Förrådet till odlings/hobbyrum

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke H
    NCS Medlem
    • October 2003
    • 144

    #61
    hejsan
    Ett enkelt sätt för att kolla så att inte betongplattan avger mycket fukt är att du tar en större plastbit och lägger på golvet för att efter någon dag se om det är fuktigt under plasten. Är det fuktigt så skulle jag nog fundera på att lägga en platonmatta som ventilerar
    betongen. Det är inte så kul om det börjar mögla under golvet efter allt jobb man lagt ner

    Hälsningar Micke
    540 liter +222 +222 +100

    Kommentar

    • discusred
      Användare
      • June 2004
      • 851

      #62
      Ursprungligen postat av Micke H
      hejsan
      Ett enkelt sätt för att kolla så att inte betongplattan avger mycket fukt är att du tar en större plastbit och lägger på golvet för att efter någon dag se om det är fuktigt under plasten. Är det fuktigt så skulle jag nog fundera på att lägga en platonmatta som ventilerar
      betongen. Det är inte så kul om det börjar mögla under golvet efter allt jobb man lagt ner

      Hälsningar Micke
      Tack Micke,
      Jag kommer dranära runt hela plattan, med kalasfärg först och sen fuktisolering matta runt hela plattan.

      Innan jag lägger ner reglar och isolering i grunden kommer jag ha ålderbeständig plast som fuktspärr runt hela paketet. Hoppas det räcker.

      Kommentar

      • discusred
        Användare
        • June 2004
        • 851

        #63
        Med en himla nackspärr går arbetet sakta framåt.
        Stödkrage hjälper en rätt bra och några alvedon

        Kommentar

        • malawijanne
          Banned
          • November 2005
          • 3217

          #64
          Ursprungligen postat av discusred
          Med en himla nackspärr går arbetet sakta framåt.
          Stödkrage hjälper en rätt bra och några alvedon
          Gött att se att du är ihärdig trots att du har nackspärr.
          Sedan tycker jag inte om att du lägger plast mot betongplattan, den får mindre chans att andas ut fukten då, men jag är inget proffs på detta, du har säkert fått andra tips från sakkunniga som kan bättre.Janne

          Kommentar

          • discusred
            Användare
            • June 2004
            • 851

            #65
            Tack Janne,

            Just det tipset fick jag, för just skydda reglarna ifrån fukt.
            Jag har fuktspärrat hela grunden riktigt noga, så det lär inte komma in fukt uteifrån.

            P,s bra artikel i ciklidbladet Janne!
            Roligt och läsa om din historia om din odling.

            Kommentar

            • 56ovwal
              Användare
              • March 2004
              • 664

              #66
              Jobbar som projektör på ett av de större byggbolagen i Sverige och får väl säga att jag snappat upp ett och annat under alla åren vid ritbordet och senare vid datorskärmen. Fukt i byggnadskonstruktioner är ingen lätt sak.
              Jag är rädd att du missuppfattat rådet med plast för att skydda reglarna mot fukt. Som jag ser det ska du endast ha typ grundpapp mellan reglarna och underlaget och endast där. D.v.s. inte på hela golvet. Grundregeln för plastfolie/diffussionsspärr är att den ska ligga på den varma sidan av isoleringen. Din plastfolie hamnar på kalla sidan. Den ska istället ligga ovanför isoleringen i ditt fall. Om där överhuvudtaget ska vara någon.
              Mitt råd blir alltså; Kolla upp detta en gång till med en byggnadsingenjör innan du går vidare och kanske bygger in ett problem som sedan blir svårt att åtgärda. Har du tid att vänta till på måndag kan jag ta upp saken på jobbet med någon av konstruktörerna. Du är välkommen höra av dig på ovwali@hotmail.com eller 0707-658488.
              Hoppas jag inte förstört din fredagskväll nu...
              Pigge
              Bygger ny akvarielokal:
              http://ovwali.blogg.se/
              Uppdaterad:2011-12-23

              Kommentar

              • malawijanne
                Banned
                • November 2005
                • 3217

                #67
                Ursprungligen postat av discusred
                Tack Janne,

                Just det tipset fick jag, för just skydda reglarna ifrån fukt.
                Jag har fuktspärrat hela grunden riktigt noga, så det lär inte komma in fukt uteifrån.

                P,s bra artikel i ciklidbladet Janne!
                Roligt och läsa om din historia om din odling.
                Tack, ja det tog mig ca 15 år av vånda, innan jag vågade att skriva en artikel.Janne

                Kommentar

                • discusred
                  Användare
                  • June 2004
                  • 851

                  #68
                  Ursprungligen postat av 56ovwal
                  Jobbar som projektör på ett av de större byggbolagen i Sverige och får väl säga att jag snappat upp ett och annat under alla åren vid ritbordet och senare vid datorskärmen. Fukt i byggnadskonstruktioner är ingen lätt sak.
                  Jag är rädd att du missuppfattat rådet med plast för att skydda reglarna mot fukt. Som jag ser det ska du endast ha typ grundpapp mellan reglarna och underlaget och endast där. D.v.s. inte på hela golvet. Grundregeln för plastfolie/diffussionsspärr är att den ska ligga på den varma sidan av isoleringen. Din plastfolie hamnar på kalla sidan. Den ska istället ligga ovanför isoleringen i ditt fall. Om där överhuvudtaget ska vara någon.
                  Mitt råd blir alltså; Kolla upp detta en gång till med en byggnadsingenjör innan du går vidare och kanske bygger in ett problem som sedan blir svårt att åtgärda. Har du tid att vänta till på måndag kan jag ta upp saken på jobbet med någon av konstruktörerna. Du är välkommen höra av dig på ovwali@hotmail.com eller 0707-658488.
                  Hoppas jag inte förstört din fredagskväll nu...
                  Nejdå, du förstörde inte min fredagskväll. Gör mig bara glad att du vill hjälpa mig så mycket!

                  Du får jättegärna kolla upp det på måndag! Har inte kommit så långt så att det går och ändra. Bara och lyfta upp reglarna, lär inte hinna mer änså till helgen.

                  Har haft några killar (som jobbar inom besiktningbrancen) som hjälp mig med detta förslaget, för jag tyckte det blev dyrt med ny betongplatta.

                  Allfall så här är tanken och gjort lite av det. Fuktspärrat hela torpunden, ifrån betongplattan upp till lecablocken utvändigt. Kört med 3 lager kalsfärg och sen fuktmatta runt hela, så ingen fukt eller luft kommer in.
                  Sen har jag lagt ut halva jobbet med reglar, som kommer stå på två marksten i höjd med tjärpapper emellan golv och sen regel. Kommer täcka hela golvet med frigolit i 10cm höjd förutom där stenen står, sen fylla upp med isolering till reglens-topp.

                  Sen kommer golvet och i och med där kommer ligga en plastmmatta där, så kommer ingenfukt neråt.
                  Och om där kommer någon fukt ifrån betongplattan, så stoppar byggplasten den nere ifrån. Och på så sätt lär där inte komma in någon fukt.
                  Sammtidigt kommer reglarna hålla sig värma av isoleringen.

                  Dom jag hade till hjälp med detta ansåg att reglarna var viktigast och skydda, ifrån fukt både uppe och nere ifrån.

                  Men jag är så tacksam om du vill kolla upp detta på måndag.

                  MvH
                  Patrik

                  Kommentar

                  • malawijanne
                    Banned
                    • November 2005
                    • 3217

                    #69
                    Ja nu ska vi inte överdriva, men du bad om råd.
                    Det konceptet som du har kommer säkert att funka.
                    Men jag har lite andra erfarenheter, när dom byggde bostadsrätter för 20 år sen, det var betongplatta sedan la dom på en plastmatta på det, ja senare efter 10 år så bildades mögel mellan plastmattan och betongplattan.
                    Undrar varför, jo för att betongplattan är ju fortfarande fuktig, ja var ska fukten komma ut.Janne

                    Kommentar

                    • 56ovwal
                      Användare
                      • March 2004
                      • 664

                      #70
                      Som sagt, är ingen byggnadsingenjör och kan inte med säkerhet säga om du är inne på rätt spår eller helt galet ute. Inte heller att jag har varken rätt eller fel. Och har jag fel har jag inga som helst problem erkänna det.
                      Återkommer på måndag.
                      Pigge
                      Bygger ny akvarielokal:
                      http://ovwali.blogg.se/
                      Uppdaterad:2011-12-23

                      Kommentar

                      • discusred
                        Användare
                        • June 2004
                        • 851

                        #71
                        Ursprungligen postat av malawijanne
                        Ja nu ska vi inte överdriva, men du bad om råd.
                        Det konceptet som du har kommer säkert att funka.
                        Men jag har lite andra erfarenheter, när dom byggde bostadsrätter för 20 år sen, det var betongplatta sedan la dom på en plastmatta på det, ja senare efter 10 år så bildades mögel mellan plastmattan och betongplattan.
                        Undrar varför, jo för att betongplattan är ju fortfarande fuktig, ja var ska fukten komma ut.Janne
                        Tycker, där ligger mycket i det du säger.
                        Skulle byggplasten gå sönder någonstans och där är fukt/mögel, så spridder så upp till reglarna
                        Hjärnan går på högtryck nu.

                        Kommentar

                        • discusred
                          Användare
                          • June 2004
                          • 851

                          #72
                          Ursprungligen postat av 56ovwal
                          Som sagt, är ingen byggnadsingenjör och kan inte med säkerhet säga om du är inne på rätt spår eller helt galet ute. Inte heller att jag har varken rätt eller fel. Och har jag fel har jag inga som helst problem erkänna det.
                          Återkommer på måndag.

                          Tycker det är jättebra att du regerar.
                          Du räddar mycket, om nu det jag fått höra är fel. Vill att detta bygge skall hålla mer än 10 år.
                          Bättre att kolla en gång extra, än strunta i det.

                          Som Malwijanne säger inlägget innan, låter inte fel i mina öron.

                          Kommentar

                          • discusred
                            Användare
                            • June 2004
                            • 851

                            #73
                            Ush vilken tid detta tar.
                            Regel-verket runt vägen klar, där som det skall vara stabilast.
                            Har ej lagt reglar i mitten än, på grund av att få in cellplasten längs sidorna.
                            Himla pussel, mäta såga och mäta och såga cellplast. Det blir så för att reglarna står på marksten.

                            Mer isolering blir det emellan reglarna, men nu slipper jag gå under reglarna och tänka på det som bär upp reglarna.
                            Kommer bli 25 cm tjock isolering sammalagt.

                            Kommentar

                            • 56ovwal
                              Användare
                              • March 2004
                              • 664

                              #74
                              Ser att du inte inväntat mitt svar. Och det gjorde du tydligen rätt i. Jag hade helt enkelt fel angående plastfoliens läge och vara eller icke vara. Kan inte riktigt redogöra för varför plastfolien ska ligga där du lagt den, men det har med relativa fuktigheten i marken under betongen och i din framtida akvarielokal. Viktigt är att reglarna ligger varmt och det gör det ju i ditt fall med ett lager isolering mellan betongen och reglarna. Huruvida du ska ha plastfolie ovanpå reglarna/isoleringen vet jag inte riktigt, ber att få återkomma.
                              Hursomhelst; Jag hade fel och vill dessutom passa på be om ursäkt för mitt sena svar. Fuktexperten här på kontoret är väldigt upptagen...
                              Pigge
                              Bygger ny akvarielokal:
                              http://ovwali.blogg.se/
                              Uppdaterad:2011-12-23

                              Kommentar

                              • discusred
                                Användare
                                • June 2004
                                • 851

                                #75
                                Ursprungligen postat av 56ovwal
                                Ser att du inte inväntat mitt svar. Och det gjorde du tydligen rätt i. Jag hade helt enkelt fel angående plastfoliens läge och vara eller icke vara. Kan inte riktigt redogöra för varför plastfolien ska ligga där du lagt den, men det har med relativa fuktigheten i marken under betongen och i din framtida akvarielokal. Viktigt är att reglarna ligger varmt och det gör det ju i ditt fall med ett lager isolering mellan betongen och reglarna. Huruvida du ska ha plastfolie ovanpå reglarna/isoleringen vet jag inte riktigt, ber att få återkomma.
                                Hursomhelst; Jag hade fel och vill dessutom passa på be om ursäkt för mitt sena svar. Fuktexperten här på kontoret är väldigt upptagen...
                                Jag uppskattar verkligen, att du tar dig tid för mitt bygge.
                                Riktigt roligt svar, varit narvös inför ditt svar ifrån dina killar.
                                Då är mina och dina killar överens hittils

                                Alltså detta med krypgrunder, är en hel vetenskap.
                                Tror jag har spänderat 10 timmar på hitta lösningar, bara det med byggplasten är 5 olika lösningar

                                P,s har du vägarna förbi HBG, är du alltid välkommen in för en öl och snacka fisk
                                Tack för hjälpen, kommer nog ha fler frågor framöver till dig. Teknik lösningar för pumpar och dyligt

                                Kommentar

                                Arbetssätt...