Förrådet till odlings/hobbyrum

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • discusred
    Användare
    • June 2004
    • 851

    #91
    Ursprungligen postat av Johan F
    Ser riktigt bra ut rummet

    Med anledning av tryckimpregnerat virke inomhus så fann jag detta på www.miljo.fi

    "Använd inte impregnerat trävirke inomhus eller i brunnskonstruktioner
    Impregnerat trävirke bör inte användas i konstruktioner som har kontakt med livsmedel eller dricksvatten. Sådana konstruktioner är bl.a.

    brunns- och källarkonstruktioner (t.ex. brunnslocket)
    växthuskonstruktioner och konstruktioner i grönsakslandet
    På följande ställen får man heller inte använda impregnerat trävirke:

    i närheten av grönsakslandet
    på känsliga grundvattenområden
    inomhus
    i bastun"
    Hade en känsla av det oxå, tack för länken!

    P,s Dina gula Troffar du hade på din tråd, hade kanske passat lokalen

    Nja är sydamerikanare

    Allafall min svåger har en bekant som skall sälja sitt akvarium som han har på kontoret, lite sugen på köpa det. Men då ingår fiskar (troffar) är det svårt och sälja vidare?
    Troffar med både vit, gul och orange rand i mitten. Tyvär har jag bara dålig bild på A-4 papper.

    Kommentar

    • discusred
      Användare
      • June 2004
      • 851

      #92
      Vad tror ni om att måla hobbyrummet svart?
      Tänker mest att det hade kanske blivit väldigt mysigt, när bara karen är tända.

      Kommentar

      • 56ovwal
        Användare
        • March 2004
        • 664

        #93
        Hehe, jag var inne på precis den idéen, men fegade ur en smula och valde till sist en väldigt mörk grå färg. Tycker själv det blev lyckat.
        Kör på svart!!!
        Pigge
        Bygger ny akvarielokal:
        http://ovwali.blogg.se/
        Uppdaterad:2011-12-23

        Kommentar

        • LN
          Användare
          • December 2004
          • 4744

          #94
          Mörkblått tror ja på
          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

          Kommentar

          • discusred
            Användare
            • June 2004
            • 851

            #95
            Är så sugen på svart
            Och man får bara spela blackmetal där

            Det blir rätt coolt, för jag kommer ha svart damm-matta som golv.

            Tråkiga är att jag har målat rummet vit, jag får måla det par gånger till.

            Kommentar

            • Gäst

              #96
              Ursprungligen postat av discusred
              Är så sugen på svart
              Svart blir nog ett riktigt bra val !
              Ursprungligen postat av discusred
              Och man får bara spela blackmetal där
              Ännu bättre...

              Ursprungligen postat av discusred
              Det blir rätt coolt, för jag kommer ha svart damm-matta som golv.

              Tråkiga är att jag har målat rummet vit, jag får måla det par gånger till.

              Inget fel med att grundmåla i vitt...

              Mvh/Andreas.

              Kommentar

              • Johan F
                Användare
                • March 2006
                • 2439

                #97
                Ursprungligen postat av discusred
                Är så sugen på svart
                Och man får bara spela blackmetal där

                Det blir rätt coolt, för jag kommer ha svart damm-matta som golv.

                Tråkiga är att jag har målat rummet vit, jag får måla det par gånger till.
                Gör en "fondvägg" i svart kan bli lite coolt
                3000 liter med Tropheus
                http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                Tropheus sp. black Ikola
                Tropheus sp. black Caramba
                Tropheus red bishop Caramba
                Tropheus Moorii Kambwimba
                Tropheus Moorii Kapampa
                Tropheus Duboisi Maswa

                Kommentar

                • discusred
                  Användare
                  • June 2004
                  • 851

                  #98
                  Vi glömmer svart, tittat på nätet nu på svarta rum.
                  Nä det blir inte bra.
                  Kanske en fondvägg som Johan föreslog.

                  Kommentar

                  • cf.akvarielagret
                    Användare
                    • April 2002
                    • 5028

                    #99
                    Tror svart suger allt ljus
                    och även när det är tänt är det mörkt

                    jag skulle ha grått
                    jag är Ateist
                    men Gud talade till mig
                    Gud är stor
                    jag frågade hur stor ? inget svar
                    han kanske behövde låna toaletten

                    Kommentar

                    • cf.akvarielagret
                      Användare
                      • April 2002
                      • 5028

                      Jättebra tråd
                      vill du låna en Mankini
                      jag är Ateist
                      men Gud talade till mig
                      Gud är stor
                      jag frågade hur stor ? inget svar
                      han kanske behövde låna toaletten

                      Kommentar

                      • Johan F
                        Användare
                        • March 2006
                        • 2439

                        Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                        Jättebra tråd
                        vill du låna en Mankini
                        Vi skall väl inte förstöra en bra tråd
                        3000 liter med Tropheus
                        http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                        Tropheus sp. black Ikola
                        Tropheus sp. black Caramba
                        Tropheus red bishop Caramba
                        Tropheus Moorii Kambwimba
                        Tropheus Moorii Kapampa
                        Tropheus Duboisi Maswa

                        Kommentar

                        • DaRe
                          NCS Medlem
                          • September 2009
                          • 22830

                          Hittade denna tråd just nu och jag har någon fundering på din konstruktion.
                          I princip ska man alltid undvika att lägga ångspärr på två sidor om material som kan mögla. Hur man än vrider och vänder på det finns alltid risk för att fukt kommer in och då tar det väldigt lång tid för den att komma ut om det är trögt åt alla håll. Jag tror dock att det inte är något problem med ditt golv, men något jag inte ser i konstruktionen är hur du anslutit ångspärren du la på golvet och mot lecastenarna mot ångspärren bakom gips på väggarna. Enl byggnorm ska man ha ett överlapp på minst 30 cm och tejpa alla skarvar med ångspärrstejp. Detsamma gäller i skarven mot taket.

                          Det är särskilt att beakta om du har en massa varma akvarium i rummet som avger mängder med fukt. Den mättade fuktiga luften kommer att vilja jämna ut sig mot intilliggande luft som inte är lika fuktig. Det skapar ett sug av fukt mot torrare luft och om det då inte är spärrat så kommer den fuktiga luften dras in i bjälklaget under golvet och i taket. Väl där kommer de att nå den svalare delen av det utrymmer och när den fuktiga luften möter en sval yta så kan inte luften längre hålla samma mängd fukt löst utan den konsenserar stället mot ytan och det är då det uppstår mögel. Jag vet inte hur din konstruktion kommer att klara detta men det hade varit en fördel om du hade rivit taket och gjort en ordentlig anslutning mellan fuktspärr i tak och i vägg.

                          Ett alternativ du kan fundera på att att använda fuktspärr man har i badrum hela ytan invändigt och ansluta mot avlopp om du satte in ett sådant. Det som skapar skador i badrum är inte själva rinnande vattnet utan just fuktig varm luft som kondenserar mot en svalare yta. Ett mellanting kan vara att måla tak och vägg med våtrumsfärg den har väldigt trög ånggenomsläpplighet.

                          Oroa dig dock inte alltför mycket, det är många faktorer som spelar in om det ska bli problem. Jag har ett 70-tals hus som är byggt på platta på mark med uppreglat bjälklag på betongen och det anses av försäkringsbolag idag som en riskkonstruktion och är bannlyst. Men för mig har den inte genererat några fuktproblem alls. Den bygger på just betong -> ångspärr(plast) -> träreglar -> ångspärr igen -> spånskivegolv -> ytskikt. Och det är inte tätt mellan ångspärr i vägg tak golv. Inga skarvar är skarvade. Det mörka du såg på din isolering innan du rev var just fukt som smitit in mellan skarvar på ångspärren. Var det uppvärmt även innan ditt projekt?

                          Dock hade vi förra sommaren en läckande diskmaskin som tömde några kubik i detta utrymme vilket gjorde att vi fick riva hela nedervåningen. Vi hade också 67 råttor som hade gjort sitt i denna grund De hade bitit av golvvärmerör och i detta tömt ytterligare några hundra liter.
                          Senast redigerad av DaRe; 30 October 2009, 23:53.
                          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                          ///David
                          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                          Kommentar

                          • discusred
                            Användare
                            • June 2004
                            • 851

                            Ursprungligen postat av DRE
                            Hittade denna tråd just nu och jag har någon fundering på din konstruktion.
                            I princip ska man alltid undvika att lägga ångspärr på två sidor om material som kan mögla. Hur man än vrider och vänder på det finns alltid risk för att fukt kommer in och då tar det väldigt lång tid för den att komma ut om det är trögt åt alla håll. Jag tror dock att det inte är något problem med ditt golv, men något jag inte ser i konstruktionen är hur du anslutit ångspärren du la på golvet och mot lecastenarna mot ångspärren bakom gips på väggarna. Enl byggnorm ska man ha ett överlapp på minst 30 cm och tejpa alla skarvar med ångspärrstejp. Detsamma gäller i skarven mot taket.
                            Vet inte om jag förstår riktigt
                            Men jag har följt råd efter någon allafall lite kunnig i området, så ville han att inte ansluta ångspärren ifrån golvet emot väggens ångspärr.
                            överlappning har varit 30 till 60cm annars i övriga ställen.
                            Själv är jag mindre kunnig i området, föjt råd bara.

                            Kommentar

                            • discusred
                              Användare
                              • June 2004
                              • 851

                              [QUOTE=DRE;790847]
                              Ett alternativ du kan fundera på att att använda fuktspärr man har i badrum hela ytan invändigt och ansluta mot avlopp om du satte in ett sådant. Det som skapar skador i badrum är inte själva rinnande vattnet utan just fuktig varm luft som kondenserar mot en svalare yta. Ett mellanting kan vara att måla tak och vägg med våtrumsfärg den har väldigt trög ånggenomsläpplighet.

                              QUOTE]

                              Detta har jag gjort.
                              Satt våtrumslim med väv, målat med 3 lager våtrumsfärg

                              Men har inget avlopp, kommer ha två slangar genom väggen.
                              I förrådet var där en gammal sopskåp med dörr på utsidan, skåpet borttaget men dörren kvar.
                              Har gjort en vägg där (även islolerat mellan vägg och skåpsdörr), med två slangkopplingar, som jag kommer ha ingående vatten och utgående vatten.
                              Bara öppna dörren, så kommer jag åt snabbkoplingarna (egen ide).

                              Kommentar

                              • discusred
                                Användare
                                • June 2004
                                • 851

                                [QUOTE=DRE;790847]Oroa dig dock inte alltför mycket, det är många faktorer som spelar in om det ska bli problem. Jag har ett 70-tals hus som är byggt på platta på mark med uppreglat bjälklag på betongen och det anses av försäkringsbolag idag som en riskkonstruktion och är bannlyst. Men för mig har den inte genererat några fuktproblem alls. Den bygger på just betong -> ångspärr(plast) -> träreglar -> ångspärr igen -> spånskivegolv -> ytskikt. Och det är inte tätt mellan ångspärr i vägg tak golv. Inga skarvar är skarvade. Det mörka du såg på din isolering innan du rev var just fukt som smitit in mellan skarvar på ångspärren. Var det uppvärmt även innan ditt projekt? QUOTE]

                                Fanns ingen ångspärr förr.
                                Nopp har inte varit uppvärmt.

                                Verkligen bra och nyttig information!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...