Är Petrochromis nått att ha?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

Självklart förstår jag dig. Det där är både pirrande för säljaren som för den som ska köpa..att han hittat det han vill ha efter att ha letat så länge..då förstår jag att man inte bryr sig nämnvärt om priset...och för dig som säljare att få bra betalt för dina fiskar.

Jag vet att Red Bulu är eftertraktad och svårhittad så jag kan mycket väl förstå priset när det är så få att tillgå.

Jag vet inte om jag missat detta eller så..men vad är den största anledningen till att det förekommer så få Red Bulu?

Jag har haft lite småkoll på Petrochromis genom åren, främst via dina inlägg här på detta forum samt andra utländska som du förekommer på också. För mig handlar det om en art som jag inte har kapacitet att investera i för tillfället i min hobby, men det hindrar mig inte att läsa och kolla upp.

Någon gång i framtiden kanske jag har både plats och råd...men det är ju en uppsjö av arter man gärna vill hålla om de nämnda delarna inte förhindrar.

Tycker det är härligt med lite "nyheter" inom hobbyn och även här på forumet som denna tråd ger. Just Petrochromis fångar mig lite som Tropheus...fulsnygga fiskar som bara har det där extra som gör att man fångas.

Kommentar

• FI
      Användare
      • August 2002
      • 3743

Ursprungligen postat av pettapetrochromis
      dom petrochromisar som e dyra är dom svårare varianterna som inte går att få tag i
      dvs ska man köpa in petrochromisar måste man köpa från utlandet
      Du har bara pratat om de exklusiva arterna alltså, eller missförstår jag? Dessutom fullvuxna låter det som. Det blir lite förvirrande om du i så fall skriver att det är svårt att få tag på _Petrochromisar_ och att de är dyra, då det samtidigt finns ungfisk av vanligare varianter i akvariebutiker för mindre summor.

Det är som om jag säger att _Parachromisar_ är dyra och svåra att få tag på, samtidigt som Parachromis managuensis finns för en femtiolapp lite varstans. Det blir ju lite fel även om det säkert kräver både tid och rejält med pengar att hitta och importera fullvuxna VF Parachromis dovii från centralamerika.

Nåja nog med hårklyveri nu kanske

Usch va jobbig jag låter ser jag nu jag ska inte skräpa ner mer här nu, jag återkommer då jag har ett ledigt kar istället
      Senast redigerad av FI; 05 September 2009, 17:48.
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

Kommentar

• Mattias777
        Användare
        • November 2006
        • 1493

Jäkligt kul att läsa om din passion Peter Jag förstår kicken i att ha lyckats få yngel på en sån snygg och ovanlig Pettrochromis som Red Bulun.

Har du fått igen en del av de du förlorade i dina tidigare krascher? Det kanske till och med blivigt en + affär?

Hur går det för pettrochromis legenden Hans Myller nuförtiden. Han kanske har blandade känslor angåeende framgången med paret du köpte från honom?

Leker inte hans grupp? Kanske e vattenkvalitén i tyskland som spökar?
        Senast redigerad av Mattias777; 05 September 2009, 18:05.

http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

Kommentar

• FI
          Användare
          • August 2002
          • 3743

jo jag var kanske lite otydlig men dom vanligare varianterna är billigare och lättare att hålla & få tag i om man säger så )

dom arterna jag pratade om tidigare var ( red bulu ) samt blue giant som det finns 9 st av vad jag vet i europa just nu och dom är något dyrare & svårare att få tag i
          Okej men då är alla frågetecken utredda Jag ställer mig för övrigt i ledet bland de som har fått upp intresset för Petrochromisar pga denna tråd, då priserna sjunker lite och nåt kar är ledigt här så kanske man testar dem. Att de blir stora och aggressiva gör dem nästan bara mer intressanta, påminner mig om CA-ciklider på den punkten
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

Kommentar

• Mattias777
            Användare
            • November 2006
            • 1493

heheh ang sven tyskland så var han en av få som har 12 st stora red bulu
            He, he, jag mindes namnet fel. Sven var det ju och inte Hans. Hans låter otroligt "Tyskt" iallafall Jag börjar bli gammal tror jag

Vilken syn¨: En stor grupp med bara Red Bulun i ett 1000L. Kanske skall övertala frun att ni behöver ett större boende?

http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

Kommentar

• StefanL
              Användare
              • August 2002
              • 10784

haha ja jag letar som en dåre efter ett stort garage med brun för att kunna bygga mitt dröm akvarium detta ska vara på minimum 3000 liter jag har tom sålt porschen för att kunna lägga till kontant insatsen crazy

eller fan det kanske inte är så crazy bättre åka en billigare bil och ha ett stort akvarium i stället å hus och tomt

jag tror bestämt att det är någon som håller på att mogna )

så garaget måste vara stort och fungera för akvarie bygge sen får vi titta på vad för hus vi ska ha det kommer i andra hand hahahahahah
              Rena Svensson livet som du dras till nu...utöver detta är du Aqua-nörd och troligen går du snart runt i gympabrallor hela dagarna. Livet är härligt!

Kommentar

• Magnus m
                Användare
                • December 2008
                • 303

hahahah

ja det e fan sant gympa byxor går jag redan i

å det är jävligt skönt

det är ett stor steg för mig då jag varit dj på klubbarna runt stureplan i 16 års tid

så med tanke på det ska det bli annorlunda med svensson liv
                Haha känner ´samma sålde förra veckan mitt halsband och en av klockorna...

Men igår så startade jag 1820 liters karet så nu går man och funderar på innehåll Man är lite kluven om jag ska forsätta med mina malawisar även i det karet eller....
                Petrochromis biten!

Kommentar

• FI
                  Användare
                  • August 2002
                  • 3743

så är du intresserad och känner att du kan lägga 2500- 3000:-

så kan jag sätta ihop en grupp till dig så småning om på 25 ung djur
                  Låter oerhört frestande! Jag återkommer definitivt om det där om det blir av!

Angående nörderiet, kombinera akvariehobbyn med övriga hobbys så slipper ni känna att akvariehobbyn tar över andra saker i era liv. Fixa ett musikrum och mixa ihop DJ-remixar eller nåt, och ha akvarier i rummet Jag har precis startat upp ett akvarium i gitarrummet. Först tänkte jag ha en snygg svagt musikrelaterad tavla för att hämta inspiration från istället för att bara stirra in i väggen, men det här blev sååå mycket bättre. Ser ruggigt fint ut i den annars väldigt kala miljön
                  Fredrik Isaksson
                  Bildarkivet

Kommentar

• malawijanne
                    Banned
                    • November 2005
                    • 3217

Ursprungligen postat av FI
                    Låter oerhört frestande! Jag återkommer definitivt om det där om det blir av!

Angående nörderiet, kombinera akvariehobbyn med övriga hobbys så slipper ni känna att akvariehobbyn tar över andra saker i era liv. Fixa ett musikrum och mixa ihop DJ-remixar eller nåt, och ha akvarier i rummet Jag har precis startat upp ett akvarium i gitarrummet. Först tänkte jag ha en snygg svagt musikrelaterad tavla för att hämta inspiration från istället för att bara stirra in i väggen, men det här blev sååå mycket bättre. Ser ruggigt fint ut i den annars väldigt kala miljön
                    Ja den var rolig FI, kombinera akvariehobbyn med något annat, hur ska man kunna ha tid med det, jag har faktiskt tänkt tanken,men det har aldrig funkatJanne
                    Senast redigerad av malawijanne; 05 September 2009, 23:31.

Kommentar

• perni
                      Användare
                      • May 2005
                      • 11

Skit på er bonnjävlar!

[skit på dej bonnjävel

Kommentar

• rent vatten
                        Användare
                        • November 2005
                        • 530

Ursprungligen postat av perni
                        [skit på dej bonnjävel
                        oj vad har hänt?

Kommentar

• malawijanne
                          Banned
                          • November 2005
                          • 3217

Ja det var en rolig kommentar, han kanske har något emot bönder.Janne

Kommentar

• StefanL
                            Användare
                            • August 2002
                            • 10784

Ursprungligen postat av perni
                            [skit på dej bonnjävel
                            Jävlar i mig..har du väntat fyra år på att klämma ur dig det där? Hua..den satt långt inne.

Kommentar

• cf.akvarielagret
                              Användare
                              • April 2002
                              • 5028

Ursprungligen postat av Malawe
                              Jävlar i mig..har du väntat fyra år på att klämma ur dig det där? Hua..den satt långt inne.
                              Hold your horses
                              svaret kommer säkert snart
                              jag är Ateist
                              men Gud talade till mig
                              Gud är stor
                              jag frågade hur stor ? inget svar
                              han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• rent vatten
                                Användare
                                • November 2005
                                • 530

Ursprungligen postat av malawijanne
                                Ni får inte skriva så roliga kommentarer, jag känner mig som Björn Hellberg på spåret, när Achsberg drar den historien om Kal och Ada.Janne
                                lördags tråden

Kommentar

Arbetssätt...