Kontakt med expert på sydamerikanska ciklider.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LottaBoklund

    Kontakt med expert på sydamerikanska ciklider.

    Har två vildfångade ciklider. Troligen från sydamerika. Tyvärr kunde jag inte ladda upp bild här. Skulle vilja få kontakt med någon expert på sydamerikanska ciklidarter. Vill gärna veta vad det är för art vi har.
    Maila mig om du tror du kan hjälpa mig, så skickar jag en bild via mailen.
    Min mail är lotta.b@glocalnet.net
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

    #2
    Ursprungligen postat av LottaBoklund
    Har två vildfångade ciklider. Troligen från sydamerika. Tyvärr kunde jag inte ladda upp bild här. Skulle vilja få kontakt med någon expert på sydamerikanska ciklidarter. Vill gärna veta vad det är för art vi har.
    Maila mig om du tror du kan hjälpa mig, så skickar jag en bild via mailen.
    Min mail är lotta.b@glocalnet.net
    Välkommen till forumet!

    Mejla mig på redaktor"at"ciklid.org så kommenterar jag och lägger eventuellt upp dem. Var har du fått dem från?
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • LottaBoklund

      #3
      Har fått dem av en vän som i sin tur köpt dem i arlöv tror jag det var.
      Har fått förslag på att det skulle kunna vara black acara.

      Kommentar

      • LottaBoklund

        #4
        Länk till bild

        här kommer en bild om någon vet vad detta är köpta hos sandby ciklid.

        Explore fiskkallaren.com’s 6 photos on Flickr!

        Kommentar

        • Nicke SA
          NCS Medlem
          • January 2007
          • 290

          #5
          Hej
          Ingen "expert" på just denna typ av SA-ciklider, men utifrån bilden kan en gissning vara Cichlasoma portalegrense. Att de är viltfångade gör att en fångstplats skulle göra identifieringen enklare. Släkte Cichlasoma skulle jag nog säga i alla fall...
          Mvh Niklas
          Mina ciklider: Guianacara cf. owroewefi (Creek Margot), Guianacara stergiosi, Krobia xinguensis, Nanochromis parilus, Pelvicachromis silviae och Tahuantinsuyoa macantzatza.

          Kommentar

          • olof
            Användare
            • April 2002
            • 1823

            #6
            Hej1

            Det är en välmatad cichlasoma av något slag. Vad är det för storlek på den? De sydliga arterna som tex portalegrense blir ganska stora, typ 16 cm, och har gärna lite blått skimmer. Amazonarum från centrala amazonas är gärna mer rödaktig i färgtonen och blir mindre, typ 12 cm.

            Då det gäller släktet Cichlasoma är det väldigt svårt att artbestämma utan att ha en tämligen exakt fångstplats. Här är annars nyckeln för artbestämning:



            mvh

            olof
            http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

            Kommentar

            Arbetssätt...