Jaguarciklid - Parachromis managuensis

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • August 2002
    • 3743

OJoj vad spännande! Jag flyttade över den ensamma jaggan till karet med fengäddorna nu idag. Och passade på att mäta honom, 20cm har han hunnit bli i alla fall, med fenorna inräknade. Inte så illa ändå.
    Nu är det bara att hoppas att fengäddorna inte tar honom, han ser patetiskt liten ut jämfört med de där monstren pga att han har så liten höjd på kroppen, och är opassande orädd också så fengäddorna simmar runt och nosar lite för mycket just nu tycker jag. Men men, det borde gå tycker jag. Och det får bära eller brista känns det som, ett 125-liters känns inte rätt längre.
    Håll tummarna för mig, och jaggan!
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

Kommentar

• FI
      Användare
      • August 2002
      • 3743

Yes! Flytten av ensamma jaggahanen verkar ha gått bra Första natten är avklarad med enbart lite fransad stjärtfena, han är lite mörk av stress men annars pigg och alert, och idag ser han ut att bli lämnad i fred.

Två bilder som visar lite vad han har att tampas med. Stor blir liten
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

Kommentar

• Erik Österlund
        NCS Medlem

• January 2005
        • 3788

Ursprungligen postat av FI
        Yes! Flytten av ensamma jaggahanen verkar ha gått bra Första natten är avklarad med enbart lite fransad stjärtfena, han är lite mörk av stress men annars pigg och alert, och idag ser han ut att bli lämnad i fred.

Två bilder som visar lite vad han har att tampas med. Stor blir liten
        Vem skulle inte va rädd i det där läget? Skönt att det verkar funka!

Kommentar

• jarinen
          Användare
          • April 2003
          • 1888

Tackar! Här är första bilden på de små blivande monstren

Coolt! den första av 1000 lekar ; ) , Måste vara en av de lekvilligaste ock produktivaste arterna inom CA. Framförallt en av de coolaste också!

Mvh Jari

Kommentar

• FI
            Användare
            • August 2002
            • 3743

Ursprungligen postat av Erik Österlund
            Vem skulle inte va rädd i det där läget? Skönt att det verkar funka!
            Hehe ja de har vuxit en del, jag blev förvånad själv hur liten han såg ut jämfört med fengäddorna, det är svårt att tänka sig att jaggan är 20cm

Och nu är andra natten avklarad, utan fler skador vad jag kan se, så det ska nog gå bra det här. Nu gäller det bara att få honom att växa, det borde gå snabbare i det här karet tycker jag. Citrinellum-paret jag hade bytte jag för övrigt in, så som ciklid har han karet för sig själv just nu, jag tordes inte chansa. Förhoppningsvis får han tilllbaka sitt fina utseende så snart stressen lagt sig, då kommer fler foton
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

Kommentar

• FI
              Användare
              • August 2002
              • 3743

Ursprungligen postat av jarinen
              Coolt! den första av 1000 lekar ; ) , Måste vara en av de lekvilligaste ock produktivaste arterna inom CA. Framförallt en av de coolaste också!
              Hehe, jo de är som stora sebraciklider, de kanske inte leker i en hink men en mindre balja hade förmodligen räckt. Mina bryr sig inte ens att lägga äggen på stenarna de har i närheten, de sätter dem på bakgrunden
              Fredrik Isaksson
              Bildarkivet

Kommentar

• FI
                Användare
                • August 2002
                • 3743

Två dagsfärska bilder på lekande paret. De verkar ha insett att det är på botten malarna håller till, de har ynglen uppe bland flytväxterna istället.
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

Kommentar

• jarinen
                  Användare
                  • April 2003
                  • 1888

Två dagsfärska bilder på lekande paret. De verkar ha insett att det är på botten malarna håller till, de har ynglen uppe bland flytväxterna istället.
                  Snyggt!

Mvh Jari

Kommentar

• Wenen
                    Användare
                    • December 2009
                    • 26

Att börja med. Riktigt kul tråd att följa!
                    Vet att det är fel ställe att fråga på men undrade vad du använder för sand i ditt akvarium (den ljusa)
                    Även om du har gjort de btn bakgrunderna själv eller om du köper dem? Får be om ursäkt för att skriva här.

Ha det bra! Mvh Gabriel

Kommentar

• Decimus
                      Användare
                      • June 2006
                      • 961

Fräcka bilder FI

Kommentar

• FI
                        Användare
                        • August 2002
                        • 3743

Ursprungligen postat av Wenen
                        Att börja med. Riktigt kul tråd att följa!
                        Vet att det är fel ställe att fråga på men undrade vad du använder för sand i ditt akvarium (den ljusa)
                        Även om du har gjort de btn bakgrunderna själv eller om du köper dem? Får be om ursäkt för att skriva här.

Ha det bra! Mvh Gabriel
                        Det är bara att fråga, inga problem

Tyvärr vet jag inte vad sanden heter men den är köpt på Rolles Akvariecenter i Luleå. Den hittas säkert lite överallt, det var en genomskinlig 20 kilos säck med grön text om jag kommer ihåg rätt. Gissningsvis är kornstorleken 0,2 - 0,4 mm eller liknande, väldigt finkornig i alla fall. Den fungerar bra för fiskarna men idag hade jag nog valt en lite grövre sand då den här lätt sugs in i filter om större ciklider gräver. Det brukar ligga 2-3 deciliter sand i botten på filtren då jag rengör.

Bakgrunderna är köpta, det är Back To Nature Slim Line i två av karen. I det mindre karet där ensamma jaggan gick är det varianten röd gneis (den rekommenderar jag, riktigt snygg), i det mellersta karet med de lekande jaggorna är det vit kalksten (för ljus, sitter kvar pga karet var saltvatten tidigare där den passade bättre). I 540 med fengäddorna är det Juwels svarta bark-liknande bakgrund (tråkig, men fungerar då den får alger på sig).
                        Fredrik Isaksson
                        Bildarkivet

Kommentar

• FI
                          Användare
                          • August 2002
                          • 3743

Uppdatering angående sanden. Jag köpte precis en till säck av samma sand, det står "Brogård Sand AB" på säcken. Det fanns två varianter, en lite mörkare som var grövre och sedan den här ljusa som är finkornig som på den finaste sandstranden.
                          Senast redigerad av FI; 11 September 2010, 09:53.
                          Fredrik Isaksson
                          Bildarkivet

Kommentar

• FI
                            Användare
                            • August 2002
                            • 3743

En till uppdatering. Den fina jaggan kom inte till sin rätt i fengäddakaret där han hela tiden var lite tilltufsad, mörk och rädd, långt från det utseende han hade i det lilla trygga uppväxtkaret. Så jag gjorde en liten rockad igår och nu går de tre lekande jaggorna hos Rolle i arowanakaret i källaren, och den ensamma jaggan går nu i deras gamla kar för vidare tillväxt i lugn och ro utan monster. Trist att inte ha lekande jaggor men jag har tyvärr ett kar för lite så det fick bli så här. Bilder kommer så snart han har repat sig lite.
                            Fredrik Isaksson
                            Bildarkivet

Kommentar

• Alexander Ylipää
                              Användare
                              • October 2003
                              • 3615

Det var nog den bästa lösningen. Nu kan du se till att få fram ett riktigt utställningsexemplar
                              Mvh Alex

Kommentar

• FI
                                Användare
                                • August 2002
                                • 3743

Ursprungligen postat av Alexander Ylipää
                                Det var nog den bästa lösningen. Nu kan du se till att få fram ett riktigt utställningsexemplar
                                Hehe jupp nu blir det att försöka göda upp honom tilll det monster han förtjänar att bli
                                Fredrik Isaksson
                                Bildarkivet

Kommentar

Arbetssätt...