Vita prickar i vattnet?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • EricH
    Användare
    • July 2009
    • 110

F*n, blir så less! Nu är allt tillbaka igen, hela karet är helt igengrumlat... Fattar inte.. Snart åker skiten ut...

Kommentar

• LN
      Användare
      • December 2004
      • 4744

Ta ett innerfilter o knöfyll det med filtervadd bytt filtervadd var annan-tredje dag så är det borta på en vecka eller två
      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• swefish

Ursprungligen postat av LN
        Ta ett innerfilter o knöfyll det med filtervadd bytt filtervadd var annan-tredje dag så är det borta på en vecka eller två
        Visst skiten försvinner men problemet finns kvar.

Akvariet har en obalans.
        Övermatning? För mkt fisk? Fel foder? Kass biologisk filtrering?
        Eller kanske en mix av allt ovan?

EricH mer detaljer, för det finns alltid en lösning på ett problem.

Kommentar

• malawijanne
          Banned
          • November 2005
          • 3217

Ursprungligen postat av EricH
          F*n, blir så less! Nu är allt tillbaka igen, hela karet är helt igengrumlat... Fattar inte.. Snart åker skiten ut...
          Du har ett 450, med ett ytterfilter, hur stort är det, vad har du fyllt det med, hur många fiskar går i baljan, vad är lagom mat för dig.
          Det verkar som att du har för dålig kapacitet på filtret eller matar för mycket, ja där tror jag problemet ligger för mycket näring och för lite filter.Janne

Kommentar

• EricH
            Användare
            • July 2009
            • 110

Ursprungligen postat av swefish
            Visst skiten försvinner men problemet finns kvar.

Akvariet har en obalans.
            Övermatning? För mkt fisk? Fel foder? Kass biologisk filtrering?
            Eller kanske en mix av allt ovan?

EricH mer detaljer, för det finns alltid en lösning på ett problem.
            Okej, ett 450l med runt 25 firrar..
            Mat, kör med några pellets jag köpt från kent i nol blandat med hikari pellets.
            Matat var fjärde dag i drygt en månad innan karet kom igång, när det varje eller varannan dag. Svårt att beskriva hur mkt men det tar slut på mindra än 30 sek.
            Kör ett fluval 405 med 50% makaroner och resten filtermatta, nu även filtervadd först och sist i det.
            Sen även en modul full med biobollar och en aguaclear 70, kör även där med vadd..

Provade ditt förslag LN och det blev avsevärt mkt bättre men ändå gick inte allt bort, överlade med zoo-handlarn i stan och rev då ur all filtermedia o sköljde av, helskum goja på den. I med allt igen och tillsatte bakteriekultur, kommer ej ihåg namnet, vit box med 5 påsar.. sen gick det en vecka och nu är karet som det är igen, dock är det inte alls lika gönt som det var sist.. läste att infusurier är jättevanligt när man pillat i filtren och bytta stor del vatten..

Felet nu är väl att jag grejat för mkt. men avskyr att inte veta vad det beror på från början..

Kommentar

• malawijanne
              Banned
              • November 2005
              • 3217

Okej, ett 450l med runt 25 firrar..
              Mat, kör med några pellets jag köpt från kent i nol blandat med hikari pellets.
              Matat var fjärde dag i drygt en månad innan karet kom igång, när det varje eller varannan dag. Svårt att beskriva hur mkt men det tar slut på mindra än 30 sek.
              Kör ett fluval 405 med 50% makaroner och resten filtermatta, nu även filtervadd först och sist i det.
              Sen även en modul full med biobollar och en aguaclear 70, kör även där med vadd..

Provade ditt förslag LN och det blev avsevärt mkt bättre men ändå gick inte allt bort, överlade med zoo-handlarn i stan och rev då ur all filtermedia o sköljde av, helskum goja på den. I med allt igen och tillsatte bakteriekultur, kommer ej ihåg namnet, vit box med 5 påsar.. sen gick det en vecka och nu är karet som det är igen, dock är det inte alls lika gönt som det var sist.. läste att infusurier är jättevanligt när man pillat i filtren och bytta stor del vatten..

Felet nu är väl att jag grejat för mkt. men avskyr att inte veta vad det beror på från början..
              hur mycket pumpar en fluval 70.Janne

Kommentar

• EricH
                Användare
                • July 2009
                • 110

Aquaclear 70 pumpar 1514l/h och fluval 405 1300l/h..

Kommentar

• malawijanne
                  Banned
                  • November 2005
                  • 3217

Aquaclear 70 pumpar 1514l/h och fluval 405 1300l/h..
                  Vad har du för filter på aquaclearen.Janne

Kommentar

• EricH
                    Användare
                    • July 2009
                    • 110

Den sitter på en filtermatta ovanför biobollarna

Kommentar

• malawijanne
                      Banned
                      • November 2005
                      • 3217

Den sitter på en filtermatta ovanför biobollarna
                      Har du ordentligt tryck i den, om den pumpar 1500 liter så ska det spruta ordentligt om du sätter handen emot den under vattnet.Janne

Kommentar

• EricH
                        Användare
                        • July 2009
                        • 110

aa det är det allt, lite dåligt nu ibland då filtervadden sätter igen, ny vadd och det är fart igen.. Har en böjd slang genom modulen så den sprutar lite snett uppåt.. Vad tänkte du på?
                        Senast redigerad av EricH; 27 August 2009, 21:28.

Kommentar

• malawijanne
                          Banned
                          • November 2005
                          • 3217

aa det är det allt, lite dåligt nu ibland då filtermattan sätter igen, ny matta och det är fart igen.. Har en böjd slang genom modulen så den sprutar lite snett uppåt.. Vad tänkte du på?
                          Den ska inte sätta igen sig, du ska ha samma tryck alltid på pumpen.
                          Men nu har du problem, så då kan den sätta igen sig och få sämre tryck.
                          Min lösning hade varit, se till att framförallt ditt innerfilter alltid ha fullt tryck, och om det inte har fullt tryck så får du ändra med filtermattan eller insuget på din modul, för att du har väl en modul eftersom som du har bio bollar.
                          För att jag tror att du har för dålig cirkulation.Janne

Kommentar

• EricH
                            Användare
                            • July 2009
                            • 110

Ändrade nog samtidigt som du skrev.. vanligtvis är det fullt tryck, men nu när jag kört med vadd imellan har det kleggat ihop ibland.

Men om det du säger stämmer kan jag kanske använda mig av det andra aquaclearhuvudet jag har liggande. Bara sätta i med filtermatta under så det blir bättre fart? Köpa nån coralia eller liknande senare..

Kommentar

• malawijanne
                              Banned
                              • November 2005
                              • 3217

Ändrade nog samtidigt som du skrev.. vanligtvis är det fullt tryck, men nu när jag kört med vadd imellan har det kleggat ihop ibland.

Men om det du säger stämmer kan jag kanske använda mig av det andra aquaclearhuvudet jag har liggande. Bara sätta i med filtermatta under så det blir bättre fart? Köpa nån coralia eller liknande senare..
                              Ja det är min teori, och om du känner någon kompis med akvarie kanske låna ett väl ingånget filter av honom, så tror jag att det kommer att lösa sig.Janne

Kommentar

• EricH
                                Användare
                                • July 2009
                                • 110

Dåligt med det i närheten tyvärr.. Har redan slängt i den andra aquaclearen

Du tror inte det behöva nåt i vattnet alltså? Jag har hört, nitrivec, happy life m.fl som förslag..

Kommentar

Arbetssätt...