Är Petrochromis nått att ha?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Christian Alfredsson
    NCS Medlem

• April 2002
    • 4179

Med dina bilder är ju halva jobbet gjort. Själv är min största erfarenhet att en kompis som jag delade lokal med hade Yellow Mushi. Det var ca 12 år sedan och han köpte ett gäng i Köpenhamn. Tror de kostade runt 100 dk/st då jag vet att han valde mellan Troffar och dessa. Det var ingen prisskillnad.
    Christian Alfredsson
    http://www.zoopet.com
    http://www.christianalfredsson.com

Kommentar

• Johan F
      Användare
      • March 2006
      • 2439

Ursprungligen postat av pettapetrochromis
      ok det var inte illla jag skulle ha börjat för 12 år sedan ))
      Du började 5 år för sent

Johan
      3000 liter med Tropheus
      http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
      Tropheus sp. black Ikola
      Tropheus sp. black Caramba
      Tropheus red bishop Caramba
      Tropheus Moorii Kambwimba
      Tropheus Moorii Kapampa
      Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• rent vatten
        Användare
        • November 2005
        • 530

hmm vad menar du ?
        troligtvis att det var billigare med petrochromis på den tiden?

Kommentar

• Winston
          Användare
          • December 2007
          • 51

Ursprungligen postat av rent vatten
          troligtvis att det var billigare med petrochromis på den tiden?
          Då har dom kommit upp till stt rätta värde
          Ja dålå så

Kommentar

• rent vatten
            Användare
            • November 2005
            • 530

Ursprungligen postat av Winston
            Jaså varför då?

Kommentar

• doohan
              Användare
              • August 2004
              • 1607

?

Var det ironi Mats? eller hur menar du nu?

Har vägt upp rödalger till dig. Jag kan svänga förbi med dem på söndag em eller kväll om du vill?

Kommentar

• Winston
                Användare
                • December 2007
                • 51

Ursprungligen postat av doohan
                Var det ironi Mats? eller hur menar du nu?

Har vägt upp rödalger till dig. Jag kan svänga förbi med dem på söndag em eller kväll om du vill?
                Nälå, kolla på Odens akvarie mäktigt..... Sväng upp med rödalgerna du på söndag och metrosubstitutet kan vi snacka troffar.
                Senast redigerad av Winston; 21 August 2009, 23:44. Anledning: Stavfel
                Ja dålå så

Kommentar

• rent vatten
                  Användare
                  • November 2005
                  • 530

Nälå, kolla på Odens akvarie mäktigt..... Sväng upp med rödalgerna du på söndag och metrosubstitutet kan vi snacka troffar.
                  Så du är omvänd petrochromis nörd nu då? Ok vill bara snacka troffar men vill ha lite petts?

Kommentar

• doohan
                    Användare
                    • August 2004
                    • 1607

Skulle gärna äga Odens akvarium men det skulle gå troffar i det Kanske två stora grupper, En grupp Nkonde bright Yellow + en grupp Dubiose Karliani eller en Röd grupp med Nkonde eller musanga....

jag kommer förbi då om inget oplanerat inträffar!
                    Senast redigerad av doohan; 22 August 2009, 01:44. Anledning: stavningen

Kommentar

• Winston
                      Användare
                      • December 2007
                      • 51

Så du är omvänd petrochromis nörd nu då? Ok vill bara snacka troffar men vill ha lite petts?
                      Vi snackar mycket troffar och lite petts som vi brukar göra
                      Ja dålå så

Kommentar

• doohan
                        Användare
                        • August 2004
                        • 1607

Jepp!

Vi snackar mycket troffar och lite petts som vi brukar göra
                        Som vanligt om vilka snygga troffar vi vill ha, och sedan beklagar vi oss över att petrochromis inte har lika/samma huvudform och lika mun som troffar. Då! skulle petrochromis också vara snygga fiskar

Kommentar

• rent vatten
                          Användare
                          • November 2005
                          • 530

Ursprungligen postat av doohan
                          Som vanligt om vilka snygga troffar vi vill ha, och sedan beklagar vi oss över att petrochromis inte har lika/samma huvudform och lika mun som troffar. Då! skulle petrochromis också vara snygga fiskar
                          Ja om de vore billigare och inte krävde större akvarium + att de inte krävde mer foder och skitade ner mindre.

Kommentar

• malawijanne
                            Banned
                            • November 2005
                            • 3217

tja danne

jag har 1000 liter med full vuxena

4 st 500 liters till petrosar upp till 15-16 cm

3 st 120 liters till yngel

har haft fler akvarium men fick själv ett yngel och behövde få plats för denna också

petrochromis fungerars så här

du kan hålla petrochromisar i ett 500 liters akvarium
                            men då krävs mycket bra filtrering samt mycket grottor/ sten som fiskarna kan simma igenom som byggs lite som en laborint/bergvägg med inga stop i grottorna

det är det ultimata sättet att hålla petrochromisar för att undvika att 1 hane ställer alla fiskarna i ett hörn och det skonar övriga fiskar i akvariet när dom kan komma undan och sedan jag började med detta har jag fått mycket mera lek

jag rekommenderar minimum 25 petrochromisar i samma akvarium sen spelar det ingen roll om du har olika arter tillsammans du kan gott ha tex 6 av den arten 5 av den arten osv det är mängden fiskar som gör att den aggressiva hanen inte orkar jaga dom så intensivt å kan dom då komma undan i grottor / stenar så är det inga problem !!!

jag rekommenderar narturligtvis inte wf större petrochromisar i storleken 28 cm i ett 500 liters akvarium visst går det men man bör minska antalet till 15-16 fiskar i så fall och det bäddar för lite olika problem då dom smutsar ner i akvariet och man måste byta vatten ofta som inte kanske är så bra för dessa känsliga / stressade jagade fiskar

storleken på akvarium som är bäst är ju större desto bättre 1000 liter uppåt är inte helt fel

sen finns det ju lite vanligare arter som inte är speciellt svåra att hålla som trewavase famula rainbow ortognathus osv pga att dessa är mindre aggresiva

tex trewavase är en relativt skygg art som gillar att stå lite i grottor och gömma sig

är petrosarna i mindre storlekar är dom mycket lätta att hålla det är när dom blir full size det kan smälla ordentligt vaknar i bland på natten av att det smäller i akvariet då har 2 st hanar greppat varandra och far omkring

skall du ha dom finare/ svårare & aggresivare arterna som tex texas . yellow moshi .polyodon .red bulu. blue giant osv

så rekommendrar jag 1000 liter uppåt dessa fiskar blir stora 25 - 40 cm

foder rekommendrar jag bara 1 foder hikari ciklid excel mini pellets som fungerar på yngel som stora

yngel matas med en peppar kvarn upp till 12 cm sedan orig pellets

detta är det fodret som jag har fått finast färger på samt yngel att överleva och inga sjuka /döda fiskar på detta är absolut nr 1 i foder väg för petrochromisar

obs har testat allt !!!

detta foder används av dom flesta petrochromis odlare världen över som har framgång med odling

och det bästa av allt det skitar inte ner vattnet ))

ja där har du lite riktlinjer

mvh peter
                            En lärolik tråd detta, det bästa med tråden är att Peter delar med sig av sina erfarenheter hur det är att hålla pettrisar, kanon Peter.
                            Det tragiska med tråden är att hur folk kan sjunka så lågt ner på grund utav i sin avundsjuka, plus att dom inte vågar satsa lika mycket som Peter har vågat.
                            Ja, stå på dig Peter låt inte dom avundsjuka påverka dig.Janne

Kommentar

• rent vatten
                              Användare
                              • November 2005
                              • 530

Ursprungligen postat av malawijanne
                              En lärolik tråd detta, det bästa med tråden är att Peter delar med sig av sina erfarenheter hur det är att hålla pettrisar, kanon Peter.
                              Det tragiska med tråden är att hur folk kan sjunka så lågt ner på grund utav i sin avundsjuka, plus att dom inte vågar satsa lika mycket som Peter har vågat.
                              Ja, stå på dig Peter låt inte dom avundsjuka påverka dig.Janne
                              Jag håller med dig att Peter är speciell som satsar på petrochromis och han är duktig att dela med sig av sina erfarenheter också. Men jag antar att du syftar på mig när du säger att det finns folk som är anvundsjuka på honom?.Jag är möjligen avundsjuk på hans ekonomi som har råd att satsa så mycket på sin hobby.Men som sagt jag är inte avundsjuk på hans fiskar, jag skulle inte ens ta emot dem om jag fick dem gratis.

Kommentar

• malawijanne
                                Banned
                                • November 2005
                                • 3217

Jag håller med dig att Peter är speciell som satsar på petrochromis och han är duktig att dela med sig av sina erfarenheter också. Men jag antar att du syftar på mig när du säger att det finns folk som är anvundsjuka på honom?.Jag är möjligen avundsjuk på hans ekonomi som har råd att satsa så mycket på sin hobby.Men som sagt jag är inte avundsjuk på hans fiskar, jag skulle inte ens ta emot dem om jag fick dem gratis.
                                Jag skrev inga namn, ingen nämnd ingen glömd, men om du känner dig träffad, så får du stå för det själv.Janne

Kommentar

Arbetssätt...