart (beroende på "privata" arbetsbelastningen för medlemsansvarig och kassör)
                            Senast redigerad av Ola Svensson; 24 August 2009, 11:41.
                            Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• vibsn
                              Användare
                              • May 2008
                              • 95

hej

fina bilder )

men nu vilse leder du vissa genom att skicka bilder på petrochromis rainbow tex som ej är utfärgad & yellow moshi som inte är fångad i siyeswe det är rätt stor skilnad om du kollar på sida 1 på bilderna som postades

men jag tycker dom var fina ) heheh

men tack för bidraget kul och se
                              Disse moshi kjøpte vi av deg...
                              Vibeke
                              Bergen/Norge

Kommentar

• vibsn
                                Användare
                                • May 2008
                                • 95

Det kan stemme bra. De blir knallgul etter vannbytte og under lek/slossing. Vi syns de er fine når de får gul/brunt taggette mønster på kroppen
                                En vakker dag skal vi ha red bulu point i karet Men det blir en vakker dag hehe
                                Vibeke
                                Bergen/Norge

Kommentar

Arbetssätt...