Är Petrochromis nått att ha?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr.Fish
    Användare
    • May 2004
    • 1403

Ursprungligen postat av Norrland
    Jamense, det går prima. Problemet är om du gör det under en längre tid och sedan slutar tvärt.
    Om % avser spädningen av vattnet dvs att man till ett 100L akv. kanske stöper in 400L. Om vattnet har rätt temp. ser Jag heller inga problem med det. -Har aldrig skördat Fish-ar på det sättet. -Spädningen är långsam och har rätt temp och normalt ett ph runt 7

Kommentar

• Norrland
      Användare
      • December 2009
      • 557

Ursprungligen postat av Mr.Fish
      Om % avser spädningen av vattnet dvs att man till ett 100L akv. kanske stöper in 400L. Om vattnet har rätt temp. ser Jag heller inga problem med det. -Har aldrig skördat Fish-ar på det sättet. -Spädningen är långsam och har rätt temp och normalt ett ph runt 7
      Frågan är om detta reckomenderas for Petrochromisar? Troffar klarar enorma vatten byten. Men varför ifall dom trivs utan allt bök?
      Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

Kommentar

• Mr.Fish
        Användare
        • May 2004
        • 1403

Frågan är om detta reckomenderas for Petrochromisar? Troffar klarar enorma vatten byten. Men varför ifall dom trivs utan allt bök?
        -Ja där föll Jag ;-) Eftersom Jag -bara- är ägare av 1st "Pettro" ,så kan Jag ju givetvis inte säga mer om saken. Än att Jag gjort sådana byten då o då pga glömska. Och har inte tappat djur för det. Exemplet ovan ger ett 100% vattenbyte i slutändan. Är Akv. I god kondition..-Vet om en kollega som sprang ifrån ett vattenbyte över en Helg. 2 dagar vattenbyte(stackars värd). firrarna såg enlg. uppgift lite omtöcknade ut. Men Alla levde ;-)

Kommentar

• StefanL
          Användare
          • August 2002
          • 10784

Vad är det som gör att Petrochromis skulle vara känsligare för vattenbyten än Tropheus när de går tillsammans i Tanganyika sjön?

Det största, och kanske enda problemet med Petrochromis verkar vara släktets aggressivitet mer än att de är känsliga för ändringar med vatten. Det är iallafall den känslan jag fått av att läsa om artiklar och debatter på olika forum från erfarna Petrochromis ägare.

Som den länkade videon visar så byter de 90% vatten till diskus och de rankar jag som känsliga..speciellt VF.

Kommentar

• wenger
            Användare
            • February 2003
            • 233

Ursprungligen postat av StefanL
            Vad är det som gör att Petrochromis skulle vara känsligare för vattenbyten än Tropheus när de går tillsammans i Tanganyika sjön?

Det största, och kanske enda problemet med Petrochromis verkar vara släktets aggressivitet mer än att de är känsliga för ändringar med vatten. Det är iallafall den känslan jag fått av att läsa om artiklar och debatter på olika forum från erfarna Petrochromis ägare.

Som den länkade videon visar så byter de 90% vatten till diskus och de rankar jag som känsliga..speciellt VF.
            Jo fast det är ju knappast svenskt kommunalt kranvatten dom pumpar in direkt till dom diskusarna. Men har man tillgång till rätt tempererat och vatten med bra kvalite så visst. Bara för att en sak går att göra betyder det ju inte att man ska göra det.

Tror knappast det är någon här som talar sig varm för dessa vattenbyten som själva håller sina fiskar så. Men förstår att det är kul att reta petta särskilt när han nappar direkt .

Kommentar

• Mr.Fish
              Användare
              • May 2004
              • 1403

"Tror knappast det är någon här som talar sig varm för dessa vattenbyten som själva håller sina fiskar så. Men förstår att det är kul att reta petta särskilt när han nappar direkt . "
              -Aj! tror Du att folk här -fish ar- för att svärta ned Peters fina tråd?, nej,nej -Om mitt vattenbyte inlägg ses som en harang, så ber Jag om ursäkt!

Kommentar

• StefanL
                Användare
                • August 2002
                • 10784

Det handlar verkligen inte om att reta någon. Jag sänker mig inte till sådana sandlådenivåer och mina svar är definitivt inte riktade till en person utan jag försöker bidra till diskussionen generellt.

Här hemma kör vi med kolfilter, UV-c och fan vet allt...vi har grymt bra vatten med begränsad mängd "dåliga" bakterier och ändå är det skit för fiskarna? Hm...

Jag förespråkar inte 90% vattenbyten...om du läst det jag skrivit. Jag tycker däremot att det är en skröna och rent påhitt att påstå att fiskar dör av stora vattenbyten.

Kommentar

• StefanL
                  Användare
                  • August 2002
                  • 10784

Ursprungligen postat av Mr.Fish
                  "Tror knappast det är någon här som talar sig varm för dessa vattenbyten som själva håller sina fiskar så. Men förstår att det är kul att reta petta särskilt när han nappar direkt . "
                  -Aj! tror Du att folk här -fish ar- för att svärta ned Peters fina tråd?, nej,nej -Om mitt vattenbyte inlägg ses som en harang, så ber Jag om ursäkt!
                  Det är inte Peters tråd. Forumet tillhör NCS och ciklid.org samt dess medlemmar. Det är dock någon som fått för sig att ämnen kan ägas...

ALLA har rätt att skriva i tråden och bidra till diskussionerna...erfarna Petrochromis ägare,nybörjare och nyfikna noviser. Jag tycker det är beklagligt att folk jagas bort för att de inte haft eller har Petrochromisar och att man ser ned på alla andra akvarister/ciklidister. Att hålla Petrochromis är inte ett bevis på att man är världsbäst på akvaristik eller att hålla ciklider trots att en del vill påskina det.

Kommentar

• Per_S
                    NCS Medlem
                    • October 2005
                    • 131

Ursprungligen postat av DaRe
                    Jesus, vad i hela h... Hur stort ska det bli?!! Starta en projekttråd vettja!!
                    Totalvolymen med filter blir ca 6m3.

Jag får se om jag startar någon tråd lite längre fram. Kommer snart att dra igång med Koi-damm projektet igen när all snö äntligen har försvunnit,

/PerS
                    Per S

Kommentar

• roger.j
                      Användare
                      • June 2008
                      • 91

Byt ämne eller starta en ny tråd
                      Trodde denna handlade om petrochromis och inte allmänna åsikter om hur mycket vatten man ska byta.
                      Tror nog alla här vet hur man byter vatten så sluta hacka och återgå till ämnet som tråden är gjord för PETROCROMIS
                      Roger

Kommentar

• wenger
                        Användare
                        • February 2003
                        • 233

Ursprungligen postat av Per_S
                        Totalvolymen med filter blir ca 6m3.

Jag får se om jag startar någon tråd lite längre fram. Kommer snart att dra igång med Koi-damm projektet igen när all snö äntligen har försvunnit,

/PerS
                        Är sjukt nyfiken på båda projekten lägg upp lite bilder i en tråd behöver inte vara mer än så. Så vi får beundra skapelsen.

Kommentar

• Norrland
                          Användare
                          • December 2009
                          • 557

Ursprungligen postat av StefanL
                          "problemet med Petrochromis verkar vara släktets aggressivitet mer än att de är känsliga för ändringar med vatten."
                          Japp klart olampliga för mindre burkar. Dom är inte så argsinta ifall dom far lagom med utrymme. Det går en jävla massa FlowerHorns i en pond här på Hawaii utan problem. Aven Cittinellum med Jaggor. Nema problema!

Detta handlar säkert i slutändan om hur man får fiskar i en förliten burk att lägga ägg.

Senast redigerad av Norrland; 09 April 2011, 03:48.
                          Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

Kommentar

• StefanL
                            Användare
                            • August 2002
                            • 10784

Japp klart olampliga för mindre burkar. Dom är inte så argsinta ifall dom far lagom med utrymme. Det går en jävla massa FlowerHorns i en pond här på Hawaii utan problem. Aven Cittinellum med Jaggor. Nema problema!

Detta handlar säkert i slutändan om hur man får fiskar i en förliten burk att lägga ägg.

Vilken snygging! Är det din?

Kommentar

• Norrland
                              Användare
                              • December 2009
                              • 557

Nej. Men bland det trevligaste jag sett. Denna ar inte tokig heller.
                              Senast redigerad av Ove Planstedt; 12 April 2011, 19:23.

Kommentar

• DaRe
                                NCS Medlem
                                • September 2009
                                • 22830

Sjukt läcker! Är den din?
                                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
                                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

Arbetssätt...