Är Petrochromis nått att ha?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • doohan
    Användare
    • August 2004
    • 1607

Ja

Ursprungligen postat av Bjorkman
    Jamen det är ju petrochromisens temperament som är underbart.. den uppför sig som om den gick på steroider... Den är helt klart en utmaning men den har en skönhet.. ta bara Moshe yellow...

Skam den som ger sig
    mvh Björkman
    jag har ju funderat på vad som är speciellt med petrochromis, och att det måste ligga i utmaningen då den inte är lika vacker som tropheus men har ungefär samma problem med buken och krav på vattenkvalliten. Men vad jag inte vet är hur lätt den får buken jämfört med troffar?

Tycker att Famula ser intressantast ut, och den är inte så stor, utan ser mer ut som en stor troffe med lite tråkigare färg Skulle kunna se att om jag har utrymma och tillfälle att jag då kan komma att prova petrochromis. Men deras skönhet har jag inte upptäckt än Men jag tror som sagt på att dom är en utmaning för en akvarist.

Jag köper resonemanget om att man som akvarist utvecklas med utmaningen när man håller de olika fiskar som finns att tillgå idag. Känner själv att jag inom ett par år kommer att skaffa saltvatten också. Har en känsla av att det nog är den största utmaningen i allafall jag kan få som akvarist.

Nu var ju inte tanken att jag skulle starta ett Tropheus vs Petrochromis krig här på forumet. Men! det blev ju i allafall lite fart på forumet som varit lite väl lungt nu över sommaren vilket i sig är naturligt då det är sommar. Dags att fortsätta våra trevliga diskutioner om våra vackra och utmanande fiskar som vi håller i våra akvarium!

Kommentar

• Barracudan
      Användare
      • April 2005
      • 453

Folk blir upprörda över att en fisk kallas "elitfisk" ? Även om vi bor i sverige med jantelag, så skippa det. Visst, alla fiskar har sin charm, men de flesta akvarister vill ju prova nya utmaningar när ens fiskar leker och det tuffat på ett tag.

Pettapetrochromis är ett föredömme och han så att säga går före och spränger gränser när det gäller hobbyn. Har för mig att du köpte fisk för 40.000 en månad, när man hör sådant så vågar man tänja på sina egna gränser.

Älskar att höra om megaprojekt, jätteakvarier, odlingsanläggningar, svindyra,sällsynta fiskar.

Mer sådant!!!!!!!! Det ger luft åt drömmarna!

När frun säger - Va, ska du till Nol igen (typ 5 mil) så säger man - många åker till Tyskland och en del åker på dyksafari i Tanganyikasjön och sånt...

För övrigt kanske det blir ett Petrochromisförsök i höst.
      Frontosamarkus

Kommentar

• tege
        Användare
        • February 2005
        • 2753

Petrochromisar är väl nummer ett alla kategorier, har man en gång sett vuxna superexemplar i bra form så slår det ut det mesta. Åtminstone i kategori Afrikanska ciklider, möjligen kan snygga Cyathopharynx konkurera om habegär, men att säga att Petrisar inte är snygga
        Givetvis är en gigantiskt stor burk med Pettrisar en av drömmarna som håller hobbyn i liv.......Mera bilder
        https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• Winston
          Användare
          • December 2007
          • 51

Ursprungligen postat av pettapetrochromis
          det är det sällsynta petrochromis red bulu point

Vad matar man dom med? Vissa av dom har ju otroliga färger.
          Ja dålå så

Kommentar

• Winston
            Användare
            • December 2007
            • 51

Ursprungligen postat av Winston
            Vad matar man dom med? Vissa av dom har ju otroliga färger.
            Och storlek.....
            Ja dålå så

Kommentar

• rent vatten
              Användare
              • November 2005
              • 530

Det som retade upp mig pettapetrochromis var när du sa att troffar är en nybörjar fisk och när du gjorde personliga påhopp om min ekonomi dvs.. du säger att jag inte har råd med dessa bastarer. Först och främst har jag äntiligen skaffat min första troffegrupp och är jätte nöjd med den.Jag har inte vågat tidigare eftersom dessa kostar en del och eftersom troffar inte anses vara lämpliga för nybörjare.Men man blir lite sur när sådana som du förstör ens drömmar dvs att troffar skulle vara för nybörjare och att det är en billig fisk.

Kommentar

• pontus
                Användare
                • October 2003
                • 514

Petrochromis är inte nå svårare att hålla en tropheus, man behöver bara mer plats.
                Passenger on Planet Earth:
                Pet.macro nsumbu
                Pet.moshi ikola
                Pet.Trewavasae
                Pet.Bulu-Point "Red"
                Pet.orthognathus tricolor mvuna
                Pet.Longola
                Tr.Ilangi
                Tr.Muzi
                Tr.Katonga
                Neo.Leleupi

Kommentar

• rent vatten
                  Användare
                  • November 2005
                  • 530

jo jag hajjar det men saker och ting missförstårs i text det var ett skämt jag skojjade med dig och jag ber om ursäkt om du tog det på fel sätt

jag har själv hållit 20 olika arter på tropheusar

lycka till det är underbar djur

mvh peter
                  Jag accepterar din ursäkt, jag kanske var lite väl snarstucken själv i går.

Kommentar

• Johan F
                    Användare
                    • March 2006
                    • 2439

jo jag hajjar det men saker och ting missförstårs i text det var ett skämt jag skojjade med dig och jag ber om ursäkt om du tog det på fel sätt

jag har själv hållit 20 olika arter på tropheusar

lycka till det är underbar djur

mvh peter
                    Vilka arter av tropheus har du hållit och hur stora var varje grupp?

/Johan
                    3000 liter med Tropheus
                    http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                    Tropheus sp. black Ikola
                    Tropheus sp. black Caramba
                    Tropheus red bishop Caramba
                    Tropheus Moorii Kambwimba
                    Tropheus Moorii Kapampa
                    Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• Johan F
                      Användare
                      • March 2006
                      • 2439

ojj det orkar jag inte räkna upp tyvärr !!!!

men det finns en del bilder på fiskförmedlingen )
                      Fiskförmedlingen kommer jag inte åt, verkar fortfarande vara nere.

Moliro vet jag att du har haft, några andra av de 19 olika arter orkar du nog räkna upp.
                      Senast redigerad av Johan F; 15 August 2009, 22:29.
                      3000 liter med Tropheus
                      http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                      Tropheus sp. black Ikola
                      Tropheus sp. black Caramba
                      Tropheus red bishop Caramba
                      Tropheus Moorii Kambwimba
                      Tropheus Moorii Kapampa
                      Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• Danne_K
                        Användare
                        • February 2006
                        • 777

pettapetrochromis hur stora tankar har du?, Hur många tycker du man ska skaffa för att ha någon större chans att lyckas? (beror ju säkert helt på vilken art men så man får ett någorlunda bra riktvärde)

Kommentar

• vibsn
                          Användare
                          • May 2008
                          • 95

Hvor ofte skifter du vann? Og hvor ofte mater du dine petroer?
                          Vibeke
                          Bergen/Norge

http://akvaforum.no/forum.cfm?forum_...834&sr=1&msr=1

Kommentar

• Appleone
                            Användare
                            • July 2009
                            • 25

Ursprungligen postat av Bjorkman
                            Jamen det är ju petrochromisens temperament som är underbart.. den uppför sig som om den gick på steroider... Den är helt klart en utmaning men den har en skönhet.. ta bara Moshe yellow...

Skam den som ger sig
                            mvh Björkman

En artikel om "The Myth of Petrochromis"

Kommentar

• Bjorkman
                              Användare
                              • November 2008
                              • 87

Ursprungligen postat av Appleone
                              En artikel om "The Myth of Petrochromis"

http://images.google.com/imgres?imgu...%3D20%26um%3D1
                              Tackar så mycket! En verklig läsvärd artikel och väldigt lärorik sådan!

mvh Bjorkman
                              B( Crazy about Tanganyika,Petrochromis, Tropheus and frontosa:P

Kommentar

• Bjorkman
                                Användare
                                • November 2008
                                • 87

tja danne

jag har 1000 liter med full vuxena

4 st 500 liters till petrosar upp till 15-16 cm

3 st 120 liters till yngel

har haft fler akvarium men fick själv ett yngel och behövde få plats för denna också

petrochromis fungerars så här

du kan hålla petrochromisar i ett 500 liters akvarium
                                men då krävs mycket bra filtrering samt mycket grottor/ sten som fiskarna kan simma igenom som byggs lite som en laborint/bergvägg med inga stop i grottorna

det är det ultimata sättet att hålla petrochromisar för att undvika att 1 hane ställer alla fiskarna i ett hörn och det skonar övriga fiskar i akvariet när dom kan komma undan och sedan jag började med detta har jag fått mycket mera lek

jag rekommenderar minimum 25 petrochromisar i samma akvarium sen spelar det ingen roll om du har olika arter tillsammans du kan gott ha tex 6 av den arten 5 av den arten osv det är mängden fiskar som gör att den aggressiva hanen inte orkar jaga dom så intensivt å kan dom då komma undan i grottor / stenar så är det inga problem !!!

jag rekommenderar narturligtvis inte wf större petrochromisar i storleken 28 cm i ett 500 liters akvarium visst går det men man bör minska antalet till 15-16 fiskar i så fall och det bäddar för lite olika problem då dom smutsar ner i akvariet och man måste byta vatten ofta som inte kanske är så bra för dessa känsliga / stressade jagade fiskar

storleken på akvarium som är bäst är ju större desto bättre 1000 liter uppåt är inte helt fel

sen finns det ju lite vanligare arter som inte är speciellt svåra att hålla som trewavase famula rainbow ortognathus osv pga att dessa är mindre aggresiva

tex trewavase är en relativt skygg art som gillar att stå lite i grottor och gömma sig

är petrosarna i mindre storlekar är dom mycket lätta att hålla det är när dom blir full size det kan smälla ordentligt vaknar i bland på natten av att det smäller i akvariet då har 2 st hanar greppat varandra och far omkring

skall du ha dom finare/ svårare & aggresivare arterna som tex texas . yellow moshi .polyodon .red bulu. blue giant osv

så rekommendrar jag 1000 liter uppåt dessa fiskar blir stora 25 - 40 cm

foder rekommendrar jag bara 1 foder hikari ciklid excel mini pellets som fungerar på yngel som stora

yngel matas med en peppar kvarn upp till 12 cm sedan orig pellets

detta är det fodret som jag har fått finast färger på samt yngel att överleva och inga sjuka /döda fiskar på detta är absolut nr 1 i foder väg för petrochromisar

obs har testat allt !!!

detta foder används av dom flesta petrochromis odlare världen över som har framgång med odling

ja där har du lite riktlinjer

mvh peter

Uppskattas! Ska beställa akvarium imorgon.. ;-)
                                B( Crazy about Tanganyika,Petrochromis, Tropheus and frontosa:P

Kommentar

Arbetssätt...