Filtermatrial till diskus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Henrik Dehlin
    NCS Medlem
    • September 2002
    • 1913

    Filtermatrial till diskus

    Kom på att det kanske går bättre om jag lägger den här...
    "Vilket är det bästa filtermatrialet till diskus??
    Har sex fack i mitt ytterfilter men vet inte vad jag ska ha i dom..."

    /HeNke Óò
  • imported_n/a
    Användare
    • October 2002
    • 405

    #2
    I mitt Discuskar har jag 4 st Turbelle 4002 (elektroniskt styrda)en stor proteinskummare och UV sterilisator samt Tunze Bio och bio-hydroreaktorer.
    4002 pumparna går med nästan full effekt bakom BTO bakkrunden medan 4002 pumparna framför bakgrunden går med mycket liten effekt (pulsar på dagen mycket lungt på natten)styrs med fotocell.
    Filterpatronerna rengörs/bytes varje eller varannan dag.Bio och bio-hydroreaktorerna som drivs via pumparna behöver i princip aldrig rengöras.
    Jag tror inte längre på "kombinerad" mekanisk och biologisk filtrering d.v.s. att dag efter dag spola vattnet genom "skiten" typ normala innerfilter ytterfilter eller det som "alla" rekommenderar "Blå filtarmatta". Att proteinskumma sötvatten går alldeles utmärkt!!
    Läs ex.v. boken Discus Health av Untergasser.
    Ha det!


    Kommentar

    • Henrik Dehlin
      NCS Medlem
      • September 2002
      • 1913

      #3
      Ok..Men jag har redan ett ytterfilter så jag kör med det men jag vet inte vad jag ska ha för filtermatrial...

      /HeNke Óò

      Kommentar

      • Ante
        Användare
        • November 2002
        • 571

        #4
        lägg i makaroner och ehfimec eller liknande samt torv om du behöver det.
        toppa med lite vadd längst upp i filtret, det räcker.

        Kommentar

        • Henrik Dehlin
          NCS Medlem
          • September 2002
          • 1913

          #5
          ok tack bs..Bio-bollar med ???

          /HeNke Óò

          Kommentar

          • Stelin
            Användare
            • December 2002
            • 1339

            #6
            Hej!

            Förslag till filtermaterial: Fack1 makaroner, fack2 filtermatta, fack3, 4 o 5 bioligiskt filtermaterial typ ehfisubstrat, biobollar eller lavakross, fack6 granulerad torv och eventuellt ett tunnt lager med vadd. Om du inte vill ha något som påverkar vattenvärdena i filtret så kan du ha något biologiskt filtermaterial även i fack 6.

            Hälsningar-Stefan L.

            //Stefan Lindstedt

            Kommentar

            • Henrik Dehlin
              NCS Medlem
              • September 2002
              • 1913

              #7
              Där kom ett perfekt svar =) tack Stefan

              /HeNke Óò

              Kommentar

              • Ola
                Användare
                • August 2002
                • 1232

                #8
                Hej,

                När ni ändå snackar om filter här så passar jag på å fråga en sak,

                Hur bra är egentligen ett Droppfilter? Jag tänker mig ett av egen konstruktion, Ett 50 cm långt avloppsrör? som är ca 15cm i diameter, fullt med Biobollar?

                Mvh Ola

                ola lindeberg
                ola lindeberg

                Kommentar

                • imported_n/a
                  Användare
                  • October 2002
                  • 405

                  #9
                  Droppfilter är suveräna för bio-filtrereing under förutsättning att vattnet som tillförs är mekaniskt filtrerat.
                  Ha det

                  Kommentar

                  • Stelin
                    Användare
                    • December 2002
                    • 1339

                    #10
                    Hej!

                    Som biologisk rening tror jag att ett droppfilter är överlägset både ett ytterfilter och innerfilter. Är man sen lite händig och kan tillverka ett sådant själv så kan det ju även bli ett billigt alternativ.
                    Men för egen del så tycker jag att mina ytterfilter fungerar bra både som biologiska filter, mekanisk rening samt cirkulation av vattnet.

                    Egentligen så tror jag inte att det behövs så mycket filtrering när man tänker på att på alla ytor i karet bildas det nedbytningsbakterier och därför räcker det nog med ett lagom dimonsierat(felstavat?) innerfilter för cirkulation och för att filtrera bort partiklar som virvlar runt i karet. Men det är ju bara vad jag tror...

                    Hälsningar-Stefan L.


                    //Stefan Lindstedt

                    Kommentar

                    • Ola
                      Användare
                      • August 2002
                      • 1232

                      #11
                      Det stora droppfiltret kostade mig 155:- för biobollarna=) Tror att det var mycket billigt för så många biobollar som jag fick (kassen var stor som en Rimi kasse) smäck full med biobollar i olika storlekar=)

                      Jag har en Eheim pump, framför den sitter en filtermatta PP10,
                      Ett Fluval 404 (Ytterfilter)

                      Ska jag sätta igång mitt droppfilter? Far växter illa av droppfiltret? eller är det bara possetivt om jag sätter upp det?

                      Mvh Ola

                      ola lindeberg
                      ola lindeberg

                      Kommentar

                      • Stelin
                        Användare
                        • December 2002
                        • 1339

                        #12
                        Läste för en tid sedan en artikel på hjortgatans zoo om att hålla diskusar i växtakvarium. Där nämde dom just droppfilter och att dom använde filtret bla för att hålla syrenivån i karet uppe även nattetid. Så det kan ju då inte vara någon risk för att växterna skulle ta skada av detta.

                        Jag tycker att det låter som du har fullt tillräcklig filtrering med ytterfiltret och innerfiltret, det hade funkat bra även utan innerfiltret men det är ju lite beroende på vad du har tänkt ha för fiskar i karet. (jag antar att det är 325 liters karet du nämner i din profil).
                        Skulle du ändå tycka det vore kul att prova med droppfiltret så gör det, det kan bara vara positivt.

                        Hälsningar-Stefan L.

                        //Stefan Lindstedt

                        Kommentar

                        • Marcus
                          Användare
                          • April 2002
                          • 78

                          #13
                          Ola, det låter mycket billigt för dina biobollar får jag nog säga.
                          Själv skall jag bygga mig ett droppfilter jag med, jag vill bara få akvariet på plats först, längtar så in i bomben på att få allt klart.

                          "Övning ger träning"
                          "Övning ger träning"

                          Kommentar

                          • imported_n/a
                            Användare
                            • November 2002
                            • 157

                            #14
                            Hej!
                            Håller med Ola, jag hade ett droppfilter till mina diskus och altum som var det bästa jag någonsin haft, det vägde 15 kilo, hade biokakadbollar, ca 300 stycken det fungerade bra vilket är viktigt. mvh Ann-Marie

                            Kommentar

                            • Johan1
                              Användare
                              • May 2002
                              • 390

                              #15
                              Själv har jag 4 stycken intervall filter från eheim, ett byggt droppfilter och våt-torra damfilter. Filtermattor har jag bara som makaniskt förfilter till alla ytterpumpar.

                              Mina material:
                              Droppfilterna = dupla biobollar.
                              Ytterfilter = Olika stora keramikrör (filtmatta för att dela av storlekar)
                              Lekakvarium = Skumfilter av bra kvalitet (Mycket vattenbyten).
                              Innefilter = Använder jag inte då jag tycker dom är kass.
                              UVFilter = Testa använder ej längre.

                              Johan Nilsson
                              https://sites.google.com/site/johandiskus/Home

                              Kommentar

                              Arbetssätt...