Är Petrochromis nått att ha?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cronan
    Användare
    • July 2008
    • 907

Ursprungligen postat av Kajjjan
    Så du har pettrisar och troffar ihop? Jag trodde de var för olika i maten för att det skulle funka bra? Hur vet man vilka Pettrisar som är de lugnare respektive de tuffare? Finns det någonstans bra info om Pettrichromis? Känner att jag behöver läsa på ordentligt.
    När du säger att "de röda" är snälla och enkla att hålla, är det då de som kallas Texas reds eller är det någon helt annan?
    Hur många Pettrisar har du Cronan och i hur stora kar? Hur många skulle du rekommendera i ett 900-kar?

//Kaj
    Yes de går ihop. Skulle vilja säga att de är väldigt lika i kosten käkar flera gånger om dagen och nästan utslutande vegetabilsk kost även i det vilda. Jag matar mina 5 gånger om dagen mina djur har aldrig varit sjuka är inte tjocka tropheusen leker konstnat funderar på att släppa ner någon form av rovciklid som kan käka lite troffe yngel så illa är det. Lugnare petrochromisar brukar man säga att följande arter är petrochromis red ofta benämd som redbulu men finns på ett par ställe till i sjön och det var dom jag menade i texten och inte Texas. Även Petrochromis trewavasae och Petrochromis famula brukar man säga är väldigt lugna petrochromisar. Själv har jag 22st reds och 28 st tropheus moliro i ett 720l kar kommer troligtvis att flytta tropheusen av den enkla andledningen att jag kommer troligtvis införskaffa trewavasae och ha ihop med redsen. Blir en grupp på c.a 15 djur isåfall. Hur många jag skulle ha 900l väldigt svårt att säga men skaffar du de lugnare varianterna så går säkert 20 djur bra. Med de tuffare petrochromisarna säkert 30-40 djur helt beroende på vilken filtrering du har. Har själv pumpkapacitet som är 10 gånger karets storlek hur många liter filter matrial jag har vet jag dock inte men väldigt många liter iaf. Skillnad mellan de lugna varianterna kontra de tuffa är enorm i tempramentet hade moshi ett tag och när de var 5cm så slogs de i stort sett varje dag. Polydon var jag tvungen att bygga grottor överallt till annars hade jag bara haft en hane kvar gick dock bara i ett 540l kar vilket är för litet till de tuffa arterna. Hoppas jag kunde hjälpa lite iaf. (Detta är mina erfarenheter finns säkert någon som inte håller med mig och är helt ok).

Kommentar

• Cronan
      Användare
      • July 2008
      • 907

håller dock med maltandis att det är att föredra att inte blanda troffar med petrochromisar just pga av maten men enda gången troffarna inte har något att säga till om är vid matning för då blir även redsen hyfsat vilda. Men det funkar hema hos mig så varför inte testa så får du både tropheusar och petrochromisar.

Kommentar

• DaRe
        NCS Medlem

• September 2009
        • 22826

Låter somom det finns kunskap att lägga in i artregistret i form av beskrivningar för de olika arterna.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• johho
          NCS Medlem

• March 2007
          • 1824

Jag har varit iväg över helgen, ser att jag missat mycket, så mycket kvar att läsa.

Men jag tror att denna tråden varit "död" för att de är just det som nån sa, det är några få som varit mycket aktiva och de har nu lagt ned eller har iaf paus.
          Sen är ju petrochromis ingen "svenssonfisk" direkt. Den bjuder verkligen på utmaningar enligt allt det jag läst, Magnus berättade aldrig hur mycket han la ner, men det är ju lätt att lista ut att det är mycket pengar som gått in i hans Blue Giant-projekt.

Sen är det väl om jag förstår det rätt så att de två snyggaste (enligt mig) är en av de dyrare och en av de största/argare. Jag pratar om Red Bulu och Moshi. De som är billigare och snällare är enligt mig inte lika i ögonfallande, men kan hända att de bjuder på andra utmaningar.
          Men ett petrokar är ju coolt att se på, det är stora fiskar och några av dem är riktigt galet snygga.

Nu ska jag återgå till att läsa lite av det som skrivits under helgen

Kommentar

• jhes
            Användare
            • September 2010
            • 229

Du menar att de är lättare att hålla än troffar...? Och därmed mindre bekymmer... Är det verkligen så? Jag misstror dig inte på något sätt, men vad är haken? Varför håller inte fler Pettrisar? Det finns ju så många troffeägare överallt, känns det som, i förhållande till pettrisägare. Är det priserna som avskräcker? Eller det dåliga ryktet? De som lagt ner (som förmodligen inte finns kvar på forumet för att svara tyvärr) - vad knäckte dem? Eller var anledningarna inte alls relaterade till Pettrisar?

Jag kanske skulle testa...? Väldigt vad jag blev sugen nu......passerar förbi ca 31/7......och jag gillar ju lite större firrar...hmmm
            Finns det någon "Handbok för Pettris-nybörjare"?
            Du rekommenderar att de ska gå trångt och det har jag läst på andra håll också. Hur trångt är trångt? Säg att jag har ett kar på 900 liter som jag vill göra till ett Pettris-kar - hur skulle det inredas och hur många Pettrisar skulle du rekommendera? Mycket grottor och gömställen?

//Kaj
            Ingen handbok, men mycket info hittar du här: http://www.petrochromis.com/

Kommentar

• Kajjjan
              • June 2008
              • 1875

Ursprungligen postat av jhes
              Ingen handbok, men mycket info hittar du här: http://www.petrochromis.com/
              Tack, ja där finns ju mycket att inhämta. Nu har jag dock lagt detta med att skaffa pettrisar på is då jag inte vill göra av med mina altum och diskus vilket var enda alternativet om pettrisar skulle få plats. Men någon gång i framtiden så...

Kaj

Kommentar

• johho
                NCS Medlem

• March 2007
                • 1824

Tack, ja där finns ju mycket att inhämta. Nu har jag dock lagt detta med att skaffa pettrisar på is då jag inte vill göra av med mina altum och diskus vilket var enda alternativet om pettrisar skulle få plats. Men någon gång i framtiden så...

Kaj
                Ibland måste man också få vara nöjd med det man har

Kommentar

• Erik Österlund
                  NCS Medlem

• January 2005
                  • 3788

Ursprungligen postat av johho
                  Tyvärr verkar det ju som att man aldrig blir nöjd. Finns bara en lösning, skaffa fler burkar!!

Kommentar

• Repen1
                    Användare
                    • January 2013
                    • 877

Ursprungligen postat av Erik Österlund
                    Tyvärr verkar det ju som att man aldrig blir nöjd. Finns bara en lösning, skaffa fler burkar!!
                    Så sant så sant. Mille
                    Dieselråttan

Kommentar

• Kajjjan
                      • June 2008
                      • 1875

Ursprungligen postat av johho
                      Ursprungligen postat av Erik Österlund
                      Ursprungligen postat av Repen1
                      Så sant så sant. Mille
                      Man måste ju varken det ena eller det andra egentligen - man väljer väl själv hur man vill ha det. Hur gärna jag än vill ha fler biotoper så vill jag inte att bostaden ska se ut som en akvarieaffär. Dessutom hinner jag inte ta hand om fler kar än de jag har idag. Men visst hade det suttit fint med ett stort kar Pettrisar!

//Kaj

Kommentar

• Cronan
                        Användare
                        • July 2008
                        • 907

Några bilder från i kväll tror det är lek på gång igen dominante hanen bråkar som bara den och vissar upp sin bästa sida för damerna i karet. Tyvärr var det omöjligt att få en ok bild på honom då det var full fart hela tiden. Men det blev på några bilder både på honor och hanar. Sista bilden är på en av mina honor.
                        Bifogade filer

Kommentar

• DaRe
                          NCS Medlem

• September 2009
                          • 22826

Vacker som få
                          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
                          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Cronan
                            Användare
                            • July 2008
                            • 907

Tack DaRe. Ska bli jäkligt skoj och se när hela gruppen är fullt utfärdad har ett par honor som inte riktigt har färgat ut än.

Kommentar

• johho
                              NCS Medlem

• March 2007
                              • 1824

För jäkla fina feskar. Red Bulu är den enda petron som jag skulle kunna tänka mig att ha. De är grymma när de är stora och röda!

Kommentar

• Cronan
                                Användare
                                • July 2008
                                • 907

Tack. Jo dom börjar se något ut för världen värre var det när jag fick hem dom 2 cm stora och grå som små sillar. Trodde frugan skulle smälla av när jag kom hem med 21 st små sillar med ett ganska högt kilo pris för att vara sill. Håller med om att de röda är nr 1 även om jag är väldigt svag för riktigt gula moshi.

Kommentar

Arbetssätt...