Med dina bilder är ju halva jobbet gjort. Själv är min största erfarenhet att en kompis som jag delade lokal med hade Yellow Mushi. Det var ca 12 år sedan och han köpte ett gäng i Köpenhamn. Tror de kostade runt 100 dk/st då jag vet att han valde mellan Troffar och dessa. Det var ingen prisskillnad.
Är Petrochromis nått att ha?
Kollaps
X
-
-
Ursprungligen postat av pettapetrochromisok det var inte illla jag skulle ha börjat för 12 år sedan ))
Johan3000 liter med Tropheus
http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
Tropheus sp. black Ikola
Tropheus sp. black Caramba
Tropheus red bishop Caramba
Tropheus Moorii Kambwimba
Tropheus Moorii Kapampa
Tropheus Duboisi MaswaKommentar
-
Ursprungligen postat av pettapetrochromishmm vad menar du ?Kommentar
-
Kommentar
-
Kommentar
-
Kommentar
-
Ja dålå såKommentar
-
Kommentar
-
jag kommer förbi då om inget oplanerat inträffar!Kommentar
-
Kommentar
-
Kommentar
-
Ja om de vore billigare och inte krävde större akvarium + att de inte krävde mer foder och skitade ner mindre.Kommentar
-
Ursprungligen postat av pettapetrochromistja danne
jag har 1000 liter med full vuxena
4 st 500 liters till petrosar upp till 15-16 cm
3 st 120 liters till yngel
har haft fler akvarium men fick själv ett yngel och behövde få plats för denna också
petrochromis fungerars så här
du kan hålla petrochromisar i ett 500 liters akvarium
men då krävs mycket bra filtrering samt mycket grottor/ sten som fiskarna kan simma igenom som byggs lite som en laborint/bergvägg med inga stop i grottorna
det är det ultimata sättet att hålla petrochromisar för att undvika att 1 hane ställer alla fiskarna i ett hörn och det skonar övriga fiskar i akvariet när dom kan komma undan och sedan jag började med detta har jag fått mycket mera lek
jag rekommenderar minimum 25 petrochromisar i samma akvarium sen spelar det ingen roll om du har olika arter tillsammans du kan gott ha tex 6 av den arten 5 av den arten osv det är mängden fiskar som gör att den aggressiva hanen inte orkar jaga dom så intensivt å kan dom då komma undan i grottor / stenar så är det inga problem !!!
jag rekommenderar narturligtvis inte wf större petrochromisar i storleken 28 cm i ett 500 liters akvarium visst går det men man bör minska antalet till 15-16 fiskar i så fall och det bäddar för lite olika problem då dom smutsar ner i akvariet och man måste byta vatten ofta som inte kanske är så bra för dessa känsliga / stressade jagade fiskar
storleken på akvarium som är bäst är ju större desto bättre 1000 liter uppåt är inte helt fel
sen finns det ju lite vanligare arter som inte är speciellt svåra att hålla som trewavase famula rainbow ortognathus osv pga att dessa är mindre aggresiva
tex trewavase är en relativt skygg art som gillar att stå lite i grottor och gömma sig
är petrosarna i mindre storlekar är dom mycket lätta att hålla det är när dom blir full size det kan smälla ordentligt vaknar i bland på natten av att det smäller i akvariet då har 2 st hanar greppat varandra och far omkring
skall du ha dom finare/ svårare & aggresivare arterna som tex texas . yellow moshi .polyodon .red bulu. blue giant osv
så rekommendrar jag 1000 liter uppåt dessa fiskar blir stora 25 - 40 cm
foder rekommendrar jag bara 1 foder hikari ciklid excel mini pellets som fungerar på yngel som stora
yngel matas med en peppar kvarn upp till 12 cm sedan orig pellets
detta är det fodret som jag har fått finast färger på samt yngel att överleva och inga sjuka /döda fiskar på detta är absolut nr 1 i foder väg för petrochromisar
obs har testat allt !!!
detta foder används av dom flesta petrochromis odlare världen över som har framgång med odling
och det bästa av allt det skitar inte ner vattnet ))
ja där har du lite riktlinjer
mvh peter
Det tragiska med tråden är att hur folk kan sjunka så lågt ner på grund utav i sin avundsjuka, plus att dom inte vågar satsa lika mycket som Peter har vågat.
Ja, stå på dig Peter låt inte dom avundsjuka påverka dig.JanneKommentar
-
En lärolik tråd detta, det bästa med tråden är att Peter delar med sig av sina erfarenheter hur det är att hålla pettrisar, kanon Peter.
Det tragiska med tråden är att hur folk kan sjunka så lågt ner på grund utav i sin avundsjuka, plus att dom inte vågar satsa lika mycket som Peter har vågat.
Ja, stå på dig Peter låt inte dom avundsjuka påverka dig.JanneKommentar
-
Jag håller med dig att Peter är speciell som satsar på petrochromis och han är duktig att dela med sig av sina erfarenheter också. Men jag antar att du syftar på mig när du säger att det finns folk som är anvundsjuka på honom?.Jag är möjligen avundsjuk på hans ekonomi som har råd att satsa så mycket på sin hobby.Men som sagt jag är inte avundsjuk på hans fiskar, jag skulle inte ens ta emot dem om jag fick dem gratis.Kommentar
Kommentar