Förrådet till odlings/hobbyrum

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • discusred
    Användare
    • June 2004
    • 851

    #76
    Ush, tror det jobbigaste jobbet är klart.
    Reglat upp golvet, två lager cellplast (10 cm per lager) och 9,5 cm isolering på det.
    Allafall cirka 24 arbets- timmar totalt tog det.
    Borde hålla värmen ifrån golvet.
    Utan isolering på väggar och tak har rummet hållt sig på 13 grader. När jag har arbetat där.
    Testat och lägga ut 2 spånskivor för mäta.
    Senast redigerad av discusred; 03 October 2009, 21:57.

    Kommentar

    • discusred
      Användare
      • June 2004
      • 851

      #77
      Golvet har jag börjat med idag
      Innan jag började med golvet, satte jag upp 70mm extra regelverk runt väggarna, för att kunna ha extra tjock isolering.

      Kommentar

      • Engelholm Audio
        Användare
        • August 2009
        • 366

        #78
        Kul att se detta växa fram!

        Vänliga hälsningar, Pär!
        CAF: http://www.akvariekarlskrona.se/
        Hifi: http://www.engelholmaudio.com/

        Kommentar

        • Johan F
          Användare
          • March 2006
          • 2439

          #79
          Ser riktigt bra ut!
          3000 liter med Tropheus
          http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
          Tropheus sp. black Ikola
          Tropheus sp. black Caramba
          Tropheus red bishop Caramba
          Tropheus Moorii Kambwimba
          Tropheus Moorii Kapampa
          Tropheus Duboisi Maswa

          Kommentar

          • discusred
            Användare
            • June 2004
            • 851

            #80
            Såja, färdig med golvet idag.
            Kommer flytta in karen till helgen, jaja man kan drömma

            Skall på Green Day på fredag i Köpenhamn, nästan som man inte vill ditt och bygga istället.

            Kommentar

            • discusred
              Användare
              • June 2004
              • 851

              #81
              Lite isolering på väggarna, sammanlagt 165mm tjockt på väggarna.

              Kommentar

              • classe
                NCS Medlem
                • April 2007
                • 1147

                #82
                snyggt o snart du är klar och börjar med akvarium där sugen att se den för din projekt..
                375 LITER Malawi arter..
                74 Liter Malawi yngel...

                Kommentar

                • discusred
                  Användare
                  • June 2004
                  • 851

                  #83
                  Kör en liten uppdatering

                  Kommentar

                  • Gäst

                    #84
                    Ursprungligen postat av discusred
                    Kör en liten uppdatering
                    Ser ju fräscht ut nu! (Har kollat in tråden lite på avstånd tidigare ochså...)
                    Nu återstår väl snart bara det riktigt roliga... Lycka till med fortsättningen!

                    Mvh/Andreas.

                    Kommentar

                    • discusred
                      Användare
                      • June 2004
                      • 851

                      #85
                      Ursprungligen postat av A C-son
                      Ser ju fräscht ut nu! (Har kollat in tråden lite på avstånd tidigare ochså...)
                      Nu återstår väl snart bara det riktigt roliga... Lycka till med fortsättningen!

                      Mvh/Andreas.
                      Tack Andreas,

                      Inte mycket kvar, känns nära nu
                      Räknar att flytta in om en månad, sen får jag fylla på med kar efter hand.
                      Lördag blir köpa avfuktare, element och plastmatta (funderar lite på damduk som golv faktiskt)

                      Får även leta upp ett par begnade kar så jag kan göra flytten med mina nuvarde kar behaglig för mina fiskar. Ute efter 375 liters, tycker det är ett bra kar för den typ av sorters fiskar jag skall ha i rummet.

                      Kommentar

                      • 56ovwal
                        Användare
                        • March 2004
                        • 664

                        #86
                        Du har varit flitig! Synd att man inte kan säga detsamma om mig. Har fortfarande inte börjat på några akvarieställningar än utan att allt är fortfarande ett provisorium.
                        Hittar inga väggdosor på bilden, blir det utanpåliggande eldragning?
                        Pigge
                        Bygger ny akvarielokal:
                        http://ovwali.blogg.se/
                        Uppdaterad:2011-12-23

                        Kommentar

                        • discusred
                          Användare
                          • June 2004
                          • 851

                          #87
                          Ursprungligen postat av 56ovwal
                          Du har varit flitig! Synd att man inte kan säga detsamma om mig. Har fortfarande inte börjat på några akvarieställningar än utan att allt är fortfarande ett provisorium.
                          Hittar inga väggdosor på bilden, blir det utanpåliggande eldragning?
                          Får säga att min pappa har varit flitig

                          Det går i vågor, det där med flitigheten. Tror det är viktigt att vila ifrån projektet då och då, annars har man för bråttom och det inte blir som man tänkt sig.

                          Skall du bygga egna ställningar?
                          Vet själv inte riktigt än, hur det skall se ut i lokalen.
                          Funderar lite på mysrum av det hela, alltså många kar men inte odling som huvod intresse.
                          Känner som så, att det inte skall vara ett tvång allt ihop.

                          Elen kommer jag dra utvändigt, funderar när dom flesta karen är där inne att klä dom snyggt, så man varken ser el eller ställningar.

                          Kommentar

                          • 56ovwal
                            Användare
                            • March 2004
                            • 664

                            #88
                            Mina förutsättningar var lite annorlunda eftersom jag redan från början hade koll på vilka akvarium som skulle stå i lokalen (12st 390l-kar) och kunde bygga därefter. Bra mycket lättare då att se till att väggdosorna hamnar lämpligt i förhållande till akvarieställningarna.
                            Funderade mycket på eldragningen innan jag väl satte igång.
                            - En slinga med fast ström för eventuella filter och annat.
                            - En slinga till belysningen över respektive akvarium med strömbrytare vid dörren.
                            - En slinga för takbelysningen över tidur och med strömbrytare vid dörren.
                            - En slinga på egen fas/säkring för sidkanalsfläkten, värmefläkten och eventuell luftavfuktare.
                            Klurigt värre få till de olika faserna så inga säkringar blir överbelastade.

                            Min första tanke var att proppa lokalen med akvarium från golv till tak, d.v.s. så effektivt som möjligt, men tänkte om och nu blir det mer "luftigt". Grundtanken är att man skall kunna sitta i mitten och kunna se alla akvariumen. Inga trånga gångar alltså!

                            Akvarieställningarna ska inom en snar framtid byggas av 45x95 tryckimpregnerat virke. Det blir utan tvekan billigare med tryckimpregnerat i förhållande till vanligt virke som ju måste grundas och målas. Aluminiumställningar har jag haft för sista gången och svetsade stålställningar blir för dyrt. Har också funderat på pall-ställ, men de skulle behöva byggas om i mitt fall och då hade det underlättat om man hade tillgång till en svets och dessutom kunnandet att använda den.
                            Pigge
                            Bygger ny akvarielokal:
                            http://ovwali.blogg.se/
                            Uppdaterad:2011-12-23

                            Kommentar

                            • discusred
                              Användare
                              • June 2004
                              • 851

                              #89
                              Har rätt mycket tryckimpregnerat virke hemma över sen somras efter trädäck bygge och annat möjligt.
                              Men har varit lite rädd för att ta in i lokalen för att ha det det under typ ställning bena.
                              Tänker på om det blir en lukt ifrån tryckimpregnerat eller någon farlig gift?

                              Något du har kollat upp?

                              Kommentar

                              • Johan F
                                Användare
                                • March 2006
                                • 2439

                                #90
                                Ursprungligen postat av discusred
                                Har rätt mycket tryckimpregnerat virke hemma över sen somras efter trädäck bygge och annat möjligt.
                                Men har varit lite rädd för att ta in i lokalen för att ha det det under typ ställning bena.
                                Tänker på om det blir en lukt ifrån tryckimpregnerat eller någon farlig gift?

                                Något du har kollat upp?
                                Ser riktigt bra ut rummet

                                Med anledning av tryckimpregnerat virke inomhus så fann jag detta på www.miljo.fi

                                "Använd inte impregnerat trävirke inomhus eller i brunnskonstruktioner
                                Impregnerat trävirke bör inte användas i konstruktioner som har kontakt med livsmedel eller dricksvatten. Sådana konstruktioner är bl.a.

                                brunns- och källarkonstruktioner (t.ex. brunnslocket)
                                växthuskonstruktioner och konstruktioner i grönsakslandet
                                På följande ställen får man heller inte använda impregnerat trävirke:

                                i närheten av grönsakslandet
                                på känsliga grundvattenområden
                                inomhus
                                i bastun"
                                3000 liter med Tropheus
                                http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                                Tropheus sp. black Ikola
                                Tropheus sp. black Caramba
                                Tropheus red bishop Caramba
                                Tropheus Moorii Kambwimba
                                Tropheus Moorii Kapampa
                                Tropheus Duboisi Maswa

                                Kommentar

                                Arbetssätt...