Är Petrochromis nått att ha?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Martin Jansson
    Användare
    • September 2006
    • 58

Hej!

Har följt tråden en del och kan göra en jämförelse.

Ta till exempel malawijanne som har grymma Firefish mm. Han har urvalsodlat på en stam som har "de rätta generna" för den röda färgen. Visst han har också "rätt foder samt belysning". Men om jag skulle köpa en Firefish och försöka med "rätt foder och rätt belysning" skulle jag troligtvis aldrig nå upp till den färgen som han har på sina fiskar.

Vad jag vill säga med detta är att pettapetrochromis åkte iväg och hittade sina "superexemplar" av denna fisk. Han har också "rätt foder och rätt belysning" samt andra rätta förutsättningar, vattenvärden fisksammansättning o.s.v för att få ut maximalt av dessa fiskar.

Känns ibland som att vi glömmer bort att det inom alla arter finns exemplar som är det lilla extra.. Det är bara att gratulera pettapetrochromis till sina fiskar.

Det kommer säkert att finnas bättre och sämre fiskar bland hans avkommor och vem vet, någon kanske får tag i en bättre färgad fisk än pettapetrochromis. Men för tillfället verkar det vara han som har bäst utfärgade fiskar.

För att slippa kommentaren att firefish enbart är en odlingsform så kan jag säga att jag köpt 4 st. viltfångade hanar av Protomelas Virgatus "Gome" en gång och släppt ner i mitt 1560 liters kar. Av dessa 4 exemplar var det en fisk som var klart "bättre" än de övriga trots att det inte var den dominerande.
    hanen. Kika på troffar en del har "bättre band" än andra o.s.v.

GLÄDJS ISTÄLLET ÅT VARANDRAS FISKAR FÖR DET ÄR JU DET HOBBYN ÄR TILL FÖR!!

Mvh
    Martin Jansson
    Senast redigerad av Martin Jansson; 26 April 2010, 20:59. Anledning: Fel av mig att bara ta med en del av ett citat ber om ursäkt och är tillrättat.

Kommentar

• StefanL
      Användare
      • August 2002
      • 10784

Ursprungligen postat av Martin Jansson
      Hej!

Har följt tråden en del och kan göra en jämförelse.

Ta till exempel malawijanne som har grymma Firefish mm. Han har urvalsodlat på en stam som har "de rätta generna" för den röda färgen. Visst han har också "rätt foder samt belysning". Men om jag skulle köpa en Firefish och försöka med "rätt foder och rätt belysning" skulle jag troligtvis aldrig nå upp till den färgen som han har på sina fiskar.

Vad jag vill säga med detta är att pettapetrochromis åkte iväg och hittade sina "superexemplar" av denna fisk. Han har också "rätt foder och rätt belysning" samt andra rätta förutsättningar, vattenvärden fisksammansättning o.s.v för att få ut maximalt av dessa fiskar.

Känns ibland som att vi glömmer bort att det inom alla arter finns exemplar som är det lilla extra.. Det är bara att gratulera pettapetrochromis till sina fiskar.

Det kommer säkert att finnas bättre och sämre fiskar bland hans avkommor och vem vet, någon kanske får tag i en bättre färgad fisk än pettapetrochromis. Men för tillfället verkar det vara han som har bäst utfärgade fiskar.

För att slippa kommentaren att firefish enbart är en odlingsform så kan jag säga att jag köpt 4 st. viltfångade hanar av Protomelas Virgatus "Gome" en gång och släppt ner i mitt 1560 liters kar. Av dessa 4 exemplar var det en fisk som var klart "bättre" än de övriga trots att det inte var den dominerande.
      hanen. Kika på troffar en del har "bättre band" än andra o.s.v.

GLÄDJS ISTÄLLET ÅT VARANDRAS FISKAR FÖR DET ÄR JU DET HOBBYN ÄR TILL FÖR!!

Mvh
      Martin Jansson
      Frågan man ställer sig är ju ändå vad som är vackrast för dig som akvarist/ciklidist och för min del handlar det mer om arternas ursprung mer än framodlade varianter även om de kan vara hur vackra som helst. Jag gillar avvikelserna hos vildfångade fiskar för det faller sig mer naturligt än t ex 20 identiskt lika färgade hanar.

En bra förutsättning för vackra fiskar är ju ändå att de har bra gener från början. Att man sedan ger fiskarna foder för att förstärka existerande pigment är enligt mig inte lika "målande" som att sätta in ett Grolux rör som färgar allt annat i dess omgivning och inte enbart fiskarna.

Allt är dock en smaksak och det är upp till var och en att bedöma vad som känns bra och rätt...

Kommentar

• deelay
        Användare
        • September 2002
        • 5394

Moderator dela detta nu, det börjar bli OT så det sjunger om det =) Det lär ju inte stanna på en sida OT nu när stefan e på g =)
        http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• StefanL
          Användare
          • August 2002
          • 10784

Ursprungligen postat av deelay
          Moderator dela detta nu, det börjar bli OT så det sjunger om det =) Det lär ju inte stanna på en sida OT nu när stefan e på g =)
          Ingen fara om det är så..jag kan sluta skriva här.

Kommentar

• Ola Svensson
            Användare
            • April 2002
            • 14633

Evert van Ammelrooy visade föresten massor av bilder på Petrochromis på stämman (om det möjligen intresserar någon).
            Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Wilhelm
              Användare
              • April 2002
              • 9122

Denna guling t.ex
              mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Barracudan
                Användare
                • April 2005
                • 453

Man blir frestad av denna tråd, men varför så lite bilder på hederliga Trewawase? Är den tråkigare/lungnare eller helt enkelt för lätt/vanlig?

Ska ut och löpa nu, In med lite P.Trevawasebilder jag kan titta på när jag kommer hem...
                Frontosamarkus

Kommentar

• specmats
                  Användare
                  • December 2004
                  • 3060

vilken härlig typ menar du att just trewavasae är svår, isåfall på vilket sätt som skiljer mot de petrochromis du lyckats med?
                  Tropheus Duboisi halembe, so
                  Melanochromis Auratus, vf
                  Synodontis Petricola, odlade

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• Barracudan
                    Användare
                    • April 2005
                    • 453

Ahhh, den är fin.

Har ingen erfarenhet av Petrisar, men har hört att just trevawasen har mer troffemage = buksot, kan det stämma?
                    Frontosamarkus

Kommentar

• Johan F
                      Användare
                      • March 2006
                      • 2439

Ursprungligen postat av pettapetrochromis
                      hehe jag tror det beror på att dom e rätt svår fotade niclas har ju lyckats med en bild som jag tycker e bra på en vf trewavase som jag hade för några år sedan

sen finns det antagligen inte så många exemplar i sverige som är vid liv petrosar är lite som rysk rulette så i 8 fall av 10 har man bara en hane kvar

har dock försökt 3 gånger att få till en stor och fin grupp men det har helt enkelt gått åt helvete )

så jag gav upp till slut
                      Jag trodde att dom var en av de vanligare Petrochromisar i våra kar och även en nyhet för mig är att de är så svåra och få att överleva
                      Senast redigerad av Johan F; 29 April 2010, 06:34.
                      3000 liter med Tropheus
                      http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                      Tropheus sp. black Ikola
                      Tropheus sp. black Caramba
                      Tropheus red bishop Caramba
                      Tropheus Moorii Kambwimba
                      Tropheus Moorii Kapampa
                      Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• THORLEIF
                        Användare
                        • April 2007
                        • 406

Ursprungligen postat av Barracudan
                        Ahhh, den är fin.

Har ingen erfarenhet av Petrisar, men har hört att just trevawasen har mer troffemage = buksot, kan det stämma?
                        ikke mig bekendt har haft 2 grupper med dem,den ene sammen med Duboise,hvor begge grupper ynglede
                        Dansk Tanganyika Forum:
                        http://www.tago.dk/forum/
                        Lake Tanganyika på Facebook:
                        http://www.facebook.com/group.php?gi...id=23780238087
                        Video fra Tanganyika-søen
                        http://www.youtube.com/profile?user=THORLEIFDK

Kommentar

• Johan F
                          Användare
                          • March 2006
                          • 2439

ja dom e en av dom vanligare petrochromisrna i akvarium så sant men som sagt var det är en petrochromis & hur många i sverige har16- 20 cm stora i en grupp på 20 -25 st ingen vad jag vet ?

kanske därför vi inte sätt några bilder

jag har aldrig sagt att dom skulle vara svåra ?

i bland har man otur som jag haft med dessa thats life ,det beror ju oftast på att ska man ha stora fina exemplar ska dom leverers från tysklan med bil eller flyg och då brukar man få problem , dör då 10 st ja då kommer nästa problem dominata hanen gör slut på resten !!!!!

sedan en annan sak som spelar stor roll gällande trewavase dom är rätt skygga gillar och gömma sig i grottor ,så dom e ju inte riktigt bra att ha med andra aggresiva petrosar då blir dom lätt stressade sjuka .

så ska man ha dom bör dom gå i en grupp på 25-40 st i ett stort akvarium från start

sen senare kan man själv klart köra dom med andra petrosar när dom e 100 % inkörda
                          Jag syftade på det du skrev tidigare.

[QUOTE=pettapetrochromis;808056]hehe jag tror det beror på att dom e rätt svår fotade niclas har ju lyckats med en bild som jag tycker e bra på en vf trewavase som jag hade för några år sedan

sen finns det antagligen inte så många exemplar i sverige som är vid liv petrosar är lite som rysk rulette så i 8 fall av 10 har man bara en hane kvar

QUOTE]

Dom är vanliga i våra kar men inte i liv
                          3000 liter med Tropheus
                          http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                          Tropheus sp. black Ikola
                          Tropheus sp. black Caramba
                          Tropheus red bishop Caramba
                          Tropheus Moorii Kambwimba
                          Tropheus Moorii Kapampa
                          Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• specmats
                            Användare
                            • December 2004
                            • 3060

[QUOTE=pettapetrochromis;808116]
                            Ursprungligen postat av Johan F
                            detta just pga att det inte finns tillräkligt i antal när man köper fisken oftast så då kanske man köper 15 st som går själva i ett akvarium så efter 1-2 år är det troligtvis bara en hane kvar

det var så jag menade

jag kanske var lite otydlig
                            Det håller ja verkligen med om, ett vanligt problem me troffar och då är det väl ännu vanligare med Petrosar, angående Trewavasae´s skygghet så är det nått ja ofta sett och då speciellt på vildfångade djur. Dess skygghet har faktiskt varit positivt med intrycket att arten är ovanligt skygg å vild, hehe...

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• deelay
                              Användare
                              • September 2002
                              • 5394

typ en sådan bild som bild 2 fast bra kan bli nice
                              Djurgårdare? det ska vara p. trewavasae och yello moshi =) Svart o gult som gnaget!
                              Senast redigerad av deelay; 30 April 2010, 00:27.
                              http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• specmats
                                Användare
                                • December 2004
                                • 3060

Ursprungligen postat av deelay
                                Djurgårdare? det kka vara p. trewavasae och yello moshi =) Svart o gult som gnaget!
                                solnatattare

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

Arbetssätt...